ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 370 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 270 320 360 368 369 370 371 372 380 420 470 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 11.071 - 11.100 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Oon kyllä nähnyt etupyörän maastorenkaan toimivan stroboskooppina tietyssä nopeudessa klassisen MJ 80 valossa, (kuvio näyttää pysähtyvän). Väittäisin että ei ole 50Hz vaan enemmän. Tarkemmin kun muistelee, joskus teknisissä tiedoissa on ilmoitettu muunnon taajuus DC-DC, noilla muuntimilla.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ennen oli kaikki paremmin. Mun pyöränvaloissa vm. -70 oli pitkät ja lyhyet. Päällä kytkin, josta sai valita. Tosin ei ne kyllä häikäisseet oli kytkin missä asennossa tahansa. Eivätkä valaisseet tietä. Mutta pitipähän dynamo jurruttaessaan seuraa pitkillä pimeillä taipaleilla...
    Oliko tuon tapainen käyttöliittymä? Mulla oli suunnilleen tuollainen. Dynamokin pisti sen verran vastaan, että keskinopeus tippui pimeällä, joten vaara pieneni, vaikka lamppu ei valaissutkaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vectori Katso viesti
    Jep, pyörän valo ei välky 50Hz taajuudella, koska se akut ja patterit syöttävät tasavirtaa.
    Niin, sieltä töpselistä tulee sitä 50 HZ ja nekään loisteputket ei välky niin hitaasti jos niissä on kuristin.. aika offtopiikkia
    --

Kaksi kohtaamista lyhyellä matkalla auton kanssa. Liikenneympyrään tullessa Volvo XC90 kääntyi eteen ja sitä irvistellessä keskikorokkeella sisään ajoi kolmion + fillarikilpien takaa toisesta suunnasta Volvo V70 kuski katsoen minua silmiin tyyliin "mitä siinä irvistelen", suoraan eteen niin että melkein olis tehny mieli ajaa päin. Vähän myöhemmin sitten MC Donaldsin pihasta tuli leidi BMW pikkusportilla kun ajoin kadulla, ilmeisesti ajatteli ettei kadulla ajavaa fillaria tarvi väistää mutta pysäytti viimetingassa puoliksi tielle kun huomasi etten meinaa väistää. 3/3 kahdessa risteyksessä. Just eilen kelasin että näähän väistää nykyään aika hyvin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Хуй Katso viesti
    Oliko tuon tapainen käyttöliittymä? Mulla oli suunnilleen tuollainen. Dynamokin pisti sen verran vastaan, että keskinopeus tippui pimeällä, joten vaara pieneni, vaikka lamppu ei valaissutkaan.
    Juurikin tämä. Ei muuten häikäissyt, vaikka olisi laittanut stongaan kiinni ja kääntänyt valon tohottamaan suoraan omaan naamaan...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Kaksi kohtaamista lyhyellä matkalla auton kanssa. Liikenneympyrään tullessa Volvo XC90 kääntyi eteen ja sitä irvistellessä keskikorokkeella sisään ajoi kolmion + fillarikilpien takaa toisesta suunnasta Volvo V70 kuski katsoen minua silmiin tyyliin "mitä siinä irvistelen", suoraan eteen niin että melkein olis tehny mieli ajaa päin. Vähän myöhemmin sitten MC Donaldsin pihasta tuli leidi BMW pikkusportilla kun ajoin kadulla, ilmeisesti ajatteli ettei kadulla ajavaa fillaria tarvi väistää mutta pysäytti viimetingassa puoliksi tielle kun huomasi etten meinaa väistää. 3/3 kahdessa risteyksessä. Just eilen kelasin että näähän väistää nykyään aika hyvin.
    Toisenlainen kokemus oli eilen, kun pyöräilijä yritti väkisin alle suoralla tiellä suoraan risteävää pyörätienjatketta pitkin. Itse asiassa en edes ole varma, että oliko kyseessä jatke, vai ihan puhdas suojatie. Vieressä ajava auto löi liinat kiinni, kun kuvitteli että pyöräilijä saa ja sen pitää mennä. Itse olin kauemmaisella kaistalla ja katsoin vain ettei alle jää. Se toinenkaan auto ei pysähtynyt, että ei tässä lakia rikottu.

Miten muuten on: jos pyöräilijän tilalla olisi ollut jalankulkija, olisiko toinen autoilija voinut samaan tapaan viereisellä kaistalla ajavan auton selvästä hidastamisesta piittaamatta ajaa (kunhan katsoo ettei jalankulkija jää alle)? Jos viereisellä kaistalla ajanut olisi ehtinyt jo pysähtyä, tilanne olisi tietenkin täysin selvä - mutta missä menee hidastamisen ja pysähtymisen raja?

Ja ennen kaikkea: saako jo pysähtyneen tai pysähtymässä olevan auton vierestä ajaa, jos ajorataa ei ylitä jalankulkija vaan (väistämisvelvollinen) pyöräilijä?

PS Nämähän ovat niitä säännöt tuntevan ja niitä noudattavan pyöräilijän kannalta niitä "hauskoja" tilanteita. Toisaalta olisi parempi ja usein myös sujuvampaa ja nopeampaa, jos autoilija ei olisi kohtelias, toisaalta tuntuu tyhmältä kieltäytyä ottamatta annettua "etuajo-oikeutta" vastaan - ja sitten joutuu (silloin kun samaan suuntaan kulkevia kaistoja on useampi) arvuuttelemaan miten tässä mahtaa käydä...

^Niin jos viereisellä kaistalla oleva auto hidastaa voidaan olettaa että se saattaa jopa pysähtyä ja olla pysähtynyt sillä hetkellä kun se ohitetaan jolloin toinen auto tietenkin rikkoo lakia ja mahdollsiesti aiheuttaa vaaratilanteen. Laki muutenkin velvoittaa lähestymään suojatietä varovaisesti.

^^ Suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa pysähtymättä ohittaa, oli sen ensimmäisen pysähtymisen syynä mikä vain.

Juurikin tämä. Ei muuten häikäissyt, vaikka olisi laittanut stongaan kiinni ja kääntänyt valon tohottamaan suoraan omaan naamaan...
    Muistoja
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Miten muuten on: jos pyöräilijän tilalla olisi ollut jalankulkija, olisiko toinen autoilija voinut samaan tapaan viereisellä kaistalla ajavan auton selvästä hidastamisesta piittaamatta ajaa (kunhan katsoo ettei jalankulkija jää alle)?
    Teoriassa kyllä, käytännössä ei. Lähinnä riippuu siitä, olisiko jalankulkija aikeissa ylittää suojatie vai ainoastaan kaivelemassa munia epäsopivassa kohdin.

Ja ennen kaikkea: saako jo pysähtyneen tai pysähtymässä olevan auton vierestä ajaa, jos ajorataa ei ylitä jalankulkija vaan (väistämisvelvollinen) pyöräilijä?
    Vain jos välissä on liikenteenjakaja, muuten ei.

Ja jottei kenelläkään tule pahaa mieltä, voin seuraavalla kerralla tarkistaa, onko ko. kohdassa edes pyörätien jatketta vai ainoastaan suojatie. Jälkimmäisessäkään tapauksessakaan ei ihmisen yli saa autolla ajaa, jos sellainen vaara on olemassa. Mutta on olemassa suuri joukko pyöräilijöitä, jotka nykyisessä uutistulvassa kuvittelevat, että pyöräilijä voi aina seepran kohdalla ajaa kadun/tien poikki ja odottaa että maailma pysähtyy. Ja myöskään seepra ei ole mikään tae mistään, vaan ne kadun varressa olevat tikkarit.

Muuten, mitä jos katuun on tosiaan maalattu "pyörätien jatke", mutta tikkarit puuttuvat. Niin voiko olla pyörätien jatketta ilman suojatietä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ;2821573

Vain jos välissä on liikenteenjakaja, muuten ei.
    Lieneekö saivartelua, mutta TLL vuodelta 1981 32 pykälä: "..suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."

ˆTotta joo, vapaa ajokaista.

Ja jottei kenelläkään tule pahaa mieltä, voin seuraavalla kerralla tarkistaa, onko ko. kohdassa edes pyörätien jatketta vai ainoastaan suojatie.
    Ei ollut pyörätien jatketta.

Ei ollut pyörätien jatketta.
    Joten voit jatkaa entiseen malliin eli lähestyä suojatietä siihen tyyliin etteivät jalankulkijat arvaa lähteä ylittämään ajorataa - joten voit pysyä käsityksessäsi että heillä on tapana asettua suojatien läheisyyteen muniaan kaivamaan?

Vähän vakavammin: mistä muuten löytyy tuo paikka jossa on suojatie, muttei pyörätien jatketta?

PS Eilisellä lenkillä tilanteet menivät tasan 3-3 eli kolmasti autoilija hidasti tai pysähtyi antaakseen minulle tietä vaikka olin yksiselitteisesti väistämisvelvollinen ja kolmasti yhtä selvästi väistämisvelvollinen autoilija kääntyi tai tuli kolmion takaa niin että jouduin "vetämään liinat kiinni". (Yhdessäkään tapauksessa en edes tullut "yllättävästä suunnasta" vaan ajoradan oikeaa puolta ja yksi tapaus oli harvinaisen törkeä - ja varsin luultavasti myös täysin tahallinen, ellei kuski sitten ollut laskuhumalassa tai jonkinlaisessa pöllyssä.

Joten voit jatkaa entiseen malliin eli lähestyä suojatietä siihen tyyliin etteivät jalankulkijat arvaa lähteä ylittämään ajorataa - joten voit pysyä käsityksessäsi että heillä on tapana asettua suojatien läheisyyteen muniaan kaivamaan?
    Näinkö kirjoitin? Hymiöllä tai ilman. Fakta kuitenkin on, että osa jalankulkijoista ei lähde ylittämään katua, vaikka autoilija sitä mahdollisuutta heille tarjoaakin. Kyllä myös jalankulkijan on selkeästi indikoitava että yli ollaan menossa. Näin tapahtuukin esim. Helsingin keskustassa.

Vähän vakavammin: mistä muuten löytyy tuo paikka jossa on suojatie, muttei pyörätien jatketta?
    Mellunmäestä, mutta on niitä kaikissa muissakin paikoissa, joissa ei ole pyörätietä vaan ainoastaan jalkakäytävä. Autoilijan on kohtuu vaikeaa tietää onko joku random-asfalttiveto pyörätie, jalkakäytävä vai kombiviritys. Joten ainoa indikaatio lienee jos on pyörätien jatke.

Et tietenkään kirjoittanut, mutta harvinaisen - eli vielä minuakin suurempi - tosikko saa olla että pystyy lukemaan minun jotain sellaista edes vihjanneen.

Minua vain huvitti/ärsytti valituksesi jalankulkijoista sen verran että se koukutti palaamaan siihen vielä kerran. En näet itse ole vielä tavannut suojatien kohdalla seisovaa jalankulkijaa jonka vilpittömänä pyrkimyksenä ei olisi ylittää ajorataa sujuvasti mutta turvallisesti.

Kunhan autoilijat oppisivat selvästi ja ajoissa indikoimaan että todella aikovat pysähtyä, niin ehkä nekin joille on lapsesta saakka opetettu että autoja pitää varoa ja jotka ovat itse oppineet etteivät autoilijat kunnioita jalankulkijoiden oikeuksia kuin korkeintaan vastentahtoisesti alkaisivat luottaa siihen attä heille todella annetaan tietä.

Se että lähestytään suojatietä nopeutta selvästi hidastamatta niin että jalankulkijaa ehtii jo ajatella että parempi kun ei lähde ylittämään kun tuo ei aio pysähtyä - ja sitten pysähdytään ikään kuin autonsa hyviä jarruja ja omaa kohteliaisuuttaan demonstroiden ei ole mistään kotoisin ja ymmärrän niitä jalankulkijoita, jotka moisesta pelkästään ärsyyntyvät eivätkä lähde ylittämään ajorataa: "Menisit sitten, automies, kun mielesi kuitenkin teki!"

Täytyy käydä Mellunmäessä ja yrittää bongata se suojatie. Mulla on jotenkin sellainen muistikuva että siellä on (a) alikulkuja (ja yksi ylikulkusilta) tai kelvit katujen molemmin puolin ja niin muodoin pyörätien jatke niiden välissä, mutta on hyvinkin todennäköistä että kaikkia en edes ole pannut merkille.

Et tietenkään kirjoittanut, mutta harvinaisen - eli vielä minuakin suurempi - tosikko saa olla että pystyy lukemaan minun jotain sellaista edes vihjanneen.
    Ei hätää. Kyllä mulla tosikkoutta löytyy.

Minua vain huvitti/ärsytti valituksesi jalankulkijoista sen verran että se koukutti palaamaan siihen vielä kerran. En näet itse ole vielä tavannut suojatien kohdalla seisovaa jalankulkijaa jonka vilpittömänä pyrkimyksenä ei olisi ylittää ajorataa sujuvasti mutta turvallisesti.
    Minua taas ärsyttää, että sama ihminen joka on täysin kusipää autonratissa, muuttuu kengillä liikkuessaan kaiken näkeväksi, kaiken huomioivaksi ja kaikki lait ja asetukset ulkoa osaavaksi superihmiseksi. Koska yleensähän näkemys on, että autoilijat ovat liikenteessä vain tappaakseen jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Ja nämä kaksi viimemainittua ryhmää on siellä vain pelastaakseen ihmiskunnan.

Kunhan autoilijat oppisivat selvästi ja ajoissa indikoimaan että todella aikovat pysähtyä, niin ehkä nekin joille on lapsesta saakka opetettu että autoja pitää varoa ja jotka ovat itse oppineet etteivät autoilijat kunnioita jalankulkijoiden oikeuksia kuin korkeintaan vastentahtoisesti alkaisivat luottaa siihen attä heille todella annetaan tietä.
    Pari viikkoa sitten Kontulan ostarin kohdalla Karpalotiellä hidastin huomattavasti auton, ehkä jopa pysähdyksiin. Suojatien edessä ollut henkilö - joka sukupuolesta johtuen ei tainnut kaivella muniaan - katseli ihan muualle eikä tehnyt elettäkään ylittääkseen tien. Ehkä minun olisi pitänyt poistua autosta ja käydä kertomassa, että nyt voi ylittää. Ja ei, vastaantulevan kaistalla ei ollut tulossa ketään, eikä nykyiset rakennustyömaan liikennejärjestelytkään vielä silloin sotkeneet risteystä.

Se että lähestytään suojatietä nopeutta selvästi hidastamatta niin että jalankulkijaa ehtii jo ajatella että parempi kun ei lähde ylittämään kun tuo ei aio pysähtyä - ja sitten pysähdytään ikään kuin autonsa hyviä jarruja ja omaa kohteliaisuuttaan demonstroiden ei ole mistään kotoisin ja ymmärrän niitä jalankulkijoita, jotka moisesta pelkästään ärsyyntyvät eivätkä lähde ylittämään ajorataa: "Menisit sitten, automies, kun mielesi kuitenkin teki!"
    Kts. edellä "Menisit sitten, jalankulkijahenkilö, kun mielesi kuitenkin teki!".

Täytyy käydä Mellunmäessä ja yrittää bongata se suojatie. Mulla on jotenkin sellainen muistikuva että siellä on (a) alikulkuja (ja yksi ylikulkusilta) tai kelvit katujen molemmin puolin ja niin muodoin pyörätien jatke niiden välissä, mutta on hyvinkin todennäköistä että kaikkia en edes ole pannut merkille.
    Tarkkaan ottaen tuo lienee joko Mellunkylää tai Vesalaa. Kontulaa? Mutta ei kai tuosta mitään pyhiinvaelluspaikkaa ole tarkoitus tehdä? Voin messinkikyltin käydä sinne kyllä laittamassa. Mutta jos vaadit.

^Kyllä tuollaiset väistämisvelvollisena agressiivisesti risteystä lähestyvät ajoneuvot on ihan oikea ongelma. Ja kovaa liikenneympyrästä poistuvat. Espoossa vielä kahta kaistaa.

--

Espoossa hyvin valaistulla kevyen liikenteen sillalla olikin eilen uudenkarhea BMW kun joku oli ottamassa siitä kuvaa sillan komeassa valossa.

Pari viikkoa sitten Kontulan ostarin kohdalla Karpalotiellä hidastin huomattavasti auton, ehkä jopa pysähdyksiin.
    Huolestuttavaa jos ei tiedä onko ajamssa pysähdyksissä vai liikkeessä olevaa autoa.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Huolestuttavaa jos ei tiedä onko ajamssa pysähdyksissä vai liikkeessä olevaa autoa.
    Se on totta. Olisi mukava joskus päästä teidän täällä besserwisseröivän kyytiin. Millaistahan paratiisin kyytiä olisi odotettavissa?

[besserwisser: on]Miten muuten voi olla ajamassa pysähdyksissä olevaa autoa? Pitääkö myös päristää suulla?[/besserwisser: off]

Juu, täällä ei riitä mikään dipomaattisuus, heti menettää luottamuksensa ja erotetaan!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    ^Kyllä tuollaiset väistämisvelvollisena agressiivisesti risteystä lähestyvät ajoneuvot on ihan oikea ongelma. Ja kovaa liikenneympyrästä poistuvat. Espoossa vielä kahta kaistaa.
    Niin, itse en oikein voi vaikuttaa kuin omaan ajamiseen, enkä suostu mitään kollektiivista autoilijoiden syyllisyysviittaa kantamaan. Vai onko se kypärä?

Liikenneympyräsuunnittelukin alkaa nykyään suosimaan tuota kovaa ajamista, kun monet niistä ovat ns. "läpiajettavia", joissa ei joudu kiertämään mitään.

Espoossa hyvin valaistulla kevyen liikenteen sillalla olikin eilen uudenkarhea BMW kun joku oli ottamassa siitä kuvaa sillan komeassa valossa.
    En tunnusta, vaikka auton merkki osuukin ja harrastan valokuvausta. Mutta siis joku kuvasi autoa kelvillä? Tosin rahtasihan TM:kin aikanaan vajaan kymmenen autoa Suvilahti DIY:hin kuvattavaksi.

BTW: vielä noihin pyörätien jatkeisiin. Nyt kun katsoin sillä silmällä (ja ehkä "sillä silmällä"), niin Kontulassa/Kurkimäessä on useita paikkoja missä ei ole klv-jatketta, vaikka niin voisi luulla. Tässä kohden esim. kaksi. Varsinkin tuo toinen Karpalopolun jatke. Kyllä tuossa nyt liikennesuunnittelijallekin joku vastuu pitäisi sälyttää.

Se on totta. Olisi mukava joskus päästä teidän täällä besserwisseröivän kyytiin. Millaistahan paratiisin kyytiä olisi odotettavissa?
    Olisi ilo tarjota menomatka paratiisiin - kuten oli ilo ja onni muslimeilla Wienin piirityksessä, lupaukset viilentävistä tuulista räntäsateessa ei kuulemma innostanut.
    [besserwisser: on]Miten muuten voi olla ajamassa pysähdyksissä olevaa autoa? Pitääkö myös päristää suulla?[/besserwisser: off]
    Riittää olo kuskin paikalla moottorin käydessä - rattijoupoksi pääsee, vaikka ei olisi moottori käynnissä. Nykyisin lienee start-stop autoissa ajamassa vaikka ei moottori kävisi, jos sen sammuttaa auton automatiikka.

cliclip ....
    "Kyllä tuollaiset väistämisvelvollisena agressiivisesti risteystä lähestyvät ajoneuvot on ihan oikea ongelma. Ja kovaa liikenneympyrästä poistuvat. Espoossa vielä kahta kaistaa."

Liikenneympyräsuunnittelukin alkaa nykyään suosimaan tuota kovaa ajamista, kun monet niistä ovat ns. "läpiajettavia", joissa ei joudu kiertämään mitään. "clipclip ...

Ei pelkästään ongelma vaan suorastaa kriminaalia :
    15 § Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen

Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä .....
    Onni onnettomuudessa on kaluston hajoaminen ennen kasaa loppukirissä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti NoNo Katso viesti
    cliclip ....
    "Kyllä tuollaiset väistämisvelvollisena agressiivisesti risteystä lähestyvät ajoneuvot on ihan oikea ongelma. Ja kovaa liikenneympyrästä poistuvat. Espoossa vielä kahta kaistaa."

Liikenneympyräsuunnittelukin alkaa nykyään suosimaan tuota kovaa ajamista, kun monet niistä ovat ns. "läpiajettavia", joissa ei joudu kiertämään mitään. "clipclip ...

Ei pelkästään ongelma vaan suorastaa kriminaalia :
    15 § Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen

Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä .....
    Selvästi moni autoilija "mittaa" fillaristin (tai miksei kanssa-autoilijankin) kanttia ajellessaan varsinkin kiertoliittymiin. Vedetään hyvää vauhtia viime hetkeen asti ja jarrutellaan vasta kun on ihan pakko. Pistää fillarin selässä olevan luottamuksen oikeuksiinsa siihen, että niitä kunnioitetaan kyllä koville.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Kokeilen mielelläni myös auto kuskin kanttia, koska mun mankeli pysähtyy parin metrin matkalla päätöksestä. Kylmä tuijotus silmiin ja voittajana aamunlaskuun

Lainaus Alkujaan tämän lähetti latuman Katso viesti
    Kokeilen mielelläni myös auto kuskin kanttia, koska mun mankeli pysähtyy parin metrin matkalla päätöksestä. Kylmä tuijotus silmiin ja voittajana aamunlaskuun
    ...ja jos ei ihan ehdikään pysähtyä ajoissa niin saattaa nastarengas vähän sipaista ohikiitävän auton kylkeen niin jää kohtaamisesta autoilijallekin kaunis muisto.
    Helkama Kulkuri 5
    Tunturi RX500
    Kona Dew Deluxe
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo evo Di2

Ehkä olisi hyvä lopettaa tuommoiset jutut alkuunsa tai muuten tämä ei ole sen fiksumpaa kuin Autommiestem fantasioinnit spandexien kolaamisesta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti -jamo- Katso viesti
    ...ja jos ei ihan ehdikään pysähtyä ajoissa niin saattaa nastarengas vähän sipaista ohikiitävän auton kylkeen niin jää kohtaamisesta autoilijallekin kaunis muisto.
    Ja auton ovenkahva sopivasti mukaansa tempaavaan menoon, jos nastan ja auton väliin syntyy sopivasti kitkaa

Vaihteeksi perussettiä KLV:ltä - lähestyin takaa päin KLV:llä ajelevaa keski-ikäistä rouvashenkilöä, joka ajeli kaunottarellaan melko verkkaista vauhtia. KLV oli jaettu keskiviivalla eri suuntiin meneviin kaistoihin ja hän oli ryhmittynyt kaistamme vasempaa laitaan. Rouva alkoi valmistella kääntymistä ja nosti oikean kätensä suorana 90 asteen kulmassa vaakatasoon. Päättelin tästä oppikirjamaisesta suorituksesta että hän aikoo kääntyä oikealle, vaikka oli ryhmittynyt vasemmalle - jos rouva oli vaikka ammatiltaan rekkakuski ja siksi ottaa vähän enemmän tilaa kääntymiselleen. Lähdin tyytyväisen ohittamaan rouvaa vasemmalta ja kuinka ollakkaan, rouva kääntyy vasemmalle, oikea käsi edelleen oikealle sojoittaen. Eli suoraan eteeni. Onneksi tilanteessa jäi hieman pelivaraa ja väistäminen onnistui ilman suurempia kommervenkkejä. Kaikkeen sitä saa näemmä varautua...

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •