HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 119 / 173 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 19 69 109 117 118 119 120 121 129 169 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.541 - 3.570 / 5187

Aihe: harjoitusvastus??!!

  1. #3541
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lakuduunaa Katso viesti
    Onko olemassa jotain järkevän hintaista 12x148 perällä varustetulle maasturille sopivaa traineria ? Ihan näin mielenkiinnosta ajattelin asiaa..
    Wahoo Kickr Core
    The older I get the faster I was

  2. #3542
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Wahoo Kickr Core
    Yksi ääni lisää tuolle.

  3. #3543
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    995
    Mahtaako joku tarvita toimivaa biltema-traineria. Ei maksa mitään. Nouto Lohjalta.
    Viestiä tulemaan. Jos on ruuhkaa, punkku nopeuttaa
    "tasamaiden suuri yksinäinen"

    www.mtb-lohja.com

  4. #3544
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.506
    ERG vai ei? Ja milloin? Tappaako ERG harjoittelun? Onko älytrainerin järki oikeasti vain siinä, miten se toistaa simuloidun ajoympäristön ilmiöitä polkimiin?

    Itse en tykkää ollenkaan ERGistä jos intervallin pituus on 60 sekunttia tai alle, koska.....Trainerilta (mulla onTacx Neo) kestää kuitenkin harmittavan kauan päästä haluttuun tehoon. 10 sekunnin sprintistä voi mennä puolet vastuksen hakemiseen ja toisaalta sprintin loputtua jää vastus pitkäksikin aikaa päälle. Jos on sprintti ja kadenssi on unohtunut hitaaksi, niin iso riski, että lyö pyörittämisen pysäyttävät vastukset.

    En tykkää ERGistä mitenkään erityisesti, jos tehot on FTP tai yli. Sweet spott sen sijaan ihan ok. Tämä koska.... Kovemmissa tehoissa on helpompaa, jos teho saa vähän elää. Kynnyksen alla tällaista ilmiötä en koe. On jotenkin myös luontevampaa itse etsiä se haluttu teho kovemmissa rykäisyssä, henkimaailman asioita. Että itse on kapteeni, joka pyörää kuljettaa. Erityisen turhauttavaa on Zwiftissä mennä mäkeä ylös ERG-moodissa.

  5. #3545
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Olen tuota miettinyt itsekkin paljon. Minä kyllä tykkään erg:stä, enkä ole kyllä huomannut viiveitä. Ant+ pätkii, mutta kuulemma se korjaantuu usb johdolla jossa on ulkoinen virta. Bluetooth ei katko minulla. Varsinkin on/off seteissä erg on tosi kiva. Puhdasta kärsimystä. Laskee vaan sekuntteja ja lataa täsmälleen oikealla kohdalla watteja polkimiin.

    Ja minä en koe erg:tä mitenkään kiinteäksi, jossa ei voi tehdä itse mitään. Siinähän voi vaihdella kadenssia vapaasti, eli vääntöä voi kyllä muutella vedon aikana. Lepoa siinä ei turhaan saa.

  6. #3546
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    ERG on jees täälläkin päässä. Tosin mä en tee mitään lyhyitä vetoja tai sprinttejä trainerilla, niin ei ole mielipidettä asiasta.
    6.7 WTF/kg


  7. #3547
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    ERG vai ei? Ja milloin? Tappaako ERG harjoittelun? Onko älytrainerin järki oikeasti vain siinä, miten se toistaa simuloidun ajoympäristön ilmiöitä polkimiin?
    ...On jotenkin myös luontevampaa itse etsiä se haluttu teho kovemmissa rykäisyssä, henkimaailman asioita. Että itse on kapteeni, joka pyörää kuljettaa. Erityisen turhauttavaa on Zwiftissä mennä mäkeä ylös ERG-moodissa.
    Mulle ERG maistui huonosti ja olen jättänyt ne taakseni. Mieluummin Zwiftissä maiseman ja edellä menevien selkien tai takaa tulevien mukaan. Into piukeena ylämäkeen ja ylimalkaisesti siitä huolen pitäen, että tulee treenin aikana osapuilleen sopivasti eri sykealueilla. Jos olisin kisakuski, niin tämä ei toimisi, kun niitä lyhyitä maksimi-intervalleja ei juuri tule tehtyä.
    10k-kerhon jäsen

  8. #3548
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    284
    ERG on aina päällä, lähinnä tulee ajettua sweetspot ja over-under tapaista intervallia Tranerroadilla TV:tä katsellen tai musiikkia kuunnellen. Välissä joitain Sufferfest videoita, mutta niissäkin aina ERG. Traineri tapa pitää edes jonkinmoinen kunto yllä talven yli.

  9. #3549
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    darmstadt
    Viestit
    52
    Hei mitäs musiikkia te kuuntelette trainerilla ajellessa? Tarttis löytää jotain mitä kuunnellessa kadenssi pysyis mukavasti 90rpm paikkeilla. Leffaa katsellessa tms puuhaillessa meinaa kadenssi pudota liian alas.

    Musiikin suhteen oon lähes kaikkiruokainen, kirkonpolttohevi ei ehkä uppoa, mutta melkein kaikki muu.

    Gesendet von meinem SM-T280 mit Tapatalk

  10. #3550
    Tällä voit etsiä mieleistäsi musiikkia sopivalla tempolla:
    https://songbpm.com/

  11. #3551
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti irene Katso viesti
    Hei mitäs musiikkia te kuuntelette trainerilla ajellessa?
    di.fm (kymmeniä ja taas kymmeniä jumpekanavia, esim "nightcore", biitti lienee sopiva...)

    radiotunes.com (jos haluu vähän rauhallisempaa, miljoona kanavaa täälläkin)

    jazzradio.com (no, jazzia nimensä mukaisesti)

    classicalradio.com (joo, voi sitä Mozartin kanssa traineroidakin)

    rockradio.com (jos se hevi sittenkin uppoaa, tai joku muu rokkigenre)

    Näille kaikille löytyy kätevä android (ja varmaan myös iphone) sovellus.

  12. #3552
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti irene Katso viesti
    Hei mitäs musiikkia te kuuntelette trainerilla ajellessa? Tarttis löytää jotain mitä kuunnellessa kadenssi pysyis mukavasti 90rpm paikkeilla. Leffaa katsellessa tms puuhaillessa meinaa kadenssi pudota liian alas.

    Musiikin suhteen oon lähes kaikkiruokainen, kirkonpolttohevi ei ehkä uppoa, mutta melkein kaikki muu.

    Gesendet von meinem SM-T280 mit Tapatalk
    4 Play all
    10k-kerhon jäsen

  13. #3553
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    En ole koskenut di.fm palveluun useampaan vuoteen koska kanavat eivät oikein jaksaneet enää napata, mutta ehkä nyt on mennyt pahin electro house vaihe ohi. Mä kuuntelen musiikki podcasteja nykyään.

    Mutta asiasta kysymykseen. Onko kukaan törmännyt Zwift/1. gen Kickr teho-ongelmaan kun pitäisi ajaa alle 100 watin teholla ERG-asetuksessa? Vaimo aloitti Zwiftissä ajamisen ja noissa treeneissä palautukset ja PK menee alle 100 watin. Ongelma on, että traineri ei pidä tehoja esim. tavoitteena olevassa 85 watissa vaan antaa tehojen karkailla. Onkohan kyseessä joku Kickrin ominaisuus vai onkohan tähän olemassa jotain korjaavaa toimenpidettä.

    Omassa ajossa vastus käy ja kukkuu normaalisti.
    6.7 WTF/kg


  14. #3554
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    ^En tiedä yhtään liittykö asiaan, mutta ainakin Elite Diretossa on min/max tehoarvot per välitys.

    Pitää siis ajaa pienellä vaihteella, jos haluaa tuollaista pientä vastusta.
    Pyöräily on kivaa!

  15. #3555
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    Diretossa en ole isoo rieskaa edestä tarvinnut. Kaikki tehoalueet mitä tartten menee pikkurieskalla.(180-500w)

  16. #3556
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    761

    harjoitusvastus??!!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jone1 Katso viesti
    Diretossa en ole isoo rieskaa edestä tarvinnut. Kaikki tehoalueet mitä tartten menee pikkurieskalla.(180-500w)
    Eikös tällä ole selvä yhteys polkemisen tuntumaan/inertiaan?
    Ainakin itsellä ajaessa Neo:lla harjoituksia erg moodissa, pyrin käyttämään vaihteita eri ajotilanteiden mukaisesti. Mäessä pikkulimpulla ja tasaisella ”kovaa ajessa” isolla rattaalla. Isolla rieskalla vauhtipyörä pyörii lujaa = siihen varastoitunut energia on iso. Voisin myös arvata että softa ohjaa vastusta eri tavalla eri ajotilanteissa. Ero polkemisen tuntumassa/lihasrasituksessa eri ajotilanteissa on ainakin Neossa iso. Esimerkkinä 300W pienellä vaihteella vs sama isolla. Jos lopetat/kevennät polkimemista, pysähtyy vauhtipyörä pienellä rattaalla lähes heti. Kun taas isolla rattaalla ”kovaa ajaessa” pystyy hetkellisesti keventämään ja vauhtipyörä pitää vauhtia yllä.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    www.tahkomtb.fi
    www.kuopys.fi

  17. #3557
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    On se road fiilis parempi pikkurieskallakin kuin muinissa. Taitaa direto vaatia yli 300w tehoa että polkeminen onnistuu isolla rieskalla, ainakin jos pakan keskivaiheilla koittaa ajaa.
    Inertiaa tai ei niin silti vituttaa tallissa polkea.

  18. #3558
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MakeK Katso viesti
    Esimerkkinä 300W pienellä vaihteella vs sama isolla. Jos lopetat/kevennät polkimemista, pysähtyy vauhtipyörä pienellä rattaalla lähes heti. Kun taas isolla rattaalla ”kovaa ajaessa” pystyy hetkellisesti keventämään ja vauhtipyörä pitää vauhtia yllä.
    Tämän eron kyllä huomaa ajaessa. Toisaalta harjoitusmielessä onko mitään väliä sillä miten nopeasti vauhtipyörä pysähtyy, kun polkeminen lopetetaan tai sitä kevennetään? Tietenkin jos tuntuman vuoksi harjoitusvastuksen käyttö on mielekkäämpää, niin sillä on kokonaisuutena väliä.

  19. #3559
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Tämän eron kyllä huomaa ajaessa. Toisaalta harjoitusmielessä onko mitään väliä sillä miten nopeasti vauhtipyörä pysähtyy, kun polkeminen lopetetaan tai sitä kevennetään? Tietenkin jos tuntuman vuoksi harjoitusvastuksen käyttö on mielekkäämpää, niin sillä on kokonaisuutena väliä.
    On kyllä ja tuota yritin inttää toisessakin ketjussa aiemmin. Trainerilla kannattaa ajaa niinkuin maanitelläkin. Jos haluat ajaa kovaa tasamaalla, niin ilman muuta isolla limpulla. Jos taas vuoret kiinnostaa, niin watteja käyttöön pienellä rattaalla

  20. #3560
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    761
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Tämän eron kyllä huomaa ajaessa. Toisaalta harjoitusmielessä onko mitään väliä sillä miten nopeasti vauhtipyörä pysähtyy, kun polkeminen lopetetaan tai sitä kevennetään? Tietenkin jos tuntuman vuoksi harjoitusvastuksen käyttö on mielekkäämpää, niin sillä on kokonaisuutena väliä.
    Itse koen että voimantuotto ja siitä aiheutunut lihasrasitus on hyvin erilaista mäessä vs. tasamaalla ajo. Harjoittelussa tulisi simuloida normaaleja ajotilanteita kaikilta osin.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    www.tahkomtb.fi
    www.kuopys.fi

  21. #3561
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    761
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    On kyllä ja tuota yritin inttää toisessakin ketjussa aiemmin. Trainerilla kannattaa ajaa niinkuin maanitelläkin. Jos haluat ajaa kovaa tasamaalla, niin ilman muuta isolla limpulla. Jos taas vuoret kiinnostaa, niin watteja käyttöön pienellä rattaalla



    Sent from my iPhone using Tapatalk
    www.tahkomtb.fi
    www.kuopys.fi

  22. #3562
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MakeK Katso viesti
    Itse koen että voimantuotto ja siitä aiheutunut lihasrasitus on hyvin erilaista mäessä vs. tasamaalla ajo. Harjoittelussa tulisi simuloida normaaleja ajotilanteita kaikilta osin.
    Varmasti ylämäissä ja tasamaalla voi ajaa eri tavoilla. Tuossa viime kesänä tuli ajettua muutama kuukausi harjoitusohjelman mukaisia intervalleja enemmän tai vähemmän tasamaalla, kun ei täällä isompia mäkiä ole. Kun ajetaan esim. 60 min VK-intervallia tasamaalla, niin tuntuma oli samankaltainen kuin ylämäissä, kun pidetään watit suunnilleen vakiona koko ajan. Maisema toki vaihtui ripeämmin. Tämä oma tuntumani asiaan.

    Maanantaina kokeilin tietokoneen ohjaamaa harjoitusvastusta Zwiftillä. Vastusta tuli lisää ylämäissä ja vähemmän alamäissä. Jotenkin tuli sellainen tuntuma, että mielekkäämmän treenin saa, kun ajaa ERG-moodissa valmiiksi määritellyillä wateilla tietynmittaisen harjoituksen läpi. Ei tarvitse koko aikaa kelata vaihteita läpi, vaan voi kiduttaa itsään ilman ylimääräisiä säätöjä.

  23. #3563
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Kadenssi tai runttaaminen ei ole sama asia. Aika moni on kuitenkin huomannut yllätyksen, ettei vuorilla ajetut max watit olekkaan vastaavia mitä tasamaalla suomessa ajetut. Tässä näkyy ihan sama juttu.

    Mutta eipä tuosta tarvitse välittää, jos ei halua. Ja muutenkinhan tämä koskee vain painavalla vauhtipyörällä varustettuja trainereita. Polkee vaan tyytyväisenä eikä mieti liikaa.

  24. #3564
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.696
    Onneks on edelleenkin kaksin kappalein Kurtin treinereitä käytössä, ei tartte säätää minkään elektroniikan kanssa pätkän vertaa ja tuntuma on enemmän kuin kohdillaan. Voi toki olla et oon vaan sit niin yksinkertainen että en kaipaa ERG:iä, Zwiftiä tms. mihinkään
    https://www.instagram.com/xtranza/

  25. #3565
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Kunhan tässä tulee enemmän ajotunteja Quboon, niin voin sitten kertoa eroja yli 10 vuotta käytössä olleeseen Bilteman 80 euron traineriin.

    Jos pidetään kadenssi ja teho vakiona, niin yhtäkkiä ajatellen suurin ero suuremmalla vs. pienemmällä välityksellä harjoitusvastusta käytettäessä on siinä miten vastus reagoi pyöritysnopeuden muutoksiin. Vauhtipyörään varastoitunut energia on verrannollinen vauhtipyörän pyörimisnopeuden neliöön eli nopeuden muuttaminen vaikka 10->15 km/h tai 30->35 km/h vaatii aivan eri määrän työtä. Olisi kiinnostavaa nähdä onko välityksellä jokin merkitsevä ero harjoittelussa treenivaikutuksen osalta ja mikä se mahdollisesti on.

  26. #3566
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    761

    harjoitusvastus??!!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Kuitto Katso viesti
    ...
    Voi toki olla et oon vaan sit niin yksinkertainen että en kaipaa ERG:iä, Zwiftiä tms. mihinkään
    Kyl sun Antti pitää kirjoittaa joulupukille. Kohta ei voi ajaa ilman VR-systeemejä.... joissa pitää olla valjailla katossa kiinni ettei tuu kasaa autotallissa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    ...
    Olisi kiinnostavaa nähdä onko välityksellä jokin merkitsevä ero harjoittelussa treenivaikutuksen osalta ja mikä se mahdollisesti on.
    Se on nyt joka jannun ostettava Myontecin housut ja alettava kerätä dataa lihasten toiminnasta eri ajotilanteissa.
    http://www.myontec.com/benefits/elite-sport/


    www.tahkomtb.fi
    www.kuopys.fi
    MakeK muokkasi tätä : 15.11.2018 at 19.56
    www.tahkomtb.fi
    www.kuopys.fi

  27. #3567
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Kuitto Katso viesti
    Onneks on edelleenkin kaksin kappalein Kurtin treinereitä käytössä, ei tartte säätää minkään elektroniikan kanssa pätkän vertaa ja tuntuma on enemmän kuin kohdillaan. Voi toki olla et oon vaan sit niin yksinkertainen että en kaipaa ERG:iä, Zwiftiä tms. mihinkään
    Eikä Mietaakaan venytellyt...

    Eli noi tosimatalien tehojen vastusongelmat taitavat olla ominaisuuksia eikä suinkaan vikoja.
    6.7 WTF/kg


  28. #3568
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.256
    Onneksi tuli aikoinaan tutkittua tarkasti minkä treinerin hankin. Antin linoilla eli kurtin rokkarissa ei tarvi miettiä ajotuntumaa saati välitystä, koska se on niin lähellä roadia varmaan kuin mahdollista. heikko puoli on se, että tehty niin painavaksi ettei masteri jaksa sitä kisapaikoille siirtää. siksi po japanialainen keijukainen till, jossa ajotuntuma on kaukana fillaroinnista, mutta saa sillä lämmiteltyä.

  29. #3569
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    Noi teidän jutut eivät auta pätkääkään mun KK Road Machine myyntikadutuksen kanssa. Ei se pärjää kaikille uusille tulokkaille, mutta sen kanssa tuli hikoiltua yli 10-vuotta ja se jaksoi edelleenkin käydä ja kukkua hyvällä tuntumalla.

    Kisalämmittelyyn pitää tietty hommata Feedback Sports Omnium.
    6.7 WTF/kg


  30. #3570
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Tuli taas äsken koetettua, että neossa on kyllä julma ero, kun ajaa isolla rattaalla ja pitää pakan takaakin suht isolla välityksellä. Minuutin vedoissa on jo oikeastikkin vähän vauhdikkaan ajamisen fiilistä.

    Sitten taas voimavedot pienellä rattaalla ja vakiokadenssi trainerista päälle. Saa runtata tehoja aivan vapaasti, eikä traineri anna kadenssin nousta yli säädetyn. Nämä on minusta tehokkaampi ajaa trainerilla, mitä ulkona. Ainoa ero on ehkä tuo jyrkän mäen puuttuminen, eli tangosta kiskominen ei ole luonnollisen tuntuista tasaisella.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •