Tiukalla budjetilla mennään.
Jos löytyis perus teräs halvalla niin kävis mulle.
Halvimmat hiilarit Kiinasta alkaen jotain satasen luokkaa ja joustoja up 1000...
Paljos toi 4fat comp aikoinaan maksoi?
http://whitebikes.fi/bikes/white-4-fat-comp/
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
Helvetin hyvä diili jos 500 sai, ilmeisesti joku ale. Sama runko kuitenkin kuin prossa.
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
Täytyisi ostaa uusi fatbike, koska edellinen lähti varkaan matkaan.
XXL:stä 6 Fat Lite vai 6 Fat Pro?
En osaa/jaksa pyörille tehdä mitään huoltoja, joten onko kummassakaan mallissa mitään eroa osien kestävyydellä?
Yks hyvä vois olla, että vaihtaa Compista tuon etuhaarukan jousitettuun, minkälaisia edullisia haarukoita olette laittaneet fättäreihinne?
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
Eilen käytiin hommaamassa Finnoosta molemmat kun ei osannut päättääMulle tuli Lite ja pojalle Pro. Pääsen testailemaan kumpaakin nyt eli varmasti rapsaa pukkaa kunhan vähän ensin niillä ajellaan. Tarjous taitaa olla voimassa vaan enää paripäivää 26.9 asti. Hyvältä kyllä parin lenkin jälkeen tuntuu myös tuo 6 Fat Lite.
Ootteko 170mm kampia laittaneet. Tuntuis että menis.Siis 170mm perälle tarkoitetut.
Täytyy harkita![]()
Itsekin tuli tuo Pro hommattua ja sillä on nyt muutama kymppi tullut ajettua.
Oikeastaan ainut huono asia on takavaihtajalle menevän vaijerin sijoitus suoraan rungon alle, jossa se raapii kokoajan kiviin ja juuriin.
Laitoin paksun kumin siihen piuhan päälle, niin kestää ehkä vähän pitempään vaikka nyt taas sinne kumin ja rungon väliin kertyy järjettömästi roskaa.
Täytyy vielä askarrella lokasuojat, niin pääsee nauttimaan vesikeleistä.
Onnittelut IPI69 uudesta pyörästä! Täytyykin ite myös tsekata tuota vaijeria!
Taitaa myös olla eessä nuo lokarihommat. Ei tosin vielä tiedä miten roiskii... tänään pääsee kyllä illalla sitäkin testaamaan kun töistä palaa kotiin!![]()
No ehkä kerron sitten tän oman stoorin kokonaan tänne. Eli aikaisemmin omistin 3fat pro, se pöllittiin. Sitten ostin toisen samanlaisen, mutta oli jotenkin huono yksilö kun maali lähti helposti tai sitten olin vainoharhainen, pistin kiertoon. Ostin myöhemmin spessu plussan ja fättärit jäi. Nyt puoltoista vuotta myöhemmin olin pitkään etsimässä Torista MTB 29" maasturia kesäkauden työmatkaajoihin, eihän asfaltilla oo järkee ajaa noilla paksuilla renkailla. Pyörää ei meinanut millään löytyä ennen kun vahingossa osui tuo White 4fat comp, 2017 malli joka maksoi 400e. Kävin äkkiä hakemassa, vaikka 175cm:nä tiesin että 19" koko on mulle liian iso.
No nyt puoltoista viikkoa ajaneena koko ei tunnu yhtään isolta. Pyörässä on orkkis osat, Tekro vaijeri-jarruista lähtenyt teho ja sit runko muuten tosi hyvässä kunnossa mutta etuhaarukan toisessa puolessa kunnon naarmut. Vaihteilla pärjää työmatka ajossa, mutta noilla 1x8 välityksillä metsään ei ole asiaa. Totuttelen edelleen pyörään, mutta yhtenä ajatuksena on käynyt mielessä jos ajaisin ton loppuun, ja jossain vaiheessa maalaisin rungon eri väriin. Aikaisemmin olen ollut sitä mieltä, että ei missään nimessä mitään maalaamista mutta nyt houkuttelee joku keltainen väri
Jossain sain vinkin että ton kompin navat pitäisi rasvata uudelleen, ne laakerit. Entäs miten hyvin kestää keskiö tuossa, onks siinä mitään huollettavaa vai joutuuko vaan vaihtoon? Jostain muualta nyt kans luin että ei Whiteen saa kovin helposti varaosia.
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
Xxl ei olekaan mikään varaosamyymälä. Noissa whiteissäkin on ihan samaa osaa ja palikkaa kuin muissakin pyörissä. Jos osaa ei löydy xxl:stä taikka jostain muusta kivijalkamyymälästä, niin ainakin ulkomaisista nettikaupoista löytyy ihan mikä tahansa osa. Google on kauheen kätevä näissä hommissa.
Kyllä XXL ihan suoraan tarjoaa varaosia nettisivuilla ja myymälöissä. Takuun alaiseen ei viitsi itse ruveta tilaileen. Heti alussa pyysin uutta akselia myyntirivissä olevasta pyörästä mutta ei käynyt . 12 viikkoa eteenpäin ja myyntirivistä antoivat akselin. No nyt ei enään ole Whiten pyörää
Aika heikosti näytti pikaisesti katsomalla verkkokaupassa varaosia olevan. 5fat pro:hon näytti nyt etuakseli löytyvän, tosin en mä tiedä mitä ihmeellistä siinä on. Standardi kamaa. Luulis saavan mistä vaan pyöräliikkeestä.
Mikäli xxl olisi halunnut sinun tapauksesi hoitaa hyvin, asia olisi mennyt niin että oisit hakenut akselin toisesta kaupasta ja xxl olisi hyvittänyt hinnan sinulle.
XXL ei osaa pitää varaosia varastossa edes takuujuttuja varten.
Omaan fättiin sain takuuvaihtona kammet siten että varaosa irrotettiin uudesta pyörästä kun edes Norjassa ei osattu tietää mistä ja kuinka varaosan saisi. Suomeksi sanottuna eivät siis välitä hoitaa hommaa kunnolla.
Tuossa on originaalina nelikanttikeskiö joka, vaikka onkin Taiwanilaista halpiskamaa, lienee melkolailla huoltovapaa.
Haittapuolena on melkoinen paino mutta tuossa pyörässä se ei ole niin iso juttu.
Varaosien saatavuus on paikoin heikkoa, XXL ei varastoi kaikkia osia.
Osa komponenteista on toki universaaleja mutta osa sitten noname- tai lähes noname- tyyppistä halpaa jota ei oikein mistään saa rikkoontuneen tilalle.
Isoin riski lienee vapaaratas jota ei ainakaan koko ajan ole varastossa ja jonka rikkoontuminen voi tarkoittaa uuden kiekon ostoa.
3 viikkoa kun olin odottanut niin ehdotin että hommaan akselin itse ja saan heiltä hyvityksen.Selkeä vastaus oli, EI KÄY , Whiten takuu ja akseli tulee tehtaalta ja tehtaalla on toimitus vaikeuksia. Samaan aikaan kuitenkin tulee pyöriä myyntiin joissa on sama akseli. Nyt onneksi asia ok. Paska maku jäi tästä tapauksesta.
Pitääkö paikkansa että tuossa White 4fat compissa on jotenkin painavat sisurit? Oon vaihtamassa renkaita niin samalla voin hommaa uudet sisurit jos se kannattaa, mutta litkuttamiseen en nyt lähde.
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
Samoja Kendan tms. sisureita ne on varmaan kaikissa Whiten malleissa. 500-600g kappale. Keveimmät läskeille tarkoitetut on on luokkaa 350g-390g (Surly, Schwalbe 13J). Schwalben 13F on jotku käyttäneet ainakin, mutta aika rajoilla se on ainakin isommilla kumeilla (paino ehkä 250g tms.), riski hajoamiseen kasvaa... Eli sisurilla voit säästää sen max. 300g per rengas ja vannenauhoista keventämällä ehkä sen 100g per vanne (jos siellä on perinteiset 2 vannenauhaa päällekkäin). Tämän tulet huomaamaan jo ajossa tai ainakin niin luulet.
Tuli eilen tilattua Whiten 6Fat pro pyörä kun sai "tupla alennuksella" XXL:stä. Eikös asiaan kuulu että fatbikeenkin laitetaan tubeless asennus? Miten onnistuu Jalcon vakio vanteille nuiden alkuperäisten VEE snow shoe renkaiden asennus? Onko kokemuksia mitä vannenauhaksi ja kannattaako nuita alkaa edes yrittämään?
Onnittelut uudesta pyörästä!
Itsellä 5Fat pro ja tubeless onnistuu VEE snow shoe renkaiden kanssa. Gorilla teippi käy hyvin, mutta itse huomasin, että ne pienet reijät vanteen reunalla on se kohta, josta mahdolliset vuodot pääsee ulos. Sain pitämään vasta, kun teippasin vanteet niin, että teippi tuli yli reunoilta. Sitten leikkasin ylimääräiset teipit pois, kun rengas oli noussut vanteelle. Toinen ja ehkä toimivampi ratkaisu oli motonetin jumppakumi, jonka venytin vanteen päälle. Se piti ilman reilut puoli vuotta, kunnes vaihdoin kesäksi jumbo jimit alle.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/5318...uminauha-light
Tuo kuminauha pitää katkaista ja liimata sopivan kokoiseksi kumiliimalla. Jostain varmasti löytyisi myös jumppakuminauha, joka olisi valmis lenkki, kuten tämä:
https://www.youtube.com/watch?v=qYi7MNIMBmM
Vannenauhaksi laitoin ilmastointiteippiä niin, että tartuntapuoli tulee sisäpuolelle päin ja gorillateippi tulee siihen päälle.
https://www.teippitarha.fi/epages/te...T-electricblue
VEE rubber ei ensin noussut vanteelle edes kompuralla, mutta sain sen nousemaan forumilaisten kuormaliina vinkillä.
Ensin kumi vanteelle ja sen jälkeen kuormaliina ulkokehälle painamaan rengasta päin vannetta. Liinaa sai kiristää aina paljon ja kumi menee osittain ruttuun, mutta silloin sen saa nousemaan vanteelle helpommin. Vielä kun sipaisee gorillateipin/jumppakumin reunalle vähän fairyä, niin kumi pamahtaa paikoilleen liukkaammin.
Kiitoksia paljon reuna asiallisesta ja kattavasta vastauksesta. Näillä opeilla täytyy kyllä koittaa, niin ei heti tarvitsisi lähteä rengaskaupoille.
Omat VEE Rubberit on edelleen talvikäytössä ja kesäajat ajelen kevyemmillä Jumbo Jimeillä.
Saat muuten halutessasi VEE rubbereista kätevästi nastarenkaat.
Ainakin 5Fatin mukana tulleissa renkaissa oli valmiina reijät:
https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/polk...-nasta-600-kpl
https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/nastoitustyokalu
Omissa renkaissa on nastat pysyneet hyvin paikoillaan.
Kirjanmerkit