Niinhän sitä voisi kuvitella. Poljen työmatkalla tommosen muutaman kilometrin pätkän valaisematonta ulkoilureittiä ja lähes joka kerralla siellä on vähintään yksi valoton ja heijastimeton ninja pimeässä hortoilemassa. Kaipa sitä kävellen pysyy pystyssä tasaisella tiellä vaikka ei juuri mitään näkisikään, ja mitä sitä turhia muista liikkujista välittämään. Pakko pitää kirkkaampaa ajovaloa tuolla täysillä kun ei noita muuten tuolta pimeästä metsästä erota riittävän aikaisin.
Mä olen ihmetellyt kans keskuspuiston valaisemattomilla pätkillä näitä ilman valoja tai mitään kulkevia. Ei voi olla kovin miellyttävää kävellä pilkkopimeää hiekkatietä näkemättä lainkaan eteensä. Erityisesti ihmettelen näitä sellaisissa paikoissa, missä ihan lyhyen matkan päässä menisi samansuuntainen, mutta täysin valaistu tie. Yleensä nämä liikkuvat vielä täysin ilman heijastimiakaan ja tarkkana saa olla noita pätkiä ajellessa.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Monessa dynamo-valossa on nykyään jonkinlainen superkonkka-viritelmä, eli valo palaa huomiokirkkaudella vielä pari minuuttia pysähtymisen jälkeenkin. Tosin se suoraan eteen osoittava valo ei juuri auta jostain takaviistosta tulevaa autoilijaa näkemään fillaristia jos ei tämä ei odota näkevänsä fillaristia. Takavalokaan (tuntuu olevan harmillisen harvinainen kapistus tämä) ei riitä näille kavereille, vaan tarvitaan kyljessä olevaa valotehoa, koska heijastimet eivät näy sivusilmällä silloin kun autosta ei yksikään auton valo valaise niitä heijastimia.
Kyllähän katuvalaistuksellakin voisi paljon tehdä turvallisuuden eteen. On ihan tavallista että ajorata valaistaan hyvin, mutta vaihtelevasti esim klv:lta voi puuttua valaistus jos nähdään että ajoradan valo riittää siihen, mutta ei tajuta että sitä kautta nimenomaan jalankulkijoiden (ja myös fillaristien) erottaminen hankaloituu. Myös natriumvalon oranssi sävy heikentää näkymistä, kun spektri on aika suppea, ja täten kyseisessä valossa ollaan lähes värisokeita kaikkea sellaista kohtaan joka vain heijastaa valoa.
Kyllä tuo ainakin oli hyvin valaistu paikka Tapiolassa.. ei kuski tajunnut kun joutui kääntymään vastaantulevien kaistan yli, vaarallinen risteys
Kyllä tuolla näkee ilman valoja tai pikkutuikulla kun silmät tottuu pimeeseen ..kunnes häikäistyy
Mäkin ajan useimpina työpäivinä kotiin Viikin valaisemattomien hiekkateiden kautta. Ainakaan pilvisellä säällä siellä ei kylläkään ole pilkkopimeää, koska valosaaste. Kävelijät ja lenkkeilijätkin näkevät ilmeisen hyvin liikkua ilman valoa, mutta heitä on hankalampi havaita, jos ei heijastintakaan ole. Onneksi esim. lenkkareissa tai ulkoiluhousujen lahkeissa näyttäisi jokin heijastinnauha usein olevan.
Jep pimeää on, loskaa on ja idiootteja on.
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
No ei nyt ehkä kuitenkaan.
Ehkä kätevämpi ja järkihintaisempi huomiovaloksi. Mutta huomioarvoa syö vähän se valon toispuoleinen sijoitus navan tuntumaan. Useammin näkee hieman napaa korkeammalle eturenkaan toiselle puolelle sijoitettuja valoja ja nekään ei aina meinaa oikein näkyä. Tuossa "huolettomassa lasten käytössä" noita varmaan saisi olla jatkuvasti uusimassa/korjailemassa myös. Mutta kokonaisuutena ei pöllömpi keksintö, jos vaan oikeasti toimii vielä ensi ajokautenakin.
Jep, tuollainen ehdottomasti. Toki ei sekään välttämättä auta, jos autoilija ei vaan katso/välitä. Kuten mahdollisesti Smo:n tapauksessa.
Onko tämä jo ollut täällä?
http://kuvat.kaleva.fi/cartoons/a09a...a08d18414a.png
Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla
Huomasi että autolla ajaessa ei ole helppoa kun fillarissa ja infrassa on vain heikko valaistus. Edellä ajanut autoilija tosin ei vaikuttanut olevansa ihan tehtävän tasalla, vaan blokkasi tällaisen heikolla otsalampulla kulkeneen fillaristin oikealle kääntyessään.
Tuolla kelillä ja valaistuksella homma autosta katsoen menee niin, että peileistä ei näe mitään muuta kuin takana ajavan auton ajovalot, sekä taakse nopeasti vilkaistessa voi auton palkki blokata näkymän. Fillarin takaheijastimenkin teho on aika vaatimaton sopivissa keleissä, kun autot ajaa lyhyillä ajovaloilla ja heijastin on niin korkealla ettei se heijastin merkittävästi siitä valaistu (puhumattakaan että heijastin on todennäköisesti likainen). Takavalo siis fillariin niin autoilijoiden passiivinen havainnointi paranee merkittävästi. Tuo kylkivalo on itselläni vielä vaiheessa, koska taka- ja etuvalo näkyy aika rajatusti sivulle päin.
Itse käytän. Lumonite biker 2500 2770 lumenea. Valossa on 5 tehoaluetta, josta voi valita tilanteeseen sopivan. Valo kiinnitetään tankoon kumilenkillä, joten auton tullessa vastaan, valon voi työntää näyttämään alas, häikäisyn estämiseksi. Takavalona on ledivalo.
Hyvin toimii käytännössä. Täyttä valotehoa harvoin tarvitsee.
Itselläni on sähköfillarissani se Philipsin vallan mainio Saferide 80 pedelec lyhty. Ottaa siis virtansa fillarin akusta ja on sakemannistandardien mukaisesti hyvin voimakkaasti valokeilailtaan leikattu ylöspäin.Tällä pärjää kevyenliikenteen väylillä vallan mainiosti eikä tarvitse sitä valotehoa tai suuntausta vaihdella vastaantulijoiden mukaan.
Ikävä vain, että Philips lopetti koko tuon SafeRide lyhtylinjansa mutta saman tapaisia tekee edelleen B&M sekä Edelux ja myös kotimainen Herrmanssonimme Pietarsaaressa.
Ajankohtainen aihe ylös positiivisella toteamuksella: Tänä syksynä valollisia on ollut ihan mukavasti liikkeellä siinä missä vilkuttelijat ja punaiset etuvalot ovat olleet harvassa.
Ja tänään tuli sitten tässä per*eleen sateessa vielä sateenvarjo-ninjat. Ne joita ei näe, ne jotka eivät (halua) nähdä. Kävellään keskellä kelviä se golf-kentällä normaalisti käytössä oleva sateenvarjo ¤%&#(& Kun tuollainen kävelee napit korvissa keskellä kelviä,niin arvo siinä sitten mistä ohittaa ja millä nopeudella.
Vaihtelevaa vastatuulta...
Jokseenkin hämmentävä kokemus on, kun vastaan tulee pyöräilijä punainen valo edessä vilkkuen. Tulee mieleen, josko ihan "rehti" valoton ajaminen olisi sittenkin parempi tällaiselle taiteijalle. Aika harvinaistahan tämä näin pitkälle vietynä on, tasaisia punaisia ja jotain muita kummallisia etuvaloja toisinaan tapaa.
5 min. sitten pidin neidille (lähes 14 v.) kevyehkön saarnan,
kun nappasin tarakasta kiinni. Lamppu roikkui edelleen laturissa.
Vanhuskin näemmä (ja kuulemma) saattaa kirmata yllättävän vikkelästi![]()
"The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-
Sauvakävelijällä oli valot sauvojen yläpäissä tai joku muu viritys. Ehkä kävelysauvoja on integroiduilla ledeillä. Toisessa punainen ja toisessa valkoinen ledi. Nämä ei kuitenkaan vilkkuneet. Jotenkin hämmentävä ilmestys kuitenkin keskellä päivää.
Velogin uusin(?) video aiheesta on aika hyvä, vaikkka valkoinen Crocketti näkyy ilman heijastimiakin keskivertopyörää paremmin.
https://www.youtube.com/watch?v=kh1NGnmtQIY
Vaikka videossa ei asiaan puututakaan, samalla havainnollistuu valokeilan yläosaltaan rajaamattomien valojen käytön seuraukset. Ks. 4:50-5:16.
Turussa n. klo 9.15 keli oli pilvinen ja hiukan nuhjuinen eli jonkinasteisesta aamuhämärästä voidaan puhua. Kaveri ajeli harmaalla krossarilla ilman valoja Itäistä Pitkääkatua. Ensi Kerttulin kadun valoissa punaisia päin ja sama juttu Uudenmaankadulla, eikä kyse ollut mistään vanhoista vihreistä. Tuli kuitenkin mieleen, että vaikka ajoasun yläosa oli valkoinen ja muualla oli hiukan sinistä muuten tummien värien seassa, tuossa kelissä ja tuossa vaatetuksessa ilman valoa ajeleva kaveri sulautuu taustaansa jokseenkin täydellisesti. Takana oli sentään pohkeissa isot heijastimet, mitkä näkyi hyvin, kun auton valot niihin osuivat.
Kun krossarin tankoon on varaa ripustaa jonkinlainen tietokone, ei etu- ja takavalojen laittaminen pitäisi enää olla ongelma varsinkaan, kun ajotapaan liittyy taipumus ottaa omia vapauksia ajojärjestyksen suhteen eli riski yllättää muut vain kasvaa.
Lauantaina iltapäivän tihkusateessa olin autolla liikenteessä, kun kaukaa näkyi kolme valkoista valopistettä maantien vasemmassa laidassa. Lähempänä selvisi, että kolme maantiepolkijaa tuli vastaan jokaisella edessä valkoinen ja takana punainen valaisin. Oli autollakin helppo varautua turvalliseen kohtaamiseen.
Tänään taas aamulla sateessa 7:30 kelvillä polki vastaan tummiin pukeutunutta valotonta ihan riittävästi. Osan matkaa kelvi kulkee ajotien vieressä siten, että vastaantulevien autojen valot sokaisee ja tekee piimeän pyörän havaitsemisen entistä vaikeammaksi. Paras (vai pahin) oli tummiin pukeutunut valoton polkija, jolla oli edessä musta sateenvarjo suojana. Kurkki sen alta aina välillä, tuleeko ketään eteen...
Osalla oli ihan asialliset valot, onneksi.
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
En oikein tajunnut, miten tuo valokeilan rajauksen poissaolon näkyminen toimii videolla? Viereisellä tienpätkällä kulkevilla auto(i)lla näytti olevan aika samanlainen "kuvio" ruudulla kuin pyöräilijällä. Ehkä tämä ilmiö johtuu vain kuvauskalustosta, joka näyttää valomuodostelman "epämääräisenä"? Vaiko mitä siiskö...?
Autojenkin valoista tuli häikäisevä kuvio kameraan, mutta muutama juttu on syytä huomioida. Samalla etäisyydellä autojen valojen häikäisy oli vähäisempää kuin pyörän. Lisäksi autoissa ei ole valokeilan oikeaa reunaa rajattu ja videolla kamera sijaitsi juuri tuolla rajaamattomalla osuudella.
Olennaista ei kuitenkaan ole se, miltä joku asia videossa näyttää vaan se, miten asiat on. Rajaamattomat ledivalot ovat vähänkin tehokkaampina häikäiseviä ja myös siihen olisi syytä kiinnittää huomiota.
Täällä tuppukylässä on ninjapyöräily ollut varsin suosittua joten viime viikolla paikallislehden jutussa jo varoiteltiin poliisin kiinnittävän huomiota valottomiin pyöräilijöihin ja tässä tulos:
"Poliisi jakoi pimeille pyöräilijöille Etelä-Savossa keskiviikkona 21 rikesakkoa. Lisäksi Etelä-Savossa ilman valoja ajaneet pyöräilijät saivat huomautuksia."
https://lansi-savo.fi/uutiset/lahell...f-963a0fb93485
Saapa nähdä, näkyykö mitenkään jatkossa valottomien määrässä.. //Off-topik: Tätä kirjoitettaessa kukaan ei ole vielä kommentoinut Länsi-Savon juttuun mitään, mutta jotenkin on semmoinen fiilis että eiköhän sinne joku vielä käy ulisemassa jalkakäytävillä pyöräilevistä.. //
Taas on se aika vuodesta, joilloin on syytä tarkistaa valojen toimivuus ja muistaa niiden käyttö. Vaikka hieman hämärässä näkisi itse ajaa, ei se tarkoita että tulisi nähdyksi. Paljon tulee nyt vastaan niitä, joilla tämä havaituksi tuleminen olisi kytkimen painalluksen päässä.
http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Eihän Kugelschreiber vähimmässäkään määrin väittänyt että kypärä millään lailla auttaisi välttämään onnettomuuksia!
Mutta ehkä hänen olisi pitänyt kirjoittaa yksinkertaisemmin niitä varten jotka lukevat hätäisesti eivätkä vaivaudu lukemaan uudelleen tai pohtimaan ovatko sittenkään lukeneet tai ymmärtäneet lukemansa vaan ovat turhankin kärkkäitä kommentoimaan aiheesta joka on heille läheinen, rakas tai mieluisa? Esimerkiksi "vaikka valot ovat tärkeä varuste onnettomuuksien välttämisessä mutta kypärä ei ensinkään, niin"?
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Kirjanmerkit