HephaElectrobikeGarminGiant
Sivu 274 / 380 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 174 224 264 272 273 274 275 276 284 324 374 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.191 - 8.220 / 11400

Aihe: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MPS Katso viesti
    Mielestäni on epäkunnioittavaa ja kohtuutonta onnettomuuksien uhreja kohtaan syyllistää syyttömiä tässä "Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia" ketjussa.
    Jos minun kommentointiani tarkoitat, minusta tärkempää on oppia uutta, kuin hienotunteisesti olla käsittelemättä syyttömän osapuolen roolia ja jakaa kenttäoikeuden tuomioita syylliselle. Sanotaan, että ajamaan oppii ajamalla, mutta mielestäni se on vain surkean pieni osatotuus. Ajattelu on tärkeintä ja siinä mielipiteiden vaihto ja omien ajatusten kyseenalaistaminen esim. keskustelupalstalla on suureksi avuksi. Kunhan vain antaa itselleen siihen mahdollisuuden.

Kun kyse on kahden tai useamman osapuolen välisestä tilanteesta, asiaan voi vaikuttaa kaksi tai useampi osapuolista. Syyllisyyttä tärkeämpää on se, että onnettomuus on vältettävissä. Kun esim. Jussi jatkossa tunnistaa riskiksi jalankulkijaan keskittyneen autoilijan ja siten osaa varoa tätä, meidän ei toivottavasti tarvitse lukea täältä iltalehden uutista risteyksessä auton töytäisemästä Jussista. Mielestäni sillä on merkitystä. Ei sillä, että joku pahoittaa mielensä toisen virheestä, jota itse ei kyennyt paikkaamaan tai josta selvittiin tuurilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jussi. Katso viesti
    Juu, onnea vaan ajamiseen jos pysähdyt joka kerta vaikka väistämisvelvollinenkin on pysähtynyt. Kyllä jonkun verran täytyy luottaa siihenkin, että väistämisvelvollisuutta noudatetaan, muuten liikenne seisoo eikä kukaan pääse perille.
    Ei tarvitse pysähtyä, ainoastaan varautua pysähtymään, jos autoilija ei väistäkään.

Jonkun verran toki pitää voida luottaa, mutta paljonko on "jonkun verran", kun kyse on omasta terveydestä ja omaisuudesta ja kun me kaikki tiedämme, miten huonosti autoilijat pyöräilijöitä ihan reaalimaailmassa huomioivat? Minulla se on sen verran, että havaitsen toisen ottavan minut huomioon. Vain harvoin tuo edellyttää pysähtymistä. Liiallinen väistely sitä paitsi antaa herkästi väärän signaalin kuljettajalle, joka luulee pyöräilijän antavan autoilijalle tilaa ja tällöin ajojärjestys kääntyy päinvastaiseksi kuten moottoritien rampeilla eli luo lisää sekaannusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Ei tarvitse pysähtyä, ainoastaan varautua pysähtymään, jos autoilija ei väistäkään.
    Niin. Eiköhän kaikki ymmärrä sen että joskus auton kuljettaja ei väistä, vaikka pitäisi. Joskus vaan tulee sellaisia tilanteita, joihin ei voi täysin varautua. Kuten suojatien eteen pysähtynyt auto, joka lähteekin liikkeelle juuri kun olet itse ajamassa suojatielle (pyörätien jatkeelle). Tältä ei voi mitenkään välttyä, ellei sitten ole ajatustenlukija. Tai sitten odota yöhön asti että mistään ei tule ketään ja saa ajaa yksin. Jos ajelet maaseudulla niin tällaiseen tilanteeseen tuskin joutuu kovin usein jos koskaan.

Jos ajelet maaseudulla niin tällaiseen tilanteeseen tuskin joutuu kovin usein jos koskaan.
    Kyllä niitä tulee. Lähinnä silloin kun joku on pysähtynyt linja-autopysäkille tai postilaatikkonsa eteen. Tottakaihan siinä tulee himmailtua vauhtia ja mietittyä huomaako toinen, mutta kerran yksi auto lähtikin kääntymään eteen. Varsinkin hiljaisemmilla tieosuuksilla voi jo autoilijallakin olla usein ennakko-oletus, ettei sieltä ketään tule ja varsinkaan pyöräilijää.
    *

La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie

Niin. Eiköhän kaikki ymmärrä sen että joskus auton kuljettaja ei väistä, vaikka pitäisi. Joskus vaan tulee sellaisia tilanteita, joihin ei voi täysin varautua. Kuten suojatien eteen pysähtynyt auto, joka lähteekin liikkeelle juuri kun olet itse ajamassa suojatielle (pyörätien jatkeelle). Tältä ei voi mitenkään välttyä, ellei sitten ole ajatustenlukija. Tai sitten odota yöhön asti että mistään ei tule ketään ja saa ajaa yksin. Jos ajelet maaseudulla niin tällaiseen tilanteeseen tuskin joutuu kovin usein jos koskaan.
    Älä nyt, oli varmaan arvokasta tietoa monelle että joskus joutuu luopumaan oikeuksistaan eikä ajaa tahallaan alle koska on oikeassa.

Ihan varma en ole, oliko tuo kohdistettu minulle vai Jussille. Mutta Jussin viestiin #8201 vastineena, että tarkoitin tosiaan ajattelua. Tilanteiden tulkinta ei välttämättä ole kaukana ajatusten lukemisesta, mutta kun opettelee tunnistamaan riskejä, homma huomattavasti helpottuu. Eräs tyypillinen tilanne on se, että kun autoilija on pysähtynyt, siihen on ehkä jokin muu syy kuin väistää sinua. Ellei tätä ymmärrä, voi tilanne tosiaan tulla täytenä yllätyksenä. Siksi eräänlaista ajatusten lukua pitää harjoitella, eikä kuittailla ajatusten lukemisen mahdottomuudesta.

Sääntöjen mukaan ajaminen perustuu nimenomaan ennakoitavuuteen, ei tarvi miettiä mitä toinen tekee. Mutta kuten itsekin totesit, aina ei vastapuoli sääntöjä noudata. Siksi selviytymisen edellytyksenä on tällainen ennakointi. Tämän ymmärtäminen auttaa myös itseä sääntöjen noudattamisessa. Ja vielä tuohon aina kaikkeen varautumisesta. Ei voikaan, mutta oma nykyinen tuskin edustaa maksimaalista saavutettavissa olevaa tasoa. Koska meistä kaikki haluaa olla liikenteessä hyviä, opettelu on välttämätöntä tuon tason saavuttamiseksi. Itse en ainakaan ole sillä tasolla, että voisin lopettaa opettelun.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Tämä keskustelu käytiin jo jossain yhteydessä, mutten silti malta olla hiljaa.

Itse katson, aikooko autoilija väistää. Ellei aio, annan sen mennä. Ei tule mitään "ehdin juuri jarruttaa ajoissa"-tilanteita tai huonolla tuurilla jotain muuta, kun pidän langat omissa näpeissäni.
    Muistelen juu saaneeni tällaisia kommentteja, kun kerroin ajaneeni pakun kylkeen. Kyseessä ei kylläkään ollut risteys vaan samaan suuntaan ajanut paku kääntyi eteen pihatielle. Olis vieläkin kiva nähdä ne näpeissä olevat langat, millä tuosta olisi selvinnyt ilman kolaria. Jos ajattelee jokaisen auton milloin tahansa ja missä vaan ajavan päälle tai eteen, ei ajamisesta tule mitään. Ei ole mulla silmiä selässä, että tietäisin sieltä tulevan jonkun, joka haluaa kääntyä eteen, vaikka ei ole risteys.

Ja sitten on ne pari kertaa, kun ollaan yritetty ajaa tahalleen päälle. Ihan tuurilla olen selvinnyt, en näpeissä olevilla langoilla.

Sent from my iPad using Tapatalk

Jokaista liikenteessä näkemääni autoa en pidä potentiaalisena kolarin aiheuttajana, vain ne, joiden ajolinjat voivat leikata omani. Siksi itse ennen risteystä katson taakseni ainakin, jos kuulen auton lähestyvän, aikooko tuo kääntyä eteeni. Varsinkaan erillisellä klv:llä ajettaessa ei ole ollenkaan harvinaista, että ajoradalta käännytään eteen ja siksi tilanne on tunnistettavien riskien joukkoon kuuluva juttu. Tietenkään jokaista peltoliittymää ei tule tarkistettua, mutta kyse onkin riskin suuruudesta. Mitä vähemmän autojen liikkeitä ennakoi, sitä isompi on riski kolaroida. Täydellisyyttä tuskin kukaan saavuttaa, mutta jos vaaratilanteiden määrän saa vaikka puolitettua omaa ajotapaa kehittämällä, ihan hukkaan homman ei varmaankaan voi sanoa menneen. Ja jos helpottaa, voin sanoa yrittäväni pitää langat omissa näpeissäni. Esim. autolla kartturin paikalla istuessa on helppo seurata kuskin varautumista. Kun vaikka suojatien vieressä odottaa jalankulkija pääsyä tielle ja kuljettaja ei tee elettäkään hidastaakseen (joutuisi pysäyttämään koko jonon autoja, liikenteen sujuvuus heikkenisi, päästöt kasvaisi ja ties mitä muuta vielä, jolla teon oikeuttaa), ainakin minä päättelen tuossa kuljettajan ottavan riskin, jota ei tunnistanut. Jos jalankulkija päättääkin astua tielle, tulee se kuskille täytenä yllätyksenä ja marina on sen mukainen. Tästä on kyse. Riskin tunnistamisesta. Siihen ei voi varautua, ellei riskiä tunnista.

Tahallisille päälle ajamisille ei varmaankaan mitään voi, mutta siinä ei ehkä enää voi puhua onnettomuudesta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti latuman Katso viesti
    Täysin sama. Ei ole koskaan tullut näitä tilanteita koska olen tilanteen päällä jo viisi sekuntia ennen kuin se tapahtuisi. Autoilija ei juuri koskaa yllätä meikäläistä. En ole mielestäni erityinen tämän suhteen. Uskon että kaikki muut pystyvät samaan.
    Joo minäkin olin pitkään siinä uskossa, että minulla on poikkeuksellisen hyvä liikenteen lukutaito ja osaan arvioida tapahtumia etukäteen kunnes pari vuotta sitten... Ajoin reilu 20 km/h tien oikeassa reunassa kohti risteystä jossa liikennevalot punaisella. Vieressä hitaasti liikkuva autojono. Kun olin yhden auton takakulman kohdalla, niin liikkuvan auton matkustajan puoleinen ovi tempaistaan auki. Ehdin käydä jarruilla..töks..olkapää osuu oven etukulmaan ja siitä volteilla ylitse viereiselle jalkakäytävälle. Pari kylkiluuta yms. Taisin tänne kirjoitella tämän. Tämän jälkeen en ole luottanut enää mihinkään mitä autoilijat tekevät tai olettanut yhtään mitään. Tänä vuonna olen ajanut moottoripyörällä yli 12 000 km josta valtaosa on ollut lähes pelkkää taajama-ajoa. Moottoripyörällä näkee hyvin mitä siellä autossa puuhataan muuta kuin keskitytään ajamiseen. Kyllä siellä sellaisia tupeloita on auton ratissa, että vieläkin enemmän varoo kun on polkupyörä alla.
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Highlander Katso viesti
    Tänä vuonna olen ajanut moottoripyörällä yli 12 000 km josta valtaosa on ollut lähes pelkkää taajama-ajoa. Moottoripyörällä näkee hyvin mitä siellä autossa puuhataan muuta kuin keskitytään ajamiseen. Kyllä siellä sellaisia tupeloita on auton ratissa, että vieläkin enemmän varoo kun on polkupyörä alla.
    Yksi parikymppinen työkaveri kehtasi tunnustaa somettavansa kännykällä aina ajaessaan. Yritti lieventää seikkaa rajoittamalla sen vain 80:n alueille. En ollut yhtään sen vakuuttuneempi. Itsellä oli autolla ajamisessa noin 15 vuoden tauko ja nyt kun tuohon liikenteeseen on taas totutellut, niin kyllä sitä joka päivä miettii oliko tämä meno näin päätöntä jo silloin 2000-luvun vaihteessa.
    *

La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ilmora Katso viesti
    Yksi parikymppinen työkaveri kehtasi tunnustaa somettavansa kännykällä aina ajaessaan. Yritti lieventää seikkaa rajoittamalla sen vain 80:n alueille. En ollut yhtään sen vakuuttuneempi. Itsellä oli autolla ajamisessa noin 15 vuoden tauko ja nyt kun tuohon liikenteeseen on taas totutellut, niin kyllä sitä joka päivä miettii oliko tämä meno näin päätöntä jo silloin 2000-luvun vaihteessa.
    En usko että oli niin päätöntä. Nykyään kun on kosketusnäytöt ja appsit ja mitkä lie niin, että älypuhelimen käyttö olis mahdollisimman helppoa jopa yhdellä kädellä, niin houkutus tarttua siihen ajon aikana saattaa olla monille vastustamaton - varsinkin kun ihmiset on nykyään todella pahasti koukussa laitteisiinsa (ks. esim. Adam Alterin Vastustamaton : miksi emme pysty lopettamaan tsekkaamista, skrollaamista, klikkaamista ja seuraamista).

Ikävä tapaus ja tuttu paikka männävuosilta. Nyt ollaan sinänsä jännän äärillä, että ainakin street view:n mukaan paikalla on autolle kolmiot ennen suojatietä, mutta suojatiessä ei pyörätien jatkeen raidoitusta. Olen ymmärtänyt, että nyt siirtymäajan jälkeen jatke pitää olla merkitty tai se ei ole jatke (mikä on tietysti aivan persiistä). Olen kauhusta kankeana odottanut milloin tästä saadaan jokin ennakkotapaus. Tässä kuva paikasta (samanlainen kolmio+suojatieraidoitus toisella puolella tietä). Korjatkaa joku mikäli nämä on jo jatkeen raidoituksiksi merkattu.

EDIT: street view on vuodelta 2011 joten vähän hätiköiden lähdin spekuloidaan.

https://www.google.fi/maps/@60.27569...7i13312!8i6656

EDIT2: 2018 ilmakuva.

Ja heti ensimmäinen kommentti tulee "aktiivipyöräilijältä" joka tietää että "auton tarvitsee pysähtyä vain mikäli on kärkikolmio" ja joka kertoo itse "taluttavansa suojatiet tai odottelevansa ettei autoja tule".

En ole ihmispeto, mutta painaisin kernaasti nappia jolla näille kirjoittelijoille annettaisiin mojova sähköisku persiiisiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Ja heti ensimmäinen kommentti tulee "aktiivipyöräilijältä" joka tietää että "auton tarvitsee pysähtyä vain mikäli on kärkikolmio" ja joka kertoo itse "taluttavansa suojatiet tai odottelevansa ettei autoja tule".

En ole ihmispeto, mutta painaisin kernaasti nappia jolla näille kirjoittelijoille annettaisiin mojova sähköisku persiiisiin.
    Joo suurin osa luulee edelleenkin, että pyöräilijä väistää aina istuessaan pyörän selässä ylittäessään tietä oli tilanne sitten mikä tahansa. Olisin heittänyt melkein joka lenkillä tänä kesänä henkeni, jos olisin pitänyt etuajo-oikeudestani kiinni. Se auto kun voittaa aina

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk

Täysin sama. Ei ole koskaan tullut näitä tilanteita koska olen tilanteen päällä jo viisi sekuntia ennen kuin se tapahtuisi. Autoilija ei juuri koskaa yllätä meikäläistä. En ole mielestäni erityinen tämän suhteen. Uskon että kaikki muut pystyvät samaan.
    Kyllä. Ihan helppoa on viisi sekuntia ennakoida. Ja kun vähän harjoittelee niin pääsee pidempäänkin ennakointiin. Minä olen päässyt jo puoleen minuuttiin. Mutta ei tämä vielä mitään, yksi kaverini on niin hyvä ennakoinnissa että jo aamulla tietää että päivällä joutuu kolariin. Niinpä hän sitten niinä päivinä lähtee jalkalenkille poluille tai salille. Ei pitäisi olla vaikeaa muillekaan.

Mä en ole ihan varma tarvittiinko tähän ketjuun ja juuri tähän paikkaan vielä yksi joka kertoo kuinka ymmärtää "olla pitämättä etuajo-oikeudestaan kiinni" - *ikään kuin* kaikkien muiden onnettomuudet tai läheltä piti -tilanteet olisivat johtuneet kiinni heidän ymmärtämättömyydestään tai kuolemaa halveksivasta periaatteellisuudestaan - ja kuinka "auto voittaa aina".

Keskustelufoorumeilla saa toki kommentoida niin aidoista kuin aidanseipäistäkin, mutta puhut aivan eri asiasta kuin minä. En puhunut ollenkaan siitä miten tuolla ulkona ajetaan tai pitäisi ajaa vaan yksinomaan siitä mitä ja miten noilla kommenttiosastoilla (ja someryhmissä ynnä muilla foorumeilla) kirjoitetaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Mä en ole ihan varma tarvittiinko tähän ketjuun ja juuri tähän paikkaan vielä yksi joka kertoo kuinka ymmärtää "olla pitämättä etuajo-oikeudestaan kiinni" - *ikään kuin* kaikkien muiden onnettomuudet tai läheltä piti -tilanteet olisivat johtuneet kiinni heidän ymmärtämättömyydestään tai kuolemaa halveksivasta periaatteellisuudestaan - ja kuinka "auto voittaa aina".

Keskustelufoorumeilla saa toki kommentoida niin aidoista kuin aidanseipäistäkin, mutta puhut aivan eri asiasta kuin minä. En puhunut ollenkaan siitä miten tuolla ulkona ajetaan tai pitäisi ajaa vaan yksinomaan siitä mitä ja miten noilla kommenttiosastoilla (ja someryhmissä ynnä muilla foorumeilla) kirjoitetaan.
    Niin ja itse viittasin nimenomaan noihin kommenttiosioiden kommentteihin. Niissä on monta kertaa yleisenä harhaluulona se, mitä mainitsin.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk

Kiva, että poliisi on ymmärtäväinen eikä pahoita Pyhän Autoilukansan mieltä. Tekisi mieli ajatella ruma sana ja ajattelenkin. Eihän tuossa muuta ole kuin pyörätien jatke joka suuntaan. Jos tilanne olisi ollut toisin päin, niin vähintään juttu olisi jo klikkiotiskoitu ja muistettu mainita sekin, oliko pyöräilijällä kypärää eli ei. Milloin alkaa masiiivinen kääntyvän autoilijan liikennevalistuskampanja? Tarvetta on.

Onnettomuus tapahtui suojatiellä, mutta poliisi ei tarkenna, oliko kyseessä pyörätien jatke. ”

Festina lente

Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Katila Katso viesti
    Kiva, että poliisi on ymmärtäväinen eikä pahoita Pyhän Autoilukansan mieltä. Tekisi mieli ajatella ruma sana ja ajattelenkin. Eihän tuossa muuta ole kuin pyörätien jatke joka suuntaan. Jos tilanne olisi ollut toisin päin, niin vähintään juttu olisi jo klikkiotiskoitu ja muistettu mainita sekin, oliko pyöräilijällä kypärää eli ei. Milloin alkaa masiiivinen kääntyvän autoilijan liikennevalistuskampanja? Tarvetta on.

Onnettomuus tapahtui suojatiellä, mutta poliisi ei tarkenna, oliko kyseessä pyörätien jatke. ”

Tai sitten poliisi ei ole sen kummemmin ymmärtäväinen suuntaan tai toiseen.
    Poliisin tiedottessa nyt vain ei satu olemaan tarkempaa tietoa aiheesta, toimittaja on sitten puhdetöikseen todennut että "poliisi ei tarkenna".
    Tiedote ei kerro myöskään että auto olisi ollut kääntymässä.
    HS tosin osaa lisätä sherlokholmesmaisen analyysin :"Poliisi tutkii, miten yhteentörmäys pääsi tapahtumaan." joka on tietysti positiivista koska tiedämme nyt että asiaa ei ole unohdettu.

Tuossa on kolme paikka jossa onnettomuus on voinut tapahtua ja auto on voinut ajelehtia myös suoraan.
    Ei raivota vielä, tosin sen aika voi vielä tulla...

No, sanotaanko näin, että jos puoliso on yhtä ymmärtäväinen kuin mitä poliisi autoilijoita kohtaan, niin sitten on kotiasiat hyvin.

Uutisoinnin osalta olisi toivottavaa, ettei autoilijan vastuuta aina siirrettäisi häveliäästi autolle; nytkin onnettomuudessa oli uutisen mukaan osallisena auto ja pyöräilijä.

pulmark Guest
    Ikävä tapahtuma.

OSM mukaan Louhelantien ylittävän suojatien/pyörätienjatkeen edessä ei ole liikennemerkkiä (kolmio). Jos autoilija on ajanut Louhelantietä kummasta suunnasta tahansa ja pyöräilijä ylittää Louhelantien käyttäen ym. ylitysväylää ajamalla niin pyöräilijä on väistämisvelvollinen.

Yksi mahdollinen onnettomuusskenaario on se, että pyöräilijä on ajanut Louhelantien suuntaista kevyen liikenteen väylää (KVL) pitkin pohjoisesta ja huomannut Vihertien ylittämisen jälkeen että KLV muuttuu jalkakäytäväksi joka päättyy bussipysäkkiin ja sitten lähtenyt varomattomasti taakseen katsomatta ylittämään Louhelantietä toiselle puolelle jossa KLV jatkuu.

Poliisille on voinut olla tilanteessa epäselvää se, että onko n. 10-20m matka Vihertien ylityksen ja Louhelantien ylitysväylän välillä pelkkä jalkakäytävä vai KVL. OSM mukaan se on KVL jolloin Louhelantien ylittävä suojatie on sen perusteella myös pyörätienjatke.

https://www.openstreetmap.org/node/5...5655&layers=ND

PS. Sekava paikka, uhri vanha ihminen. Jos onnettomuus on tapahtunut Louhelantien ylityksessä, poliisi selvittäisi myös millä tavalla nainen on tietä pyörän kanssa ylittänyt, kävellen vai ajamalla, koska se vaikuttaisi väistämisvelvollisuuteen.
    pulmark muokkasi tätä : 11.09.2018 at 00.02

Niin, tässä ikävässä onnettomuudessa on yksinkertaisesti kyse siitä, että kumpi jätti noudattamatta väistämisvelvollisuuttaan?

pulmark Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tubelix Katso viesti
    Olen siinä käsityksessä, että suojatie ei ole koskaan (myös) pyörätien jatke. Suojatie on tieliikennelain määritelmän mukaan jalankulkijoiden käyttöön tarkoitettu tien osa. Tällöin suojatien lisäksi pitää samassa kohtaa sijaita myös pyörätien jatke, jotta on oikeutettu pyöräilemään yli. Nykyään jatke pitää olla erikseen merkitty, jotta selviää että sellainen siinä on.
    Voi olla että en tunne tarkkaan nykyistä tieliikennelakia. Aikaisemmin oli niin että jos pyörätie jatkuu suojatien molemmin puolin niin suojatie on myös pyörätien jatke jonka voi ylittää ajamalla. Erillinen merkintä ei ollut välttämätön.

https://www.liikenneturva.fi/fi/ajan...i-ole-suojatie
    https://www.liikenneturva.fi/fi/ajan...annot-hallussa
    pulmark muokkasi tätä : 11.09.2018 at 09.46

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tubelix Katso viesti
    Olen siinä käsityksessä, että suojatie ei ole koskaan (myös) pyörätien jatke. Suojatie on tieliikennelain määritelmän mukaan jalankulkijoiden käyttöön tarkoitettu tien osa. Tällöin suojatien lisäksi pitää samassa kohtaa sijaita myös pyörätien jatke, jotta on oikeutettu pyöräilemään yli. Nykyään jatke pitää olla erikseen merkitty, jotta selviää että sellainen siinä suojatien lisäksi on.
    On aivan yhdentekevää oliko siinä pyörätien jatke vai pelkkä suojatie. Suojatielläkin saa pyöräillä jos sille saapuu sallitulta väylältä. Toisaalta pyörätien jatke ei muuta väistämisvelvollisuuksia, jotka määräytyvät tieliikennelain mukaisesti (kääntyvä väistää, kärkikolmion/stop-merkin takaa tuleva väistää).
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    On aivan yhdentekevää oliko siinä pyörätien jatke vai pelkkä suojatie. Suojatielläkin saa pyöräillä jos sille saapuu sallitulta väylältä. Toisaalta pyörätien jatke ei muuta väistämisvelvollisuuksia, jotka määräytyvät tieliikennelain mukaisesti (kääntyvä väistää, kärkikolmion/stop-merkin takaa tuleva väistää).
    Ja itseasiassa ajoradan saa ylittää niin pyörällä kuin autollakin vaikka suojatien kohdalla/päältä. Toki silloin on väistämisvelvollinen. Jalankulkijakin saa ylittää ajoradan muuallakin kuin suojatietä pitkin, mutta silloin hän väistää ajoradan liikennettä.

pulmark Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PeeJii Katso viesti
    Ja itseasiassa ajoradan saa ylittää niin pyörällä kuin autollakin vaikka suojatien kohdalla/päältä. Toki silloin on väistämisvelvollinen. Jalankulkijakin saa ylittää ajoradan muuallakin kuin suojatietä pitkin, mutta silloin hän väistää ajoradan liikennettä.
    Juuri näin. Suojatietä pitkin voi ajaa autolla jos esim. tekee U-käännöksen jos sitä ei ole liikennemerkillä erikseen kielletty.

https://www.liikenneturva.fi/fi/kysy...os-suojatiella

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MPS Katso viesti
    Mielestäni on epäkunnioittavaa ja kohtuutonta onnettomuuksien uhreja kohtaan syyllistää syyttömiä tässä "Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia" ketjussa.
    Ei se välttämättä uhrin syy ole, mutta lopputulokseen voi vaikuttaa.

Esim asuntosi ovessa on varmasti lukko, koska haluat vaikuttaa omalta osaltasi murron todennäköisyyteen.

Joo minäkin olin pitkään siinä uskossa, että minulla on poikkeuksellisen hyvä liikenteen lukutaito ja osaan arvioida tapahtumia etukäteen kunnes pari vuotta sitten... Ajoin reilu 20 km/h tien oikeassa reunassa kohti risteystä jossa liikennevalot punaisella. Vieressä hitaasti liikkuva autojono. Kun olin yhden auton takakulman kohdalla, niin liikkuvan auton matkustajan puoleinen ovi tempaistaan auki. Ehdin käydä jarruilla..töks..olkapää osuu oven etukulmaan ja siitä volteilla ylitse viereiselle jalkakäytävälle. Pari kylkiluuta yms. Taisin tänne kirjoitella tämän. Tämän jälkeen en ole luottanut enää mihinkään mitä autoilijat tekevät tai olettanut yhtään mitään. Tänä vuonna olen ajanut moottoripyörällä yli 12 000 km josta valtaosa on ollut lähes pelkkää taajama-ajoa. Moottoripyörällä näkee hyvin mitä siellä autossa puuhataan muuta kuin keskitytään ajamiseen. Kyllä siellä sellaisia tupeloita on auton ratissa, että vieläkin enemmän varoo kun on polkupyörä alla.
    Väärä tilannenopeus. Jos itse pitäisi auto ohittaa ovialueella, vauhtia olisi sellainen jossa on turvallista törmätä, Toisin sanoen korkeintaan kävelyvauhti.

Mutta enhän minä tätä tilannetta juuri tunne.

Väärä tilannenopeus. Jos itse pitäisi auto ohittaa ovialueella, vauhtia olisi sellainen jossa on turvallista törmätä, Toisin sanoen korkeintaan kävelyvauhti.

Mutta enhän minä tätä tilannetta juuri tunne.
    Availetko itse usein auton ovia kun auto on liikkeellä? Jos avaaja ei olisi ollut nainen, niin olisin pistellyt käkättimeen suoriksi siinä paikan päällä...

Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

Availetko itse usein auton ovia kun auto on liikkeellä? Jos avaaja ei olisi ollut nainen, niin olisin pistellyt käkättimeen suoriksi siinä paikan päällä...

En availe enkä ymmärrä kysymystä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •