HephaFillariGiantElectrobike
Sivu 10 / 18 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 9 10 11 12 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 271 - 300 / 533

Aihe: Valottomat

  1. #271
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    136
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Reelight on selkeästi parempi keksintö kuin napadynamo.
    Ei kai? Tai riippuu käyttötarkoituksesta. Varmaan ok huomiovalona pääosin valaistuilla kevyen liikenteen reiteillä, mutta jos haluaa oikeat ei-akkutoimiset valot niin ei napadynamolle taida olla vaihtoehtoa ainakaan nykyisin.

  2. #272
    Liittynyt
    12/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti heikkivierela Katso viesti
    Semmoista tuossa mietin kerran että vähenisiköhän valottomien pyöräilijöitten määrä jos kelvejä ei valaistais?
    Jalankulkijoille tietty pieni karhunpalvelus
    Niinhän sitä voisi kuvitella. Poljen työmatkalla tommosen muutaman kilometrin pätkän valaisematonta ulkoilureittiä ja lähes joka kerralla siellä on vähintään yksi valoton ja heijastimeton ninja pimeässä hortoilemassa. Kaipa sitä kävellen pysyy pystyssä tasaisella tiellä vaikka ei juuri mitään näkisikään, ja mitä sitä turhia muista liikkujista välittämään. Pakko pitää kirkkaampaa ajovaloa tuolla täysillä kun ei noita muuten tuolta pimeästä metsästä erota riittävän aikaisin.

  3. #273
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    Mä olen ihmetellyt kans keskuspuiston valaisemattomilla pätkillä näitä ilman valoja tai mitään kulkevia. Ei voi olla kovin miellyttävää kävellä pilkkopimeää hiekkatietä näkemättä lainkaan eteensä. Erityisesti ihmettelen näitä sellaisissa paikoissa, missä ihan lyhyen matkan päässä menisi samansuuntainen, mutta täysin valaistu tie. Yleensä nämä liikkuvat vielä täysin ilman heijastimiakaan ja tarkkana saa olla noita pätkiä ajellessa.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  4. #274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Ongelma dynamon kanssa on paikaltaan lähtiessä. Kerran kaverin fillarilla vihreisiin lähtiessä yksi kääntyvä auto yritti ajaa päälle .. mutta ei siinä varmaan olis mitkään valot auttanut kun tuo henkilö kyttäsi vaan toisia autoja eteen kääntyessään
    Monessa dynamo-valossa on nykyään jonkinlainen superkonkka-viritelmä, eli valo palaa huomiokirkkaudella vielä pari minuuttia pysähtymisen jälkeenkin. Tosin se suoraan eteen osoittava valo ei juuri auta jostain takaviistosta tulevaa autoilijaa näkemään fillaristia jos ei tämä ei odota näkevänsä fillaristia. Takavalokaan (tuntuu olevan harmillisen harvinainen kapistus tämä) ei riitä näille kavereille, vaan tarvitaan kyljessä olevaa valotehoa, koska heijastimet eivät näy sivusilmällä silloin kun autosta ei yksikään auton valo valaise niitä heijastimia.

    Kyllähän katuvalaistuksellakin voisi paljon tehdä turvallisuuden eteen. On ihan tavallista että ajorata valaistaan hyvin, mutta vaihtelevasti esim klv:lta voi puuttua valaistus jos nähdään että ajoradan valo riittää siihen, mutta ei tajuta että sitä kautta nimenomaan jalankulkijoiden (ja myös fillaristien) erottaminen hankaloituu. Myös natriumvalon oranssi sävy heikentää näkymistä, kun spektri on aika suppea, ja täten kyseisessä valossa ollaan lähes värisokeita kaikkea sellaista kohtaan joka vain heijastaa valoa.

  5. #275
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.528
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Monessa dynamo-valossa on nykyään jonkinlainen superkonkka-viritelmä, eli valo palaa huomiokirkkaudella vielä pari minuuttia pysähtymisen jälkeenkin. Tosin se suoraan eteen osoittava valo ei juuri auta jostain takaviistosta tulevaa autoilijaa näkemään fillaristia jos ei tämä ei odota näkevänsä fillaristia. Takavalokaan (tuntuu olevan harmillisen harvinainen kapistus tämä) ei riitä näille kavereille, vaan tarvitaan kyljessä olevaa valotehoa, koska heijastimet eivät näy sivusilmällä silloin kun autosta ei yksikään auton valo valaise niitä heijastimia.

    Kyllähän katuvalaistuksellakin voisi paljon tehdä turvallisuuden eteen. On ihan tavallista että ajorata valaistaan hyvin, mutta vaihtelevasti esim klv:lta voi puuttua valaistus jos nähdään että ajoradan valo riittää siihen, mutta ei tajuta että sitä kautta nimenomaan jalankulkijoiden (ja myös fillaristien) erottaminen hankaloituu. Myös natriumvalon oranssi sävy heikentää näkymistä, kun spektri on aika suppea, ja täten kyseisessä valossa ollaan lähes värisokeita kaikkea sellaista kohtaan joka vain heijastaa valoa.
    Kyllä tuo ainakin oli hyvin valaistu paikka Tapiolassa.. ei kuski tajunnut kun joutui kääntymään vastaantulevien kaistan yli, vaarallinen risteys

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nana Katso viesti
    Mä olen ihmetellyt kans keskuspuiston valaisemattomilla pätkillä näitä ilman valoja tai mitään kulkevia. Ei voi olla kovin miellyttävää kävellä pilkkopimeää hiekkatietä näkemättä lainkaan eteensä. Erityisesti ihmettelen näitä sellaisissa paikoissa, missä ihan lyhyen matkan päässä menisi samansuuntainen, mutta täysin valaistu tie. Yleensä nämä liikkuvat vielä täysin ilman heijastimiakaan ja tarkkana saa olla noita pätkiä ajellessa.
    Kyllä tuolla näkee ilman valoja tai pikkutuikulla kun silmät tottuu pimeeseen ..kunnes häikäistyy

  6. #276
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Mäkin ajan useimpina työpäivinä kotiin Viikin valaisemattomien hiekkateiden kautta. Ainakaan pilvisellä säällä siellä ei kylläkään ole pilkkopimeää, koska valosaaste. Kävelijät ja lenkkeilijätkin näkevät ilmeisen hyvin liikkua ilman valoa, mutta heitä on hankalampi havaita, jos ei heijastintakaan ole. Onneksi esim. lenkkareissa tai ulkoiluhousujen lahkeissa näyttäisi jokin heijastinnauha usein olevan.

  7. #277
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Jep pimeää on, loskaa on ja idiootteja on.

    Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

  8. #278
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Reelight on selkeästi parempi keksintö kuin napadynamo.
    No ei nyt ehkä kuitenkaan.
    Ehkä kätevämpi ja järkihintaisempi huomiovaloksi. Mutta huomioarvoa syö vähän se valon toispuoleinen sijoitus navan tuntumaan. Useammin näkee hieman napaa korkeammalle eturenkaan toiselle puolelle sijoitettuja valoja ja nekään ei aina meinaa oikein näkyä. Tuossa "huolettomassa lasten käytössä" noita varmaan saisi olla jatkuvasti uusimassa/korjailemassa myös. Mutta kokonaisuutena ei pöllömpi keksintö, jos vaan oikeasti toimii vielä ensi ajokautenakin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Monessa dynamo-valossa on nykyään jonkinlainen superkonkka-viritelmä, eli valo palaa huomiokirkkaudella vielä pari minuuttia pysähtymisen jälkeenkin.
    Jep, tuollainen ehdottomasti. Toki ei sekään välttämättä auta, jos autoilija ei vaan katso/välitä. Kuten mahdollisesti Smo:n tapauksessa.

  9. #279
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    351
    Onko tämä jo ollut täällä?
    http://kuvat.kaleva.fi/cartoons/a09a...a08d18414a.png

    Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

  10. #280
    Huomasi että autolla ajaessa ei ole helppoa kun fillarissa ja infrassa on vain heikko valaistus. Edellä ajanut autoilija tosin ei vaikuttanut olevansa ihan tehtävän tasalla, vaan blokkasi tällaisen heikolla otsalampulla kulkeneen fillaristin oikealle kääntyessään.

    Tuolla kelillä ja valaistuksella homma autosta katsoen menee niin, että peileistä ei näe mitään muuta kuin takana ajavan auton ajovalot, sekä taakse nopeasti vilkaistessa voi auton palkki blokata näkymän. Fillarin takaheijastimenkin teho on aika vaatimaton sopivissa keleissä, kun autot ajaa lyhyillä ajovaloilla ja heijastin on niin korkealla ettei se heijastin merkittävästi siitä valaistu (puhumattakaan että heijastin on todennäköisesti likainen). Takavalo siis fillariin niin autoilijoiden passiivinen havainnointi paranee merkittävästi. Tuo kylkivalo on itselläni vielä vaiheessa, koska taka- ja etuvalo näkyy aika rajatusti sivulle päin.

  11. #281
    Itse käytän. Lumonite biker 2500 2770 lumenea. Valossa on 5 tehoaluetta, josta voi valita tilanteeseen sopivan. Valo kiinnitetään tankoon kumilenkillä, joten auton tullessa vastaan, valon voi työntää näyttämään alas, häikäisyn estämiseksi. Takavalona on ledivalo.
    Hyvin toimii käytännössä. Täyttä valotehoa harvoin tarvitsee.

  12. #282
    Itselläni on sähköfillarissani se Philipsin vallan mainio Saferide 80 pedelec lyhty. Ottaa siis virtansa fillarin akusta ja on sakemannistandardien mukaisesti hyvin voimakkaasti valokeilailtaan leikattu ylöspäin.Tällä pärjää kevyenliikenteen väylillä vallan mainiosti eikä tarvitse sitä valotehoa tai suuntausta vaihdella vastaantulijoiden mukaan.

    Ikävä vain, että Philips lopetti koko tuon SafeRide lyhtylinjansa mutta saman tapaisia tekee edelleen B&M sekä Edelux ja myös kotimainen Herrmanssonimme Pietarsaaressa.

  13. #283
    Ajankohtainen aihe ylös positiivisella toteamuksella: Tänä syksynä valollisia on ollut ihan mukavasti liikkeellä siinä missä vilkuttelijat ja punaiset etuvalot ovat olleet harvassa.

  14. #284
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Ja tänään tuli sitten tässä per*eleen sateessa vielä sateenvarjo-ninjat. Ne joita ei näe, ne jotka eivät (halua) nähdä. Kävellään keskellä kelviä se golf-kentällä normaalisti käytössä oleva sateenvarjo ¤%&#(& Kun tuollainen kävelee napit korvissa keskellä kelviä,niin arvo siinä sitten mistä ohittaa ja millä nopeudella.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  15. #285
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    136
    Jokseenkin hämmentävä kokemus on, kun vastaan tulee pyöräilijä punainen valo edessä vilkkuen. Tulee mieleen, josko ihan "rehti" valoton ajaminen olisi sittenkin parempi tällaiselle taiteijalle. Aika harvinaistahan tämä näin pitkälle vietynä on, tasaisia punaisia ja jotain muita kummallisia etuvaloja toisinaan tapaa.

  16. #286
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    4.554
    5 min. sitten pidin neidille (lähes 14 v.) kevyehkön saarnan,
    kun nappasin tarakasta kiinni. Lamppu roikkui edelleen laturissa.
    Vanhuskin näemmä (ja kuulemma) saattaa kirmata yllättävän vikkelästi
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

  17. #287
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Sauvakävelijällä oli valot sauvojen yläpäissä tai joku muu viritys. Ehkä kävelysauvoja on integroiduilla ledeillä. Toisessa punainen ja toisessa valkoinen ledi. Nämä ei kuitenkaan vilkkuneet. Jotenkin hämmentävä ilmestys kuitenkin keskellä päivää.

  18. #288
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Velogin uusin(?) video aiheesta on aika hyvä, vaikkka valkoinen Crocketti näkyy ilman heijastimiakin keskivertopyörää paremmin.
    https://www.youtube.com/watch?v=kh1NGnmtQIY

    Vaikka videossa ei asiaan puututakaan, samalla havainnollistuu valokeilan yläosaltaan rajaamattomien valojen käytön seuraukset. Ks. 4:50-5:16.

  19. #289
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Turussa n. klo 9.15 keli oli pilvinen ja hiukan nuhjuinen eli jonkinasteisesta aamuhämärästä voidaan puhua. Kaveri ajeli harmaalla krossarilla ilman valoja Itäistä Pitkääkatua. Ensi Kerttulin kadun valoissa punaisia päin ja sama juttu Uudenmaankadulla, eikä kyse ollut mistään vanhoista vihreistä. Tuli kuitenkin mieleen, että vaikka ajoasun yläosa oli valkoinen ja muualla oli hiukan sinistä muuten tummien värien seassa, tuossa kelissä ja tuossa vaatetuksessa ilman valoa ajeleva kaveri sulautuu taustaansa jokseenkin täydellisesti. Takana oli sentään pohkeissa isot heijastimet, mitkä näkyi hyvin, kun auton valot niihin osuivat.

    Kun krossarin tankoon on varaa ripustaa jonkinlainen tietokone, ei etu- ja takavalojen laittaminen pitäisi enää olla ongelma varsinkaan, kun ajotapaan liittyy taipumus ottaa omia vapauksia ajojärjestyksen suhteen eli riski yllättää muut vain kasvaa.

  20. #290
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Lauantaina iltapäivän tihkusateessa olin autolla liikenteessä, kun kaukaa näkyi kolme valkoista valopistettä maantien vasemmassa laidassa. Lähempänä selvisi, että kolme maantiepolkijaa tuli vastaan jokaisella edessä valkoinen ja takana punainen valaisin. Oli autollakin helppo varautua turvalliseen kohtaamiseen.

    Tänään taas aamulla sateessa 7:30 kelvillä polki vastaan tummiin pukeutunutta valotonta ihan riittävästi. Osan matkaa kelvi kulkee ajotien vieressä siten, että vastaantulevien autojen valot sokaisee ja tekee piimeän pyörän havaitsemisen entistä vaikeammaksi. Paras (vai pahin) oli tummiin pukeutunut valoton polkija, jolla oli edessä musta sateenvarjo suojana. Kurkki sen alta aina välillä, tuleeko ketään eteen...

    Osalla oli ihan asialliset valot, onneksi.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  21. #291
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Velogin uusin(?) video aiheesta on aika hyvä, vaikkka valkoinen Crocketti näkyy ilman heijastimiakin keskivertopyörää paremmin.
    https://www.youtube.com/watch?v=kh1NGnmtQIY

    Vaikka videossa ei asiaan puututakaan, samalla havainnollistuu valokeilan yläosaltaan rajaamattomien valojen käytön seuraukset. Ks. 4:50-5:16.
    En oikein tajunnut, miten tuo valokeilan rajauksen poissaolon näkyminen toimii videolla? Viereisellä tienpätkällä kulkevilla auto(i)lla näytti olevan aika samanlainen "kuvio" ruudulla kuin pyöräilijällä. Ehkä tämä ilmiö johtuu vain kuvauskalustosta, joka näyttää valomuodostelman "epämääräisenä"? Vaiko mitä siiskö...?

  22. #292
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Autojenkin valoista tuli häikäisevä kuvio kameraan, mutta muutama juttu on syytä huomioida. Samalla etäisyydellä autojen valojen häikäisy oli vähäisempää kuin pyörän. Lisäksi autoissa ei ole valokeilan oikeaa reunaa rajattu ja videolla kamera sijaitsi juuri tuolla rajaamattomalla osuudella.

    Olennaista ei kuitenkaan ole se, miltä joku asia videossa näyttää vaan se, miten asiat on. Rajaamattomat ledivalot ovat vähänkin tehokkaampina häikäiseviä ja myös siihen olisi syytä kiinnittää huomiota.

  23. #293
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Täällä tuppukylässä on ninjapyöräily ollut varsin suosittua joten viime viikolla paikallislehden jutussa jo varoiteltiin poliisin kiinnittävän huomiota valottomiin pyöräilijöihin ja tässä tulos:

    "Poliisi jakoi pimeille pyöräilijöille Etelä-Savossa keskiviikkona 21 rikesakkoa. Lisäksi Etelä-Savossa ilman valoja ajaneet pyöräilijät saivat huomautuksia."
    https://lansi-savo.fi/uutiset/lahell...f-963a0fb93485

    Saapa nähdä, näkyykö mitenkään jatkossa valottomien määrässä.. //Off-topik: Tätä kirjoitettaessa kukaan ei ole vielä kommentoinut Länsi-Savon juttuun mitään, mutta jotenkin on semmoinen fiilis että eiköhän sinne joku vielä käy ulisemassa jalkakäytävillä pyöräilevistä.. //

  24. #294
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Taas on se aika vuodesta, joilloin on syytä tarkistaa valojen toimivuus ja muistaa niiden käyttö. Vaikka hieman hämärässä näkisi itse ajaa, ei se tarkoita että tulisi nähdyksi. Paljon tulee nyt vastaan niitä, joilla tämä havaituksi tuleminen olisi kytkimen painalluksen päässä.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  25. #295
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Taas on se aika vuodesta, joilloin on syytä tarkistaa valojen toimivuus ja muistaa niiden käyttö. Vaikka hieman hämärässä näkisi itse ajaa, ei se tarkoita että tulisi nähdyksi. Paljon tulee nyt vastaan niitä, joilla tämä havaituksi tuleminen olisi kytkimen painalluksen päässä.
    Näinhän se on.

    jännä juttu muuten: vaikka valot on kypärää huomattavasti tärkeämpi varuste onnettomuuksien välttämisessä, niin potasta jaksetaan jauhaa ad nauseum kun tämä lanka nousee esiin pari hassua kertaa vuodessa.

  26. #296
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kugelschreiber Katso viesti
    jännä juttu muuten: vaikka valot on kypärää huomattavasti tärkeämpi varuste onnettomuuksien välttämisessä, niin
    Miten ihmeessä kypärä auttaa välttämään onnettomuuksia? Muut liikenteessä olijat pelästyvät kypäräpäistä ja jähmettyvät paikoilleen?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  27. #297
    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    354
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Miten ihmeessä kypärä auttaa välttämään onnettomuuksia? Muut liikenteessä olijat pelästyvät kypäräpäistä ja jähmettyvät paikoilleen?
    Kypärään saa pultattua komian valoarsenaalin havahduttamaan kanssakulkijat. Se on minun taktiikkani pimeäpyöräilyssä hengissä selviämiseen.
    Helkama Kulkuri 5
    Tunturi RX500
    Kona Dew Deluxe
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo evo Di2

  28. #298
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Miten ihmeessä kypärä auttaa välttämään onnettomuuksia? Muut liikenteessä olijat pelästyvät kypäräpäistä ja jähmettyvät paikoilleen?
    Eihän Kugelschreiber vähimmässäkään määrin väittänyt että kypärä millään lailla auttaisi välttämään onnettomuuksia!

    Mutta ehkä hänen olisi pitänyt kirjoittaa yksinkertaisemmin niitä varten jotka lukevat hätäisesti eivätkä vaivaudu lukemaan uudelleen tai pohtimaan ovatko sittenkään lukeneet tai ymmärtäneet lukemansa vaan ovat turhankin kärkkäitä kommentoimaan aiheesta joka on heille läheinen, rakas tai mieluisa? Esimerkiksi "vaikka valot ovat tärkeä varuste onnettomuuksien välttämisessä mutta kypärä ei ensinkään, niin"?

  29. #299
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Eihän Kugelschreiber vähimmässäkään määrin väittänyt että kypärä millään lailla auttaisi välttämään onnettomuuksia!

    Mutta ehkä hänen olisi pitänyt kirjoittaa yksinkertaisemmin niitä varten jotka lukevat hätäisesti eivätkä vaivaudu lukemaan uudelleen tai pohtimaan ovatko sittenkään lukeneet tai ymmärtäneet lukemansa vaan ovat turhankin kärkkäitä kommentoimaan aiheesta joka on heille läheinen, rakas tai mieluisa? Esimerkiksi "vaikka valot ovat tärkeä varuste onnettomuuksien välttämisessä mutta kypärä ei ensinkään, niin"?
    Justiinsa näin. Ettei jää asia epäselväksi.

  30. #300
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Eihän Kugelschreiber vähimmässäkään määrin väittänyt että kypärä millään lailla auttaisi välttämään onnettomuuksia!
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kugelschreiber Katso viesti
    vaikka valot on kypärää huomattavasti tärkeämpi varuste onnettomuuksien välttämisessä
    Siis toinen ei ole varuste onnettomuuksien vähenemissä, niin toin on tärkeämpi - 2*0=0, minkä tosiaan toit esiin.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •