Mun selälläni ei nyt iloitella.
Festina lente
Aasinsiltoja en tähän keksi, mutta YLEn eli muinoisen työpaikkani (joskaan ei täällä) Kesäkadun konttorihan se. Syke-talo nykyisin.. Ajelin tästä n. 30v sitten ohi satoa kertoja kesätöihin Valimoon.
https://goo.gl/maps/c3q4NPpQ7A32
Tämä on myös ensimmäinen Helsingin kuvarastini, toivottavasti tästä nyt ei tullut ”olin minäkin siellä” kuvaa..
Uusi rasti, tuskin aasinsiltaa edellisiin rasteihin. Helppo kansallisurheilijalle. Edit: tätä viimeistä kommenttiani tuumattuani lisään että en nyt tarkoita pesäpalloa, kansallisurheilu voi johtaa harhaan vaikka lajissa myös kilpaillaan
![]()
Suomen Ympäristökeskuksen (SYKE) toimitalo, josta toiminnot muuttavat vuoden lopussa Viikkiin ja tämä rakennus muutetaan (öky?)asunnoiksi.
Eli julkishallinnon rakennus, jonka käyttötarkoitus muutetaan, niinkuin Tilkankin kohdalla. Ja toinen aasinsilta on naapuritontilla sijaitseva entinen sotilaskohde, jonka käyttötarkoitus on myöskin muutettu.
Useita kertoja tullut käytyä SYKEn talossa ja odotan mielenkiinnolla minkälaisia asuntoja tuonne rakennetaan. Pitää mennä katsomaan esittelyjä sitten jonkun vuoden päästä.
Kiinnostuneille voi suositella Tilkan rakennushistoriallista selvitystä.
Se "Kävin siellä minäkin" -kuva. Tuulisella kelillä on muuten syytä laittaa pyörä nojaamaan tuulen puolelle silloinkin kun paikka vaikuttaa riittävän suojaiselta. Yllättävä puuska voi helposti kaataa kevyen maantiepyörän...
Aasinsillaksi edellisten rastien välillä olisi käynyt myös se että sekä Tilkka että YLE:n entinen toimitalo Kesäkatu 2:ssa eli nykyinen Mechelininkatu 34a ovat suojeltuja rakennuksia, Tilkan päärakennus merkinnällä sr-1 ja Kesäkatu merkinnällä sr-2, joka sekin tarkoittaa että "rakennusta ei saa purkaa eikä siinä saa tehdä sellaisia korjaus- tai muutostöitä, jotka heikentävät sen kaupunkikuvallisia, rakennustaiteellisia tai historiallisia tai arvoja tai muuttavat arkkitehtuurin ominaispiirteitä". Se miten Auratum tässä pyrkimyksessä onnistuu on tietysti eri asia. Tulevan kohteen esittelykuvassa talo näyttää ulkoa tältä:
PS "Just testing". JackOjalle kiitokset kuvapalveluvinkistä!
Kuten rastin asettaja jo ennätti kertoa, rasti 1383 on Kaurilan sauna. Meilahdessa olen ajanut suuntaan jos toiseen ja eri vuodenaikoina, mutta aiemmin en ollut tullut kääntyneeksi Heikinniementielle, joka osoittautuikin varsin viehättäväksi hiekkapintaiseksi ajettavaksi. Koko puistoalue on kiireettömän fillarilenkin arvoinen, huviloiden ja muiden rakennuksien lisäksi löytyy yllätttävän paljon muutakin - myös se pesäpallokenttä.
Aasinsillaksi uuteen rastiin voisi kertoa ettei sitä kannata hakea Hesperianpuiston eikä Kaisaniemenpuiston läheisyydestä. En pidä rastia edellisiä vaikeampana, vaikka kuva on myös piilokuva
PS Kokemuksesta tiedän että oikeanlaisten vihjeiden antaminen on yllättävän vaikeaa. Vihje jota itse pitää sopivana voi olla jonkun mielestä liian helppo. Sen olen ehkä oppinut ettei kannata kiirehtiä vihjeiden antamisen kanssa. Kaurilan saunaa olisi uskoakseni moni osannut lähteä hakemaan Meilahdesta ilman minkäänlaista vihjettä jo edellisten rastien sijainnin ja rastin asettamisen olosuhteiden huomioiden. pesäpallo olisi vahvistanut veikkausta ja viimeistään sauna oli yhtä kuin ajo-ohje. En sano tätä moitteena vaan niin sanotusti yleisenä kommenttina siihen miten tämä monipuolinen ja vaikea laji on monella tapaa vaikea![]()
kuovipolku muokkasi tätä : 14.08.2018 at 23.45
”Kansallisurheilu” oli siis saunominen, Kaurilan erittäin tunnelmallinen sauna kyseessä. Pitäisikin käydä siellä pitkästä aikaa.
Etsin oikeasti ensin Meilahdesta erästä toista kohdetta rastiksi, mutta en löytänyt. Ehkä sitä ei ole enää, viime käynnistä on n. 25v![]()
Kuovin kuvassa näkyvä keltainen talo on Kaurilan entinen asemarakennus, mikä on siirretty tuonne.
Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla
Vartioharjun Voigt
Katselin rastikuvaani, ja mietin, että ei tuosta tunnista kuin saunassa käynyt (joita varmaan kyllä löytyy täältäkin). Ei silti pitäisi tosiaan heti vihjailla, toistaiseksi en ole onnistunut Espoossakaan asettamaan rastia jota ei olisi löydetty vähintään noin vuorokauden sisään. Tässä kun vielä harjoittelen rastien löytämistä, ei pääse paljoa sitä asettamistakaan harjoittelemaan. Aika sama fiilis rastin löytämisen jälkeen, apua, mistä uusi rasti, ja töissäkin/kotonakin pitäisi jo olla.. No, harjoitus tekee mestarin ja mestari harjoittelee aina![]()
Mun mielestäni rastin vaikeus ei tässä ole kuitenkaan itsetarkoitus. Mua ei haittaisi yhtään, vaikka kuvien paikat olisi helpomminkin tunnistettavissa ja useamman pyöräilijän saavutettavissa. Nyt aika pieni piiri näitä hakee.
Festina lente
Sanoinko ¤3%&?!#" että rasti oli liian helppo? Olenko yleensä tai kertaakaan moittinut rasteja liian helpoiksi tai ollut vaatimassa vaikeampia rasteja? Mitä? Häh? Enkö ole ollut se joka on täällä pitänyt eniten yllä narinaa esimerkiksi kuvakulmien valinnasta tai kuvien rajauksesta tai siitä että rasti on haettu paikasta tai suunnasta josta ei ajeta fillarilla...okei mä juon ensin aamukahvini ja koitan rauhoittua
Vakavasti: mä en ensinnäkään ole yhtään varma että hakijoiden piiriä merkittävästi kasvatettaisiin pyrkimällä asettamaan helpompia rasteja.
Toisekseen: käsitys siitä mikä on helposti tunnistettava ja usean pyöräilijä saavutettava vaihtelee ja se on mielestäni hyvä niin.
Kolmanneksi pidin hphuhtinin rastia ihan mahtavan hyvänä: se on kuvasta tunnistettavissa sille joka on Heikinniementietä ajanut, sen sijainnista voi jokainen tehdä valistuneita arvauksia, sitä voi etsiä niin ihan vain lähtemällä ajamaan ristiin rastiin tai sitten muilla keinoin, rasti on jokaisen pyöräilijän saavutettavissa ja sen ohi ei aja vahingossa sitä tunnistamatta - eikä rastilla käyntiä varmasti pitäisi hukkaan heitettynä tai ikävänpuoleisena lenkkinä vaikka jäisi kuvarastikilpailussa toiseksi tai neljänneksi.
Neljänneksi: se mitä kommentoin oli se että hphuhtin ikään kuin pläjäytti kaikki vihjeet, niin viiden, kolmen kuin yhden pisteen vihjeetkin, heti kerralla pöytään. Eli hyvästä rastista olisi mielestäni tullut vielä parempi jos hphuhtin olisi luottanut rastikuvaansa (jossa muuten oli niin hieno tunnelma että jo senkin takia lähdin rastia - jota siis en kuvasta olisi tunnistanut, mutta jonka sijainnin olisin osannut arvata tai päätelläkin enkä usko olleeni siinä suhteessa muita parempi - hakemaan) ja jättänyt vihjeet odottamaan.
Viidenneksi: en millään osaa pitää sitä että rastia ei heti tunnista ilman pientä oivallusta tai sitä että sanallisen vihjeen voi tulkita oikein tai väärin itsetarkoituksellisena vaikeutena. Jos rajataan rastit sellaisiin paikkoihin joissa mahdollisimman moni on ajanut tai jotka sijaitsevat mahdollisimman monen työmatkan varrella tai vaaditaan että rastikuvassa on oltava jokin kaikkien tunnistettava maamerkki ollaan mielestäni menossa pahasti väärään suuntaan - mutta kaikeksi onneksi sitä ei Katila ylläolevalla tarkoittanut
Kuudenneksi: jos pitää uutta rastia itsetarkoituksellisen vaikeana tai sellaisena joka ei ole riittävän monien pyöräilijöiden saavutettavissa, olisi suotavaa sanoa se suoraan.
PS Ei tainnut se kofeiini vaikuttaa tarpeeksi nopeasti, joten lukekaa ylläoleva oikeanlaisen suodattimen läpi - tai, ehkä parempi, jättäkää lukematta.
Meinasin mussuttaa, että uudessa rastikuvassa ei näy fillaria. Sitten vilkaisin varmuuden vuoksi säännöt ensin ja -toden totta- fillari vaaditaan todisteeksi ainoastaan vanhaan rastikuvaan!
Fillari näkyy, kunhan malttaa hakea ja osaa katsoa!
Ajoin eilen vaistolla Seurasaarentien kautta ja kävin siinä kasvitarhassa tms mutta tuohon en eksynyt, olis pitänyt niin olisi saanut kuovin nenän alta vietyä, en ole varma olisinko tunnistanut paikan ohiajaessa kuitenkaan. Hämärästi jostain tuosta kuullut mutta eipä ole tullut testattua.
Uusi rasti ei varmaan kauaa vanhene. Viimeistään parin viikon päästä haen sen, jos kukaan ei ole ehtinyt ennen sitä.
Olipa purkaus![]()
Festina lente
Eikös se ole parempi että on tunteet mukana kuin että ollaan virkamiesmäisen innostuneita? Tai eikö ole tervetullutta että yritetään mahdollisimman selvästi ja luettavasti - värikkyyttä ja viihteellisyyttä unohtamatta - esittää mitä mieltä on asiasta ja millä perustein? Siis kun sen mielestäni tekee hyökkäämättä kenenkään kimppuun, loukkaamatta ketään tai arvostelematta ketään henkilökohtaisesti tai tyrmäämättä ketään sekä artistina että ihmisenä?!
?!
!
?
PS Ei se uusi rasti voi niin kaamean vaikea olla, jos Ipakin tietää osaavansa sen hakea!
PPS Taidankin lähteä tästä Vantaan kuvarastien puolelle valittamaan rastin vaikeutta...
Tämä oli ihan hyvä oppitunti itselle. Pitää antaa sen rastin olla edes hetken aikaa esillä ennen kuin alkaa vihjeitä keksimään. Mielestäni palaute oli oikein hyvin annettu ja rakentava![]()
Värikäs keskustelu, täytyy sanoa.
Olen itse kokenut niin, että rastiketjun aktiivisuus vaihtelee kovin vuoden mittaan, mutta näin ketjun ollessa aktiivisimmillaan, päivän valoisan ajan ollessa vielä pitkä, ja epäilemättä enemmistön jo palattua kesälaitumilta, on kaksi vuorokautta rastin asettamisesta aika, jonka jälkeen vihje on paikallaan. Joku varmaan löytää kun ehtii ilman vihjettäkin, mutta pieni helpotus tuo saman mahdollisuuden useammalle. Kahdessa päivässä rasti kyllä siirtyy, jos useampi paikan tunnistaa.
Rastikuvan saatteeksi annetut vihjeet ovat vaikeampi pala. Joskus tylsän näköisestä kuvasta tulee sopivin sanakääntein houkuttelevampi. Joskus on paikallaan antaa vihje esimerkiksi helppokulkuisimmasta saapumissuunnasta. Pimeässä kuvattu tai muuten epäselvä kuva voi kaivata selityksen siitä, mitä kuvassa oikeastaan on. Mutta jos rastikuva on selkeä ja paikka siellä missä voi odottaa pyörällä liikuttavan, kannattaa vihjeet suosiolla säästää tarpeen mukaan käytettäviksi.
Sopivasta vaikeusasteesta on vaikea sanoa mitään yleispätevää, koska eri rastit ovat eri ihmisille helppoja tai vaikeita. Luultavasti rastiketjun aktiivisuus ja homman mielekkyys pysyy parhaiten yllä, jos rastien aiheet ja toteutus vaihtelevat. Liika yksipuolisuus tai vaikeudesta johtuva rastien liikkumattomuus varmaankin karkottavat harrastajia. Toisaalta liian helpot ja liian usein vaihtuvat rastit voivat olla uusille harrastajille tyly yllätys, jos ensimmäisenä paikalle ehtinyt häviääkin tiedonsiirtokisassa.
Tulipas taas löpistyä paljon. Enköhän minäkin joku päivä intoudu taas rastia hakemaan - mikä se sitten sattuukin olemaan.
Uliuliulin sekaan vähän kuviaEdellinen rasti 1384 on Toukolassa/Arabiassa Kaironkatu 4:n seinämuraali, tossa . Näitä maalauksiahan löytyy näppärästi katutaidekartasta..
"19. toukokuu 2017 ·
Taiteilija Jani Tolin maalaa kukkia kuvataitelija-isoäitinsä muistolle. Lisäksi kukat ovat maskuliinisessa graffitimaailmassa ja urbaanissa taiteessa melko epätyypilinen teema, taiteilija pohdiskelee. Tolinin ja Osmo Infernon yhteinen muraali Helsingin Arabiassa valmistuu juhlistamaan Arabian katufestareita, joita juhlitaan huomenna jo 10. kertaa."
Seuraavassakin on maalia seinällä
![]()
Rasri 1384 oli tosiaan viime vuonna Arabian katufestivaalin yhteydessä maalattu muraali: "Helsingin Toukolassa sijaitsevasta Kaironkatu 4:stä maalataan kaikki maalattavissa olevat seinät ja kokonaisuudesta muodostuu valtava useasta suunnasta näkyvä taideteos. Teoksen toteuttavat suomalaisen graffititaiteen uranuurtajat Jani Tolin ja Osmo Inferno."
Rasti 1385 oli varmasti helpompi ja useampien pyöräilijöiden tavoitettavissa kuin moni muu rasti, mutta ei syystä tai toisesta kelvannut tänään kenellekään ja koska tämä ei ole sosiaali- tai säälilaji, en osaa pitää pahana että kävi taas niin että hakija löytyi siitä samasta varsin pienestä joukosta joka hakee hyvinkin kolme neljästä rastista. Rasti oli Essi Ruuskasen muraali "Sleeping Beauty" Pukinmäen nuorisotalon seinässä.
Rasti oli minulle ennenstään tuttu, olin jo viime vuonna käynyt varta vasten katsomassa seinämaalausta.
http://www.lahitieto.fi/2017/10/04/m...atua-ja-totta/
https://motiivilehti.fi/lehti/artikkeli/18045/
Muraalista voi tykätä - minä tykkään - tai olla tykkäämättä, mutta en usko että kovin monen mielestä seinä oli paremman näköinen ennen maalausta:
(Kuvataidekartalta sen tietenkin olisi löytänyt - mutta myös sitä kautta että olisi tullut ajatelleeksi ettei suomenkielessä ole kovin monta sanaa joka alkaisi "mop"....)
Uusi rasti on sitten edelliseen verrattuna itsetarkoituksellisen vaikea, mutta siitä saatte syyttää vain itseänne!
![]()
Kun täällä vilisee tota graffitia niin mainostettakoon että HAMissa on graffitinäyttely
Melkoinen huumoriveikko tuo kuovipolku vaikeine rasteineen. Alueenhan näkee suoraan kuvasta, ja onhan siellä toki kaksi matalaa rakennusta joiden välillä joutuu arpomaan![]()
Autokatos Tuulimyllyntiellä Myllypurossa. Kuvituksessa metroa, vesitornia, uutta valmistuvaa kampusta(?) jne.
![]()
Vanha:
Mekaanikonkadun päässä, Itäväylän alla
Uusi: seinätaidetta Judge Dredd-tyyliin
![]()
Olinhan minä sentään täysin tarkoituksellisesti asettanut männyn keskelle kuvaa niin että peitti seinämaalauksesessa näkyvän metrojunan. Samoin olin rajannut Myllypuron vesitornin ja ensi vuonna valmistuvan Metropolian kampuksen kuvan ulkopuolelle, koska pidin niitä aivan liian tunnistettavina ja rastia helpottavina. Lisäksi rastissa oli ajatuksena harhauttaa ainakin joku hakija luulemaan että kuvassa on meluaita..
Myllypuron historiaa kuvaavan seinämaalauksen muita aiheita ovat mustikanvarvut ja kalliolla kasvavat, tuulimylly ja muita ulkorakennuksia, maalinnoituksen tykkiasemat, Kehä I. Alakiventien puretut punatiiliset talot ja terveysasema. "Ruusan" signeeraama maalaus ei ole tyyliltään kovin street art -mainen eikä tekijä minulle tuttu.
Muuten voisi korjata rastin 1386 tietoja sen verran ettei maalaus ole autokatoksen vaan ihan oikean lämpimän autotallin seinässäTuulimyllyntie 7 tunnettiin "karjalaisten talona" sillä sen rakennuttaja oli Pääkaupunkiseudun karjalaiset r.y. ja ensimmäiset asukkaat niin muodoin siirtoväkeä.
Mahtoikohan noin kello kolmelta aamuyöstä - arvatenkin työmatkan yhteydessä - haettu rasti olla jonkinlainen ennätys lajissaan? Vanhan rastin kuva saattoi sekin olla all time pimin
Rastin 1387 tytön ja syksyn lehdet on fotorealistiseen tyyliinsä maalannut JugiX2
http://dumboe.com/jugix2/
https://www.eliasmarkkula.com/2018/4/6/art-life-jugix2
Uudelle rastille näyttäisi kuvassa olevan ajo-ohjekin eikä olisi hassumpi ajatus käydä ajamassa kevyt palauttava lenkki, mutta mahtaisiko joku pahastua siitä että se rasittava suurtietäjä meni ja haki tämänkin rastin?![]()
Yllytyshulluksiko minua luulet?
Rastia 1388 olisi ainakin periaatteessa voinut hakea Kalasatamasta tai Jätkäsaaresta tai miksei myös Laajasalosta tai Vuosaaresta, mutta Redin varjosta se löytyi. Kalasatamankatu oli jo saanut kyltinkin ja Tukkutorinkujan puolelle nousevat talot alkoivat jo hahmottua:
Ilman sarvia ja hampaita uusi rasti on ihan muualla:
![]()
kuovipolku muokkasi tätä : 17.08.2018 at 22.11
Kirjanmerkit