Yleensä maastopyörissä suositellaan rajatapauksissa sitä pienempää runkoa, koska maastoa ajaessa pienempi on ketterämpi ja siitä on helpompi jalkautua. Joka melko usein metsässä tapahtuu pyytämättä ja kysymättä aika suunnittelemattomasti. Toki jos kokoa joutuu myöhemmin sitten kasvattamaan ylipitkällä stemmillä ja metrin satulatolpalla, niin ei sekään ole kivaa. Joskus satulatolpan "nyrkkisääntönä" on käytetty n. kahta kämmenenleveyttä. Eli molemmat kädet mahtuvat hyvin satulatolpan ympärille.tipahdan, kuten aina maastopyörissä, ihan kahden runkokoon välimaille ollen aavistuksen lähempänä isompaa.
Eli kysymys: mikä on yleisesti ottaen järkevä ajattelutapa, kannattaako koon ollessa tällä tavalla aivan välimailla valita suurempi vai pienempi?
Käy kokeilemassa jotain runkoa ja jos se tuntuu hyvältä, katso sen geometria ja vertaa sitten muihin vastaaviin. Tärkeitä lukuja on Effective Top Tube, Stack ja Reach.







Lainaa viestiä vastauksessa

Kirjanmerkit