HephaFillariGiantElectrobike
Sivu 365 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 265 315 355 363 364 365 366 367 375 415 465 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.921 - 10.950 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Maqq Katso viesti
    Olin sen verran hämmentynyt tilanteesta että en valitettavasti keksinyt mitään järkevää vastattavaa herran toivotuksiin. Jälkeenpäin jäin miettimään että mikähän tilanteessa meni pieleen. Enkä oikein keksinyt muuta kun sen että olimme ohittavan mielestä liian keskellä tietä. Ohitustilaa kuitenkin jäi tienleveydestä ainakin 1,5m joten mielestäni ohitus pitäisi onnistua vaikka vauhtia olisi reilusti ja syke punaisella.

PS. Jos kyseinen kuski sattuu lukemaan viestin niin olisi kiva kuulla miten itse näit tilanteen ja mistä kimpaantuminen johtui.
    Jotain epäselvää möliseville olen yleensä toivottanut hyvää huomenta/päivää/iltaa ja jos epämääräinen huutelu on jatkunut olen sanonut joo olen ihan samaa mieltä. Ei ole ainakaan toistaiseksi johtanut tilanteen kärjistymiseen tai muuhunkaan ikävään. Vähän hullulle kannattaa esittää itsekin vähän hullua eikä yrittää puhua järkeä.

Mutta jos hetkeksi ajattelemme mikä tilanteessa ei sujunut kyseisen fillarinkäyttäjän mieleen, niin ensimmäisenä ja lähinnä ainoana tulee mieleen että hänen mielestään isännän tai emännän tulisi asettua koiran ja pyöräilijän väliin tai siis komentaa tai vetää koira taakseen. Fillarillaliikkujalla ehkä oli ikäviä kokemuksia tilanteista joissa fleksihihna antaa periksi juuri kun hän on koiran kohdalla tai koira onnistuu nykäisemään itsensä irti omistajansa otteesta. Koira voi olla täydellisen tottelevainen ja hyökkääviä puolustuselkeitä tai takaa-ajotaipumuksia omaamaton, mutta eihän koiraa tuntematon voi siihen kovin pitkälle luottaa.

Mutta eihän tuo kuvatunlainen ajotapa siihenkään oikein sovi eli sekopää mikä sekopää.

Pitäisin kuitenkin poissuljettuna sitä mahdollisuutta että tuommoinen tyyppi olisi tällä foorumilla edes satunnaisena tai kausiluontoisesti aktivoituvana trollina.

Hyvä pointti. Monesti kaikkia erikoisia tilanteita tulee ajateltua pelkästään omasta näkökulmasta. Kyllä itseäkin välillä jännittää koirien ohitus pyörällä ja joku saattaa käsittää hihnan kireälle ottamisen huomaavaisuuden sijaan epävarmuutena.

Tässä olen nyt pari päivää miettinyt syntejä syviä. Ajelin syklolla toissa päivänä lenkin ja loppulenkistä tuli pitkä kelvi, jolla pudotin MS-602 tehon pienimmälle, 30% tuhannesta lumeenista. Samalla käänsin valon kohti asvalttia, ettei se häikäise vastaantulijoita. No, eikös sieltä sitten vastaan tullut vanhempi naisparivaljakko, joka haukkui valoni sokaisevan kaikki vastaantulijat ja saattoipa olla aika rumaa kielenkäyttöäkin mukana. Menin aivan lukkoon. Mitäs pitäis sitten tehdä? Peittää kädellä valo aina, kun tulee vastaantulijoita? Ottaa toinen huomiovalo mukaan? Sammuttaa valo aina, kun tulee vastaantulijoita? Ja lisäyksenä vielä, kelvillä ei ollut valaistusta. Yritin ottaa vastaantulijat huomioon, kuten vuosia, vaan sepä ei olekaan enää niin yksinkertaista, kuin ajattelin. Ei ole aiempina vuosina tullut valituksia. Ehkä alan ajaa nyt ilman valoja

Sent from my iPhone using Tapatalk

No.. Jos itselläni sattuu mukaan pelkkä metsävalo, niin peitän sitä kädellä. Tiedän itsekin, että se on erittäin viheliäinen pimeään tai hämärään tottuneelle silmälle. Toisinaan (talvella aina) tangossa todellakin kulkee mukana pieni huomiovalo, joka on päällä koko lenkin, eikä häikäise ketään. Metsävalon voi pitää pois päältä tiesiirtymillä. Ja luonnollisesti mulla on takavalo. Pinnaheijastimia ei sentään.
    Miten niin tyhmä kysymys??

Toi pelkkä huomiovalo on muuten jees, mutta pimeellä kelvillä pitäs ittekin nähdä eteensä. Huomiovalolla ei nää.

Jep. Sillon pitää sijoittaa vähän parempaan valoon. Mutta pointtina se, että olisi suotavaa, ettei häikäise muita valoillaan. Maastossa tarvittava valokuvio on niin omanlaisensa, ettei se liikenteen seassa toimi.

Mulle piisaa huomiovalo siksi, että siirtymäväylät on kaikki valaistuja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Toi pelkkä huomiovalo on muuten jees, mutta pimeellä kelvillä pitäs ittekin nähdä eteensä. Huomiovalolla ei nää.
    Niin minäkin ajattelin kunnes muistin etteivät tummat linssit ole paras valinta silloin kun ajaa auringonlaskun jälkeenkin

Se on muuten merkillinen juttu että kelvi saa olla huonosti valaistu tai kokonaan valaisematonkin samaan aikaan kun vieressä kulkeva ajorata on hyvin valaistu - mutta kuitenkin niin ettei edes hajavaloa riitä kelville asti. Ja kuitenkin kelvi voi olla ja usein onkin kuoppineen, routatöyssyineen ja railoineen se vaarallisempi ajettava - eikä ajoradalla yleensä seikkaile valottomia liikkujia joihin voisi törmätä!

Mä olen kohdallani ratkaissut tuon muiden häikäisyongelman sillä että olen valinnut saksalaiset määräykset täyttävän lampun. Valotehoa on vähemmän ja hintaa enemmän kuin suositummissa, mutta voin sen hyväksyä. Ymmärrän kuitenkin että maastokuskit ja pimeille poluille menijät tarvitsevat jotain tehokkaampaa eikä kahden lampun taktiikka välttämättä kiinnosta. Kelviajo on silloin ongelma jonka kanssa on elettävä

Tässä olen nyt pari päivää miettinyt syntejä syviä. Ajelin syklolla toissa päivänä lenkin ja loppulenkistä tuli pitkä kelvi, jolla pudotin MS-602 tehon pienimmälle, 30% tuhannesta lumeenista. Samalla käänsin valon kohti asvalttia, ettei se häikäise vastaantulijoita. No, eikös sieltä sitten vastaan tullut vanhempi naisparivaljakko, joka haukkui valoni sokaisevan kaikki vastaantulijat ja saattoipa olla aika rumaa kielenkäyttöäkin mukana. Menin aivan lukkoon. Mitäs pitäis sitten tehdä? Peittää kädellä valo aina, kun tulee vastaantulijoita? Ottaa toinen huomiovalo mukaan? Sammuttaa valo aina, kun tulee vastaantulijoita? Ja lisäyksenä vielä, kelvillä ei ollut valaistusta. Yritin ottaa vastaantulijat huomioon, kuten vuosia, vaan sepä ei olekaan enää niin yksinkertaista, kuin ajattelin. Ei ole aiempina vuosina tullut valituksia. Ehkä alan ajaa nyt ilman valoja

Olisit laittanut takaisin maastomoodin päälle, jos ne akat olisi valalaistunut :-D

Itse sain haukut pari vuotta sitten liian kirkkaasta valosta jalankulkijoilta kelvillä ja melkein heti perään n. 15 min myöhemmin haukut autoilijalta, joka puski kolmion takaa kelville ja jonka mielestä hän ei voinut huomata minua säälittävän tuikun takia ja toivotti "kirkollisten- ja lääketieteellisten" termien saattelemana poikkeamista lamppukauppan hakemaan parempaa valoa.

