Säätöruuvia kuvassa olisi pitänyt ruuvata lähtötilanteessa myötäpäivään. Vähän kerrallaan kuten max puoli kierrosta. Jos säätövara oli jo loppu eli se säätö jo pohjassa, vaijeria pitää vähän löysyttää ensin ihan kiinnityksestään. Vaihtajaa voisi myös koittaa säätää vähän lähemmäksi rattaita korkeussuunnassa eli ns. B-tension ruuvia kääntämällä. Googlaa b-tension adjustment.
Toki mainittu vaijerinkuorien ja samalla toki vaijerin vaihto hyödyksi, niin säätötoimenpiteet auttaa paremmin kun vaijeri liikkuu luistavasti. Joskus käy myös niin, että ketjunvaihdon jälkeen eniten käytetyillä takarattailla hyppii. Kulunut ketju oli kuluttanut myös rattaita ja kuluuhan ne rattaat joka tapauksessa. Uusi kulumaton ketju ei sitten istu kuluneisiin rattaisiin niin hyvin. Saattaa asettua hetken päästä paremmaksi tai sitten vaihdat ne takarattaatkin eli koko pakan.
ps. Tarkista myös takakiekon kiinnitys. Jos se ei istu aivan pohjassa kun kiristit sen, ei vaihteet toimi täydellisesti välttämättä. Laita pyörä oikeinpäin, löysää pikalinkkua, laita vähän painoa päälle nojaamalla ylävartalolla sstulaan ja kurota linkkuun ja laita se kiinni. Joskus kun kiristää takapyörän paikoilleen pyörän ollessa "katollaan", ei takavanne nimittäin siis menekään kunnolla paikoilleen.








Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit