Jos jotakuta kiinnostaa, niin nyt näitä on taas 20" koossa: https://www.motocard.com/en/bike/mou...lack_blue.aspx
Itse tilasin eilen.
Jos jotakuta kiinnostaa, niin nyt näitä on taas 20" koossa: https://www.motocard.com/en/bike/mou...lack_blue.aspx
Itse tilasin eilen.
No tottakai niitä nyt taas saa kun ehdin hätäisenä ostaa Cuben viikko aikaa.150km jo ehtinyt polkea sillä.
Toki en tie millainen Merida olis ollu kun en ole sellaista edes päässyt koittamaan
Tuli käytyä fiskarssissa koeajamassa Canyonin spectral on 8.0 tänään. Aivan huikea laite!
Tuollainen olis tarjolla, https://www.polygonbikes.com/shop/hardtail/entiat-e/, on kenellä käryä ko. fillarista?
Pieni pyyntö. Voisitteko jotain laitetta kehuessanne laittaa hieman tarkempia speksejä että miksi jokin oli hyvä tai huono ja mihin vertaatte? Nyt luin vain että tuo em. laite on huikea, mutta kun katson speksejä, en näe siinä mitään erityistä. En pääse sellaista koeajamaan missään, joten suuresti jäi kiinnostamaan mikä tekee siitä niin huikean? Ja kiinnostaa myös onko taustalla paljonkin sähkötäpärillä ajoa. Nyt en tiedä, oliko tuo koeajo henkilön ensikosketus sähköpyöräilyyn maastossa ja onko sähköavusteinen pyöräily yleensäkin huikeaa vai oliko sittenkin tuo pyörä jollain tapaa parempi kuin muut markkinoilla olevat vastaavat.
Itse ajoin myös Fiskarsissa tuota Canyon Spectral on -sähköpyörää. Olin myös positiivisesti yllättynyt. Aikaisemmin olen ajanut pidemmän testiajon täysjousitetulla Focus Jam2:lla (Larun pyörän L-koon testipyörä). Mitään perusteellista analyysiä en pysty antamaan, mutta Canyon tuntui jostain syystä selvästi ketterämmältä pyörältä kuin Focus. Oikein hyvän tuntuinen pyörä oli.
Itse tuli kanssa ajettua Canyonin Spectral:ON (itse asiassa pariinkin kertaan), Mondraker E-Crusher, Mondraker E-Crafty ja Pivot Shuttle Fiskarsissa (Mondrakerit oli M-kokoa kun ei muita ollut ja Pivot & Canyon L-kokoa -> itse osun 180cm pituudella M ja L-kokojen väliin useasti), sekä aikaisemmin viikolla yksi päivä Stevensin E-Sledge:llä (L-koko). Oma pyörä on jo jonkun vuoden ikäinen L-kokoinen luomu Mondraker Dune ennen "Forward Geometry" aikakautta (=jossa vaakaputki on lyhyt nykypyöriin nähden).
Noista itselleni Pivotti oli mieluisin/hanskaan sopivin testilenkille (joka oli aika helppo siihen nähden mitä normaalisti ajelen) ja mitoitus vakiona sopivin. Mutta Pivotin sakki oli näistä ajetuista myös ainoa jota oikeasti kiinnosti pyörän laittaminen testaajalle sopivaksi - muita ei kovin paljoa kiinnostanut oliko sägit kohdillaan, oliko satulan korkeus sielläpäinkään, jne.. Eli Pivotille tästä pisteet kotiin (ei se hyväkään pyörä tunnu hyvältä jos säädöt on kuskille jo lähtökohtaisesti pielessä). Itse sitten säädin kyllä joka pyörän jousituksen suurinpiirtein kohdilleen kun metsään pääsin, kun muuten ei olisi ollut mitään järkeä verrata pyöriä toisiinsa..
Pari asiaa mitkä jäi Spectral:ONista itselleni mieleen oli turhan matala keskiön korkeus ala-asennossa ainakin omiin ajoihin - polkimet kolisi jo tuolla helpolla lenkillä kiviin. Korkeammassa takapään asennossa (mikä sekään ei ole kovin korkea) en päässyt kokeilemaan kun näytteilleasettajalla ei ollut intoa iskarin asentoa muuttaa.
Toinen mikä jäi mieleen oli keulimisherkkyys jyrkissä ylämäissä. Pyörähän muuten kyllä kiipeäisi sähköllä vaikka mihinkä, mutta lyhyt perä ja loivahko satulakulma takapään ala-asennossa ei tätä promoa - vaikka stemmi olikin omaan makuun pitkä 60mm ja runkokokin mieluummin iso, kuin pieni itselleni (180cm, L-koon runko ja siinä satula suht edessä).
Mutta potentiaalia siinä on ja 29" eturengas myös kiinnostaa ylityskykynsä puolesta, enkä kokenut pyörää lopulta yhtään kompelömmäksi tiukoissakaan mutkissa kuin 27.5+ sisariaan.. Ja jos on 29" takarenkaalla olevaa versiotakin pukkaamassa (jotakin uutta oli tulossa 2019 vuosimalleihin, mutta sitä eivät minulle suostuneet paljastamaan, että mitä), niin siinä lienee peräkin inan pidempi (vai tuleeko säädettävä taka-akselin paikka?), koska tuohon samaan takahaarukkaan ei kyllä 29" minusta mahdu..
E-Crusher oli sen verran huonossa hapessa/huollon tarpeessa, ettei siitä jäänyt oikein kaksista kuvaa kun satulatolppa laskeutui omia aikojaan alaspäin ja isommat vaihteetkin paukkuivat poljettaessa.. Se jäi mieleeni, että takajousituksen ylälinkku oli niin leveä, että pamahti pohkeeseen jossakin välissä
E-Crafty oli yllättävänkin jees, vaikka selkeästi painavin kaikista. Ylämäkeen meni kuitenkin hienosti - lienee melko pitkä perä jo Boschin koneesatkin johtuen? Alamäkeenkin meni hyvin.
E-Sledge taas ajettu ihan eri olosuhteissa, joten ei voi suoraa vertailua sanoa. Ei se hassummalta tuntunut sekään.
Että pitänee varmaan odottaa mitä sieltä Canyonilta tulee ennen kuin tekee lopullisen valinnan.. Takapää yläasentoon, Rockarin keulan jatkaminen 150mm->160mm, 1-1.5" angleset, 20mm lyhyempi stemmi ja satula etuasentoon voisi jo tehdä tuosta omaan ajoon todella mielenkiintoisen pelin..![]()
-W- muokkasi tätä : 10.09.2018 at 14.22 Syy: Ääkköset kohdilleen
Moro. Kumpi ja kampi tappeli, kumpi voitti..?
Nyt tarvitsen hieman apua ja näkökulmaa.
Tavotteena olisi saada mahdollisimman kulutusta ja aikaa kestävä sähköpyörä 5-8 vuoden ajaksi. Käyttö olisi työmatkapyöräily, josta kertyy vuositasolla n. 1700km ja siihen harrasteajot päälle 1000km +- 500km. Eli vuodessa voisin kuvitella ajavani ainakin reilut 3000km. Mun tapauksessa harrasteajot ei sisältäis mitään täysiä kivikkoon/juurakkoon ajoa, vaan ennemmin neulaspolku fiilistelyä ja teknisempää kikkailua. Eli maltillista maastoajoa kesät talvet. Joskus saattasin innostua vetämään ahkiossa polttopuut järvelle pilkkireissun merkeissä tms. kikkailua ja säätöä.
Olisi 2 vaihtoehtoa, toinen maksaa 2k ja toinen 3k.
Tunturi eMax 3000€
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...SAAEgLCCfD_BwE
GZR Black Raw 2000€
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...SAAEgJif_D_BwE
Bafang moottorin speksejä
https://www.bafang-e.com/en/componen...m-g330250.html
Jos ajajan paino mitään merkitsee osien kuluvuuden kannalta niin se mainittakoon 70-80kg välille varusteineen.
Tarkentavia lisäkysymyksiä ja pohdinnan aiheita em. käyttöasteen kontekstissa (yleisesti)
- Jarrujen kuluvuus 5-8v perioodilla?
- Monta settiä menee renkaita?
- Vaihteiston laatu: Kestääkö hellästi pitäen tuon ajan?
- Epäilettekö joutuuko akkua vaihtamaan? (oletan akkujen olevan melkolailla saman laatuset)
- Muita yleisiä huoltokohteita joita tulee pöyrään kun pyörään vastaavassa ajassa vastaavalla käytöllä?
Tarkentavia lisäkysymyksiä ja pohdinnan aiheita em. käyttöasteen kontekstissa (Pyörien vertailuun)
- Kumpi tulee _lopulta_ halvemmaksi?
- Moottorien huoltaminen DIY, onko mahdollista jommassa kummassa paremmin? (tämä sitten kun ollaan jo elinkaaren loppupuoliskolla takuiden loputtua ja sormet syhyää päästä tekeen "koneremonttia")
- Moottorin kestävuus huolestuttaa ylipäätään eniten; onko Bafangista mitään jäljellä tuossa ajassa?
- Toisaalta koska en ole kokenut maastokuski ja en kaipaa high-end ominaisuuksia ja herkkyyttä, niin onko minun mitään järkeä panostaa Shimanoon?
- Eli ajaako Bafang tässä kestävyyden näkökulmasta saman asian kun Shimano?
- Onko uudessa Bafangissa todella tuki momentintunnistukselle? Sen toimivuus?
- Osasarjat ovat ilmeisesti lähes yhtä laadukkaat, mutta onko sittenkään?
- Maksaako Tunturissa ylipäätään brändi? Ja mikä ihmeen GZR, netti ei paljastanut mitään (joku verkkokaupan oma?)
Jos tulee mieleen jotain lisänäkökulmia niin sanokaa ihan kaikki mitä tulee mieleen. Päätös on osottautunu todella hankalaks ja olen kiitollinen kun viitsitte jeesiä! Kiitos!
Tunturissa saat erittäin hyvän moottorin E8000 on lippulaiva, joka toimii maastossa kuin ajatus ja jossa on kunnon takuu. Säädettävissä bluetoothilla. Olen Bafangin joitain versioita kokeillut ja ne on enemmän asfalttiajoon. Toimii maastossakin varmaan, mutta ei kuin ajatus.
Tunturissa on 1 vaihde enemmän ja reilusti isompi välitys, eli soveltuu monenlaiseen maastoon paremmin. 11-42T vs 11-36T
Tunturin navat on paksummat, (12 vs 9) ainakin takana ja leveämpi. Eli tukevamman oloinen.
Vapaarattaan pitää olla vahva. Nyt ei tietoa, pieni oletus että Tunturin vahvempi.
Jumbo Jimit on toimiva rengas ja rullaa hyvin. Kuluvuudesta en tiedä vs Veetire. https://www.bicyclerollingresistance...-liteskin-2016
Tunturin paino kohtuullinen sähköfätiksi, GZR:n ei ilmoitettu.
GZR:n etuja:
1. Isompi akku.
2. Halvempi hinta
Eiköhän akut kestä molemmilla koko käyttöajan, ja molempiin luulisi olevan helpohkoa saada akkua, Shimanoon ainakin helpommin.
Maastoajossa mulla menee jarrupaloja tosi paljon sähköllä, etenkin takana kovalla kulutuksella. Vähintään yhdet palat per 1000 km on hyvä varata, mutta työmatkaajossa voi kestää paljon kauemminkin. Ei maksa kuin 5 € oikeassa paikasta ostettuna.
Renkaat on vähän mysteeri, kumiseos vaikuttaa niin paljon tähän. Kantsii googlailla noita renkaita.
Ketjuja kannattaa vaihtaa ~1000km välein tai kun on venynyt, ja rataspakkoja joudut kyllä tuona aikanakin vaihtamaan. Kuinka usein se jää mysteeriksi. Niidenkin hinnat on suhteellisen edullisia kuitenkin vs käyttöikä.
Hinnan puolesta GZR tulee halvemmaksi. Verkkokaupan oma brändi.
Tärkein on kuitenkin geometria, tuolla on 30 pv testausaika, jos palautat ihan ajamattoman näköisenä niin saat rahat kyllä takaisin jos ei sovikkaan.
Kiitos hyvistä pointeista ^
Saako Black Rawiin jälkiasennettuna joustokeulan, rochkshock bluton tms?
Saa kai, mutta pitääkö etunapakin 15x150 mm-seksi?
Tossa on kans kivan hintainen, hyvillä spekseillä: https://www.bike-discount.de/en/buy/...n-green-772103
Onko tätä mallia jo raatilaisilla? Saatavuus on näköjään viikolla 41.
Miksi sähköpyörään on laitettu 12-vaihdetta? Varsinkin toi 50 -piikkinen ihmetyttää. Mulla on 40 piikkinen ja sillä pääsee mistä vaan. Muutenkin sähköllä kannattaisi panostaa kestävyyteen ja vaihteissa 8-10 riittää varmasti.
Ei ole ihan sama, mutta mulla on 160 sl500 cube.
Itsellä on GZR Urban Rambler (eli Rawia edullisempi sähköläski) https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...-26-sahkopyora.
Tuolle on nyt tullut kilometrejä toukokuun jälkeen kun sen ostin noin 3300km. Tänä aikana mennyt yhteensä neljät jarrupalat, tosin painoa itselläni + pyörällä ja repulla jossa järeä lukko jne, on n 130kg.
Jarrut tosin päivitin matkan varrella Maguran MT5 nelimäntäisiin jarruihin (ja samalla vaihtui jarrulevyt), alkuperäiset tektron jarrut eivät olleet mieleeni. Ketju on vaihdettu kerran, kuten myös samalla takapakka. Ja ensi viikolla lähtee tilaukseen uusi ketju / takapakka. Eli vähän yli 1000km vaihtoväli itselläni. Vaihteista en käytä kuin kahta suurinta, jolloin ne kuluvat tietenkin eniten, muiden vaihteiden ollessa käytännössä koskemattomiaEturattaan vaihdoin myös, mutta en kulumisen vuoksi vaan, koska alunperin eturatas oli 38T ja kaipasin pikkaisen isompaa kun välitykset loppui kesken siinä 30km/h jälkeen ja polkiessa alkoi olla vähän liian korkea kadenssi omaan makuuni. Eteen tuli siis 42t.Takapakka ei ollut kallis saksasta tilatessa, alle 30e ja ketjut muutaman kympin, eli suht edullista. Palat tuohon maguraan on noin 15e satsi (per jarru)
Renkaat vaihtuivat myös heti alkuun Jumbo Jimeiksi. Lisäksi pyörään vaihtunut esim joustosatulatolppa. Lisätty lokarit märkiä kelejä varten, jotta ei tarvitse ajella selkä märkänä. Sekä tietenkin valot.
Mulla oli aiemmin gzr raw, ny tilattuna toi uus black malli
Paremmalta toi bafang tuntui minun mielestä kun välissä ollut bosch,selkeesti enemmän voimaa ja käytökseltään polkupyörämaisempi kun bosch, tosin erot ei mitää huimia.
Oon itse päätymässä Tunturin eMaxiin lähes yksinomaa shimanon moottorin takia. Luotan pitkässä juoksussa sen olevan luotettavampi (keston ja takuiden suhteen) ja mukautuvampi omiin tarpeisiini. Black Raw Bafangilla palvelisi varmasti myös, mutta tässä kohtaa pyörän varaan lasketaan odotuksia myös auton syrjäyttäjänä, niin on mielestäni luonnollista päätyä laatuvaihtoehtoon. Tai sitten mulla vaan on laatuneuroosi; Kerran töissä yritin päästää huonon tuotteen eteenpäin, mut en vaan pystynyt.
Pyörän saan mahd. kuukauden sisään niin aion rustailla tai tehä jotain esittelytyyppistä materiaalia jaettavaks.
Koeajoin kaverin GZR RAWta viime viikonloppuna Nuuksiossa ja hän mun Boschia (KTM läski). Molemmat oli yhtä mieltä siitä, että Bafangissa on selvästi vähemmän potkua ja näki sen jokaisessa tiellä ajetussa ylämäessäkin. Ehkä aavistuksen luonnollisempi, mutta ei taas pärjää lainkaan siinä suhteessa Shimanolle (joka mulla on toisessa pyörässä).
GZR RAW:n geometria on itselle vähän huonosti istuva, pitkälle eteen saa nojata. Olen toki lyhyt (174cm). Toki tekee vakaan tuntuman. Lyhyemmällä stemmillä saisi varmasti jonkin verran korjattua, varaa lyhentää olisikin - liekö ainakin 100mm se alkuperäinen?
Erinomainen pyörä hintaansa tuo GZR RAW on silti. Lyhyemmällä stemmillä sopisi varmaan itsellenikin.
Kaveri on haaveillut tuosta Tunturin eMAXista. Pyysi että voisin suositella muita vastaavia, jolloin nettiä tutkiessani törmäsin GZR:n tulossa olevaan uutuuteen, Advantag-e -malliin. https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...ahkofatbike-19
Kumpi noista nyt sitten olisi parempi vaihtoehto, saman hintaisia kun ovat, toisessa Shimanoa ja toisessa Sramia. GZR:ssä olisi ilmeisesti hieman tiheämpi välitys, jos oikein katsoin.
Tuskin nyt hirveästi harmittaa, ostaapa kumman vaan.
Haluttaisi kyllä itsellä käydä koeajamassa joku momentintunnistuksella oleva pyörä, itselläni GZR Urban Rambler jossa tunnistus magneetilla, ja Bafangin moottori takanavassa. Taitaa vaan olla parempi kun ei kokeile, rahapussi tuntuu ohuelle jo nyt.![]()
Tällainen on ollut käytössä pari viikkoa. Alkuperäistä keulaa jatkettiin uudella ilmamännällä pari senttiä, jousitus toimii mukavasti juurakoissa ja kivikoissa. Stemmi vaihdettiin 40 mm:een ja kammet vaihdettiin 160 Mirandaan, sopivan tuntuiset ovat. Traililla vauhtia aivan tarpeeksi, keulii tarvittaessa ja ecolla voi ajaa hikilenkkiä aikaisempaan verrattuna reippaammalla vauhdilla, ylämäet eivät enää aiheuta miettimistä. Vanteet ovat valmiiksi TR, tubeventtiilit paikoilleen, litkut sisään ja Maxxikset pamahti vanteelle ensi yrittämällä. Tasaisemmissa maastoissa akku riittää moneksi tunniksi trailia ja ecoa käyttäen. Laadukas geometria kaiken kaikkiaan, olen tyyväinen valintaan.
https://www.merida-bikes.com/en_int/...-500-9436.html
Tolla Advantagen hinnalla jättäisin pyörän kauppaan ihan sen takia, että en oikein pidä Verkkokauppa.comia mitenkään erityisenä pyörämerkkinä, ja käsittääkseni GZR=verkkokauppa.com, heidän omaa ”tuotantoaan” Aasiasta.
Sopii miettiä paljonko vk.com panostaa tuotekehitykseen verrattuna edes Tunturiin. Jos hinta on kohdallaan, voi tinkiä monessa asiasta, mutta tuossa maksetaan jo aika paljon osista jotka on kasannut yhteen halpatoimija. Tuo pyörä on oikeastaan jopa kallis, kun ei ole edes etujoustoa, samaan hintaan pitäisi saada edes Bluto.
Ehkä hinta onkin sen takia asetettu noin, että kohta voidaan julkaista isot miinusprosentit, ja sitten kauppa käy kun ”säästää”![]()
Rungot ovat täsmälleen samanlaisia, joten eiköhän tämä on kiinalainen pyörä eri teksteillä. Eli molemmat panostivat saman verran tuotekehitykseen.Omat ostohalut aika tehokkaasti kuolevat pois, kun katson chainstay pituutta, vaikka unelmoin 4,8 renkailla ja Shimano moottorilla varustetusta pyörästä...
Mun vertailussa toki läski bafangilla vs 29" bosch
Totaalisesti erimieltä mut enpä noita ny samana päivänä oo testannu- lähinnä fiilis pohjalta , molemmilla kuitenkin yli 1000km ajaneena. Toisaalta, läski pienillä rengaspaineilla ehkä kiipee vähä jyrkempää nousua. Välityksetkin jo vaikuttaa jne.
Ite 177cm, ja tuntu se gzr olevan aika passeli, uuteen tulee vielä hissitolppa.. Nythän siittä oli pienempi runkokin tarjolla.
Tuossa parisen viikkoa sitten kävin täällä tuumimassa Merida eBig.Ninen hankkimista ensimmäiseksi (sähkö-)maastopyöräkseni. Tähän malliin lopulta päädyinkin, koska se mielestäni oli kolmen tonnin 29 jäykkäperä sähkikseksi kuitenkin sillä hetkellä tarjolla olevista parhaan oloinen kokonaisuus tarjoten myös kuitenkin hintaluokkaansa kelvollisia osia (erityisesti E8000, jota ensisijaisesti tavoittelin + Machete + edes Deore + riittävän helposti irrotettavissa oleva akku, tolkulliset jarrut). Koko aiheutti päänvaivaa koska olen itse pituudeltani välikokoa suunnilleen kaikkien valmistajien mitoituksissa, eli n. 185 cm välisarjaa. Geometriataulukkoja tosiaan kannatti tutkia ajatuksella. Tässä eB.N:ssä XL-kokoisena on yläputkilinjan pituus 630 mm eli suunnilleen samaa luokkaa kuin aika monien jäykkis-kaksysien verrokkifillareiden L-kokoisissa versioissa +/- alle sentti. Reach on näistä moneen verrattuna jopa lyhyempi. Stackkia ja standoveria nyt sitten on enemmän niin kuin voi odottaa 53 cm fillarilta. Eli eB.N on oikeastaan ikään kuin vähän korkeampi versio muuten rungon pituudeltaan suht keskimääräistä L-kokoista fillaria vastaavasta pyörästä. Tosiaankaan erilaisiin kokoa kuvaaviin kirjainyhdistelmiin ei näköjään kerta kaikkiaan kannata suhtautua kuin viitteellisenä tietona. Vieläpä Competitive Cyclistin laskuri antoi cross country -fillarointiin minulla hyvinkin lähelle tuon n. 630 mm yläputkilinjan, joten sai siitäkin osviittaa valintaan. XL onkin osoittautunut aika lailla passelin kokoiseksi. Fillari tuntuu tasapainoiselta ja sen ohjaksiin oli todella helppo kotiutua ilman totuttelun tarvetta. Ei tunnu ahtaalta mutta ei sen selässä myöskään tarvitse repiä itseään epäluonnottomaan kurotteluun. Pitkine kinttuineni rungolla saa kuitenkin olla jonkin verran myös korkeutta. Itse asiassa täällä annettu "nyrkkisääntö", eli satulatolppaa voisi jäädä parin kämmenleveyden verran näkyviin, osuu sekin kohdalleen.
Ja hauskaa sillä on ollut käydä polkuja koluamassa.
Tuli tuplaviesti..
Kirjanmerkit