Ihmiset vain ovat yksilöitä, joillekkin himmeä tuikku on keinoaurinko ja toisille säälittävä saunalyhty. On mahdoton olla mieliksi kaikille se vain on fakta! Turha siitä on mieltänsä pahoittaa.

Olen muuten ihan "empiiristen rottakokeiden" perustella havainnut, että kirkkaampi valo taajamissakin vähentää reilusti autojen halukkuutta tunkea nokkaansa kelville. Ilmeisesti autoilijan silmin katsottuna pyöräilijä näyttää olevan lähempänä kuin todellisuudessa onkaan, kun valo näyttää kirkkaammalta ja tuo rauhoittaa kaasujalkaa. Myös ratin takan olleena olen huomannut saman efektin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti

Se on muuten merkillinen juttu että kelvi saa olla huonosti valaistu tai kokonaan valaisematonkin samaan aikaan kun vieressä kulkeva ajorata on hyvin valaistu - mutta kuitenkin niin ettei edes hajavaloa riitä kelville asti. Ja kuitenkin kelvi voi olla ja usein onkin kuoppineen, routatöyssyineen ja railoineen se vaarallisempi ajettava - eikä ajoradalla yleensä seikkaile valottomia liikkujia joihin voisi törmätä!
    Nykyiset led-muunnokset katuvaloissa näyttäis toisinaan pahentavan tilannetta, kun hajavaloa ei tule senkään vertaa.

Toissailtana, kun tultiin reissusta kotiinpäin, aivan kotikulmilla näin sivusilmällä jonkin heijastuksen pyörätiellä kun olin tulossa liikenneympyrään. Olin hetkeä ennen katsonut, näkyykö missään ketään, eikä näkynyt. Kun sitten suojatien eteen otin vauhtia pois niin näin pyörän, josta heijastus tuli (ei siis ollut tulossa alle, eikä edes koko jatkeelle vaan ajoi ajoratojen toisella puolen olevaa suht hämärää pyörätietä) ja lisäksi kaksi junnua juoksentelemassa pyörätiellä. Koko kolmikolla mustat kamppeet päällä, ei valoja, ei heijastimia. Emäntä näki ne vasta kun oikeen opastin, minne katsoa.

Tuossa kohdin ajoradan katuvalotkin on aika heikot, hiljaiseen aikaan tulee pidettyä autossa pitkät päällä, mutta pyörätie on jo niin pimeä, että ihmettelen jonkun haluja ajaa siinä kokonaan ilman valoja. Siinä on kuitenkin risteyksiä, myös muihin kevyenliikenteenväyliin. Toki siinä näkee ajaa, mutta tuskin kukaan muu sitä huomaa.

Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Capu Katso viesti
    Itse sain haukut pari vuotta sitten liian kirkkaasta valosta jalankulkijoilta kelvillä ja melkein heti perään n. 15 min myöhemmin haukut autoilijalta, joka puski kolmion takaa kelville ja jonka mielestä hän ei voinut huomata minua säälittävän tuikun takia ja toivotti "kirkollisten- ja lääketieteellisten" termien saattelemana poikkeamista lamppukauppan hakemaan parempaa valoa.
    Juurikin tämä.
    Ja jollekin ylempänä, en pahoittanut mieltäni. Mietin vain pienessä mielessäni, kuinka kuivaan asvalttiin osoitettu 300 lumenia voi muka häikäistä niin paljon, että tarvii huomauttaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Niin minäkin ajattelin kunnes muistin etteivät tummat linssit ole paras valinta silloin kun ajaa auringonlaskun jälkeenkin
    Itse asiassa, viime viikolla vasta vaihdoin ekaa kertaa tummat linssit pois

Viimeisen kahden päivän aikana kolme läheltä-piti-tilannetta.

1. KLV ajoradan vasemmalla puolella. Hesburgerin parkkipaikalta tulee auto, joka hidastaa ennen KLV:tä. Juuri kun olen tulossa auton kohdalle, se alkaa kiihdyttää. Hyvää tuuria, että ehdin alta pois. Valoisa aika, pyörässä valot päällä eteen ja taakse.
    2. Ajan kadulla. Porsche peruuttaa suoraan eteen pihasta ja ehdin juuri välttää kolarin. Valoisa aika, pyörässä valot päällä eteen ja taakse.
    3. KLV ajoradan vasemmalla puolella. Postin jakeluauto tulee kolmion takaa suoraan eteen. Ehdin tiukalla jarrutuksella pysäyttää ennen kolaria. Kuski ei yhtään katsonut pyörätielle päin. Valoisa aika, pyörässä valot päällä eteen ja taakse.

Tarkkana pitää olla!

Juurikin tämä.
    Ja jollekin ylempänä, en pahoittanut mieltäni. Mietin vain pienessä mielessäni, kuinka kuivaan asvalttiin osoitettu 300 lumenia voi muka häikäistä niin paljon, että tarvii huomauttaa
    Silmät kun tottuu pimeään niin häikäisee

Itse asiassa, viime viikolla vasta vaihdoin ekaa kertaa tummat linssit pois
    Hämmästelin joskus viikko pari sitten Espoon ulkoiluhiekkaväylällä kun pari CC GG henkilöä ajoi vastaan aurinkolasit kasvoilla illan hämärryttyä. Coolin näköisiä tällaisen 26" täysjäykällä ajelevan turistin näkökulmasta.

*tähän taas eteen kääntyneet autot, pyöräteille pysäköineet, typerät liikennevalot, kiertotiet, puuttuvat opasteet, hitaasti kulkeva fillari, päättyvät pyörätiet, työmaat, työmaat, työmaat*

[OT]Espoossa on taas yhdelle asuinkadulle jossa on 30 rajoitus laitettu pyöräily ja kävely kielletty merkki ja kiertotie huitsin nevadasta, osin pientä hiekkapolkua. Tajuaakohan noi että tuo koskee myös mopoja [/OT]

Jatkat vaan samaan malliin. Luulisi olevan kaikille selvää, että pimeällä tarvitaan valot. Kaiken maailman huutelijoita riittää, mutta mitäpä niistä. Kerran tuli kevyen liikenteen väylällä vastaan jääkaappipakastimen kokoinen hemmo, joka karjui minulle, että "TÄÄ EI OO MIKÄÄN PYÖRÄTIE!!!". Vaan, kun se oli. Enpä jäänyt kuitenkaan asiasta "neuvottelemaan".
    Ankka riitelee - Asiat eivät

Ja toinen ääripää. Tänään työmatkalla tuli kaksi pyöräilijää vastaan. Molemmilla kypärässä tuollainen +10000lumenin valo. Oikeesti - pääkaupunkiseudun kelvillä!?
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Pyöräilijä on eräänlainen luonnonvakio. Ajaa aina väärässä paikassa väärällä nopeudella ja väärän tehoisilla valoilla jne.

Ennen kaikkea pyöräilijä on aina väärässä, eikä koskaan oikeassa.

Häikäisy riippuu tietysti siitä, kuinka alas valo on suunnattu. 300 lm on kyllä teho, joka voi häikäistäkin.

Itse teippasin valoon kumilevystä lipan, joka leikkaa häikäisyä aika hyvin. Luovuin silti tuon valon käytöstä, koska 2 kpl BM Ixon premiumia on yhtä hyvä, saman hintainen, eikä häikäise. Lisäksi kahden valon taktiikalla ei tarvitse ajaa ninjana loppumatkaa, jos ainoa valo jostain syystä pimenee.

Häikäisyyn vaikuttaa kyllä sekin, mihin kohtaamistilanteessa katsoo. Joillain on tapana katsoa valoja ja tottahan silloin himmeämpikin valo häikäisee. Luultavasti nyt oli siitä kyse.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti

Ennen kaikkea pyöräilijä on aina väärässä, eikä koskaan oikeassa.
    Paitsi omasta ja lajitovereidensa mielestä, aina oikeassa, ei koskaan väärässä..

Juurikin tämä.

Itelle pari vastaantulevaa miestä (eri kerroilla) avautui aikoinaan n. 100 lumenin Fenixistäni, eivät sentään kiroilleet nämä kyllä, jolloin muistaakseni siirryin tilapäisesti halogeeniin takaisin. Ja on tuosta nykyisestä stvzo-valostakin parit herrat valittaneet, kun en oo jaksanut tehdä ylimääräisiä virityksiä telineeseen ja suuntaus tuppaa töyssyissä karkaamaan. Joten ite en ihmettele palautetta, mutta haukkuminen yms toki asiatonta.

^Lätkäteippi tangossa kiinnityksen kohdassa vakauttaa. Pari-kolme kierrosta.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    ^Lätkäteippi tangossa kiinnityksen kohdassa vakauttaa. Pari-kolme kierrosta.
    Joo kiitos, noloa, on pitkään ollut sama probleema, mutta kotona en muka muista/jaksa/ehdi sille mitään tehdä. Nytkin oon kyllä kotona . Huollossa kerran jotenkin liimasivat tai teippasivat pidikkeen (pyytämättä), mutta huonoon paikkaan, joten jouduin sen kuitenkin sit irroittamaan

^ Mikä esteefautsetoo-lamppu sulla muuten on? (Muistelisin että olisit sen kertonutkin, mutta...)

Joissain lampuissa pakkauksen mukana tulee pidikkeen alle laitettava puolirengas. Siis mahdollisten sovitusrenkaiden lisäksi. Mutta muutama kierros lätkäteippiä ajaa varmasti saman asian eli tuo sen verran joustavuutta ja kitkaa että pidike pysyy paikallaan.

PS Kun nyt ollaan taas tukevasti off-topic, voisin oikeastaan ihmetellä tässä että oma Ixon Coreni irtosi tänään pidikkeestä ja iskeytyi asfalttiin sillä seurauksella että lampun suojalasiin tuli kunnon särö. Kiinnitys on kuitenkin idioottivarma, lamppua ei voi laittaa "melkein muttei ihan" kiinni eikä lampun irrottavaan painikkeeseen voi osua vahingossa. Pidike on silti täysin ehjä eikä vaikuta millään lailla löystyneeltä, t.s. lamppua ei saa normaalisti pelkästään vetämällä irti.

^ Lamppu on Trelock LS 950 ION, ei mikään teknologian viimeinen sana, mutta ite tykkään kovasti kehnohkoa pidikettä lukuunottamatta. Ja laukussa saattaa mennä itekseen päälle, kun ei ole kytkimelle suojausta, mutta harvemmin. Ei tarvii pimeissä kohdissakaan täysillä posottaa rakennetussa ympäristössä.

Harmi tuon sun lampputapaturman kanssa ja vielä jos on täysin selvittämätön tilanne! Trelockin telineeseen sen sijaan on kiireessä mahdollista painaa lamppu huonosti, ja taas viikon-parin sisällä kävi mulle vastaava irtoaminen vähän lähdön jälkeen, mutta lamppu kesti sen onneksi.

Nyt kun taas on pimeä vuodenaika, niin häikäisyä ei varmaan voi kokonaan välttää. Ite ajelen usein hämärissä kotiin Viikin valaisemattomia ulkoiluteitä pitkin, ja pakko on vähän minimitehoa suurempaa valoa käyttää, että näkee pimeät lenkkeilijät. Kyllä heitä silti varmasti häikäisee, vaikka yritänkin lamppua suuntailla alaspäin kohdatessa.

Lampputapaukseen littyvä kommentti laitettu varustepuolen valokeskusteluun.

Älä lamppua moiti, olihan se markkinoille ilmestyessään testivoittaja Saksassa ja menestyi vielä toissa vuonnakin. Miinusta tuli nimenomaan siitä ettei pidikettä saanut riittävän napakaksi eli valokiilaa pysymään säädetyssä asennossa. Niksiksi tarjottiin täällä esitettyjen lisäksi sisurinpätkää.

Uudistetussa mallissa pakkaukseen olikin lisätty "eine Art gummierter Aufkleber" ja kiristys tapahtui "mittels einer Kunststoffschraube" eli muoviruuvin avulla (mihin tietenkin tarvittiin työkalu, toisin kuin vanhemmassa mallissa).

Mun Ixon Core toimii yhä mainiosti enkä valokiilassakaan huomannut mitään eli vahinko on tässä vaiheessa ainoastaan kosmeettinen. Kokeilin vielä tänä aamuna onnistuisinko sittenkin laittamaan lampun pidikkeeseen niin ettei se lukittuisi. Kolmaskymmenestoinen yritys tuotti tuloksen: se on mahdollista, jos lamppu jää millilleen oikeaan eli väärään kohtaan. Milli syvemmälle ja lamppu naksahtaa lukkoon, milli vähemmän ja se tuntuu niin selvästi irti olevalta ettei huolimattominkaan käyttäjä pahimmassa kiireessäkään sitä huomaisi.

Toisaalta mölli juttu että oma moka, mutta toisaalta huojentava ja rauhoittava tieto ettei tarvitse pelätä että se voisi toistamiseen pudota lenkillä ja jättäisi ajajaa keskelle pimeyttä

Minä olen siinä vahvassa uskossa ja käsityksessä ettei StVZO-hyväksytty lamppu, joka on suunnattu (valmistajan ohjeiden mukaisesti) oikein (ja jonka pidike ei töyssyissäkään liiku) ei voi häikäistä ketään. Olen tätä itsekseni testaillut tuijottamalla omaa lamppuani sekä ulkona että pimeällä kellarikäytävällä ja saanut asiasta riittävän varmuuden. Kaikille ei voi olla mieliksi eikä poikkeuksellisen valonarkojen tai häikäisylle herkkien mukaan ei voi elää...

Aamulla oli väylillä aivan mukavasti tilaa.
    Memento mori

Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Ite ajelen usein hämärissä kotiin Viikin valaisemattomia ulkoiluteitä pitkin, ja pakko on vähän minimitehoa suurempaa valoa käyttää, että näkee pimeät lenkkeilijät. Kyllä heitä silti varmasti häikäisee, vaikka yritänkin lamppua suuntailla alaspäin kohdatessa.
    Sama ilmiö havaittu, heijastinten puuttuminen nykylenkkivaatekuosista. Ilmeisesti ajateltu käytettävän erillistä tehokasta huomioliiviä, jonka harva kuitenkin vetää päälle.
    Jos lenkkeilijöillä ei ole heijastimia, niin pakkohan sitä valotehoa on lisätä että erottaa ninjakulkijat.

On-topic: kyllä mä Viikin valaisemattomilla ulkoiluteillä ajaessani kohtaan mieluummin heijastimettoman lenkkeilijän kuin otsalampulla varustautuneen. Tehokkailla valoillaan pimeillä poluilla ajavat maastopyöräilijät sentään tajuavat voivansa häikäistä vastaantulijaa...

Valoni on himmeimmällä asetuksellaan ja alaviistoon suunnattu. Ajoittain kuuluu itkua jalankulkijoilta, että häikäisee. Joskus joku fillaristikin huudellut. Heti kun kaikki jalankulkijat koirineen käyttävät heijastinta ja pyöräilijät valoa niin lupaan ostaa himmeämmän lampun. Siihen asti itkijät itkeköön, onneksi vauhti on niin kova ettei kauaa tarvitse kuunnella.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •