Olisin laittanut privaattiviestiä, mutta quotasi on täysi
Sent from my SM-A510F using Tapatalk
Olisin laittanut privaattiviestiä, mutta quotasi on täysi
Sent from my SM-A510F using Tapatalk
Mistä toi aineisto MapAntissa on alkujaan kun se ei ihan täsmää MML:n kanssa? Ei Suomessa varmaan kuitenkaan mitään muutakaan noin tarkkaa aineistoa oikein voi olla noin laajasti kuin MML:n? Vai pystytäänkö nykyään kaikki jotenkin laserkeilaamaan?
Sinänsä toi päällekkäisyys ei ole ongelma kun lähinnä kotona tulee tutkittua noita karttoja ja helppo aina napsauttaa pois päältä toi Mtb-kartta. Itseä kiinnostaa myös aukot, suot ym kaikki mielenkiintoinen ja ne vähän hukkuvat. Tossa MapAntin kartassa on muuten esim aukot merkitty vielä kun MML:ltä ne on jo poistettu.
L. Jaksoin sitten vähän eli kyseessä tosiaan on vähän pelkistetty suunnistuskartta. Kannattaa lueskella tuolta linkin takaa jos ei vielä ole.
https://www.mapant.fi/about.php
En muistaisi koskaan löytäneeni ohjetta joka olisi toiminut alusta loppuun ilman paikkailuja muualta, enkä ikävä kyllä runkona käyttämääni ohjettakaan nyt löytänyt. https://github.com/gravitystorm/open...ter/INSTALL.md tuossa näkyisi olevan jonkinlainen paketti aiheesta. Myrtillus varmasti on parempi apu tässä. Karkeasti ottaen prosessi OSM-datasta tarjottavaksi kartaksi menee seuraavasti:
- Ladataan kaivattu alue osm palvelimelta. Windowsilla käyttänyt wgetiä seuraavalla komennolla 'wget.exe" -O filename.osm "http://www.overpass-api.de/api/xapi_meta?*[bbox=23.42972,61.42432,23.64532,61.524]"'. Useampien alueiden ottamista en ole kokeillut, tuo on n. Nokian ja Tesoman alue. Mahdollisesti optimoitavissa rajaamalla mitkä kaikki tagit vetää. [https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Downloading_data]
- Tungetaan data PostgreSQL tietokantaan käyttäen osm2pgsql. Vain sellaiset tagit, joita aikoo tarvita. Conffaus 'osm2pgsql:n xxx.style'-tiedostolla.
- Ajetaan python-scripti tiilien generoimiseksi (alla olevan linkin takana TileGeneration_15-16.py, asetukset tiedoston loppupäässä). Rendauksen tyyliasetukset määritellään kohdassa 'mapfile=".../project.xml"' viitatussa tiedostossa. Python-tiedostossa on tuon viittauksen lisäksi hiukan alempana kansio, johon rendatut tiilet päätyvät, sekä ihan alimpana alue, joka tullaan rendaamaan ja millä kaikilla zoom-tasoilla.
- Leafletista viittaus oikeaan kansioon (itse puuhastellut vain omalla koneella, joten muista mahdollisista säädöistä ei tietoa).
Polkujen ja taustan saamiseksi omiksi tiilikseen viimeinen vaihe pitää tehdä erikseen kummallekin, tulokset eri kansioon. Yksi rendaussäännöstö.xml siis taustalle, ja toinen poluille, samoin kummallekin oma python-skriptinsä (kenties voi laittaa samaankin jos osaa). GitHubista löytyy rendaussäännöstö (xml) tiilille, joissa polut ja tausta ovat samassa. Samassa paikkaa myös osm2pgsql config-tiedosto (tk_mtb.style), jolla tietokantaan menevät kyseisen käyttämät tagit. Repossa ei tällä hetkellä ole tuon erotellun version tiedostoja, koska pikaisesti vain testasin aikanaan polkujen erottamista. Voin nuo erilliset rendaustiedostot kyllä pilkkoa, ainakin polkujen irrottaminen kävi sujuvasti joten en keksi miksi taustan suhteenkaan hankalampaa olisi.
Pitkähkö viesti tuli ja silti selostus ei kaiken selkein ole. Melkoinen trial & error taistelu tuossa aikanaan oli, kun hyvä osa ohjeista linuxille, puolet vanhentuneita, ja useimmat enemmän ohjelmoijille kuin allekirjoittaneelle.
T_Kn muokkasi tätä : 04.11.2018 at 08.35
Oruxmaps-vinkki:
Löysin lopulta Oruxissa olevan ominaisuuden pinota karttoja päälekääin. Tämä tarjoaa sen ultimaattisen hienouden eli mtb:scale-väritys ja korkeuskäyrät samalla näytöllä. Näin se käy:
0) Sinulla tulee olla haluamasi kartat onlinemapsources.xml:ssa tai tallennettuna puhelimeen niin kukin itsessään on käytettävissä Oruxissa. Rajoitus: Tässä käytettävien karttojen tulee olla kaikkien joko online- tai offline-tyyppisiä. Eos. onnistuuko online- JA offlinekarttaa esittää samalla ruudulla.
1) Kartanvalintanäkymässä paina oikeasta yläkulmasta plussaa (kuva). Valitse composite map onlinestä tai offlinestä.
2) Avautuvassa dialogissa tapahtuu karttojen pinoaminen. Tämä on vähän yritys-erehdys-menetelmällä tapahtuvaa, käsittääkseni pieleenmennyttä ei voi helposti säätää, vaan pitää aloittaa ykköskohdasta uudestaan. Allaoleva esimerkkikuva on kasattu siten, että base-kerrokseksi olen valinnut T_Kn:n Garmin-imagen transparencyllä 1.0 ja multiply päällä. Seuraava kerros aloitetaan ADD LAYER -napilla. Täksi valitsin kartat.hylly.orgista lataamani mapsforge-muotoisen MML-importin. Tälle transparency-arvoksi noin 0.3, eli melkoisen läpinäkyväksi, ja multiply päälle. Sitten acceptia kun arvaus hyvästä kokoonpanosta on valmis.
3) Valitse karttasi Multimaps-kansiosta. Valmis! Tai jos ei ole, niin sitten vaan säätämään uusiksi.
Oheinen kuva on noin kahdeksannen iteraation jälkeen jolloin totesin olevani tyytyväinen. Käytettäviä karttoja pitäisi miettiä paremmin, esim. jos tuosta hyllykartasta saisi mapsforge-teemaa säätämällä näkymään vain pelkät korkeuskäyrät, piilotettua tiet/polut jne.
![]()
Ei ollut Ikealla paljoakaan enää ajettavaa spååria. Moto riehunut...
Joo. MapAnt on kahden hullun päähänpiston yhdistelmä. Ensimmäinen oli yrittää kehittää oma algoritmi/tekoäly suunnistuskarttamaisten, ihmiselle intuitiivisten, ei aina matemaattisten korkeuskäyrinen laskemisen. Mikään valmissofta kun ei edes yritä sitä, se vain pitää kiinni matemaattisista korkeustasoista eikä sen takia kuvaa kovin kaksisesti muotoja. Höysteeksi lasketaan vähän jyrkänteitä ja kasvillisuutta ja piirreellään teitä yms mastotietokannasta, mutta kayrät on se pihvi - ne rittää hardcore suunnistajalle. Toinen hullu päähänpisto tulee naapurimaasta, tuolla hitaalla ja raskaalla mutta toimivaksi siellä havaitulla algoritmilla prosessoida koko maa kymmenien koneiden voimalla. Ja sen jälkeen naapurimaa Suomi.
Vanhimmat Suomen MapAntissa käytetyt keilaukset on vuodelta 2008 eli paljon on ehtinyt aukkoja tulla lisää ja vanhat kasvaa umpeen, mutta avokallioiden avoimet kohdat tms luonnollisesti avoimet lämpäreet eivät ole muuttuneet mihinkään. Polkuverkko on mastotietokannasta ja valitettavan surkea ja vaikea sen tähden nähdä että kartasta sellaisenaan on paljoakaan iloa maastopyöräilijälle. Polut/reitit pitää saada jostain muualta. Itse etsiskelen polkuja vetäisemällä mapantkartan starvan heatmapin alle.
Mapanttia ja aiemmin karttapullautinta ollaan käytetty pitkään suunnistuskarttojen käyräkartan pohjana. Siellä normaaliin olevaan aineistoon verrattuna paljon sellaisia kumpareita ja muotoja jotka muuten vaatisivat enemmän manuaalityötä. Mutta tottahan se on että algoritmien myötä sielä on myös satukäyrästöä paljon, eli olemattomia hommia joutuu poistamaan suunnistuskarttaa tehdessä pohjasta.
Vanha mutta lihava.
Nuo algoritmit ei juurikaan aiheuta satuilua, ne tulee joko siitä että käyrä on pakko joskus vetää tasaisen suon läpi - kaikki keimurat siinä on höpöä, ja/tai pisteiden puutteellisesta luokittelusta joka on peruja turhan harvasta keilauksesta tähän tarkoitukseen. Jos puska/puunrunko/mätäs on luokiteltu maanpinnaksi niin kumpare tms muoto siihen tulee. Sama vaikka perinteisemmillä menetelmillä käyrät laskee, siis mikäli se sattuu osumaan käyrän korkeudelle. Pullauttimella nuo luokittelun virheet tulee vain tasaisemiin ja kattavammin näkyviin tuon joustavan korkeustason ansiosta. Paremalla keilausdatalla (esim kaupunkien tiheät keilaukset) nuo ongelmat vähenee radikaalisti.
Tuo Bikemap on hieno.
MapAntista saa nyt pyydettyä pelkät korkeuskäyrät (tai siis oikeasti kuvan ruskeat sävyt). Yksi style paremetri lisää kutsuun. About sivulla ohje. Ei ole kaksinen kun tuo tehdään rasterikuvalle palettioperaatiolla, eli paletin ei-ruskeat väritetään valkoiseksi. Mutta parempaan ei nyt pysty. Eli tuota voi kokeilla, ajatuksena että polut yms tulee muualta ja tuolta vain käyrät ilman esim maastotietokannan paikkaansapitämätömiä polkuja.
Testasin tuota Bikemap beta versioon (www.finomena.fi/bikemap), samalla tiputin vinovalovarjosteen läpinäkyvyyttä. Hain optimaalista pinoa karttakerroksia puhelinkäyttöön maastoon, tuo voisi olla aika lähellä (MTB map base + overlayt hillshade & contours). PC:llä isolla ruudulla hyvällä näytöllä tämän perusteella oma preferenssi oli edelleen MTB map + overlayt hillshade (alkup. läpinäkyvyys) + orienteering, mutta sama taas puhelimella piilottaa polut liikaa.
Miltäs muiden silmään näyttää?
Beta-versiossa on muuten nyt iOS:ia varten PWA-tilan (eli kun tallennettu "Home Screen" omaksi appsiksi) talletus, näin sen pitäisi toimia nyt fiksummin maastokäytössä. Androidissa tuo PWA-tila on parempi ja nykyinen virallinenkin versio on omiin tarkoituksiin ollut maastoon passeli.
Hyvältä näyttävät käppyrät. Oletko testaillut muuttaa overlaytasojen blend modea pohjakartan haalistumisen välttämiseksi (jos ei vain makuasia)? Seuraava tapa on miten itse tein, oheisessa kuvassa lopputulos pelkillä käyrillä sekä varjostukseen yhdistettynä. Jossain kohtaa kuvausta jpg-pakkaus runnellut, mutta sisältö selvinnee. Koodaus kokeilevaa copypastea, mutten vielä ole saanut tasoja klikkailemalla sekoamaan.
Eli, hillshading- ja contour-tasoille seuraavat määritteet css-tiedostossa:
Karttasivun js-osassa heti karttatasojen määrittelyn ja kartan näkyviin laittamisen jälkeen seuraavat rivit (hls ja ctr ovat kyseisten karttatasojen muuttujanimet):Koodi:.hlsBlending { filter: brightness(140%); mix-blend-mode: multiply; } .ctrBlending { filter: opacity(50%); mix-blend-mode: darken; }
Lisäksi myöhempänä seuraavat rivit:Koodi:$(hls.getContainer()).addClass('hlsBlending'); $(ctr.getContainer()).addClass('ctrBlending');
...joiden luulisi riittävän yksinäänkin, jos eivät overlayt ole oletuksena päällä, mutta testiversiossa olivat.Koodi:map.on("overlayadd", function (event) { $(hls.getContainer()).addClass('hlsBlending'); $(ctr.getContainer()).addClass('ctrBlending'); });
![]()
Katsos vain! Kiitti vinkistä, ei ollut tuttua ennestään kun ei css ole omaa vahvinta aluetta. Täytyypä testailla tuota vähän ja katsoa mikä omaa silmää miellyttävä kombo löytyy. Tuo oikea-alakulma hyvin demonstroi filtteroinnin ja mixaamisen vaikutuksia joskin on omaan silmään hieman tummahko ainakin näin PC:n ruudulla.
Moro, elämä on ollut vähän kiireistä ja nämä asiat ovat jääneet rempalleen :-( Ohjeita on serverin pystytykseen pikaisella laskennalla noin 6 eri versiota, mutta se ultimate taitaa edelleen puuttua. Projektina olisi jossakin vaiheessa saada päivitettyä uudempi Ubuntu versio serverille.Siinä ajattelin tehdä homman ensin virtuaalikoneelle askel kerrallaan, niin on sitten helpompi peruuttaa edelliseen snapshottiin, kun menee ns. perseeleen ja saa käyttiksenkin sekaisin.
Kaikenlaista serveriin liittyvää kamaa löytyy esim. tuolta: https://github.com/Myrtillus?tab=repositories
Palataan tuohon serveri asiaan lähiaikoina uudestaan ja voisi miettiä, että mikä olisi kansantaloudellisesti järkevä ratkaisu.
Kyssäri. MAS, saisitko lisättyä karttalayeriksi myös ihan tavallisen openstreetmap kartan. Reititys näyttää toimivan esim. pääkaupunkiseudun alueella, vaikka karttatiiliä ei ole. Tuo reititys on vaan niiiiiin sairaan kätevä työkalu. Alkuillasta tein "kulmat tutuksi" PK-lenkin reitin muutamassa minuutissa ja kävin eksymässä alle 6 km etäisyydeltä kotoa kiepumalla hullun lailla asuntoalueilla GPS automotive moodissa, jotta ei varmasti saa mitään tolkkua, että missä sitä oikein liikkuu :-)
Luurista en pysty sanomaan, mutta kompuutterilla näyttää täysi MapAnt toimivammalta. Ehkä on syytä pitää molemmat mahdollisuudet valittavana.Miltäs muiden silmään näyttää?
Tuo on ollut itselläkin mielessä kun moni toiminnallisuus käyttökelpoinen vaikka ei Tre MTB kartan hienoutta olisikaan saatavilla. Mutta missäs serverillä OpenStreetMap tiilipalvelin on siten hostattuna että sen voisi tähän luotettavasti linkittää? Muistikuvani on että itse tuon organisaation tarjoama olisi tarkoitettu vain testauskäyttöön eivätkä halua sitä sen laajemmin käytettävän.
OSRM-reititin minkä pystytin BikeMappia varten imee sisään koko Suomen OSM-kartan joka sitten prosessoidaan reititystä varten eli se kyky on koko Suomen osalta ja riippumatta siitä mitä karttoja käyttöliittymässä näytetään.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tile_servers
löytyiskö tuolta hyvää kandidaattia
Tuttu lista jota selailin nyt uudestaan vähän tarkemmin katsoen. Listaa ei ole pidetty ajantasalla, muutamia mahdollisia ilmaisia tiilipalvelimia löytyi mutta niissä kaikissa käyttörajoituksia joiden hengen ja kirjaimen tarkempi luonne täytyy ajan kanssa taaplata lävitse.
Yksi vaihtoehto on pistää itse pystyyn palvelin mutta pilvipalvelimena turhan tyyris ja oma kotipalvelin-ympäristöni on projektina vielä kesken jotta se tarjoaisi stabiilin ympäristön.
Sent from my iPad using Tapatalk
Parilla viime lenkillä on pistänyt harmittamaan Vuoreksen Ukkospuunkadun polunlähdön tukkiminen. Siis tämä paikka:
Tietäneekö kukaan liekö väylän alla oleva maakaistale kaupungin? Ja mistä ne kivet ja maa-ainekset ovat siihen tulleet?
Sori turistin väliinhuutelu, mutta eikö kaupungin maaomistuksia näe jostain kaupungin karttapalvelusta?
Melko varmasti tuo(llainen) kaistale on kaupungin maita. Jompikumpi noista talollisista kotinatseista ei ilmeisesti tykkää, että pihan vierestä ajetaan. Siitä ei tarvitse välittää, ei muutako esteet pois tieltä ja kowaa ajoa.
Paikkatietoikkunaan kun valitsee kiinteistöt ja sieltä sitten "Tampereen kaupungin omistamat kiinteistöt", niin vahvasti näyttäisi olevan kaupungin maata. Oliskohan jollakin grynderillä ollut vähän pulaa täytemaan varastointipaikasta. Ainahan sitä voi kysäistä kaupungilta, että onko sopivaa maankäyttöä, jos tarkoituksena on ollut jättää kulkuväylä virkistysmaastoihin. Onhan siinä voinut asukas tehdä källit, kun kyllästynyt kulkijoihin.
Kiitokset vinkistä, niinhän se näyttää olevan:
Sen verran on nyt näinä parina kertana mennyt tunteisiin kivi- ja hiekkakasojen päältä pyörää nostellessa, että taidanpa käydä viikonloppuna kuvaamassa ja kysyn kaupungilta asiasta. Jos mikäli tuo on ihan hyväksyttävää toimintaa, niin oma takapihani kokee huomattavan laajennuksen.
Esteet olivat kokeneet ihmepoistumisen. Varsin oivallinen ajoitus...
Moro, Garmin kartan renderöinti kysymys/kommentti Tapiolle.
Kyseessä polku https://www.openstreetmap.org/way/60964447
Tällä hetkellä tägityksenä:
highway = path
foot = yes
surface = ground
Nyt Garmin kartoissa tuo näkyy punaisella katkoviivalla, millä taitavat myös näkyä footwayt. Ja footwaylla tarkoitan nyt niitä nopeita ja ihmisen rakentamia kävelyuria. Tuo kyseinen polku on ihan aito kävelemällä tehty juurakkopolku kuusimetsään. Jos polulle lyödään mtb:scale = NN, niin ajaisiko se ylitse tuosta tulkinnasta, että kyseessä olisi rollaattorikelpoinen ura :-)
Pitäisi värjäytyä juu mtb:scale-tagin laittamalla. Kaikki mtb:scalelliset pathit/footwayt/footpathit/pedestrianit pitäisi näkyä vaikeistasovärjättyinä polkuina. Path tosin pitäisi näkyä noinkin pathina vaikka foot=yes -tagi löytyisikin, niin kauan kuin mukana ei ole myös bicycle=no -tagia. Ts. footwayna pitäisi näkyä vain sellaset, jotka on tagilla merkitty pyöriltä kielletyksi. Pitää koittaa muistaa tsekata missä vikaa.
Yllätyksenä tuli itselle, että Ikean takana oleva metsä on jyrätty sileäksi ja polut ovat kadonneet. Saikin sitten kantaa pyörää osasta matkaa, kunnes päästiin Ikean lähellä olevalle liikenneympyrälle.
Nyt täytyy heti laittaa idea ilmoille, kun pullahti mieleen. Tuossa taas katselin, kun facessa yksi tarjoili karttalinkkiä maanmittauslaitoksen kartoille, josta puuttuvat kaikki olennaiset polut. Josko tuohon bikemap konseptiin saisi namiskan, millä voisi merkata halutun paikan ja kirjoittaa kommentin. Palautteena saisi linkin, jossa olisi URL:iin leivottuna kommentti, koordinaatit, zoomaustaso ja käytössä olevat layerit. Sen voisi sitten suoraan pasteta haluttuun paikkaan keskustelufoorumeilla ja facessa. Karttalinkki hyvälle karttapohjalle on tunnetusti parempi, kuin paljon höpölöpöä, jolla yritetään paikallisia ja itse keksittyjä nimiä käyttäen selittää jotain paikkaa.
Kirjanmerkit