FillariHephaGiantElectrobike
Sivu 362 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 262 312 352 360 361 362 363 364 372 412 462 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.831 - 10.860 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Ai niin unohdin tosiaan että pyöräilijällä on ne oikeudet.
    Ihanko tuon keksit itse vai näytätkö missä kohtaa tieliikennelaissa tuo on mainittu?
    Tapani cycling > Quest - Catrike - Van Nicholas audio > Hegel H160 - B&W CM10

Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Steni Katso viesti
    Hienosti teit taas pyöräilijästä syyllisen.
    Jos autoilija ei ymmärrä, että tuommoisiin kohtiin pitää tulla varovasti jalankulkijoita ja muuta liikennettä väistäen,
    niin kannattaa ajokortti viedä poliisiasemalle.
    Ja fillarilla saa tohottaa niin lujaa kuin lystää liikennesäännösitä välittämättä?
    Vastuu on aina autoilijalla?

Barracuda Guest
    Ihanko tuon keksit itse vai näytätkö missä kohtaa tieliikennelaissa tuo on mainittu?
    Tavaa nyt hiukan omaa tarinaasi ja päättele siitä

Ja fillarilla saa tohottaa niin lujaa kuin lystää liikennesäännösitä välittämättä?
    Missä näin olen väittänyt? Sinähän toit esimerkiksi risteyksen, jossa autoilijat ovat väistämisvelvollisia.

Ja kovasti edellytetään sitä, että kyseisessä risteyksessä nimenomaan pyöräilijän on noudatettava varovaisuutta.

Ja ei tietenkään niin lujaa kuin lystää vaan nopeusrajoituksen mukaan.
    Vai koskeeko se vaan autoilijoita? Pyöräilijän pitää ajaa aina hiljempaa?

Barracuda Guest
    Missä näin olen väittänyt? Sinähän toit esimerkiksi risteyksen, jossa autoilijat ovat väistämisvelvollisia.

Ja kovasti edellytetään sitä, että kyseisessä risteyksessä nimenomaan pyöräilijän on noudatettava varovaisutta.
    Hops hops nyt. Totesit että 30 on ihan ok nopeus.
    Onko se nyt tuossa ok nopeus vai ei?

Ilman ihmisiä, jotka ovat pitäneet oikeuksistaan kiinni, ei tässä maailmassa olisi tapahtunut montaa hyvää asiaa. Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Jos tuohon tuuppaa pyörällä 30 tai 29km/h, on se melkoista riskinottoa. Pimeä paikka, kulman takaa voi tulla kävelijä jolloin tilannenopeus on kaikkea muuta kuin oikea. Ja onhan tuo autoilijan kannaltakin paikka, johon joutuu keulaa tarjoamaan varovasti, kun ei näe mihinkään. Lisäksi, vähänkään pidempi biili tukkii suojatien aika huolella odotellessaan vuoroaan.
    Miten niin tyhmä kysymys??

Kokeile nyt ensin huviksesi tuo kohta ja kerro sitten mitä mieltä olet.
    Kun suhaat siitä seinän viertä sen 30 km/h kolmion takaa tulevalla ei ole mitään saumaa huomata sinua ennekuin kolahtaa.
    Syy ei ole ainakaan kokonaan sinun mutta oletko hoitanut oman velvollisuutesi varovaisuudesta?

Tietysti pitää muistaa että pyöräily on joillekin ideologia tai uskontoa ja liikenne taas on usealle välttämättömyys.
    Pyöräilyyn kannustaminen taas ei tarkoita sitä että ei ota muita ihmistä huomioon ja että vika on aina muualla.
    KKO:n tulkinnan mukaan vastuu on 100% autoilijalla, vaikka ei olisi saumaa huomata etuajo-oikeutettua pyöräilijää.

Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    KKO:n tulkinnan mukaan vastuu on 100% autoilijalla, vaikka ei olisi saumaa huomata etuajo-oikeutettua pyöräilijää.
    Voi aivan hyvin ollakin mutta kysymys kuuluu onko 30 tuohon sopiva nopeus.

Voi aivan hyvin ollakin mutta kysymys kuuluu onko 30 tuohon sopiva nopeus.
    Kenen mielestä on, kenen ei. Luulisin, että sen päättää tuomiovaltaa käyttävä viranomainen eikä fillarifoorumi.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Kenen mielestä on, kenen ei. Luulisin, että sen päättää tuomiovaltaa käyttävä viranomainen eikä fillarifoorumi.
    Hauska vastaus. Kerro nyt kuitenkin mielipiteesi?

Onko niin että tuo risteys on erittäin helposti kierrettävissä autolla Sankaritien ja Vespertien kautta vai onko siellä jossain yksisuuntainen liikenne?
    Vespertien ja Matkamiehentien risteys näyttää vaarattomammalta ajatellen väistämisvelvollisuutensa unohtaneita autoilijoita, jos kerran niitä tuolla suunnalla
    on enemmänkin.....Täytyypä käydä joku kerta siellä ajamassa ja varoa Barracudaa, kun se silloin tällöin uhkaisi käynnistää
    peltilehmän ja toivoi, ettei kohdata...…

No voihan sitä toki ajatella että kaikki maailman vastuu on siellä autossa.
    Mitä vauhtia itse suhauttaisit vaikka tuohon risteykseen: https://goo.gl/maps/W3bMh8sYnL72
    Tästä suunnasta katsottuna mistä linkitit, niin ei ole merkitty pyörätieksi. (ja toisesta suunnasta pyörätie alkaa vasta risteyksen jälkeen.)

Edit: on siellä vastakkaisessa suunnassa pyörätiemerkki, google sumensi fillarinkuvan merkistä sopivalla zoomauksella ja näytti siksi pelkältä jalkakäytävämerkiltä. Sulkeissa oleva ei siis pidä paikkaansa. Vespertien suunnalta tullessa pyörätiemerkkiä ei ole.

Kiitos pätkä tarkennuksesta.

Siltä se tosiaan näyttää.

Vastakkaisesta suunnasta tullessa fillaristille risteys on avarampi ja näkee hyvissä ajoin kujalta tulevan autoilijan, joka katsoo kulkusuunnassaan vain vasemmalle...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Samaa voisi kysyä maantiellä rinnakkain lyhyillä turvaväleillä vääntävistä maantiekuskeista. Joskus on vieressä vielä klv.

Mutta ainiin pyöräilijäthän sai joustaa säännöistä...

Mitäs roskaa tämä on? Miksi linkitit postini tähän?
    Kaikki muut on puhuneet tuosta Barracudan linkittämästä risteyksestä sentään.

Jos et huomannut, kannattaa tarkistaa tämän topicin otsikko.
    Maantiet ja maantiekuskit on ihan muualla.

Mutta pääsithän taas esittämään pyöräilyn vastaisen asenteesi.
    Ja aina unohdat ne autoilijoiden joustamiset säännöistä......

Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Vastakkaisesta suunnasta tullessa fillaristille risteys on avarampi ja näkee hyvissä ajoin kujalta tulevan autoilijan, joka katsoo kulkusuunnassaan vain vasemmalle...
    Ok, hyväksytään vastalause.

Google- kartan perusteella lienee tosiaan mahdollista rakentaa kevyen liikenteen väylä jossa oikeanpuoleinen pyöräliikenne ajaa kadun reunaa ja vasemmanpuoleinen kadun oikealla puolella keveyn liikenteen väylällä. Ei fiksua mutta mahdollista.

Mutta onko 30 nyt sitten sopiva vauhti tuolta vastakkaisesta suunnasta tullessa?
    Ja onko se sopiva tähän?

https://goo.gl/maps/1ycLr9RuRW12

Voisitko ystävällisesti valistaa meitä tietämättömiä, miksi onnettomuusriski on suuri?
    Vai etkö uskalla sanoa, että niiden autoilijoiden takia, jotka eivät ymmärrä tai osaa liikennesääntöjä?
    Ja tuohon aikaisempaan viestiisi vielä, kerrotko miksi juuri 30km/h tunnissa on pyöräilijälle vaarallisuuden raja?
    Eli 29 km/h on sitten turvallinen nopeus...
    Onnettomuusriski on suuri, koska autoilijat katsovat huonosti lähestyviä pyöräilijöitä. Toki pyöräilijänkin kyky tehdä havaintoja alenee, kun nopeus nousee. Mitä pyöräilijä voi silloin tehdä alentaakseen riskiä loukata itsensä ja rikkoa pyöränsä+vaatteet ja muut varusteet? Kirjoitella nettiin, miten huonosti autoilijat muita huomioi?

Minä en sanonut 30 olevan raja, jonka alle on turvallista ajaa. Se on puhtaasti sinun oma keksintösi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Ajaapa pyöräilijä tuollaisessa tilanteessa 30 km/h tai 20 km/h tai 15 km/h, onnettomuusriski on elävässä elämässä jokseenkin sama.

Kun autoilija ei katso, ei ymmärrä katsoa, ei välitä katsoa, ei ole mitään merkitystä sillä miten pitkä havaintoaika hänellä on tai olisi voinut olla. Ja jos pyöräilijä kokemuksensa perusteella osaa odottaa niin sanotusti mitä tahansa kolmion takaa tulevilta autoilijoilta, hän ehtii jarruttaa ja väistää joka tapauksessa.
    Mielestäni elämä ei ole mustavalkoista. Toisen virheeseen on huomattavasti helpompi reagoida nopeudesta 15 km/h kuin kaksinkertaisesta nopeudesta. Vastapuolenkin kannalta havaittavuus helpottuu.

Hienosti teit taas pyöräilijästä syyllisen.
    Jos autoilija ei ymmärrä, että tuommoisiin kohtiin pitää tulla varovasti jalankulkijoita ja muuta liikennettä väistäen, niin kannattaa ajokortti viedä poliisiasemalle.
    Oikeassa olemisesta kannattaa toisinaan joustaa etenkin jos itse on se heikompi osapuoli kuten fillaristi auton suhteen aina on. Eipä paljoa pyörätuolissa lohduta se, että minä olin oikeassa, autoilija väärässä. Jos tieten tahtoen vetää liian kovaa vaaralliseksi tietämäänsä paikkaan niin peiliin kantsii katsoa kun kolahtaa. Itsellä on muutaman kerran kolahtanut ja vähitellen sitä puupäisenäkin alkaa hyväksyä sen, että oikeassa olemisesta tinkiminen on pienempi paha kuin parannella ruhjeita viikkotolkulla.

Autoilijat väistää minun kokemukseni mukaan tosi hyvin fillaristeja jos he vain fillaristin havaitsevat. Huomiokyky on vaan niin rajallinen ihmisellä, että iso osa liikentessä tarpeellisesta nähtävästä jää nekemättä.

Minä virittelin omaan työmatkafillariin pari työkoneista tuttua ledivaroitusvilkkua jotka saan stongan kytkimestä räpättyä päälle tarpeen mukaan. Ne on tosi kätevät sellaisissa paikoissa, joissa autoilijoilla on vaikeuksia havaita fillaristi. Toimii kesän aurinkopäivinäkin hyvin. Kesällä oli monta tilannetta, että autoilija oli kolmion takana kyttäämässä sopivaa rakosta päästä päätielle ja minä kelviä pitkin päätien suuntaisesti. Autoilija katsoo suoraan minuun mutta lähteekin yllättäen liikkeelle suoraan eteeni. Siinä kun sitten räpsäytti keltaiset strobot päälle niin autoilija havahtui ja lukkojarrutti säikähtäneenä. Duunimatkalla minulla on muutama vaarallinen risteyspaikka, joissa rutiininomaisesta laitan strobot päälle hetkeksi.

Mutta joo, pointtina siis, että fillaria on monesti hankala havaita kun on keskittynyt autojen tarkkailuun. Ja itsekin autolla liikkuessani olen joskus meinannut teilata fillaristeja kun en vaan ole huomannut vaikka aktiivipyöräilijänä kiinnitän fillaristeihin huomiota varmasti paljon normiautoilijaa enemmän.
    Helkama Kulkuri 5
    Tunturi RX500
    Kona Dew Deluxe
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo evo Di2

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Toki pyöräilijänkin kyky tehdä havaintoja alenee, kun nopeus nousee.
    Mä olen kieltämättä joissain - tai monissakin - asioissa tyhmä ja mitään asioita käytännössä edes kädestä pitäen tajuamaton, mutta en edelleenkään millään ymmärrä miten paljon kykyni tehdä havaintoja paranee tai heikkenee kun nopeuteni vaihtelee reaalimaailmassa sen varovaisen mutta viisaan kelvipyöräilijän risteysvauhdin ja sen kolmenkympin kelvikaahauksen välillä?

Nota bene: emme nyt toivottavasti revi tähän esimerkiksi sitä kelvin reunaan ulottuvaa kivitalon nurkkaan tai pensasaitaan joka estää näkyvyyden täysin ja jossa pahin onnettomuusriski ei liity kolmion takaa tulevaan tai eteen kääntyvään autoon vaan kulman takaa tuleva kelvinkäyttäjä.

Mitä pyöräilijä voi silloin tehdä alentaakseen riskiä loukata itsensä ja rikkoa pyöränsä+vaatteet ja muut varusteet? Kirjoitella nettiin, miten huonosti autoilijat muita huomioi?
    Ajaa ajoradalla. Piste. Punkt. Slut.

Minä en sanonut 30 olevan raja, jonka alle on turvallista ajaa.
    Sen voin uskoa. Jos haluaa todella pitää kiinni turvallisuuden rajoista siten kuin sen määrittelet, sinun näkökulmasi mukaan tavallisen hyväkuntoisen aktiivijuoksijankin on hidastettava vauhtiaan risteykseen tullessaan tai ainakin ymmärrettävä ettei kelvi ole mikään harjoitusrata,

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Mielestäni elämä ei ole mustavalkoista. Toisen virheeseen on huomattavasti helpompi reagoida nopeudesta 15 km/h kuin kaksinkertaisesta nopeudesta. Vastapuolenkin kannalta havaittavuus helpottuu.
    Kuitenkin teet asioista mustavalkoisia ja näet lukemassasi vain sen mikä mahtuu muodostamaasi mustavalkoiseen kuvaan tai hienosti sanottuna dualistiseen - vai oliko se binääriseen? - maailmaasi. Jos saliit sanoa, tämä tekee keskustelustasi kanssasi turhauttavan.

Mä olisin hyvin mielelläni pysynyt edelleenkin reaalimaailmaksi kokemassani.

Toisen ja kolmannenkin kokema reaalimaailma saattaa olla erilainen.
    Tämän keskustelun avainkysymys on, "onko pyöräilijöistä kokemusta ratin takaa?"
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Joelin työmatka muuten taitaa olla max. 3 km tuolla videolla. Täysii! me vedetään tantereskenessä mutta joo...miljoonakaksikertaa noilla huudeilla ajaneena oikea paikka ajaa pyörällä keskustaa kohti Lapintiellä on ajoradan reuna. Varsinkin tuossa alamäessä saa kyllä tilanteita aikaan kun on liittymää kerrostalojen pihoihin, risteystä, haahuilevia kanssakulkijoita kelvillä. Tuo ei ole oikea paikka tykittää kolmeekybää paitsi siellä ajoradan puolella.
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    Toisen ja kolmannenkin kokema reaalimaailma saattaa olla erilainen.
    Tämän keskustelun avainkysymys on, "onko pyöräilijöistä kokemusta ratin takaa?"
    Reaalimaailma on se jossa vaikuttavat fysiikan lait ja (tässä) yleiset totuudet ihmisen havaintokyvystä, reaktionopeudesta ja niin edelleen. Reaalimaailma on se joka ei mitenkään liity ihmisten subjektiivisesti kokemaan.

Tämän(kin) keskustelun eräs avainongelma on että kuvitellaan, oletetaan ja väitetään että "pyöräilijöillä" - joilla tietenkin tarkoitetaan niitä muita jotka törttöilevät, perseilevät ja joutuvat onnettomuuden osapuoleksi ja jotka ovat asioista perustellustikin eri mieltä fillarifoorumuilla - ei ole kokemusta autolla ajamisesta tai jois on ei tarpeeksi tai vääränlaista.

^Mistä tiedät kokevasi "oikealla tavalla"?
    epäasiallinen maastopyöräilijä

F. Kotlerburg Guest
    Vaikka klv:llä onkin lain mukaan sama nopeusrajoitus, kun viereisellä ajoradalla niin se on tilannenopeutena useimmissa paikoissa ihan liikaa. Oikean tilannenopeuden käyttö, kun on myös laissa. Syynä tähän on usein paska suunnittelu ja pimeät risteykset jne. Tuo tilannenopeuden käsitys ei tunnut useimpien kalloon menevän vaan pujotellaan kelvillä lasten ja muiden seassa 30km/h, vedetään heikolla näkyvyydellä varustettuun risteykseen samaa vauhtia ja sitten potkitaan auton kylkiä.

Eihän sillä nopeudella ole mitään vitun väliä kun autoilijat ei vaan Suomessa väistä. Tai vaikka väistäiskin jos sattuis huomaamaan mutta kattoo väärään suuntaan, usein näkee kun pelkääjän paikalla on säikähtänyt ilme ja huulet sanoo "fillari tms" ja sit kuski lyö liinat lukkoon. Ihan sama yrittää vaikka kävellä suojatien yli ja viides auto saattaa alkaa hidastamaan ellei sitten kävele väkisin eteen. Jossain Facebookin puskaradio Espoossa jengi vielä selittää että pyörän pitää väistää ja pitää taluttaa.

Sanottakoon että ihan pientä parannusta saattaa olla havaittavissa, johtuneeko sitten viimeaikojen lehtijutuista tms

Missä kohtaa tätä keskustelua olen esittänyt jotain joka olisi millään lailla kiinni miten minä jotain koen tai perustellut jotain sillä miten minä koen näin tai olen kokenut asian olevan noin?

Jos keskustelisimme Jamaikasta ja minä sanoisin että sen pääkaupunki on Kingston, niin silloin sinulla varmaankin olisi tarpeeksi älliä ettet esittäisi että toiset kokevat sen olevan Montego Bay tai ettet kysyisi mistä tiedän että tiedän sen olevan Kingston.

En siis ole esittänyt että joku on väärässä siksi että hän kokee "väärällä tavalla" ja minä oikeassa koska minä koen "oikealla tavalla". Jos olet siinä käsityksessä että väitän nyt jotain joka ei pidä paikkansa, ole hyvä ja uhraa hiukan aikaa ja energiaa ja käytä enemmän kirjoitusmerkkejä näyttääksesi minulle missä ja milloin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Tuo tilannenopeuden käsitys ei tunnut useimpien kalloon menevän vaan pujotellaan kelvillä lasten ja muiden seassa 30km/h, vedetään heikolla näkyvyydellä varustettuun risteykseen samaa vauhtia ja sitten potkitaan auton kylkiä.
    Das mag sein, mein lieber Freund - mutta ne "useimmat" eivät valitettavasti ole täällä foorumilla eivätkä varsinkaan tässä keskustelussa joten annetaan niiden olla.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •