FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 366 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 266 316 356 364 365 366 367 368 376 416 466 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.951 - 10.980 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #10951
    Mulkku mikä mulkku. Mutta mahtuuhan maailmaan noita. Ja joskus voi käydä niin että löytyy se joka lyö hepnaadilla niin kuin Socker-Conny aikoinaan...

    PS Jos lamppu on tehokas mutta käyttökelvoton silloin kun on vastaantulijoita, on ihan turha alkaa puhua itkijöistä ja keksiä perusteita. Tai ainakin olisi syytä yrittää selvittää itselleen vakavasti ovatko valitukset ja negatiiviset kommentit syystäkin annettuja vai eivät.

  2. #10952
    Liittynyt
    08/2018
    Viestit
    46
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Mulkku mikä mulkku. Mutta mahtuuhan maailmaan noita. Ja joskus voi käydä niin että löytyy se joka lyö hepnaadilla niin kuin Socker-Conny aikoinaan...

    PS Jos lamppu on tehokas mutta käyttökelvoton silloin kun on vastaantulijoita, on ihan turha alkaa puhua itkijöistä ja keksiä perusteita. Tai ainakin olisi syytä yrittää selvittää itselleen vakavasti ovatko valitukset ja negatiiviset kommentit syystäkin annettuja vai eivät.
    Juu muutaman ensimmäisen kerran jälkeen käytin aikaa valon häikäisyn arviointiin. Ja tulin siihen tulokseen, että valo ei pahemmin häikäise omasta mielestäni. Matkan aikana en ala käännellä lamppua, mutta haluan silti nähdä pimeillä pätkillä heijastimettomat jalankulkijat, joten väistämättä lampun asento on jonkinlainen kompromissi. Pointti oli, kuten joku yllä totesikin, että näitä itkijöitä löytyy aina, kaikkia ei voi miellyttää. Tai ainakin itselleni oma ja muiden turvallisuus on tärkeämpää kuin jonkun valoyliherkän itkijän mielipaha.

  3. #10953
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Mikä valosi teho pienimmällä asetuksella on? Valokeila ilmeisesti on maastokäyttöön soveltuva eli ilman rajausta?

    Jos pienin teho on esim. 100-150 lm, alas käännettynä se ei tosiaan valaise kovin hyvin ja jos valokeilan kirkkain osa on n. 10 m päässä, tulee hajavaloa jo muiden silmiin. Kannattaakin miettiä, olisiko rajatun valokeilan antavan valaisimen hankinta perusteltua.

    Itselläni on nykyään vain maastokäytössä olevan pyörän valon pienin teho n. 150 lm ja fiksu vastaantulija ei siitä häikäisty. Kirkashan tuollainenkin valopiste on, mutta katsomalla johonkin muualle kuin suoraan valoon ei häikäisy ole mielestäni liian suuri. Kaikki ei tuota osaa ja siksi häikäistyvät. Mutta kun haluan enemmän valoa, pitää olla parempi lamppu. Siksi käytän rajatulla keilalla olevia lamppuja tiellä ajaessani.

  4. #10954
    Liittynyt
    08/2018
    Viestit
    46
    Valmistajan mukaan 200 lm. Jep, kannattaa pitää katse jossain muualla kuin vastaantulijan valoissa.

  5. #10955
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jussi. Katso viesti
    Valmistajan mukaan 200 lm. Jep, kannattaa pitää katse jossain muualla kuin vastaantulijan valoissa.
    Näin se kuulkaa on, että valoja nyt vaan on käytettävä siellä pimeässä. Tehdään mitä voidaan suuntausten ynnä muun kanssa, mutta parempi valoilla, kuin ilman.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  6. #10956
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Kun arvioitte valonne häikäisyä, niin toteuttakaa silmiänne pimeässä vähintään minuutteja, mieluummin. Vartti ja syöksykää sitten tuijottamaan lamppuanne.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  7. #10957
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Kun arvioitte valonne häikäisyä, niin toteuttakaa silmiänne pimeässä vähintään minuutteja, mieluummin. Vartti ja syöksykää sitten tuijottamaan lamppuanne.
    Tai sitten tuijotetaan sinne minne jalankulkijana oltaisiin luontaisesti menossa.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  8. #10958
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.531
    Sitä hajavaloa tosiaan tulee noista valonheittimistä aika paljon vaikka sen spotin laittaisikin maahan

  9. #10959
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Sitä hajavaloa tosiaan tulee noista valonheittimistä aika paljon vaikka sen spotin laittaisikin maahan
    Näin ainakin omassani. Ja pitääkin tulla, että valokeila on riittävän leveä ja kirkas isolle alalle, kauas näyttävän pisteen lisäksi.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  10. #10960
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    70
    Valokeilan etäisyyttä etutangosta voi pohtia matemaattisestikkin. Jos pyörän nopeus on maltillinen n. 20km/h, niin pyörä etenee n. 5m/s, ihmisen reaktioaika on keskimäärin n. 1s. joten jotta valosta olisi pimeällä ajaessa edes jotain hyötyä, esim. kuoppia, "ninjoja", yms. väistettäessä, keilan tulisi valaista maata vähintään n. 10 m:n päässä, jolloin jää aikaa n. 1s. tehdä väistö- tai jarrutustoimenpiteitä reaktioajan jälkeen. Keilan etäisyys vastaa reilua neljää - viittä aikusten polkupyörän pituutta karkeasti.

  11. #10961




    Sama lamppu samalla valoteholla samalta etäisyydeltä. Eroa vain asennuksessa. (Häikäisevyys todellisuudessa suurempaa kuin kuvassa.)







    Pyörä tai tarkemmin sanoen lamppu viiden metrin päässä seinästä. Merkki seinässä lampun korkeudella.

    (Lähde: http://fahrradbeleuchtung-info.de )

  12. #10962
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Näin ainakin omassani. Ja pitääkin tulla, että valokeila on riittävän leveä ja kirkas isolle alalle, kauas näyttävän pisteen lisäksi.
    Eilen kiroilin kanssa-pyöräilijän otsalamppua. Veijarilla oli kypärässä tuollaiset +xxxxLumenin valo. Oltiin eri puolilla risteystä odottamassa liikennevalon muuttumista vihreäksi ja kaverin otsalamppu melkein pisti miettimään onko naamassa riittävästi aurinkorasvaa... Ja tää pääkaupunkiseudun aamuruuhkassa....

    Pitää vissiin itsekin päivittää?
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  13. #10963
    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    354
    Itse olen havainnut, että on aika vaivatonta vähän laittaa kättä lampun eteen vastaantulijan lähestyessä. Säästyy (aiheelliselta) huutelulta ja kaikki on tyytyväisiä.
    Helkama Kulkuri 5
    Tunturi RX500
    Kona Dew Deluxe
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo evo Di2

  14. #10964
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Toimii varmaan maalla, joss tulee vastaantilija kerran viiden kilometrin aikana. Kaupungissa pitäisi ajaa koko ajan yhdellä kädellä ja kun välillä pitäisi väistellä kuoppia, keventää reunakivissä ja näyttää suuntamerkkiä, lienee helpompaa laittaa välineet kuntoon ja keskittyä ajamiseen.

  15. #10965
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Aamulla olin aikeessa ylittää kadun pyörätien jatkeella kun katua pitkin päästeli alamäkeen tulemaan
    nuori nainen kapearenkaisella kadun vasenta laitaa, muuta liikennettä vastaan. Varmaan nopein reitti
    kunnes kopsahtaa. Risteystä lähestymässä oli autoja joka suunnasta ja 2 lähtemässä liikkeelle pysäytysviivan takaa.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  16. #10966
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Toissaviikolla töihin polkiessani kiinnitin kaukaa (100m) huomiota teinityttöseen, joka polki jopollaan ja joka vissiin katseli jotain striimiä puhelimestaan samaan aikaan. Luurit päässään tietenkin. Ei siinä muuta mutta kun hän polki kelvin vasenta reunaa katsomatta kertaakaan eteenpäin. 5m ennen kohtaamista oli pakkoa karjua "Herätys" ja havahtuihan hän vihdoin. Horjahti hieman muttei kaatunut, katsoi minua vähän hölmistyneenä ja jatkoi matkaansa samaan tapaan.

  17. #10967
    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    354
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Toimii varmaan maalla, joss tulee vastaantilija kerran viiden kilometrin aikana. Kaupungissa pitäisi ajaa koko ajan yhdellä kädellä ja kun välillä pitäisi väistellä kuoppia, keventää reunakivissä ja näyttää suuntamerkkiä, lienee helpompaa laittaa välineet kuntoon ja keskittyä ajamiseen.
    Kaupungissa valoa on ympäristössä niin paljon, että fillarin valoa tarvitaan lähinnä näkymiseen, ei näkemiseen. Itse laittaisin kaupungissa ajeluun etuvaloksi maltillisen vilkun mikä ei häikäise, mutta näkyy hyvin ja kiinnittää etenkin autoilijoiden huomion. Jännä sinänsä havaita, että kirkaskaan kiinanaurinko ei välttämättä kiinnitä autoilijan huomiota kun kaupunkioloissa kirkkaita valopisteitä on näkökenttä täynnä. Vilkunta sen sijaan kiinnittää katseen ihan eri tavalla.
    Helkama Kulkuri 5
    Tunturi RX500
    Kona Dew Deluxe
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo evo Di2

  18. #10968
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Valoa on tosiaan kaupungissa paljon, mutta näkemistä se ei takaa. Monissa paikoissa on valaistus vain ajoradalla ja pyörätie on enemmän tai vähemmän katveessa. Mustasta, märästä tiestä ei varsinkaan tuollaisessa kohdassa tahdo kuoppia tai halkeamia kunnolla erottaa. Kun ympäristössä valoa tosiaan on, mutta oma väylä on pimeä, itse ainakin kaipaan nimenomaan ajovalolta näkemistä. Kontrasti on olennainen osa näkemistä, ei pelkkä valon määrä.

    Tänään tuli taas todettua oman ratkaisun, eli kaksi samanlaista ja kunnollista valaisinta tangossa, toimivuus. Pimeillä osuuksilla 2x80 lux toimi hienosti, valaistuilla osuuksilla voi pudottaa tehot 2 x 15 luxiin tai vaikka 1x15 luxiin, jos pattereita pitää säästellä paluumatkaa varten. Mutta kun tulin tuollaiselle periaatteessa valaistulle katvealueelle, 1x15 + 1x80 oli oikein hyvä asetus. Pelkkä 1x80 olisi myös riittänyt.

    En oikein tiedä, miksi tuosta pitäisi tinkiä, kun muuten jossain tilanteissa loppuu valo kuitenkin kesken. Mitä iloa sellaisesta ratkaisusta on. Jos sen vilkun tuohon viereen kokee kaipaavansa, mikään ei estä sitä laittamasta. Itse en laita. Maltillisen tehoisena se ei edes kirkkaan valon vierestä kunnolla erottuisi.

    Muu näkyminen hoituu värikkäällä vaatetuksella ja heijastinkylkisillä renkailla. Uutta pyörää ostaessani saattaisin hakea kirkkaan väristä runkoakin, mutta toistaiseksi vanha saa kelvata.

    Tuosta kiinanauringosta tuli mieleeni tilanne, josta samaa asiaa jäin miettimään. Vastaan tuli pyörä, jonka valokeilassa ei ollut rajausta. Valoteho ei kaksinen ollut, ehkä luokkaa 100-200 lumenia, eikä häikäisy mahdottoman häiritsevää ainakaan tuossa tilanteessa. Sen verran se kuitenkin häikäisee, että mielellään katseen eli tarkan näön alueen suuntaa kauemmas valosta. Tällöin tietysti oma ajolinja jää havaitsematta ja häikäisevän kohteen ympärillä paljon muutakin. Lisäksi tuollaisen häikäisyn ehkä jollain tavalla kokee liikenneympäristöön kuulumattomaksi asiaksi eli se ei alitajunnassa automaattisesti rekisteröidy ajoneuvoksi. Silloin saattaa syntyä käsittämättömältä vaikuttava tilanne, jossa tällaisen pyöräilijän kyllä periaatteessa havaitsee, mutta ei ota sitä oikein huomioon. Ilmiönä ehkä jotain sukua pallokentän gorillalle.

    Pyydän, että ennenkuin tämän viimeisen pohdiskelun nauraa syvimmän asfaltin routahalkeaman pohjalle ja kertoo siitä tässä viestiketjussa, ottaa ensin selvää siitä, miten kuljettaja liikenteessä asioita käsittelee, mistä havainnot ja päätökset syntyvät. Sen jälkeen on mukavampi jatkaa keskustelua.

  19. #10969
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    ...saattaisin hakea kirkkaan väristä runkoakin...
    Mites jos päällystäis läpinäkyvällä heijastinteipillä?


  20. #10970
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Kannatan kahden lampun taktiikkaa.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  21. #10971
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Kahden lampun taktiikka minulla maksoi noin satasen + 8 kpl AA-akkuja. Eneloopit maksaa Motonetissa kai 30€/8 kpl. Laturi oli kotona jo entuudestaan. Hintaero halvempiin ratkaisuihin jää aika pieneksi ja kun mietitään sitä speksauksen määrää, mikä uuden pyörän hankintaan tai vanhan pyörän päivittämiseen liittyy, päästään arvioimaan tätä asiaa kestävältä pohjalta. Minusta hyvä valo on paljon tärkeämpi asia kuin se, onko takavaihtaja Tiagra vai 105.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mites jos päällystäis läpinäkyvällä heijastinteipillä?
    Pitäisi viedä johonkin teippausliikkeeseen, jotta lopputulos olisi siedettävä. En tiedä, paljonko maksaisi ja siksi voisi olla parempi hommata runkoon sopivan väristä heijastavaa teippiä ja laittaa sitä sopiviin kohtiin tehosteväriksi raitoja tms. Siihen ehkä itsekin saattaisin kyetä.

  22. #10972
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -jamo- Katso viesti
    Kaupungissa valoa on ympäristössä niin paljon, että fillarin valoa tarvitaan lähinnä näkymiseen, ei näkemiseen. Itse laittaisin kaupungissa ajeluun etuvaloksi maltillisen vilkun mikä ei häikäise, mutta näkyy hyvin ja kiinnittää etenkin autoilijoiden huomion. Jännä sinänsä havaita, että kirkaskaan kiinanaurinko ei välttämättä kiinnitä autoilijan huomiota kun kaupunkioloissa kirkkaita valopisteitä on näkökenttä täynnä. Vilkunta sen sijaan kiinnittää katseen ihan eri tavalla.
    Kuinka hyvin arvelet tämän toimivan kun niitä vilkkuvaloja on 5 tai 10 samaan aikaan?

  23. #10973
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Voi sen tehdä noinkin.


    Näyttää pimeässä tuolta:

    Sou what?
    Ei niitä heijjastimia vaan voi olla liikaa. :-)
    Shimaani muokkasi tätä : 17.10.2018 at 20.51 Syy: Valo on Betty - sillä sammuu kolmion takaa eteen tunkenut auto.
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

  24. #10974
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    https://www.is.fi/autot/art-20000058...EkmZvlNJfevUbg

    Joskus minuutin odottaminen tuntuu liialta.

    TIMO todisti hämmentävää temppua viime viikolla aamuseitsemän aikaan Järvenpäässä Seutulantiellä, kun punainen henkilöauto lähti yhtäkkiä ohittamaan oikealta jonoa jalkakäytävältä.

  25. #10975
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Hö.
    Jos peltilemähtästäjälllä on kiiru niin eiku kuvaa vaan (kyprärä)kameralla talteen ja sit juttttua paikallisen sheriffin kaa. Loppuu se perseily aika nopiaan.
    Liikennesäännöt on kaikille.
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

  26. #10976
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.469
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    Hö.
    Jos peltilemähtästäjälllä on kiiru niin eiku kuvaa vaan (kyprärä)kameralla talteen ja sit juttttua paikallisen sheriffin kaa. Loppuu se perseily aika nopiaan.
    Liikennesäännöt on kaikille.
    Njet settiä, ei Järjenpäässä. Tänäänkin tietyömaalla joku pääsi viidestä autosta ohi ajamalla vastaantulijoiden väylää liikenneympyrään - oli vain aidalla erotettu ja nuolella osoitettu. Hämmentävää, että vastaantulevat jäivät ympyrään eikä kukaan protetsoinut.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  27. #10977
    Eilen illalla lenkillä kevyen liikenteen väylällä, hämärissä ja valo fillarissa:

    Kaksi jalankulkijaa rinnakkain samaan suuntaan kuin minä aika leveällä kävelivät kelvin vasenta reunaa, keskemmällä kävellyt näyttää vilkaisevan taakseen ja siirtyy oikeaan reunaan. Hidastan hieman. Toinen vaikuttaa jäävän vasempaan reunaan. Kun olen ehkä alle kymmenen metrin päässä ja suuntaamassa kävelijöiden välistä, päättää vasemmalla ollut siirtyä myös oikealle. Jarrua ja kääntö oikealle väistämiseksi. Tässä läheltä piti -tilanteessa oli kyllä aika lailla omaakin syytä, kun oletin pään käännön taakse tarkoittavan, että minut on havaittu.

    Edessä kelvillä joku taluttaa heppaa, hidastan reilusti ja hihkaisen 15-20 metrin päästä takaa varoituksen. Taluttaja ei ilmeisesti kuullut, heppa kuuli, alkoi hillua ja heitti poikittain. Hevon taluttaja sai pian otuksen hallintaan ja kun ajoin hitaasti ohi, valitteli, ettei ollut huomannut minua.

    Muutama kilometri edempänä ajan kelvillä tien vasemmalla puolella, tien oikealla puolella ulkoilutetaan pihalla rekkua vapaana. Rekku hiffaa minut ja ampuu tien yli haukkuen perään. Tiellä (joo, tiellä) hieman edempänä käveli joku ilmeisesti porukan tuttu, joka nappasi sitten koiran kiinni.

    Sitten vielä muutama muu kevyen liikenteen väylällä eestaas seilaava samaan suuntaan menevä tapaus.

    Aika harvoin näillä kulmilla edes näkee tuohon aikaan/vastaavassa säässä/hämärässä tuota määrää porukkaa liikkeellä ja nyt sitten sattuu kaikenlaista.

  28. #10978
    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    354
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Kuinka hyvin arvelet tämän toimivan kun niitä vilkkuvaloja on 5 tai 10 samaan aikaan?
    Täytyy sanoa, että eniten minua kiinnostaa oma turvallisuus ja ainakin nykyliikenteessä oma vilkkuratkaisu toimii aivan älyttömän hyvin, eli napsautan strobot päälle vain tarvittaessa, eli käytännössä vaaralliseksi kokemassani risteyksessä 20 m ennen kohtaamistilannetta autoilijan kanssa ja muun ajan vilkuttelee vain takavalo rauhalliseen tahtiin. Ja voin kyllä sanoa, että pelkkään kirkkaaseen etuvaloon nähden vilkut parantaa todella merkittävästi turvallisuuttani. On kaikkien etu tehdä itsensä havaittavaksi autoilijalle. Vilkun käyttäminen vaarallisissa paikoissa ei ole röyhkeyttä tai itsekkyyttä vaan palvelus kanssaliikkujia kohtaan. Enimmäkseen tässäkin ketjussa itketään sitä mitä muut (autoilijat, jalankulkijat, koirankusettajat, läskillä ajavat, succismulkut jne) tekee tai ei tee ja vähemmälle jää keskustelu omista vaikuttamismahdollisuuksista liikennetilanteissa. Ja varmasti tärkein asia on näkyminen muille tienkäyttäjille. Shimaanin fillari on hyvä esimerkki pimeällä näkyvästä fillarista. Tässä kuva omasta talvipyörästä. Siihenkin on tarkoitus väkrätä strobot etuhaarukan yläreunaan ennen kuin fillari pääsee taas tositoimiin talven tultua.

    Helkama Kulkuri 5
    Tunturi RX500
    Kona Dew Deluxe
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo evo Di2

  29. #10979
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Malamuutti Katso viesti
    Kaksi jalankulkijaa rinnakkain samaan suuntaan kuin minä aika leveällä kävelivät kelvin vasenta reunaa, keskemmällä kävellyt näyttää vilkaisevan taakseen ja siirtyy oikeaan reunaan. Hidastan hieman. Toinen vaikuttaa jäävän vasempaan reunaan. Kun olen ehkä alle kymmenen metrin päässä ja suuntaamassa kävelijöiden välistä, päättää vasemmalla ollut siirtyä myös oikealle. Jarrua ja kääntö oikealle väistämiseksi. Tässä läheltä piti -tilanteessa oli kyllä aika lailla omaakin syytä, kun oletin pään käännön taakse tarkoittavan, että minut on havaittu.
    Normimeininkiä: kun kaksi jalankulkijaa kävelee keskellä tietä, toinen väistää sivulle ja siinä vaiheessa kun olisit ohittamassa keskelle avautuneesta tilasta, toinen päättää tai vaiston ohjaamana toimien väistää samaan suuntaan kuin toinenkin. Tämän(kin) vuoksi olen ottanut tavaksi ilmoittaa joko ääntä tai käsimerkkiä tai molempia käyttäen miltä puolelta aion ohittaa.

    Lisäksi olen yrittänyt silloiin tällöin valistaa näitä turhaan hyppelijöitä ettei tarvitse sen kummempia väistöliikkeitä tehdä, pyöräilijä osaa kyllä väistää kunhan on vain tilaa josta ajaa.

    Edessä kelvillä joku taluttaa heppaa, hidastan reilusti ja hihkaisen 15-20 metrin päästä takaa varoituksen. Taluttaja ei ilmeisesti kuullut, heppa kuuli, alkoi hillua ja heitti poikittain. Hevon taluttaja sai pian otuksen hallintaan ja kun ajoin hitaasti ohi, valitteli, ettei ollut huomannut minua.
    Ratsukkoa ohittaessa ei voi ilmoittaa tulostaan liian aikaisin. Hevonen on fiksumpi kuin jalankulkija, kunhan ei säikähdä - eikä yleensä säikähdä kun kuulee takanaan ensimmäisenä ihmisäänen eikä jotain outoa rattaiden hyrinää tai renkaiden suhinaa.

    Joskus olen muuten ihmetellyt että samaan aikaan kun pyöräilijöitä opastetaan siitä miten pitäisi toimia, suurin osa ratsastajista ei mitenkään osoita olevansa iloisia siitä että pyöräilijä on toiminut juuri niin kuin on opastettu. En nyt sentään kiitosta odota joka kerta, mutta tervehdykseen voisi toki vastata tai noteerata edes näyttämällä hetkeksi muutakin kuin sellaista kopealta vaikuttavaa ilmettä

  30. #10980
    Valojen kilpavarustelu liikenteessä on hieno asia Melkein yhtä hieno kuin se että aina kun joku on eri mieltä jostain asiasta, kyseessä on "mielensä pahoittaminen" tai "itkeminen"

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •