Pahus Kenevon takaiskari on antautunut. Katselin viime (=ensimmäistä
) kertaa, kun pesin sitä, että iskarin jousi on musta alta. Olin kuitenkin kastellut pyörän ja pessyt sen jo muualta, joten en nähnyt onko siinä öljyä. Tänään iskari oli vähän puhditon ja polikimet olivat normaalia useammin maissa. Luulin ensin, että kosketukset olivat uusien leveämpien flattien syy (ja varmaan pääosin olikin), mutta sitten muistin tarkistaa iskarin. Moottorin yläpinta ja jousi olivat ihan selvästi öljyssä. Olen ihmetellyt, että onko vauhti noussut niin paljon, että iskari tuntuu letkummalta ja vaatii lisää vaimennusta, mutta syy selvisi. Ei kuskin ansiota, vaan iskarin vika.
Hieman valmistusvialliselta stefalta tuo haiskahtaa, mutta katsotaan, mitä mieltä Spessu on. Tilasin siihen juuri jäykemmän jousenkin, joten saan vaihdettua molemmat kerralla.
Tämä on jo toinen pyörä, jossa minulla korkkaa takaiskari alle 300 km kohdalla. Eka oli Trekin joku AM ja nyt tämä. Huonoa tuuria, mutta jollekin ne maanantaikappaleet aina osuvat. Ja nähtävästi vahinkoja sattuu Öhlinsillekin. Minulla on ollut varmaan lähemmäs 20 Öhlärin iskaria, ja onneksi osui tähän yksiöön, eikä prätkiin. Ei sattunut vahinkoja..
Edit: Takuuseenhan se menee. Nyt vaan odotellaan, tuleeko vastaava tilalle vai lähteekö tuo Hollantiin huoltoon.
Kai tähän samaan voi vielä hehkuttaa, kuinka mahtava laite on kyseessä. En muista, koska olin viimeksi näin innoissani ajamisesta. Pyörä liikkuu kuin luoti metsässä, ja hyvän geometrian ja riittävän jouston ansiosta ajamista ei tarvitse turhaan varoa. Vauhti korjaa virheet, ja tasamaakin on kuin bikeparkissa ajaisi. Kaikkialla voi hyppiä ja kikkailla. Lisäksi pyörä kiipeää kuin alppikauris. Uskallus loppuu ennen kuin pyörän potentiaali. Vain tosi tiukassa kannonkierrossa löysähkö geometria haittaa menoa, mutta toisaalta sellainen maasto ei taida muutenkaan olla sähköpyörän ominta käyttöä. Tuollaista 180mm joutavaa mörköä ei hullukaan polkisi ilman apuja, mutta sähkön kanssa joustoa ei huomaa kuin positiivisessa mielessä.
En voi kuin suositella. Jos asuu Helsingin seudulla, niin Mountain Bike Shopissa on Levoja/Kenevoita laaja valikoima kokeiltavaksi. Jos kokeilee Kenevoa, niin se saattaa aluksi tuntua laiskalta. Itse ostin sen siitä huolimatta, koska ajattelin, että rauhallisuus tarkoittaa vain sitä, että vauhtia voi entisestään nostaa. Näin on oikeastaan käynytkin. En vaan peruspyörään tottuneena vielä ajanut testilenkillä Kenevoa siten, mitä se vaatii. Levo sinänsä varmasti riittäisi, ja täälläkin jollain oli todella hienosti modattu 160mm teräsjousiversio, mikä varmasti olisi minullekin se optimaalisin ja normiajossa nopein. Mutta Kenevon lisäjousto ei ole tiellä, ja on hyvä tietää, että on varaa vähän tehdä virheitäkin.
Kirjanmerkit