GarminGiantEfatElectrobike
Sivu 67 / 103 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 57 65 66 67 68 69 77 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.981 - 2.010 / 3072

Aihe: Valokuvauksellista keskustelua.

Puna-armeija.

- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -

Hei laittakaa nyt niitä VALOKUVIA kehiin..

skeptinen realisti

^ kato ku en osaa parempia, niin sitten postaan tätä shaibaa

No, onhan tuossa valoa ja se on kuva, joten...
    - Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -

Kääntäkää se horisontti vinoon. ilma-poran kuva oli hauska, että hyvää luettavaa.
    skeptinen realisti

Hattivatti -tyyppien palvontamenot kraaterilla.

[IMG]Eloq by Hartsa T, on Flickr[/IMG]

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hartsa69 Katso viesti
    [IMG]Rauha by Hartsa T, on Flickr[/IMG]
    Hartsan stillliefestä vois jotain verbaalista kehittää, leppoisa kuva jossa mun silmä lepää. Kertoo mulle paljon, eikä ns.huuda.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Hartsan stillliefestä vois jotain verbaalista kehittää, leppoisa kuva jossa mun silmä lepää. Kertoo mulle paljon, eikä ns.huuda.
    Jotain siinä kyllä kuvassa on. Symmetrian puute on plussaa, mutta se on jännää ettei ainakaan mun kehittymätön silmä näe sommittelun miltään osin noudattavan kultaisen leikkauksen sääntöäkään. Silti se on tasapainoinen ja harmoninen.

Ei se voi pelkästään siitä johtua että aihe on niin sanotusti kaikille tuttu ja varsin moneille myönteisiä mielikuvia tuottava ja muistoja laukaiseva.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Jotain siinä kyllä kuvassa on. Symmetrian puute on plussaa, mutta se on jännää ettei ainakaan mun kehittymätön silmä näe sommittelun miltään osin noudattavan kultaisen leikkauksen sääntöäkään. Silti se on tasapainoinen ja harmoninen.

Ei se voi pelkästään siitä johtua että aihe on niin sanotusti kaikille tuttu ja varsin moneille myönteisiä mielikuvia tuottava ja muistoja laukaiseva.
    Liekö sattumaa vai harkittu teko, mutta kuvan alareunan pöytäliinan? värit sopivat varsin hyvin yhteen kuvan muun värimaailman kanssa.

Mulla on se surkeus että jos joku kuva kolahtaa, olen sortunut kirjoittamaan liikaa, sori. Hartsan kuvassa mulle kaikki pelasi, toki omaishoitajan hommat vei aikaa, ja vähän jäi vaiheesen kommentointi .Onneksi Kuovi ja OKS hyvin paikkasi.

Itseasiassa en vieläkään saa sanoiksi kerrottua miksi kuvasta tykkään. Nätti dynamiikka, eli varjot ynnä huippuvalot toistuu hyvin. Valon mittaus ,oliko automatiikalla käsin tosin(Eppu Normaali) vai ihan itte niin just oikein!..

Minä puolestani joudun tunnustamaan että OKS ja arctic biker osasivat kumpikin poimia ja eritellä seikan joka tekee kuvasta onnistuneen ja jonka minä siis vain katsojana koin (eikä minun tietysti muuta tarvinnutkaan).

Nyt on helppo kuvitella miten paljon huonompi kuva olisi jos kukkien väri ei toistuisi pöytäliinassa tai jos kuva olisi rajattu niin ettei pöytää näkyisi, Tai jos sisä- ja ulkotila eivät olisi valotuksen suhteen niin tasapainossa; nyt kumpikaan ei ole erikseen pääaihe.

Kiva että tykätään Kiitos.

Ei liene yllätys että tuollaisia paikkoja on varmasti monen mummulla jne. jne. Varmaan senkin takia tuntuu tosiaan 'hyvälle' kuvalle.
    Kaitaliinan sävyt harkittu todennäköisesti tarkkaan ennenkö se on pöydälle lätkäisty...

Yllättävän hyvin iphonen kameralla otettua kuvaa pystyi säätämään "Camera360"- nimisellä appsilla.

Jatketaan huvittelukuvalla

[IMG]Fake by Hartsa T, on Flickr[/IMG]

Mikä lie väärä jalka minulla aamulla tai toimimaton mummosuhde, mutta en valitettavasti pidä Hartsa69:n kuvaa leppoisana tai harmonisena. Pöytäsänky-alareuna ei tuo kuvalle jalustaa eikä se toisaalta käynnistä tarinaa. Mummon lasien kulma siinä olisi ehkä herättänyt. Ikkunan rajaus hallitsee eikä oikein tiedä olisiko syytä katsoa ikkunasta vai ikkunaa. Olen siis jo toistamiseen vastarannan kiiski tänään. Edellinen oli 3T sorapyörän ylenkatsominen. Vaan onneksi nämä ovat makuasioita.

Mun tausta on kirjallisuuden kirjoittamisessa ja opiskelussa. Se tuo tietynlaisen rajoituksen ja näkökulman. Lisäksi olen 52v digi-immigrantti. Tästä syystä mun kuvissani ja kuvapreferensseissä on yleensä näkösällä juonen alkuja. Osoittelevaa? Ehkä. Kaivoin tähän nyt ihan eritysesti asiaa alleviivaavan ruudun.

10k-kerhon jäsen

Tarina voi olla hyvän valokuvan yksi elementti, mutta se on yliarvostettu eikä ole millän lailla välttämätön eikä se saa olla väkinäinen, tehty, "gewollt". Hyvän valokuvan tärkein ominaisuus on että katsoja sijoittaa itsensä valokuvaan tai että katsoja tuntee valokuvan katsovan häntä.

Kokonaan toinen juttu on sitten se että on hirmuinen määrä sanotaanko kuvaluokkia, joihin kumpikaan noista minulle niin rakkaista määritelmistä ei sovi. Silloin täytyy ottaa avuksi se että kuva ei ole "valmiiksi katsottu", että kuvaa voi katsoa monella tapaa tai nähdä siinä eri katselukerroilla eri asioita.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hartsa69 Katso viesti
    Kiva että tykätään Kiitos.

Ei liene yllätys että tuollaisia paikkoja on varmasti monen mummulla jne. jne. Varmaan senkin takia tuntuu tosiaan 'hyvälle' kuvalle.
    Kaitaliinan sävyt harkittu todennäköisesti tarkkaan ennenkö se on pöydälle lätkäisty...

Yllättävän hyvin iphonen kameralla otettua kuvaa pystyi säätämään "Camera360"- nimisellä appsilla.
    Sivukyssärinä orkideoiden ruokavalio? Meillä kun sattuu asumaan tusinan verran lajitovereita...
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

^ Lieneekö ollut vain upotus veteen, lannoituksesta en ikävä kyllä tiedä.

Meillä asuvan floristin kommentti: kasvu-/kukkimiskaudella (n. helmikuu-lokakuu) laihalla lannoitevedellä kerran viikossa upotuskastelu, niin että harmaat juuret vihertyvät. Lannoitteeksi käy useat tuotteet, meillä käytetään Nekoa. Kasvukauden ulkopuolella lannoitusta ei tarvita.

Orkideoille lähes yhtä tärkeää kuin kastelu on sopivan valoisa paikka.

Päivän sää

Pidin sadetta kesken lenkin kun alkoi ukostaa, räpsin sitten luurin sarjatulella kohti ukkoskuurojen suuntaa. Onko tällaisesta kuvasta mitään toivoa fotaroida salamaniskua tarkemmin esille?
    Samalta sekunnilta on kaksi kuvaa, toinen on alla ja toinen täysin musta.
    Tässä on siis salamanisku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Concorde Katso viesti
    Vuoden lehtikuva:

muita kuveja tuolla: https://www.worldpressphoto.org/
    Tämä ja monta muuta maailman hulluudesta kertovaa kuvaa Sanomatalossa vielä pari viikkoa.

https://www.worldpressphoto.org/exhi...ition/helsinki
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaldera Katso viesti
    Pidin sadetta kesken lenkin kun alkoi ukostaa, räpsin sitten luurin sarjatulella kohti ukkoskuurojen suuntaa. Onko tällaisesta kuvasta mitään toivoa fotaroida salamaniskua tarkemmin esille?
    Samalta sekunnilta on kaksi kuvaa, toinen on alla ja toinen täysin musta.
    Tässä on siis salamanisku
    Ei ole toivoa tässä. Kenno ei ole rekisteröinyt mitään sävyeroja valkoiselle alueelle, vaan kuva on valottunut puhki.
    10k-kerhon jäsen

Yksi kännykällä otettu lomakuva. Järkkärikin oli mukana, mutta optiikka otti nokkiinsa ja zoomi lopetti yhteistyön.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Tarina voi olla hyvän valokuvan yksi elementti, mutta se on yliarvostettu eikä ole millän lailla välttämätön eikä se saa olla väkinäinen, tehty, "gewollt". Hyvän valokuvan tärkein ominaisuus on että katsoja sijoittaa itsensä valokuvaan tai että katsoja tuntee valokuvan katsovan häntä.

Kokonaan toinen juttu on sitten se että on hirmuinen määrä sanotaanko kuvaluokkia, joihin kumpikaan noista minulle niin rakkaista määritelmistä ei sovi. Silloin täytyy ottaa avuksi se että kuva ei ole "valmiiksi katsottu", että kuvaa voi katsoa monella tapaa tai nähdä siinä eri katselukerroilla eri asioita.
    Tuossa Kuovi minusta kirjoittaa järkeä ainakin ekassa lauseessan. Fiberin kuva on kyllä mielessäni pyörinyt mutten surukseni pääse sen sisälle.

Miten todeta optiikka toimivaksi?

Minulla on kokeiltavana käytetty zoomlinssi, joka on ulkoisesti uuden veroinen. Mutta miten saan varmistettua, että se on toimiva kaikin puolin?

Kaikki vinkit ovat tervetulleita.

^vinkvink. ota illalla vaikka katuvaloista kuva esim aukolla f16. Tarkastele otettua kuvaa tietokoneesi näytöllä, katuvalojen tulisi muodostaa terävä ja puhdas "tähtikuvio". Jos objektiivin elementit ovat pölyisiä tai putkessa on hometta, kuvio on sumea. Etulinssin naarmut näkyy samalla tavalla vaikka usein näkee kirjoitettavan ettei muka vaikuta kuvaan. Linssipintojen epäpuhtaudet vaikuttavat AINA kuvaan.
    Tarkennuksen saat tsekattua kuvaamalla vaikka mittanauhaa tötsä ammollaan (suurin aukko).
    En mä muuta osais, vanhat obiskat on aina riskibisnes.

Edit, tsekkaa bajonetti että sähköt pelaa, tarkennusrenkaan takkuilu voi kertoa että objektiivi on joskus pudonnut? Vastavalosuoja kuuluu mukaan. Ravistele, kuuluuko helinää tms?
    Muutoinkin kandee luoda myyjään epäluuloisia katseita ja murahdella samalla hiljaa. Jälkimmäinen oli vitsi. Huono vitsi.
    JiiPee muokkasi tätä : 31.08.2018 at 01.54
    -Usot sie jot myö uitiin?

Tarkennuksen saa kätevästi testattua kun piirtää mustalla tussilla suoran viivan sanomalehden poikki ja ottaa isolla aukolla kuvan (kohtisuoraan viivaan nähden ja hyvin vinosti lehteen nähden). Tuloksena pitäisi olla kuvan poikki menevä terävä musta viiva ja suurimman aukon koosta riippuen melko vähän selvää tekstiä sen viivan molemmin puolin. Piirtojälkeä voi testailla printatulla testikuvalla, ainakin varmaan kannattaa testata zoomin ja aukon ääripäät ja ehkä pari kohtaa niiden väliltä, tarkimmillaan optiikka on yleensä sellaiset pari-kolme aukkoa himmennettynä. Himmentimen kuntoa voinee tarkastella ihan vain ottamalla kuvia b-asetuksella eri aukoilla ja katsomalla edestä, miltä himmentimen lehdet näyttävät (suorat ja säännölliset).

Ja varmaan kannattaa tsekata myös netti sen varalta, että onko kyseisessä linssissä jotain "tyyppivikoja". Omassa edellisessä zoomissani himmentimen johtimet olivat tiukalla mutkalla ja eivät kestäneet loputtomasti zoomailua. Jos en väärin muista niin ensimmäisellä kerralla korjautin merkkihuollossa. Toisella kerralla optiikan arvo ei ollut enää juuri huoltohintaa isompi joten tilasin ebaysta vaihto-osat muutamilla euroilla ja tein itse. Korjaus ei onnistunut aivan täydellisesti ja kun en muutenkaan ollut linssiin täysin tyytyväinen, päätin hankkia tilalle uuden ja vähän paremman. Tuollaista optiikkaa en välttämättä lainkaan hankkisi käytettynä, ainakaan jos ei jostain poikkeuksellisen hyvästä tarjouksesta ole kyse; uudesta kun voisi luottaa, että ainakin muutaman vuoden kestäisi kuvata ennen huoltotarvetta mutta käytetystä ei voisi tietää, onko käyttöikää viikko vai viisi vuotta jäljellä.

Zoomeissa kannattaa myös olla tarkkana symmetrian suhteen. Jos objektiivi on saanut osumaa, se usein näkyy jollain/kaikilla polttoväleillä toisen reunan sumeutena.
    10k-kerhon jäsen

Kiitos. Nyt on viikonlopuksi mielekästä tekemistä.

Valokuvauksellista keskustelua.

Pieleenhän se tarkentaa. Hieman kohteen taakse.
    En tiedä, onko kuvittelua vai totta, mutta vasen laita on myös sumeampi kuin muut reunat.

Tässä kun on pitänyt vuoden kuvaustaukoa koko kamera-bisneksestä, niin minulle olikin yllätys kun nämä jättiläiset ovat tehneet omat full frame peilittömät. Ihan kiinnostavat laitteet, jos siis olisi varaa ja tarvetta tuollaisille.

Nikon
    https://www.dpreview.com/news/424290...s-expensive-z7
    Canon
    https://www.dpreview.com/news/498583...debut-of-eos-r
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •