HephaElectrobikeFillariGiant
Sivu 163 / 174 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 63 113 153 161 162 163 164 165 173 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.861 - 4.890 / 5219

Aihe: Virallinen Fatbike™ - TechTalk ketju.

  1. #4861
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kim71 Katso viesti
    moro, voisko jokin ohjeistaa mitä pitää ja mistä kannattaa hankkia osat kun on vaihtamassa etujousitetun canyon dude cf 2016 yhdelle eturattaalle. Painon ei tarvi olla mitään hifistelyä, kunhan toimii varmasti ja on kustannustehokas. Lähteekö kammet millasella ulosvetäjällä? kiitokset etukäteen!
    t.kimmo
    E13 kampien irroituksessa kannattaa olla tarkkana. Tuossa on valmistajan ohjeet: https://service.bythehive.com/Guide/...5+2016+2017/44
    Kampien kierteet on siinä määrin heikot, että kannattaa käyttää vain E13 virallisia työkaluja hommaan. https://bythehive.com/products/crank...r-1-deg-cranks

    Toisaalta, jos kampien laakereissa ei ole mitään ongelmia, voit vain asentaa narrow wide eturattaan sen isomman eturattaan tilalle. Pientä ratasta ei saa hajottamatta irti jos kampia ei irrota (onnistuu irrottaa vaikka sahalla ).
    Mikä tahansa 104T jaolla olevan rattaan pitäisi käydä, joita löytyy 30-hampaisesta ylöspäin. Esim. https://absoluteblack.cc/oval-104bcd-chainring.html

  2. #4862
    Liittynyt
    05/2016
    Viestit
    66
    Tere. Polttelisi joustokeulan päivitys dudeen. Ei ole aikaisempaa kokemusta minkäänlaisista joustoista, joten en osaa oikein arvioida eroja Manitou Mastodon Pron ja Compin specsien välillä. Voisiko joku auttaa ja hieman valaista, mitä saa tuolla reilulla parin sadan euron hintaerolla? 120mm joustolla olen noita katsellut.

  3. #4863
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    200 grammaa painoeroa, eri ilmajousi ja eri vaimennin.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  4. #4864
    6Fat Interceptor tilattu, mutta vielä pieni arvelus mielessä olisiko kuitenkin joustokeula fätissä ollut kiva. Mites mielekästä olisi ruuvata Blutoa kiinni tällaiseen jos pyörän saatuaankin vielä tuntuu tältä? Toimiiko pyörän geometria yms. vielä joustavan keulan kanssa? Onko niin että etunapa menee uusiksi?

  5. #4865
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    6Fat Interceptorin speksejä en onnistunu löytään mistään, mutta ainakin 6Fat prossa on 15x150 etunapa, eli juurikin oikea koko Blutolle. Vedetäänkö oletus, että Interceptor käyttäis samaa napaa?
    Holokki auki ku H. Moilane.

  6. #4866
    Liittynyt
    05/2016
    Viestit
    66
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    200 grammaa painoeroa, eri ilmajousi ja eri vaimennin.
    Joo tämän osaan lukea kyllä, mutta onko tuo compin ilmajousi ja vaimennin huonompia niin, että osaa huomata eron?
    Tässä taas tullaan kysymykseen mistä täällä näemmä usein väännetään, että eri ihmiset voi arvostaa sitä rahallista lisäpanostusta eri tavalla jne. Mutta en siis tiedä noiden toiminnasta käytännössä vielä mitään, niin joku konkreettisempi inputti eroista olisi jees.

  7. #4867
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tuomas76 Katso viesti
    6Fat Interceptor tilattu, mutta vielä pieni arvelus mielessä olisiko kuitenkin joustokeula fätissä ollut kiva. Mites mielekästä olisi ruuvata Blutoa kiinni tällaiseen jos pyörän saatuaankin vielä tuntuu tältä? Toimiiko pyörän geometria yms. vielä joustavan keulan kanssa? Onko niin että etunapa menee uusiksi?
    Ite jos vielä joustokeulaa tarttis fläsään, niin varmaan hommaisin eteen kaposemman kiekon ja kumin, että olisi enempi valinnan varaa kuin bluto/mastodon.

    Kyllähän tuo blutokin meni mutta tälläkin foorumilla muiden pyörien kuvien innoittamana ajattelisin hyväksi ratkaisuksi. Hintaahan siinä tulisi kiekolle ja käyttöalue hiukan muuttuisi.

  8. #4868
    Prossa on nopean alueen säätö. Ja kyllä sitä käännellessä tuntee eron jos sitä ei olisi.

  9. #4869
    Liittynyt
    04/2016
    Viestit
    296
    Mastodonin Pro versio on kevyempi ja siinä on tosiaan se high speed comperssion säätö. Ilmajousi on molemmissa sama mutta tehty Proossa vähän kevyemmäksi ja paluuvaimenninkin on sama. Itse voi sitten päättää kumman ostaa ja tarvitseeko tuota hight speed compression säätöä eli ainoa todellinen toiminnallinen ero on se kompressiovaimennin. EXT:n ja STD:n alajalatkin on samat, mutta extissä liikettä rajoitetaan sen verran että se kruunu ei pääse mäjähtämään siihen suurempaan renkaaseen pohjatessaan.
    Minä ostin sen Comp Extin koska 10 pakkasella riittää varmaan tuon Compinkin vaimennukset

  10. #4870
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miumau Katso viesti
    Mastodonin Pro versio on kevyempi ja siinä on tosiaan se high speed comperssion säätö. Ilmajousi on molemmissa sama mutta tehty Proossa vähän kevyemmäksi ja paluuvaimenninkin on sama. Itse voi sitten päättää kumman ostaa ja tarvitseeko tuota hight speed compression säätöä eli ainoa todellinen toiminnallinen ero on se kompressiovaimennin. EXT:n ja STD:n alajalatkin on samat, mutta extissä liikettä rajoitetaan sen verran että se kruunu ei pääse mäjähtämään siihen suurempaan renkaaseen pohjatessaan.
    Minä ostin sen Comp Extin koska 10 pakkasella riittää varmaan tuon Compinkin vaimennukset
    Tätä kun lukisi niin minäkin ottaisin Compin. Onneksi kuitenkin pääsin kokeilemaan (en tosin Mastodonia vaan samaa tekniikkaa käyttävää Mattocia) ja todellisuudessa ero (itselleni) oli valtava jo alkumetreillä. Comp tuntuu epämääräiseltä tahmealta markettikeulata, kun taas Pro on parasta, mitä olen kokeillut.


    Pidemmän päälle, kun keuloja pääsee säätämään itselle sopivaksi, Prosta paljastuu vielä yksi valtava ero muihin keuloihin, nimittäin Prossa bottomless ominaisuus on toteutettu vaimentimella (HBO) kun taas muissa keuloissa se on toteutettu jousella (bottomless tokenit). Käytännössä tämä tarkoittaa että oikein säädettynä ”normilenkillä” Prossa on paljon enemmän joustomatkaa käytössä verrattuna muihin keuloihin, ja silti se ei koskaan pohjaa.

  11. #4871
    Liittynyt
    04/2016
    Viestit
    296
    Joo unohdin disclaimerin eli en siis ole ajanut Pro versiolla ja ostin tuon Mastodontin sen takia että se poistaisi pahimmat kivien ja juurien paukutukset käsille ja sen se tekee.
    Molempiin versioihin voi kuulemma asentaa sen Manitoun IRT:n, jonka jälkeen tokenit voi heittää metsään. Jos tuo läskipyörä olisi ainoa pyöräni niin olisin varmaan ostanut myös sen Pro version. Niin ja Wiggle:stä tuon Compin sai vähän alle 500:lla, joka myös helpotti valintaa noiden välillä.

  12. #4872
    Mulla on ite kasailtu täpäriviritys 4.4jj kumeilla ja 120mm mastodon pro keulalla. Keula toimii todella hyvin, hitaan ja nopean kompression erillistä säätöä ainakin osaan arvostaa. Kiekot mulla on kyllä melko kevyet, kiinalaista kuitua tubelessina... ainakin noin keula on erittäin herkkä eikä pompi kun paineet on sopivat, yleensä 0.45-0.5. Compista tai blutosta ei ole kokemusta.

  13. #4873
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    641
    Ja sitten kun haluatte oikein hyvän keulan niin tässä. On pirun jäykkä (mitä ainakaan Bluto ei ole) ja tuon keulan herkkyys on aivan jotain käsittämätöntä. Ensimmäisillä kerroilla kun ajoin niin luulin, että mulla on liian vähän painettä keulassa, kun keula oli niin herkkä ja pehmeän oloinen. Näin ei kuitenkaan ollut kun tarkastin sagin vaan tuo vaan toimii niinkuin pitääkin.

  14. #4874
    Liittynyt
    05/2016
    Viestit
    66
    Noniin, kiitos valaistuksesta Manitoun suhteen! Varmaan se on sitten tuo 120mm Pro STD jonka kohdalla tuun jossain vaiheessa painamaan liipaisinta.

  15. #4875
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ansis Katso viesti
    Ja sitten kun haluatte oikein hyvän keulan niin tässä. On pirun jäykkä (mitä ainakaan Bluto ei ole) ja tuon keulan herkkyys on aivan jotain käsittämätöntä. Ensimmäisillä kerroilla kun ajoin niin luulin, että mulla on liian vähän painettä keulassa, kun keula oli niin herkkä ja pehmeän oloinen. Näin ei kuitenkaan ollut kun tarkastin sagin vaan tuo vaan toimii niinkuin pitääkin.
    Ristus että tuo Salsa on omaan silmään hieno.
    Minkäs kokoinen kiekko/rengas tuohon keulaan mahtuu?

  16. #4876
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    641
    Kiekko on 65mm kehällä ja kumeina on 4" JumboJimit

  17. #4877
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    En oikein tunnista mikä keula on kyseessä, niin pakko kysyä ihan suoraan merkkiä ja mallia. (Fox siinä taitaa lukea?)

    Hienon näköinen kyllä on ainakin.

  18. #4878
    Jotain juttua lukenut, että joihinkin foxin 27,5+ keuliin mahtuisi 4" kumi 65 vanteella... ja miettinyt itsekin, että tuollainen ratkaisu voisi olla aika toimiva. Mutta onko siis tällaisesta kyse?

  19. #4879
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    641
    Juu Fox Float 34 120mm Boost 27.5+

  20. #4880
    Erittäin mielenkiintoista. Paljonko jää rakoa? JJ kuvio tosin on harva, tuskin kuluu keulan putket puhki vaikkei paljoa jäisikään.

  21. #4881
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    641
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jiihaa2 Katso viesti
    Erittäin mielenkiintoista. Paljonko jää rakoa? JJ kuvio tosin on harva, tuskin kuluu keulan putket puhki vaikkei paljoa jäisikään.
    Kyllä reunoihin varmaan 6mm per puoli jää. Ei oo kertaakaan ottanut kiinni.

  22. #4882
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.076
    Onko kokemuksia mahtuuko kuituiseen (takavuosien, eli 177mm perällä) XL-koon Beargreaseen Mastodon pyörimään?
    Riittääkö 100mm kaikille vai pitäiskö olla 120mm?
    Entäs angleset, jotta satulakulmaa ei tule liikaa?
    Millaista sovitetta mahdollisesti ohjainlaakerin alapäähän tarttee, jotta kruunu ei riko runkoa?

    Tuommoinen Fox34 on kyllä makee, mutta kaipailen leveämpää.

    Sehän tässä tulee vielä vastaan, että nykyinen jäykkä keula menisi myös varmaan uusiksi (142mm ja Mastodon 150mm). Sekä myös etukiekon napa (ellei mtbtools:n adapterilla koittaisi), mutta tulisi sitten future proof.
    that's life, tough but unfair
    https://www.tawastcc.com
    https://twitter.com/evarjus

  23. #4883
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Manitou Mastodonin rengas tiloja lueskelin nopeasti tuolta mtbr foorumilta. 4.8" JJ ainakin kehuvat kayttäneensä STD versiossa ilman kiinniottamisen riskiä keulan pohjatessa, mutta entäs se Bud sitten ja 29+, se onkin siinä rajoilla ja ilmeisesti kiinni ottoja olivat saanut sillä aikaan? Valmistajanhan taulukkohan ei suosittele kumpaakaan enään STD versioon. Dude ketjussahan kehuivat myös testanneen 4.8" JJ STD malliin sopivaksi. Budin sopivuutta luvattiin, mutta ilman kuvaa ja testattua faktaa ilman painetta kasaan painettuna.

    Todelliset tilathan siis selviää vasta keulan ollessa kasassa, koska alajalat on samat STD ja EXT malleissa.

    Sitten siellä puhuttiin STD version jotain speiserin laittoa, että tulisi lisää clearancea korkeuteen onko tästä jollain omakohtaista kokemusta?

    Kuvaa koitin löytää kasaan painetusta STD versiosta esim. Budilla tai 4.8" JJ, mutta en löytänyt. Siitä olisi helpoin arvioda riski itse.


    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx


    Edit. 120mm Pro STD tilattu, sitten saadaan kuvaa jahka saapuu.

    Lisäämällä STD Bottom out spacereita pitäisi saada clearancea lisää. Orkkiksena 1kpl 10mm Bottom-out spaceri. Lisäämällä 10mm Bottom-out spacerin molempiin ruotoihin pitäisi tulla lisää varoja jo Budille ja 29+ ja yhteensä 3x10mm spacereilla ollaan samassa, kuin EXT, mutta max jousto on sitten 130mm 120mm keulaan eikä 150mm.

    Eli jos oikein ymmärsin manuskat ja mtbr.n jorinat, niin 120mm STD, kun siirtää 10mm Top-out spacerit Bottom-out.eiksi pitäisi jouston säilyä 120mm, mutta saadaan 10mm lisä clearancea ja AC pitenee tietysti 531mm->541mm.


    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx


    Tuolleen viisaat kirjoitti mtbr.llä https://forums.mtbr.com/fat-bikes/ma...l#post13142058
    Okay guys, here's the deal with the tyre size and std vs extended.

    The max tyre size is dictated by the number of spacers you have under the bottom-out bumpers. More spacers means the crown stops higher up and you can run a bigger tyre safely.
    The max height of the fork depends on std vs ext and can be reduced by spacers under the top-out bumpers if it's too tall for your frame.
    The travel you get is the distance between top-out and bottom-out.

    So if you want to run tyres a bit bigger than standard, you can add spacers under the bottom-out bumpers (10mm increments). But this will reduce travel. Which may or may not be a problem for you.

    It's all shown in the pictures in the travel change manual (page 9). But there is the complication of different stanchion lengths:https://www.manitoumtb.com/wp-conten...ange-Guide.pdf

    Bottom-Out Std Version:
    5 spacers for 80-100mm.
    1 spacer for 120-140mm.
    1 spacer for 150mm.

    You can run 20mm bigger (diameter) tyres by fitting 1 extra 10mm spacer to the above numbers. Travel is reduced by 10mm.
    You can run 40mm bigger (diameter) tyres by fitting 2 extra 10mm spacers to the above numbers. Travel is reduced by 20mm. This gives you same clearance as EXT version, but 20mm less travel.

    Look at it this way. EXT is a 20mm taller fork. You can adjust the tyre clearance of STD to the same point, but you'll be 20mm short on travel.
    Antza44 muokkasi tätä : 20.11.2018 at 10.46
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  24. #4884
    Liittynyt
    04/2016
    Viestit
    296
    EXT on hyvä, siihen sopii kaikki myynnissä olevat renkaat, ei tarvitse miettiä sopiiko rengas vai ei.

  25. #4885
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miumau Katso viesti
    EXT on hyvä, siihen sopii kaikki myynnissä olevat renkaat, ei tarvitse miettiä sopiiko rengas vai ei.
    Joo niin on, mutta STD voi ajaa 20mm pidempänä samalla AC mitalla. STD pystyy nyt ymmärtääkseni modaamaan tarvittaessa samaan clearanceen 130mm joustavana vielä, kuin EXT. Tuo 130mm rittää jäykkäperä läskiin varsin hyvin.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  26. #4886
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    61
    Ajaako jengi talvella maastossa ennemmin spd-polkimilla vai fläteillä? Miksi?

  27. #4887
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    107
    Mulla on käytössä lukkopolkimet. Tänä talvena käytössä on eka kertaa crankbrothersin tuotteet, jos ne ei menis niin helposti tukkoon lumesta. Back-uppina on avopolkimet, jos on uhka, että polkimet tukkeutuu liikaa.
    http://eksyilylenkit.wordpress.com/

  28. #4888
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ___ Katso viesti
    Ajaako jengi talvella maastossa ennemmin spd-polkimilla vai fläteillä? Miksi?
    Mun jengissä kaikki ajaa lukkiksilla. Ei viitsi vaihtaa talveksi poiskaan kun ei ole syytä?

    Ihmettelen miksi tätä ylipäätään pitää kysyä muilta? Haluaako vahvistusta omille tuntemuksilleen muilta vai haluaako tehdä niinkuin enemmistö tekee vaikka se olisi jotain muuta kuin itsestä tuntuu? Ajaa ensin toisella tutulla vaihtoehdolla ja jos tuntuu ikävältä niin vaihtaa?

    Tietty jos haluaa trollata niin saadaanhan tästä taas kerran lukkiset vs. flätit -vääntöä.


  29. #4889
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ___ Katso viesti
    Ajaako jengi talvella maastossa ennemmin spd-polkimilla vai fläteillä? Miksi?
    SPD:llä, koska olen tottunut ajamaan niiillä niin miksi vaihtaa.

  30. #4890
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    52
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mun jengissä kaikki ajaa lukkiksilla. Ei viitsi vaihtaa talveksi poiskaan kun ei ole syytä?
    Saattaahan se olla vähän siitä kiinni missä ajelee. Tämä taisi olla fatbike-topicci, sen kanssa tulee kuljettua polkujen ulkopuolellakin, ne klossit/polkimet kerää varmasti jossain kohtaa jäätä itseensä ja sen jälkeen koitetaan potkia niitä kenkiä kiinni polkimiin.

    Timen polkimet on omalla kohdallani osoittautuneet parhaaksi lukkopolkimeksi talvikäyttöön, tosin nekin on saanut nyt lepäillä kun pari vuotta menty fläteillä kesät talvet.


    Lähetetty minun ALE-L21 laitteesta Tapatalkilla

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •