GiantElectrobikeHephaFillari
Sivu 113 / 251 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 63 103 111 112 113 114 115 123 163 213 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.361 - 3.390 / 7517

Aihe: Helsingin kuvarastit

Kappas vaan, uusi rasti osoittaa jälleen kerran sen että on melkoi mahdoton arvata milloin rasti on helppo ja/tai haetaan alta aikayksikön ja milloin se on vaikea tai kenelläkään ei ole erityisen polttavaa halua käydä hakemassa sitä.

Voi tietysti olla että kaikilla on sama tilanne kuin mulla: tietää nähneensä, muttei ole minkäänlaista muistijälkeä missä, koska vaikka verkkograffiti on hauska ja bongaamisen arvoinen, sen sijainti on täysin toisarvoinen juttu ja unohtuu saman tien.

Ja jos ei muista, ei noin tylsää paikkaa osaa tai jaksa edes kartalta hakea, vaikka se pitäisi kohtuullisella vaivannäöllä olla hahmotettavissa - puistokatu jolla kelvi, erillinen risteävä kelvi, pienempi hiekkakenttä tällä puolella, isompi kenttä taaempana toisella puolella. tasamaata - ja siten myös löydettävissä.

Täytyy passata

Mulla on rastin ensi näkemisestä lähtien ollut aika varma fiilis siitä, että olen nähnyt tämän jossain Malmin-Tapulikaupungin-Suutarilan suunnalla.

Ajatus ei ole sittemmin kirkastunut, eikä niin suurta tekemisen puutetta tai sellaisia välteltäviä töitä ole ilmaantunut, että lähtisin muuten vain etsimään.

Seuraavaksi rastiksi ei ole ideoita, eikä oikein ole ollut asiaa tuonnepäin, vaikka kuvaa tutkimalla olikin lopulta tarkoitettua helpompi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Seuraavaksi rastiksi ei ole ideoita, eikä oikein ole ollut asiaa tuonnepäin, vaikka kuvaa tutkimalla olikin lopulta tarkoitettua helpompi.
    No niin, hyvä Marsu! Uuden rastinhan keksii kunhan vaan ajelee, niin mullekin tuon kanssa kävi. Se vain tuli vastaan. Itse asiassa lähistöllä olis ollut kiva, mutta olikin jo käytetty.

Helppohan se on, paikallisen valtaväylän varrella ja pallomaali on muuten koulun kentällä. Toisella puolella tietä tuommoinen aukea paikka ja joku mikälie halli ...

EDIT: mun pitää vaihtaa isäntää noille kuvilleni. Marsu paljasti, että mun kuvassa on täydelliset exif-tiedot. Toivottavasti kukaan ei ole ehtinyt huijata
    JackOja muokkasi tätä : 11.06.2018 at 14.33

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Helppohan se on, paikallisen valtaväylän varrella ja pallomaali on muuten koulun kentällä. Toisella puolella tietä tuommoinen aukea paikka ja joku mikälie halli ...
    Enkös minäkin tuon jo kuvannut ja todennut? Whatever, rasti 1342 tuli kuin tulikin haetuksi Pukinmäenkaarelta hiukan semmoisessa "Pelastakaa JackOja kuvarastipattitilanteesta" -hengessä. Onhan rasti toki sillä lailla melkein ajankohtainenkin että kohta alkaa Coppa del mondo/Coupe du monde/Copa mundial.

Uusi rasti onkin sitten sellainen että ilmoitan sen samalla "Kesän tylsin rasti" -kilpailuun:

Toivottavasti vaikeutta on juuri sen parin piirun verran enemmän että joku innostuu sen hakemaan! Ajokelien puutehan ei ole esteenä pitkään aikaan...

Vahvasti epäilen, että rasti ei ole ollenkaan niin tylsä kuin miltä näyttää. Joku juju tai näkemisen arvoinen paikka tuokin varmaan on, mutta kuvasta en saa mitään irti. Jonkunlainen mäki tuossa nousee, mutta puita on sekä oikealla että vasemmalla sen verran edessä, ettei taustaa hahmota. Siitäkään ei juuri selvyyttä saa, mihin fillari nojailee.

Kuva ei ehkä ole kovin laadukas, mutta se on harkiten otettu juuri tuolta paikalta ja tuolta etäisyydeltä. Toisin sanoen mittakaavan vuoksi.

Taustaa ei tarvitse sen kummemmin hahmottaa, mutta esimerkiksi valon ja varjon vaihteluista voisi päätellä tai ainakin arvata jotain.

Se mitä vasten fillari on asetettu nojaamaan ei ole kovin tärkeää - ja jos se yhtään helpottaa, voin kertoa ettei kyseessä ole ensimmäisen maailmansodan maalinnoituksen eikä jatkosodan aikaisen ilmapuolustuksen aseman jäänne - mutta fillarihan antaa taas mittakaavan. Ja sen mihin fillari nojailee saa selville kun löytää rastin Tai toisinpäin (mikä ehkä käykin fillaroidessa helpommin): kun näkee sen mihin fillari nojailee löytää rastin.

Paljastetaan rastista hieman enemmän mikäli kuvan ja tämän kuvaa selittävän tekstin avulla ei haku ollenkaan etene.

PS Tylsä mikä tylsä - jos tiet eivät satu ollenkaan kiinnostamaan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    PS Tylsä mikä tylsä - jos tiet eivät satu ollenkaan kiinnostamaan
    On aivan totta että täytyy olla kiinnostunut tiehistoriasta tai sanotaanko sellaisesta modernin ajan tiearkeologiasta, jotta tämä rasti vaikuttaisi antoisalta ja innostaisi heti kättelyssä. Mutta yritetään nyt kuitenkin - eihän tässä ole muutakaan keinoa saada tilalle uutta, parempaa ja jännempää rastia

Kuten Vantaan kuvarasteissa hetki sitten totesin pääkaupunkiseudulla eli Helsingissä ja sen ympäristössä mainitaan usein onko joku paikka Kehä I:n tai Kehä III:n sisällä. Joko pelkästään vähän helpottamaan paikan sijoittamista päässä olevalle kartalle tai sitten jopa määrittelemään jonkinlaista kaupunkilaisuuden astetta. Ikään kuin sillä olisi merkitystä Oikealle helsinkiläiselle jo Kehä I kulkee jossain skutsissa ja heti sen takana on pelkkää böndeä ja Vantaata ja Espoota...

No, oli miten oli, uusi rasti sijaitsee Kehä I:n sisäpuolella.

Jos se ei huonolaatuisesta kuvasta käy selvästi ilmi niin kerrottakoon että tie on asfalttipintainen.
    kuovipolku muokkasi tätä : 15.06.2018 at 04.36

Terveisiä täältä Espoon kuvarasteista. Jos itse antaisin tuollaisen vihjeen, niin Kehä I menisi tuossa jossain heti puiden takana Vaan vaikka entinen pohjois-haagalainen olenkin ei kehän reunat enää ole tutut. Ehkä jotain ihan muuta. Jos olisi lomaa lähtisin kehäkierrokselle

Eissaatana.

Kyllähän mä tämän taidan tietää. Kuvakulma osaa kyllä olla hämäävä!

Ratkaiseva vihje oli oikeastaan tuo edellinen, maininta teiden kiinnostavuudesta, kun aloin miettimään väyliä jotka ovat jollain tasolla olemassa mutta eivät enää käytössä, ainakaan alkuperäisessä merkityksessä.

Koskakohan tämän ehtisi hakemaan. Huomenna illalla ehkäpä. Vaan luulen, että joku ehtii ennen minua..

Terveisiä takaisnpäin sinne Espooseen! Sivustaseuraajat ovat kuvarastiketjuihin tervetulleita ja välihuudotkin yleensä mukavia, mutta ehkä kannattaa vielä viestin kirjoitettuaan mutta ennen sen lähettämistä miettiä hetki sitä paljastaako tai tuleeko vahingossa ehkä paljastaneeksi niin paljon että rastista tulee liian helppo eli pilaa leikin muiltaEihän leffateatterissakaan oikein katsota hyvällä jos vaikka kirjan (johon elokuva pohjautuu) lukenut koko ajan kovaan ääneen kertoo mitä seuraavaksi tapahtuu

Mutta eiväthän pohjoishaagalaiset missään vaiheessa erityisen fiksua väkeä ole olleet, eivät ainakaan sellaisen maineessa kulkeneet

Kuvakulma ei ole tarkoituksella hämäävä. Ei ainakaan sikäli että ajoin tuolloinkin nimenomaan kuvaussuunnasta ja käppäilin sitten takaisinpäin ottamaan kuvan.

Se ehtiikö vai ei on aina pieni arvoitus - ja mielestäni aivan olennainen osa kuvarastiharrastuksen viehättävyyttä!

PS Vaikka onhan se myönnettävä että itsekin joskus ajattelen etten kuitenkaan ehdi eikä sen takia muka kannata edes yrittää...mutta se on aina pelkkä tekosyy ja selitys laiskuudeklle ja saamattomuudelle! Mies (tai nainen) se on rastilla toiseksi jäänytkin - etenkin sen rinnalla joka jäi sohvalle tai ei viitsinyt ylimääräistä koukeroa ajaa!

PPS Jos olisin tänään tilaisuudessa ajaa länteen, ajaisin rantareittiä ja tsekkaisin uudistuneet Haukilahden sataman ja Mellstenin rannan ja palaisin jostain Otaniemen ja Technopoliksen kautta.

Helsingin kuvarastit

Ääk, pitääköhän tässä suunnata Helsinkiin. Tai sitten pohjoishaagalaista jallitetaan Ei tämä mielestäni mikään helppo ole, armottomasti satelliittikuvia penkomalla ei toistaiseksi paikallistunut.

Vanha oli Latokartanossa. Lähellä alikulkua josta pääsee Kehän ali Kivikon suuntaan. Kuvaussuunta about kaakosta luoteeseen. Väylä ei enää käytössä, vaan nykyisin käytössä tuolla puolen kehää on Latokartanonkaaren vieressä kulkeva väylä. Rasti 1343. https://www.google.fi/maps/@60.23460...7i13312!8i6656

Tästä uusi.

Helsinki ilmakuvina 1932-2012 on loputtoman kiinnostuksen ja löytämisen ilon lähde niille joita tiet ja vanhat tiet ja niiden linjausten muutokset, niiden katoamiset tai ilmestymiset kiinnostavat.

Muistan itse (hämärästi) ajan kun Myllymestarintietä vasta rakennettiin ja erinomaisen hyvin ajan jolloin Kehä I:n kelvi oli tällä kohtaa aluksi hiekkatie joka sittemmin asfaltoitiin mutta kulki edelleen aivan Kehä I:n laidassa.

StreetViewi kertoo että vanha kelvi oli tuossa kohtaa vielä käytössä ja työt joihin liittyi kaukolämpöputken uudelleenlinjaus olivat menossa syyskuussa 2011:

Vanhoja venäläisiä kallioluolia joista osa kunnostettiin ja otettiin uudelleen käyttöön sotavuosina (ja joista monia käytettiin eri tarkoituksiin vielä sotien jälkeenkin) on Itä-Helsingissä niin paljon että vain harrastaja tunnistaisi ne kaikki. Mutta on niitä muuallakin kuin Itä-Helsingissä...
    kuovipolku muokkasi tätä : 16.06.2018 at 07.09

Mä väijyin osaa noista luolista 80-luvulla ja yhdessä kävin sisälläkin. Kun ovi oli yllättäen auki. Rutiininomainen kiertovartiointitehtävä muuttui ihan todelliseksi. Ilman ennakkotietoa paikalla inventoimassa tjsp. ollut vääpeli oli silminnähden hermoissaan kun asevelvollisilla oli kovat lippaassa ja itsekin hermoilivat siinä

Tuossa ovella taasen taisin pyörähtää sunnuntaina hieman harhaillessani. Joku lapsiperhe oli siellä ilmeisesti geokätköilemässä samaan aikaan.

Pitääpä lähteä tarkistamaan.

Enemmän kuin louhittuja kallioluolia, rastin on tarkoitus kuvata kalliojyrkännettä. Helsingissä ei liene montaa näin korkeaa pystysuoraa kalliojyrkännettä.
    Tuossa vielä toinen kuva jonka otin. Ei se kyllä ihmeemmin mitään lisää tuo, mutta pistettäköön nyt kuitenkin jakoon.

Pitää käydä ottamassa kuva uudella rajauksella jos ei muuten löydy.

Löytyy, löytyy. JackOjakin sen mitä ilmeisimmin olisi sen voinut hakea, mutta häneltä näköjään puuttuu asennetta: oikea kuvarastiharrastaja on sellainen joka valitsee lenkilleen suunnan ja alleen pyörän sen mukaan mitä kuvarastit kulloinkin vaativat eikä lähde ajamaan jotain muuta lenkkiä ihan toiseen suuntaan Minä taas en aiemmin kertomani linjauksen mukaisesti lähde ensimmäisenä hakemaan rasteja hyvinkin tutuista nurkista vaan haluan antaa tilaisuuden hakemiseen ja löytämiseen muille.

Lenkille lähdin vähän aikaisemmin aamulla, mutta Naulakallion etelärinteen juurella olin noin puoli yhdentoista aikoihin ja kuvasin rastin 1344:

Naulakallio on komea jyrkänteiden rajaama pyöreä graniittikallio ja sellaisena geologisesti arvokas ja maisemalliseti merkittävä kallioalue.

Ensimmäisen maailmansodan aikaisia suojaluolia on neljä. 1930-luvulla ne otettiin väestönsuojelukäyttöön kunnostettiin ja yhdistettiin välitunnelilla. Vielä 1960-luvulla yhtä luolaa, joka oli suunnitelmissa merkitty ensiapuasemaksi, laajennettiin, tehtiin uusi sisäänkäynti, rakennettiin lattiakaivo ja uusittiin sähkö- ja ilmastointilaitteet. Muut luolat toimivat materiaalivarastona.

Mitään kallioon louhittua sairaalaa ei Naulakalliosta löydy eikä sellaista ole koskaan ollutkaan. Ensiapuasema oli melko pieni ja karu laitos ja lienee nykyään sekin monien muiden samoihin aikoihin varustettujen mutta organisaatiosta poistettujen luolien tapaan vuokrattu ulkopuolisten käyttöön. Länsimäentien puolimmaisen luolan sisäänkäynnin ilmastointilaitteiden hurina kyllä kieltämättä ruokkii mielikuvitusta...

http://esoteerinenmaantiede.blogspot...altseille.html
    http://blog.sunell.fi/2012/04/10/naulakallio/

Ilman minkäänlaista aasinsiltaa uusi rasti:

Tai miksei aasinsillankin kautta: kun kävin tänään rastilla, paikalla ei ollut geokätköilijätä vaan mm. graffitinpoistoon erikoistuneen yrityksen pakettiauto ja ilmassa lemusi jokin liuotin.

No hyvä kun hait, mulla oli eräs toinen samannäköinen paikka mielessä. Hauskan näköinen töppyrä tuo Naulakallio, pitääpä tsekata ens kerralla sielläpäin.

Vanhoissa ilmakuvissakin Naulakallio ja sen melko puuton laki erottuu harvinaisen selvänä. Rasti oli hyvä sikälikin että paikka on käymisen arvoinen, kallion laelle pääsee hyvin pohjoispuolelta polkuja pitkin ja aina jyrkänteen reunalle asti.

Nythän koko alue on jälleen mullistuksen kourissa, kun Naulakalliontien ja Länsimäentien väliselle alueelle rakennetaan asuntoaluetta. No, Mellunmäen laajentamista ja ylipäätään metroradan varren asutuksen tiiivistämistä on vaikea kritisoida asiaperustein. Mutta sellainen joka hyvin muistaa ajan jolloin Länsimäentie ei jatkunut Itäväylälle saaakka ja joka on nähnyt monet paikat vielä sellaisina kuin ne noissa ilmakuvissa ovat voi tuntea pientä nostalgista surumielisyyttä kaiken katoavuudesta...

Naulakallio oli mainio rasti. Sen päälle kandee ehdottomasti kiivetä tai ajaa. Polku menee ylös asti, mutta vaatii taitoa. Siellä ihmetellä maisemaa ja kolmimittaustornin jäämistöä.
    Kuvan luola toimii pelastuslaitoksen jonain varastona.

Ja tuolle seinälle on aikanaan pultattu Suomen ekoja kiipeilyreittejä Mountain Shopin Leksan toimesta. Vastaavat pulttaukset löytyy Hallainvuoren luolan seinästä.

Täytyy jälleen tunnustaa, että rastin sijainnista en osaa edes arvata muuta kuin ilmansuunnan.

Naulakalliolla täytyy joku päivä piipahtaa. Olin totta puhuen jo kartoittanut mahdollisia Itä-Helsingin kallioita, joiden joukossa tuokin oli. Rasti ehti vaan siirtyä, joten tyydyin maanantai-iltana Itä-Espooseen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Täytyy jälleen tunnustaa, että rastin sijainnista en osaa edes arvata muuta kuin ilmansuunnan.
    Niin, eihän rasti tosiaan näytä siltä että se sijaitsisi kantakaupungissa ja lännessä ollaankin jo äkkiä menty Espoon puolelle, joten...

Mutta jos tuo oli tarkoitettu pieneksi ja kainoksi toiveeksi saada lisävihje, täytyy ikäväkseni tuottaa pettymys ja kertoa etten kovin pian aio sellaista antaa Uskoisin rastin löytyvän ajamalla, vaikka sen läytääkseen ehkä joutuukin poikkeamaan ajetuimmilta väylältä. Ei kuitenkaan tarvitse ajaa mistään mistä ei ajettaisi tai ei saisi ajaa fillarilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    EDIT: mun pitää vaihtaa isäntää noille kuvilleni. Marsu paljasti, että mun kuvassa on täydelliset exif-tiedot. Toivottavasti kukaan ei ole ehtinyt huijata
    Tämmöista en ole edes osannut tulla ajatelleeksi. Exif-tietoihin ilmeisesti siis kuuluu tieto kuvauspaikasta? Täytyy varmaan toivoa ettei omissa. pic.useful.fin kautta linkatuissa kuvuissa niitä ole...

Tosin joskus on käynyt mielessä että mun laittamani rastit löytyisivät yksinkertaisesti seuraamalla mun Strava-jälkeä, mutta luulen että niitä joista fuskaaminen on osoitus omasta älykkyydestä ja oveluudesta ja fuskaamisen paheksuminen pelkkää kateutta eivät kuvarastit paljon kiinnosta.

...Exif-tietoihin ilmeisesti siis kuuluu tieto kuvauspaikasta?
    Joo. Koordinaatit.

Täytyy varmaan toivoa ettei omissa. pic.useful.fin kautta linkatuissa kuvuissa niitä ole...
    Ei ole. Minäkin vaihdan kuvanjako.fi:sta sinne.

Mutta jos tuo oli tarkoitettu pieneksi ja kainoksi toiveeksi saada lisävihje, täytyy ikäväkseni tuottaa pettymys ja kertoa etten kovin pian aio sellaista antaa Uskoisin rastin löytyvän ajamalla, vaikka sen läytääkseen ehkä joutuukin poikkeamaan ajetuimmilta väylältä. Ei kuitenkaan tarvitse ajaa mistään mistä ei ajettaisi tai ei saisi ajaa fillarilla
    Noh, tuo nyt oli vain ääneen ajattelua ilman sen suurempia ajatuksia. Saattoi olla myös vähän sellaista "minä en tiedä, hakekaa joku muu" - tyyppistä näkökulmaa. Eiköhän rasti ole siirtynyt tai vihjeitä ilmaantunut siiheksi kun ehdin taas ajamaan.

Tämmöista en ole edes osannut tulla ajatelleeksi. Exif-tietoihin ilmeisesti siis kuuluu tieto kuvauspaikasta? Täytyy varmaan toivoa ettei omissa. pic.useful.fin kautta linkatuissa kuvuissa niitä ole...

Tosin joskus on käynyt mielessä että mun laittamani rastit löytyisivät yksinkertaisesti seuraamalla mun Strava-jälkeä, mutta luulen että niitä joista fuskaaminen on osoitus omasta älykkyydestä ja oveluudesta ja fuskaamisen paheksuminen pelkkää kateutta eivät kuvarastit paljon kiinnosta.
    Kännykän kamera tallentaa usein gps-datan kuvan oheen. Muut kamerat harvemmin. Asetuksen saa myös pois päältä. Itse toimin nykyään niin, että teen kuviini lopullisen rajauksen ja tarvittavat säädöt mobiili-Lightroomissa, joka osaa tallennettaessa siivota kuvista kaikki metatiedot pois. Hieman kuvien säilytykseen käytetystä palvelusta riippuen exif-tiedot häviävät palvelimelle tehdystä kopiosta tai sitten ei. Sitä kun ei voi tietää, milloin mitäkin muutoksia tehdään, joten tämän päivän tieto voi huomenna olla väärää.

Kohtelias palstalainen huomautti minulle joskus muinoin kuvassani näkyvistä sijaintitiedoista. Yllätyin kovasti siitä, että silloin käyttämäni palvelu ei niitä pyyhkinyt pois. Sen jälkeen tein monen kuvan kanssa niin, että väärensin exif-tietoihin johonkin aivan muualle osoittavat koordinaatit. Luovuin leikistä, koska se oli turhan työlästä, eikä kukaan tunnustanut ajaneensa väärään paikkaan.

Jaaha, viikko tulee täyteen huomenna iltapäivällä, ellei joku käy rastia hakemassa. Taitaa jo tähänastinenkin olla ennätys meikäläisen asettamille rasteille - mikä on yllättänyt ainakin itseni, olkoonkin että juhannuksena on varmasti monella ollut kuvarastiharrastusta haittaavia menoja.

En silti katso aiheelliseksi antaa lisävihjeitä; tämä rasti vaatii ainoastaan fillarointiaikaa ja -haluja, riittävästi mielenkiintoa ja uteliaisuutta ja positiivista asennetta pientä turhaksi osoittautuvaa kiertelyä kohtaan. Netistä tämän rastin löytäminen on melko varmasti vaikeampaa, ellei peräti mahdotonta. Siis kuvarastimeininkiä parhaimmillaan

Musta tässä on vinkkiä aika hyvin tuon aidan rakenteen ja sen vieressä olevan laatoituksen muodossa. Houkuttaisi laittaa yksi rasti Helsinkiinkin joten toistaiseksi virtuaalista ajelua olen harrastanut tämän suhteen. Ei taida ehkä näin löytyä.

Rasti 1345 Pub Hanin edessä

Helsingin Polkupyöräilijät

Uusi rasti

Lähetetty minun Moto G (5) Plus laitteesta Tapatalkilla

Kiitos Kuovipolulle hauskasta sopivilla vihjeillä varustetusta rastista, ja että et pilannut sitä lisäjohtolangoilla. Löysin rastin helposti kymmenen minuutin etsinnällä, vaikka paikka ei ollut tuttu.

Sen sijaan kuvien lataaminen ja rastin merkintä tähän systeemiin oli niin vaikeaa että olin jo jättää sikseen. Siihen meni reilut 45 minuuttia.

Lähetetty minun Moto G (5) Plus laitteesta Tapatalkilla

Vanha oli Vanhassakaupungissa. "Tällä paikalla torin laidalla sijaitsi Helsingin ensimmäinen raatihuone 1550-1640", kertoo teksti. Rasti 1346.

Kuvarastikarttaa täydentäessä huomasin, että sama kohde on ollut rastina jo aiemmin (723) heinäkuussa 2014. Mitäpäs tuosta.

Jatketaan edellisen teemaa siinä mielessä, että myös tämä voi jäädä huomaamatta, jos kulkee ohi nenä pystyssä.

casanova muokkasi tätä : 25.06.2018 at 00.55 Syy: karttalinkki, tiedot, höpöttely, 91

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •