GarminHephaGiantElectrobike
Sivu 153 / 196 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 53 103 143 151 152 153 154 155 163 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.561 - 4.590 / 5873

Aihe: Maantielenkit Tampereella, vol. 2

  1. #4561
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Ponsantietä (Huutijärvi-Orivesi) ei varmaan kannata viikkoon kahteen ajella. Tietä päällystetään ja nyt sitä on jyrsitty ja massapaikkailtu reikiä eli aika kurjassa kunnossa. Valmista pitäisi olla 11.6. mennessä. Sitten onkin makeeta baanaa tämän kesän, toivottavasti autoilla ei karkaa nopeudet. Rekkojahan tuolla ei juuri ole.
    Korjataan sen verran että 10.7. on valmista tai ainakin pitäisi olla. Tietä kaivetaan paikoin auki eli hiekkapaikkoja on mutta ne päällystetään aika pikaisesti eli kerralla ei kauheasti ole. Uusi pinta tulee sitten lopuksi eli ilmeisesti heinäkuun alussa. Tuolla kyllä selviää mutta jos jotain porukkalenkkejä suunnittelee niin varmaan kannattaa suosiolla jättää vasta heinäkuulle.

  2. #4562
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Tänään lähti noin 30 ajajaa Mustalahdesta ajamaan maantielenkkiä aurinkoisen lämpöiseen keliin. Hitaampi lenkki suuntautui Pimeesalmen Telakalle, jossa päädyimme siihen, että ajammekin hieman pidemmän kautta takaisin. Matkaa tuli aika tarkkaan 90 km Karhen kautta takaisin. Keskari oli kahdeksi jakautuneella kevyellä lenkillä noin 24,5 km/h.

    Koimme muutamia epämiellyttäviä tilanteita, kun ensin Pimeesalmeen johtavalla tiellä meidät ohitti kovalla vauhdilla autoilija. Viljakkalantiellä audikuski ohitti meidät kyynärpäätä hipoen kovalla nopeudella paikassa jossa oli heikko näkyvyys, kun vastaan tuli lisäksi vähän matkan päässä auto. Pian tämän jälkeen sama kuski tuli vastaan ja sitten ohitti meidät vielä kerran uudestaan vielä vaarallisemmin ajokieltopaikassa ja jälleen tuli auto vastaan samaan aikaan. Tuossa mielestäni vaarannettiin liikenneturvallisuutta ja ihmishenkiä eikä kyseessä ollut vahinko, vaan kaikki tehtiin tarkoituksella. Muuten lenkki oli aivan mainio!

    https://www.strava.com/activities/1611766012

  3. #4563
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    149
    Kiitokset tänään lauantain vauhdikkaammalle lenkille osallistujille. Mukana oli alusta loppuun sen kymmenen kuskia. Speksissäkin pysyttiin ainakin reitin osalta, kun ei speksattu sitä lähdössä liian tiukkaan Lopulta päädyttiin Nokian, Tottijärven, Koskenkylän kautta Viialaan, Valkeakoskelle ja sieltä Saarenmaantien kautta Kaukajärvelle. Porukalla kun ajettiin saatiin vauhti tuulesta huolimatta hyväksi.
    Yksi Kaupin kanuunankuulista - ei niin kova eikä nopea, mutta kuitenkin pyöreä ja painava.

  4. #4564
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Suur-Pirkkala
    Viestit
    498
    Huomiselle sunnuntaille on muutamien kanssa viritelty ajatusta pitkästä vauhdikkaasta lenkistä, vähän pitkän Pirkan vetohommiin valmistautumisen hengessä. Lenkki olisi noin 150 km, suuntautuisi Lempäälästä Halkivahan kautta Urjalaan ja sieltä edelleen Akaan kautta Lempäälään ja Pirkkalaan. Vauhtia olisi tavotteellisesti noin 34.

    Jos tämmöinen valmistautumislenkki kiinnostaa, niin tervetuloa mukaan. Itse lähden matkaan, jos vain loppuviikon allergiakohtauksesta toipuminen jatkuu hyvissä merkeissä (niinkuin nyt näyttää). Jos Pirkkalan vanhalta kirkolta lähdettäisiin 10.30, Mustastalahdesta mukaan haluavat ja klo 10 lähtevät ehtisivät paikalle.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  5. #4565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kommuutteri Katso viesti
    Huomiselle sunnuntaille on muutamien kanssa viritelty ajatusta pitkästä vauhdikkaasta lenkistä, vähän pitkän Pirkan vetohommiin valmistautumisen hengessä. Lenkki olisi noin 150 km, suuntautuisi Lempäälästä Halkivahan kautta Urjalaan ja sieltä edelleen Akaan kautta Lempäälään ja Pirkkalaan. Vauhtia olisi tavotteellisesti noin 34.

    Jos tämmöinen valmistautumislenkki kiinnostaa, niin tervetuloa mukaan. Itse lähden matkaan, jos vain loppuviikon allergiakohtauksesta toipuminen jatkuu hyvissä merkeissä (niinkuin nyt näyttää). Jos Pirkkalan vanhalta kirkolta lähdettäisiin 10.30, Mustastalahdesta mukaan haluavat ja klo 10 lähtevät ehtisivät paikalle.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Hyvä idea, ja tuo reittikin on yksi lempireiteistä. Huominen tuuliennuste vaan tekee loppumatkan Akaasta takaisin aika raskaan kun tuuli yltyy iltapäiväksi ja luoteesta eli vastaan. Eihän tuosta helppoa lenkkiä ollut suunnitelmissakaan, mutta jotenkin vaan myötätuulipyöräily tuntuisi mukavammalta, silloin kun siihen reitinvalinnalla pystyy vaikuttamaan.
    Toinen vaihtoehto voisi olla käydä vielä tsekkaamassa nuo Parkanon suunnan reittivaihtoehdot, esim. näin https://ridewithgps.com/routes/27683876
    jolloin paluumatka olisi myötätuuleen. Matka suurinpiirtein sama, mutta aloitus ehkä mieluummin silloin Sarpatin shikaanista.
    Mutta minulle käy kumpi vaan reiteistä.
    http://www.kaupinkanuunat.fi

  6. #4566
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Suur-Pirkkala
    Viestit
    498
    [QUOTE=. Matka suurinpiirtein sama, mutta aloitus ehkä mieluummin silloin Sarpatin shikaanista.
    Mutta minulle käy kumpi vaan reiteistä.[/QUOTE]

    Voitais tehdä sitten niin että siirretään kokoontuminen Rajasalmen kahvilalle klo 1030 ja päätetään siinä mihin suuntaan mennään.



    Sent from my iPhone using Tapatalk

  7. #4567
    Liittynyt
    05/2017
    Viestit
    228
    Pirkan "harjoittelu" huomenna kuulostaa hyvältä, joten yritän ilmestyä Rajasalmen kahvilalle. Ääni Esan reittiehdotukselle lähinnä sillä perusteella, että siitä Viljakkalan eteläpuolen tietyöstä on kuulunut aika vaihtelevia näkemyksiä. Kiinnostaa nähdä, että miten sieltä saa vedettyä ison porukan läpi.

  8. #4568
    ^ Se voi olla nyt aika huonossa kunnossa, mutta ovat lupailleet, että viikon päästä siinä olisi asvalttia koko matkan.
    http://www.kaupinkanuunat.fi

  9. #4569
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.469
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    ...Koimme muutamia epämiellyttäviä tilanteita, kun ensin Pimeesalmeen johtavalla tiellä meidät ohitti kovalla vauhdilla autoilija. Viljakkalantiellä audikuski ohitti meidät kyynärpäätä hipoen kovalla nopeudella paikassa jossa oli heikko näkyvyys, kun vastaan tuli lisäksi vähän matkan päässä auto. Pian tämän jälkeen sama kuski tuli vastaan ja sitten ohitti meidät vielä kerran uudestaan vielä vaarallisemmin ajokieltopaikassa ja jälleen tuli auto vastaan samaan aikaan. Tuossa mielestäni vaarannettiin liikenneturvallisuutta ja ihmishenkiä eikä kyseessä ollut vahinko, vaan kaikki tehtiin tarkoituksella. Muuten lenkki oli aivan mainio!
    https://www.strava.com/activities/1611766012
    Samat koimme kakkosporukassa. Olimme rengastöissä jalkimmäisen hurjastelun aikana. Ihan vierestä meni Audimies ohi.

    Oli meillä siten ihan toisenlainenkin elämys: Vaasantieltä risteyksessä vihreillään Ylöjärvelle kääntyvä
    Toyota-autoihminen pysähtyi antamaan meille punaisissa seisoville tietä.

    Helle vaiko epäonnistunut valistus on autoilijan pään sekoittanut.
    Pyöräilijän turvattomuudentunne on joka tapauksessa vähentynyt.
    ****Timo
    ex tusinakerholainen



  10. #4570
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    38
    Ajan huomenna kangasala-sappee-pälkäne-kangasala lenkin 30+ speksillä. koukkaan klo kymmenen koilliskeskuksen cittarin kautta.

    Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

  11. #4571
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    93
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Viljakkalantiellä audikuski ohitti meidät kyynärpäätä hipoen kovalla nopeudella paikassa jossa oli heikko näkyvyys, kun vastaan tuli lisäksi vähän matkan päässä auto. Pian tämän jälkeen sama kuski tuli vastaan ja sitten ohitti meidät vielä kerran uudestaan vielä vaarallisemmin ajokieltopaikassa ja jälleen tuli auto vastaan samaan aikaan. Tuossa mielestäni vaarannettiin liikenneturvallisuutta ja ihmishenkiä eikä kyseessä ollut vahinko, vaan kaikki tehtiin tarkoituksella.
    Kai saitte rekkarin ylös ja ilmoititte poliisille? Minusta nämä ovat niitä selviä tapauksia.

  12. #4572
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Taisi jäädä yksi kirjain epäselväksi, koska havainnoitu rekisterinumero ei mätsännyt autoon tarkistuksessa.

  13. #4573
    Eihän siinä ole kuin 27 vaihtoehtoa Ilmaisesta palvelustahan tuossa on kyse, eli hiukan näpyttelyvaivaahan se vaan on.
    http://www.kaupinkanuunat.fi

  14. #4574
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Mustalahdesta Roineen kiertoon lähti 12 ajajaa. Vehoniemenharjulla jakaannuimme kahdeksi ryhmäksi, joista kevyempi ajoi hieman yli 25 keskinopeudella 103 km Mustalahdesta Kaukajärvelle. Kahvit ja mansikkawiinerit löytyivät Oriveden leipomosta Pälkäneellä. Ei Roineen kiertoa täällä turhaan kehuta.

    https://www.strava.com/activities/1614329635

  15. #4575
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Parkanon suunnan tuulisia mäkiä lähti tutkimaan noin 10 (?) kuskia. Joku voi laittaa virallisen jäljen, minun jäljessäni on lopussa lisäharjoituksena pieni takaa-ajoyritys, kun reikäänajosta tulleen rengasrikon jälkeen käskin muiden mennä. Ainakin sykkeet oli vähän eri tasolla... Aattelin, että winterinmutkalta olisin ehtinyt porukan jämän tavoittaa rupattelemasta, mutta tyhjää oli jo.

    On nuo kaasupatruunat käteviä kun 1. kerran pääsi käyttämään.

    https://connect.garmin.com/modern/activity/2748811670

  16. #4576
    Liittynyt
    05/2017
    Viestit
    228
    WMKM:llä oli tosiaan varmaan aika hiljaista, sillä lopetettiin yhteislenkki jo Ylöjärven keskustaan, josta Pirkkalan ja Hervannan kuskit lähtivät Kolmenkulmantien kautta Rajasalmen sillalle ja Pirkkalaan, ja ainakin osa muista kuskeista Teivon ohi kohti Tamperetta. Myös Pirkkalan suuntaan oli tarjolla hyvä loppukiri, sillä lopun "kevyt siirtymä" Ylöjärveltä Rajasalmeen ajettiin vähän päälle 37 km/h.

  17. #4577
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Suur-Pirkkala
    Viestit
    498

    Maantielenkit Tampereella, vol. 2

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -Markku- Katso viesti
    WMKM:llä oli tosiaan varmaan aika hiljaista, sillä lopetettiin yhteislenkki jo Ylöjärven keskustaan, josta Pirkkalan ja Hervannan kuskit lähtivät Kolmenkulmantien kautta Rajasalmen sillalle ja Pirkkalaan, ja ainakin osa muista kuskeista Teivon ohi kohti Tamperetta. Myös Pirkkalan suuntaan oli tarjolla hyvä loppukiri, sillä lopun "kevyt siirtymä" Ylöjärveltä Rajasalmeen ajettiin vähän päälle 37 km/h.
    Pirkkalan porukan jälki. Kovaa tulee olemaan 34 keskarin kanssa viikon päästä.

    https://www.strava.com/activities/1614594663/overview


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  18. #4578
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    353
    Juu, aika mäkistä on maasto tuolla reitillä ja tänään lämpö sekä vastatuuli aiheutti lisänestehukkaa!
    Taukoa pidettiin Luhalahden kyläpuodissa sekä mennessä että tullessa.
    Pari rengasrikkoa oli, joista frp:n johtui asfalttimonttuun ajamisesta.
    Minä kaaduin loppumatkasta melko pienestä nopeudesta taka/luukkumiehenä osuessani edellä ajavan takarenkaaseen. Pientä asfaltti-ihottumaa tuli kyynärpäähän ja kankkuun. Onneksi ehdin hetki ennen sitä hätistellä aivan perään liimautunutta autoa vähän kauemmaksi ennen paikalla olleen ylämäen jyrkentymistä ja ryhmämme vauhdin hidastumista.



    Maaseutulaiset, wiimeksi moniaat Birkkalaiset, walittawat, että polkupyöräurheilijat kowasti pelottawat heidän hewosiansa, kun eiwät ... AL 23.9.1890

  19. #4579
    Olihan nuo pikkutiet paikkapaikoin (heh) hienoja, mutta kun sekä plan A ja plan B soratiet oli menty lanaamaan pilalle, niin otetaan plan C käyttöön, eli kolmostietä 11 km.

    Sitten kun kaikki pirkassa oikaisevat tietyöpätkän kolmine liikennevaloineen Lintuharjuntien kautta, niin siinä tulee nopeahkoa lisämatkaa 34 ryhmälle n. 9km, muille oikaisua 4.5 km.
    Sitten Parkano Kuru on erityisen nopea ja tasainen osuus , niin 34 keskarin saavuttaminen helpottuu. Ja 33kin riittää.
    Esa S muokkasi tätä : 03.06.2018 at 20.31 Syy: Tarkistin matkan
    http://www.kaupinkanuunat.fi

  20. #4580
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kommuutteri Katso viesti
    Pirkkalan porukan jälki. Kovaa tulee olemaan 34 keskarin kanssa viikon päästä.

    []https://www.strava.com/activities/1614594663[/url]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Kannattaa käydä vähän kauempana välillä myötätuulipyöräilemässä vauhdikkaalla porukalla, saatiin jaettu KOM Petrin kanssa
    https://www.strava.com/activities/16...ts/40437126747

    Muut jäi sekunnin päähän
    http://www.kaupinkanuunat.fi

  21. #4581
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    480
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Mustalahdesta Roineen kiertoon lähti 12 ajajaa. Vehoniemenharjulla jakaannuimme kahdeksi ryhmäksi, joista kevyempi ajoi hieman yli 25 keskinopeudella 103 km Mustalahdesta Kaukajärvelle. Kahvit ja mansikkawiinerit löytyivät Oriveden leipomosta Pälkäneellä. Ei Roineen kiertoa täällä turhaan kehuta.

    https://www.strava.com/activities/1614329635
    "nopeampi" ryhmä kaffetteli Valkeakosken Nesteellä. Varsinaisen lenkin keskinopeus Vehoniemestä Ruskontien risteykseen oli 29,6km/h, eli juurikin Vehoniemessä puhutun 28-30 -haakukan rajoissa, jälki täältä https://www.strava.com/activities/1614311514. Siirtymiä kelveillä ei keskariin tänäänkään laskettu, kuten ei eilenkään kun Aitolahdentien kelviä tultiin.

    Siitä miten virallisten kanuunalenkin keskari lasketaan, voisi vaikka keskustella. Siirtymät pyöräteillä pitäsi tehdä turvallisesti, eikä hidastaminen missään tapauksessa saisi olla ongelma kun "keskari laskee". Niin hullulta kun se kuulostaakin, niin välillä se näin on. Toiselta kannalta katsottuna, kun siirtymät mennään rauhassa, niin "varsinaisella" lenkillä keskari on reilusti speksin yläpuolella.
    Tästä esimerkki eiliseltä Nässyn kierrolta. Siirtymineen keskari vähän yli 28, mutta varsinainen lenkki mentiin +31km/h. Kaikki olimme toisillemme tuttuja, eikä tuo ollut käsittääkseni kenellekään ongelma, mutta jos mukana olisi ollut joku joka tuli ajamaan 28km/h niin olisi voinut ahdistaa - ja ainahan sitä ei rohkene suutaan vauhdista avata vaikka pitäisi. Tällaisia pohdin

  22. #4582
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    112
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti josku Katso viesti
    Toiselta kannalta katsottuna, kun siirtymät mennään rauhassa, niin "varsinaisella" lenkillä keskari on reilusti speksin yläpuolella.
    Tästä esimerkki eiliseltä Nässyn kierrolta. Siirtymineen keskari vähän yli 28, mutta varsinainen lenkki mentiin +31km/h. Kaikki olimme toisillemme tuttuja, eikä tuo ollut käsittääkseni kenellekään ongelma, mutta jos mukana olisi ollut joku joka tuli ajamaan 28km/h niin olisi voinut ahdistaa - ja ainahan sitä ei rohkene suutaan vauhdista avata vaikka pitäisi. Tällaisia pohdin
    Kovin tasaista ei vauhti tosiaan tällä tyylillä ole. Myös nyt ajeltiin Valkeakosken läpi melko pitkä pätkä kelviä rauhassa.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  23. #4583
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Lenkkikeskinopeuden laskentaa on hyvä hieman pohtia. Mielestäni joskulla on tuossa yllä järkeviä ajatuksia. Sanoisin, että kanuunalenkkien speksattu keskinopeus, esimerkiksi 25+-2 km/h, on jonkinlainen kuvaus lenkin suunnitellusta rasitustasosta. Ne säännölliset lenkit, joilla on etukäteen speksattu keskinopeus, ovat melko tasarasituksisia, joten 25-keskarilenkki on sellainen, jolla suunnilleen tasaisella teholla ajaessa etenee noin tuota vauhtia. Joskus kun lähtee kaupungista, saa ajaa siirtymää toistakymmentä kilometriä ja keskari on niillä mitä se on. Kaupungissa ei parane tuijottaa nopeusmittaria, vaan keskittyä liikenteeseen.

    Porukkalenkillä ehdottomasti kaupunkisiirtymät, risteykset ja vastaavat paikat pitää ajaa niin, että ajo on turvallista.

    Nykyään kun wattimittareita löytyy jo aika monelta, voisi varmaankin speksata lenkkejä myös keskitehon mukaan. Niitä voi katsoa aika monista tänne postitetuista jäljistä ja arvioida sen perusteella lenkin vaativuutta. Mutta koska monelle 200 W keskitehoinen lenkki ei kerro mitään, niin on helpompi sanoa, että ajetaan 34+-2 km/h keskarilla.

  24. #4584
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Lenkkikeskinopeuden laskentaa on hyvä hieman pohtia. Mielestäni joskulla on tuossa yllä järkeviä ajatuksia. Sanoisin, että kanuunalenkkien speksattu keskinopeus, esimerkiksi 25+-2 km/h, on jonkinlainen kuvaus lenkin suunnitellusta rasitustasosta. Ne säännölliset lenkit, joilla on etukäteen speksattu keskinopeus, ovat melko tasarasituksisia, joten 25-keskarilenkki on sellainen, jolla suunnilleen tasaisella teholla ajaessa etenee noin tuota vauhtia. Joskus kun lähtee kaupungista, saa ajaa siirtymää toistakymmentä kilometriä ja keskari on niillä mitä se on. Kaupungissa ei parane tuijottaa nopeusmittaria, vaan keskittyä liikenteeseen.

    Porukkalenkillä ehdottomasti kaupunkisiirtymät, risteykset ja vastaavat paikat pitää ajaa niin, että ajo on turvallista.

    Nykyään kun wattimittareita löytyy jo aika monelta, voisi varmaankin speksata lenkkejä myös keskitehon mukaan. Niitä voi katsoa aika monista tänne postitetuista jäljistä ja arvioida sen perusteella lenkin vaativuutta. Mutta koska monelle 200 W keskitehoinen lenkki ei kerro mitään, niin on helpompi sanoa, että ajetaan 34+-2 km/h keskarilla.
    Teho voisi olla hyvä, mutta ennemminkin avg w/kg silloin olisi tasaisempaa..

    Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

  25. #4585
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    149
    Komppaan joskua kaupunkialueen rauhoittamisessa. Taajamassa tapahtuu kaikenlaista yllättävää ja tärkeintä on varmistaa turvallisuus. Pitäisikö selvemmin sopia ja tehdä näkyväksi, että yhteislenkeille siirrytään siirtymä moodissa kokoontumispaikasta lähtöpaikkaan, josta sitten aloitetaan normaalilla lenkkivauhdilla ja ajotavalla. Samoin lenkit voisi lopettaa taajamin reunamille josta sitten rauhassa kotiudutaan.

    Kaikki nykyisistä mittareista ovat todellisuudessa suuntaa antavia ja pieleen menee, jos esim. keskinopeutta vahdataan kirjaimellisesti. Niin vauhti, kuin tehotkin ovat konkreettisia ja helposti mitattavia, mutta niiden arvoihin vaikuttavat niin olosuhteet kuin kuskin henkilökohtaiset ominaisuudet. 250W jyrkkään ylämäkeen on aivan eri asia 60 kg kuin 100 kg kuskille. Ennen tehomittauksia ihmeteltiin joskus sykelukuja, mikä on todellisuudessa täysin huuhaata. Yhdellä maksimi syke voi olla 140 bpm ja toisella 240 bpm.

    Voitaisiinko lenkin rasitustasolle keksiä, jokin kuvaava mutta ei suoraan mitattava mittari. Samaan tapaan niinkuin etappiajojen vuorten nousujen luokittelu?
    Yksi Kaupin kanuunankuulista - ei niin kova eikä nopea, mutta kuitenkin pyöreä ja painava.

  26. #4586
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Reittejä voisi luokitella vaativuuden suhteen. Esimerkiksi tasainen, pieniä korkeuseroja, paljon korkeuseroja. Tämä luokittelu yksin ei ota huomioon sitä, että reitin voi ajaa erilaisilla tavoilla, jotka vaikuttavat rasitustasoon. Mielestäni tasarasituksinen lenkki on sellainen, jossa vältetään isompia tehopiikkejä eli käytännössä pidemmissä ylämäissä vauhtia pudotetaan huomattavasti. Tällä on se mukava vaikutus, että kun ylämäissä ei juurikaan voi auttaa kaveria ajamaan nopeammin, niin eri kuntoisten on helpompi ajaa samalla porukkalenkillä, kun ylämäissä ei putoa kyydistä. Tasaisella ja alamäissä etummaisena ajava voi luovuttaa osan tekemästään vetotyöstä peesietuna takanatulijoille.

    Jos reitin vaativuuden lisäksi kuvaa jollakin tavalla ajotyyliä, niin lenkin rasitusta voi kuvata tarkemmin. Esimerkiksi tasainen rasitus noin 30 km/h tai intervallimenoa noin 30 km/h. Jokaiselle ajajalle joka tapauksessa muodostuu omanlaisensa rasitustaso sen mukaan miten tiukasti joutuu itsestään puristamaan, paljonko on peesissä, millainen tuuli käy, jne. Porukan kippari katsoo, että lenkki toteutetaan sovitun nuotituksen mukaisesti. Joku voi kipparoida eri tyylillä esimerkiksi ylämäet. Itse vetämilläni lenkeillä painavana kuskina himmaan reippaammin ylämäissä, huutelen vauhtia pois ja vedän tiukemmin muualla, mutta kevyempi vetäjä voi luontevasti ajaa hieman erilaisella vauhdinjaolla. En usko, että on vain yksi ja oikea tapa ajaa lenkki.

    Nyt kun nettipalvelut näyttävät lenkillä kävijöiden rasitus- ynnä muita tietoja, olen joskus katsonut esimerkiksi Stravassa jälkikäteen miltä lenkki näyttää toisten näkökulmasta. Tällä tavalla voi aavistella miten raskas esimerkiksi 400 km:n brevet tai kahden tunnin intervallilenkki on. Tämä on ehkä turhan insinöörimäistä ja porukkalenkille kannattaakin lähteä kokeilemaan miltä se tuntuu. Aloittaa kevyemmästä ja jos tuntuu liian helpolta, niin siitä sitten vauhdikkaammille lenkeille.

  27. #4587
    Koitin sommitella ~50km lenkkiä lähtien Annalasta. Kaarina Maununtyttären tieltä pääsisi Savontietä (3110) pitkin mukavasti tuonne Ideaparkin suuntaan, josta edelleen Ruskontielle ja takaisin Annalaan. Savontie tosin näköjään muuttuu hiekkatieksi melko pitkältä pätkältä. Onko tuo pätkä mielekkäästi ajettavissa maantiepyörällä, vai kannattaako vaan suosiolla lenkkeillä muualla?

  28. #4588
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Savontietä voi ajaa maantiepyörällä ja -renkailla, jos tietä ei ole lanattu tai sille ei ole levitetty soraa hetkeen. Maantierengastus ei tosin ole ihanteellinen, vaan joku leveämpi rengas toimii yleensä paremmin. Kannattaa käydä katsomassa ja ajaa läpi, jos tien kunto on ok.

  29. #4589
    Jos asuisin tuolla suunnalla, niin tulisi varmaan lyhyemmillä lenkeillä hinkattua Kaarina Maununtytärtä edestakaisin.
    Täällä länsipuolellakin tulee välillä ajettua Anian rantatietä edestakaisin, sillai saa juuri sen pituisen lenkin kun haluaa.
    http://www.kaupinkanuunat.fi

  30. #4590
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    228
    Itse kun asun Annalassa, niin tuo Esan mainitsema Kaarina Maununtyttären tien edestakainen hinkkaaminen on aika yleinen reitti. Toinen hyvä noin 50 km lenkki on Saarenmaantie - Kangasala - Herttuala - Tiihala - Mobilia - Kuohunharju - Asemantie - Kyötikkälä - Aakkulankatu ja Saarenmaantie. Ongelma tässä on Kangasalan taajama verrattuna Kaarina Maununtyttären tiehen. Lisäksi Kaarina Maununtyttären tie on hyvässä kunnossa ja profiililtaan helppo ajettava. Mäkivetoja voi aina mennä tekemään Lukonmäkeen tai Ruskon kehälle.

    Savontie on ajettavissa, mutta en itse sitä suosi ja toisaalta paluu Kuljusta ei ole minun suosikkejani.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •