Terve! .
Terve! .
Eikös siellä olla pyöräilemässä, eikä muita pyöräilijöitä tuijottamassa? Moikata pitäisi riittävän ajoissa ja riittävän näkyvästi, jotta ei tarvitse tuijottaa vastaantulijan tangonseutua moikkauksen huomatakseen. Moni vain ujosti nostaa hieman sormia tai vähäsen irrottaa kättä ohjaustangosta. Sen jälkeen onkin mukava tulla tänne valittamaan, kuinka muut eivät moikkaa.
Itse olen sen verran epäsosiaalinen, että en koe tarvetta nostaa kättä pystyyn jokaiselle pyörällä vastaantulevalle. Moikkaan toki, jos minulle moikataan.
Hävettävän huonotapaisia pyöräilijöitä liikenteessä, tilanne vain huononee vuosi vuodelta.
Eipä silti, tervehdin edelleen vastaantulevia ja ohitettavia. Mietin vain että minkähänlaisen kolarin aiheuttaisi jos rupeaisi ihan sanallisesti tervehtimään kuten tuolla etelämpänä tulee tehtyä.
No anteeksi jos en honaa, joku voi nostaa lapasta enkä ehdi reagoida. Joskus oon vaan senverta pahalla päällä etten edes katso sinnepäin. Aika usein tarvii pitää ote molemmilla käsillä, siinä enää kättä nosteta. Pitäisi varmaan laittaa joku lappu otsaan "MORO" ja selkään toinen niin olisi tää asia ratkaistu. En ole kyllä koskaan morjenstanu ohitettavaa, eikä ohittaja ole mulle moroja toivotellut...
Tervehtivätkö kaikki henkilöautokuskit toisiaan? Tai edes kaikki Toyota-kuskit? Miksi sitten pyöräilijän pitäisi vetää kättä lippaan toisen pyöräilijän kohdatessaan?
MP-kuskit tervehtivät enkä koe sille olevan varsinkaan helsingissä tarvetta, kun moottoripyöriä on niin paljon. Minulla on ollut MP 80-luvulta ja silloin oli vain vähän MP-kuskeja. Erottiin suuresta autoilijoiden määrästä ja siksi tervehtiminen 80-90 luvuilla loi me-henkeä.
Nykyään moottoripyöriä on niin paljon, että saa jatkuvasti olla käsi pystyssä. Kieltämättä kun MP-ajelun jälkeen lähtee maantiepyöräilemään, tulee myös pyöräilijöitä jatkuvasti vastaan, joita tulisi myös tervehtiä.
Itse tervehdin (maantie-)pyöräilijöitä varsinkin kehä 3:n ulkopuolella, jossa niitä on vähemmän ja muutkin ovat lenkillä.
Canyon Endurace CF 9.0 / Giant TCX SLR 2 / Titania Terässiipi
Pohjoisessa pyörämatkaillessa moni moottoripyöräilijä tai karavaanari näytti nostavan kättään. Niille vaan tiedoksi, että älkää morjestako, en oo teidän kaveri, enkä tunne mitään yhteenkuuluvaisuuden tunnetta teihin! "ironiahymiö"
Muttei läheskään niin typerää kuin kutsua sitä että esittää foorumilla kommentin jostain asiasta "foorumille itkemään tulemiseksi".
Rhubarbin tuoreeseen "itkemiseen" viitaten:
Juolahti päähän että millaista hämmennystä mahtaisi esimerkiksi Vantaankoskella aiheuttaa joku sunnuntai jos menisi ja kättelisi kaikki muut paikallaolijat ja vielä esittelisi itsensä nimellä? Olisikohan seurauksena joukko kasoja kun joidenkin porukkalenkkiläisten ajatukset rupeaisivat vielä kesken lenkin pyörimään sen ympärillä mitä se yksi hullu oikein meinasi?
Odotatko vastaantulijan tervehtimistä vai tervehditkö itse ensin ja vastaantulija ei vastaa?
En ota kantaa maakunnallisiin eroavuuksiin tai paikallisiin tapoihin, mutta ainakin Uudellamaalla pyöräilijäitä voi olla liikkeellä niin paljon että pääsääntöisesti tervehditään vain niin sanotusti heimotoveriksi tunnistettavia. Silloin kun pyöräilijöitä on huomattavasti vähemmän liikkeellä huonompien tai peräti kurjien kelien tai vähän epätavallisemman ajankohdan vuoksi voi kynnys tervehtimiseen olla matalampi ja silloin kun pyöräilijöitä on todella vähän heidät on helpompi tai lähes pakko noteerata toisena jos ei samanlaisena niin ainakin yhtä lailla pyöräilyn harrastajana.
Maantiepyöräilijöiden osalta sanoisin että jos vastaantulijalla on (a) kippurasarvinen pyörä, (b) ajovaatteet jotka eivät lepata tuulessa, (c) kypärä jossa ei ole lippaa ja (d) jalat jotka pyörittävät kampia ei enempää tarvita. Eli jos täytät edellä luetellut vaatimukset, ne jotka jostain syystä eivät tervehdi sinua nyt tai eivät vastaa tervehdyksiisi eivät tule tekemään niin jatkossakaan vaikka hankkisit viiden tonnin maantiemenijän ja pukeutuisit jonkin seuran tai ammattilaistallin asuun.
Periaatteessa eivät koskaan. Sallittuja poikkeuksia ovat vain alamäet joissa vauhti nousee niin suureksi ettei se kampia pyörittämällä enää parane.
Käytännössä tietysti on hetkiä jolloin pyörittämisen lopettamisella hetkeksi säädellään nopeutta eli ikään kuin jarrutetaan jarruttamatta.
Ja jos on sellainen oikein kovaääninen vapaaratas. voi porukkalenkillä sen avulla antaa vetomiehen ymmärtää ettei vauhtia ole tarpeeksi.
Saattoi olla että rhubarbin moikkaustekniikka on jo niin pitkälle edistynyt eli tapahtuu niin pienin ja hienovaraisin elein että hänen tervehdyksensä yksinkertaisesti jäi sinulta huomaamatta eli niin sanotusti meni täysin ohi.Rhubarb tuli muuten vastaan jokunen viikko sitten eikä moikannut. Em. ehdot toteutuivat kohtaa neljä lukuunottamatta.
Toinen mahdollisuus on että hän tunnisti sinut ja olet jostain syystä joutunut hänen kirjoissaan ei-tervehdittävien joukkoon. Ehkä on ollut tilanteita joissa hänen mielestään sinä olisit ehtinyt tervehtimään ensiksi tai joissa sinun olisi syystä tai toisesta tullut tervehtiä ensimmäisenä, mutta et ole kuitenkaan sitä tehnyt.
PS En mene vannomaan mutta muistinvaraisesti rhubarb on ajanut vastaan kahdesti viimeisten 12 kuukauden aikana: toisella kerralla hän vastasi tervehdykseeni, toisella ei. Arvelin silloin syyksi sitä että olin erehtynyt jäljittelemään sitä tyylikästä tapaa jossa kokeneet kisakuskit vain hieman nostavat sormiaan, mutta rhubarbin silmä näki heti että tuossa on pelkkä wannabe-teeskentelijä joka ei edes osaa nostaa sormiaan oikeaan kulmaan. Silloinhan oli aivan perusteltua jättää vastaamatta moisen tervehdykseen.
Täytyy selvästi siirtyä verbaaliseen tervehtimiseen!
Suurtietäjältä mielestäni viisaita ajatuksia. Aloitin vasta pyöräilyn kesän alussa, alkuun hybridilla ja kun tykkäsin hommasta ostin maantiepyörän. Moikkailin "uunouksissani" hybridillakin vastaantulevia maantiepyöräilijöitä ja ilokseni suurin osa vastasi tervehdyksiini. Oli mulla toki oikee pyöräilypaita, pearl izumin ajohousut, hanskat ja lasit. Kypärä oli sellai munan mallinen potta ennekuin sain ton cascon jossa lippa. Vesilahteen päin tein pikku lenkkejä lempäälän lempoisista.
Innostuin ja ostin Canyonin kippurasarvisen, samat releet ja alkuun tossa cascossa lippa. Kivasti porukka moikkasi kun ekana tervehdin. Nyt ymmärsin irrottaa sen lipan eikä tuo tervehtiminen mihkään muuttunut, ne tervehtii ketkä tervehtii ja toiset ei. Muutama viime lenkki ollut tuonne valkeakoskelle päin, siitä turuntietä ideaparkin ohi ja lempäälän lempoisiin. Sama tervehtimisinto. Toki se alkuun harmittaa jos tervehdykseen ei vastata mutta ei sitä näemmä pidä pitää moukkamaisena tai epäkohteliaana vaikka useimmat niin tekeekin. Itsekkin hiven syyllistyn siihen.
Nää vaikuttaa kyllä aika hiljaisilta teiltä tai sit oon vaan sellaseen aikaan aikaan liikkeellä, aion kyllä tulevaisuudessakin moikkailla. t: se hidas pienikokoinen fillaristi joka ajaa hiljaa mustalla canyonilla.
Kun ajan työmatkaa niin en aloitteellisesti tervehdi ketään käytännön syistä (pääradanvarren jälkeen ajan varmaan Suomen suosituinta työmatkareittiä), mutta toki jos joku tervehtii niin pyrin tervehtimään takaisin. Jos ajan treenilenkkiä maastossa tai muualla, tervehdin yleensä oma-aloitteisesti sormia kohoittamalla/nyökkäämällä, mutta riippuen toki tilanteesta ja jos on selkeästi joku turismo niin en.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Minulla ainakin postaukset katoaa jos muokkaa puhelimella, tämä tuli kuvarastihommissa huomattua puhelinrasteilun alkutaipaleella
Minulla tuo kypärän lippa saattaisi jäädä jumittamaan tervehdyksen käynnistymistä vaikka eipä kippurasarvikaan kovin oikea ole. Mutta onpahan Kuovi sanonut minulle muutaman sanan vaikka olen ollut hybridillä rennoissa vaatteissa liikkeellä.
^ Mutta silloin olen itse kokenut olevani myös ellen peräti ensisijaisesti kuvarastiharrastaja eli olen tunnistanut toisen samanlaisen! Jos olisin ollut liikkeellä pelkästään lenkkiä ajavana maantiepyöräililijänä, kurakauden gg-pyöräilijänä tai talvikauden cx-pyöräilijänä, tervehtiminen olisi hyvinkin saattanut jäädä tekemättä.
Tästä tervehtimisestä on tullut ylimääräisiä paineita ketjunhinkkaajille. Ketä tervehtiä ja miten. Jos alkaa yltiöystävälliseksi, niin sehän on jatkuvaa menoa lapa pystyssä. Onko sitten paras tapa vain koketisti nostaa pikkurilliä tangolta, vai jättää koko homma tyystin sikseen? Luetun perusteella nihkeimmin moikkaavia ovat täysin varustellut maantiepyöräilijät. Ehkä he moikkailevat ainoastaan lajitovereiksi tunnistettuja. Eikä missään tapauksessa mitään maastopyöräilijöitä saati taviksia.
Joku tällainen meikäläisen tyylinen tavis joka tuolla tien tukkona kihnuttaa reisipituisissa vaippahousuissaan lokarittomalla cyclollaan joutuisi helposti hankalaan tilanteeseen. Jatkuvasti tarvitsisi skannailla vastaantulijoiden käsiliikkeitä mahdollisista tervehdyksestä, ettei vaan pääse viime tipassa puuttumaan. Sillä silloin saattaa joutua moikkausohranan myllytykseen ja koko pyöräily-yhteisössä julkisen naurun ja pilkan kohteeksi.
Välttääkseen nuo miinat tässä on muutaman ratkaisu. Moikkaa kaikkia tai ei sitten ketään. Siinä saa joko pöhkön tai ylimielisen statuksen, mutta entä sitten. Koko epätietoisuudesta pääsee sillä eroon kun laittaa siihen cycloonsa lokarit. Jos sekään ei auta niin lisäkattauksena tavarateline, niin taatusti ei kukaan nosta kännyä. Ei vaikka päälläsi olisi minkälaiset trendin mukaiset tiimivermeet.
Canyon Endurace CF 9.0 / Giant TCX SLR 2 / Titania Terässiipi
Olisikohan tässä vähän sama juttu kuin niin sanottujen hyvien pöytätapojen ja etikettisääntöjen kanssa? Toisille ne ovat ainoastaan luonteva ja hyväksi havaittu tapa ottaa muut ihmiset huomioon eli ne ovat olemassa siksi että ne sujuvoittavat ihmisten välistä kanssakäymistä jne - mutta toisille ne ovat lähinnä jatkuva stressin aihe, kokoelma keinotekoisia sääntöjä joita he joutuvat miltei koko ajan pelkäämään rikkovansa ja tulevansa sen takia julkisesti nolatuksi?
Tässä meillä ienee taas oikea oppikirjaesimerkki siitä miten asioita voidaan ymmärtää kovin monella tavalla "luetun perusteella". Mä sanoisin että elävässä elämässä maantiepyöräilijät ovat nimenomaan niitä jotka moikkailevat eniten ja avarakatseisimmin. Maantiepyöräilijat vain sattuvat olemaan paremmin perillä omista tavoistaan ja enemmän tietoisia omasta käyttäytymisestään - ja lisäksi heillä voisi olla kehittyneempi itseironian taju.Luetun perusteella nihkeimmin moikkaavia ovat täysin varustellut maantiepyöräilijät. Ehkä he moikkailevat ainoastaan lajitovereiksi tunnistettuja. Eikä missään tapauksessa mitään maastopyöräilijöitä saati taviksia.
(Koska en aja maastopyörällä, hybridillä, läskipyörällä enkä tavispyörällä, en tiedä moikkaisivatko niillä ajavat minua useammin, mutta näin ollen on todettava että on ihan penteleen harvinaista että joku heistä tervehtisi minua. Kaikki eivät edes vastaa tervehdykseen! Voi olla että elämä itse on opettanut heille ettei maantiepyöräilijöitä kannata tervehtiä, voi olla että heillä on maantiepyöräilijöistä tietty ennakkokäsitys minkä vuoksi he eivät tervehdi, tai voi olla että he yksinkertaisesti eivät elämässään muutenkaan koskaan tervehdi kuin hyvin tuntemiaan ihmisiä. Tai voi olla että on olemassa jokin muu syy jota minä en edes osaa kuvitella...)
Esim maastopyörällähän ei onneksi pahemmin maantiemiehiin törmää(auts), ainakaan metsäpoluilla. Ja onhan siellä poluillakin mukavampi yksin kaikessa
rauhassa ajella, säästyy sitten tervehtimiseltäkin.
Maantie(pyörä)lenkillä moikkaan vastaantuleville maantiepyöräilijöille (ujosti, jos on kovin pron näköinen) ja retkipyöräilijöille, kauppareissulla ja työmatkalla vain tutuille ja retkipyöräilijöille, paitsi jos sataa kaatamalla vettä, räntää tai lunta, jolloin moikkaan kaikille kohtalotovereille.
Retkipyöräillessäni moikkaan retkipyöräilijöille ja maantiepyöräilijöille (ja tuhahdan itsekseni, jos jälkimmäiset eivät moikkaa takaisin).
Istuin eilen Pulmankijärven tien varressa siemaillen olutta. Orjentoiduin morjestamaan kaikkia pyöräilijöitä ikään ja sukupuoleen katsomatta. Ja mitä vielä, ei yhtään fillarityyppiä mailla eikä halmeilla, mikä pettymys!
-Usot sie jot myö uitiin?
Kerran muinoin autoa ajaessa moikkasin ohittamaani maantiepyöräilijää ja sit ajoin lähelle P-paikkaan niin se varmaan luuli että näytin nyrkkiä ja pysähdyin roadragettaa![]()
Kirjanmerkit