HephaElectrobikeGiantGarmin
Sivu 39 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 29 37 38 39 40 41 49 89 139 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.141 - 1.170 / 10539

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #1141
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    242
    Onko jollakin kokemusta maantiepyörän jarrulänkien vaihdosta, muuttuuko jarrut kevyemmäksi käyttää kun vaihtaa ns. paremmat länget. Itsellä Bianchin reparto corse ensiasennus jarrulänget ja ajatuksena vaihtaa 105 tai ultegra jarrut, koska nuo on jäykät käyttää. Kahvat on kuitenkin ultegra. Mietinnässä vain että johtuuko kankeus längistä vai vaijerin reitistä miten kulkee varsinkin takajarrulle vai huonoista/kuluneista suojakuorista jotka jokatapauksessa menee nyt uusiksi. Samalla kun tilaan uudet vaijerit/kuoret niin tilaisin myös uudet jarrulänget jos jollakin oikeaa kokemusta että niillä on vaikutusta. Jo uutena huomasin että jarrut ei ole hirveän herkät kun kahvasta puristaa. Erilaisia pyöriä kun olen kaupoissa testaillut niin jarrut tuntuu erittäin kevyeltä käyttää eli kahvasta puristaminen käy ihan yhdellä sormella. Nyt siis vaatii ihan turhaa voimaa että jarrut pelaa kunnolla. Jossakin peruspyörissä on auttanut kun vaihtaa vaijerin reittiä miten kulkee takajarrulle mutta tuossa ei nyt ole oikein mahdollista vaihtaa reittiä.

  2. #1142
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Kokemuksen perusteella Thomsonin ruuvit ei kyllä ihampaskoja ole...
    Käytössä olevat kuusiokoloavaimet on kyllä ihan "parasta" laatua ja teroitankin niitä aina tarpeen mukaan.

    Mutta tarkoitin sitä avaimen päässä olevaa "pallopäätä". Ja se kun pyörii tyhjää siellä kannan pohjalla, niin silloin sitä 3mm kuusiomuotoa ei ole stanssattu sinne kannan pohjalle saakka. Mikä on siis yleensä tapana.

  3. #1143
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zorbuli Katso viesti
    Onko jollakin kokemusta maantiepyörän jarrulänkien vaihdosta, muuttuuko jarrut kevyemmäksi käyttää kun vaihtaa ns. paremmat länget.
    Yleistäen jarrukahvan jäykkyys johtuu vaijerivedosta. Jos pyörässä on monta vuotta huoltamatta ajetut jonkun tarvikevalmistajan jarrulänget, voi niilläkin olla osuutta asiaan.

    Parhaaseen lopputulokseen pääsee vaihtamalla vaijerit ja kuoret sekä vanhojen länkien tilalle ne Ultegrat. Jos haluaa päästä mahdollisimman halvalla, ensimmäisenä se vaijeriremontti. Länget on helppo vaihtaa sitten jatkoksi jälkikäteen.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  4. #1144
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Käytössä olevat kuusiokoloavaimet on kyllä ihan "parasta" laatua ja teroitankin niitä aina tarpeen mukaan.

    Mutta tarkoitin sitä avaimen päässä olevaa "pallopäätä". Ja se kun pyörii tyhjää siellä kannan pohjalla, niin silloin sitä 3mm kuusiomuotoa ei ole stanssattu sinne kannan pohjalle saakka. Mikä on siis yleensä tapana.
    Avaimen "teroittaminen" lienee tällä kertaa syynä.

  5. #1145
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    242
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Yleistäen jarrukahvan jäykkyys johtuu vaijerivedosta. Jos pyörässä on monta vuotta huoltamatta ajetut jonkun tarvikevalmistajan jarrulänget, voi niilläkin olla osuutta asiaan.

    Parhaaseen lopputulokseen pääsee vaihtamalla vaijerit ja kuoret sekä vanhojen länkien tilalle ne Ultegrat. Jos haluaa päästä mahdollisimman halvalla, ensimmäisenä se vaijeriremontti. Länget on helppo vaihtaa sitten jatkoksi jälkikäteen.
    tässä on nyt hiukan monta rautaa tulessa, joten pitää miettiä kokonaisuutta. Vaijerit ja kuoret menee nyt uusiksi, mutta noita länkiä on BR8000-R ja sitten tuo BR6800. Ilmeisesti riippuu mitkä kahvat on käytössä. Mikäs sitten on tuo Direct Mount malli? Kahvat kun saattaa mennä uusiksi niin en osta tähän hätään mahdollisesti vääriä länkiä.

  6. #1146
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    970
    Sram Guide takajarru uudella levyllä ja paloilla laahaa. Fillari ajamatta reilu 6kk. Ilm mäntiä pitäisi "herkistellä", onko muuta tehtävissä kuin painella mäntä sisään ja puristella kahvasta ulospäin? Ilmaushommat ei kiinnosta/onnaa ja ajamaan pitäisi päästä.
    Takamisakari muokkasi tätä : 01.06.2018 at 17.51

  7. #1147
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KotooTöihin Katso viesti
    Avaimen "teroittaminen" lienee tällä kertaa syynä.
    Tämä nyt ei ole mikään työkalujen kunnossapito-ketju, mutta vastaanpa silti. Kuusiokoloavaimen teroittaminen tarkoittaa sitä että avaimen päätä hiukan lyhennetään kun ne avaimen kulmat ovat käytössä hiukan kuluneet ja pyöristyneet. Että matalakantaisissakin ruuveissa saadaan hyvä pito siihen ruuvin kantaan. Kaikki hyvätkin työkalut tarvitsevat huolta ja huolenpitoa.

  8. #1148
    Ostin Saksasta uuden vivun takavaihtajaan. Mukana ei tullut pantaa, jolla sen saisi kiinni tankoon, vaan ainoastaan tuollainen sovitin. Millaisen osan tarvitsen, että saan tämän kiinni?


  9. #1149
    Mitenkäs tuon pallopään teroittaminen sitten käy.

  10. #1150
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KotooTöihin Katso viesti
    Mitenkäs tuon pallopään teroittaminen sitten käy.
    Laadukas työkalu pysyy hyvänä kymmenien vuosien käytön jälkeen. Jos työkalua "teroittaa" (lue pilaa) jotenkin se työkalu on entinen. Työkaluissa on pinnassa karkaisu, joka hiomalla hiotaan pois, jonka jälkeen siinä työkalun pinnalla on pehmeää terästä, ei karkaistua.

  11. #1151
    Liittynyt
    04/2014
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    79
    Jossakin asennusohjeessa oli kielto käyttää pallopäätä.

  12. #1152
    taisi tulla vähän hutkittua ennen tukimista. Eli säädin hieman laahaavia levyjarruja ja menin jossain kohtaa painamaan jarrukahvaa kun rengas ei paikoillaan. Jarrupalojen välinen rako ehkä vähän liian kapea, vaikka jarrulevy mahtuukin paikoilleen. Jarrupaloja olen koittanut työntää erilleen sen verran kun pystyy, saako niitä jotenkin enemmän raolleen? Laahaamatonta kohtaa ei tunnu sitli löytyvän millään. Satulan säätömuttereita avaamalla olen löytänyt laahaamattoman kohdan käsipelillä, mutta mutterit on olleet sen verran löysällä että kiristäessä aina paluu lähtöpisteeseen. Olen myös koittanut kiristää mutterit jarrukahva pohjassa mutta ei parantunut.

  13. #1153
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti polkuauto Katso viesti
    taisi tulla vähän hutkittua ennen tukimista. Eli säädin hieman laahaavia levyjarruja ja menin jossain kohtaa painamaan jarrukahvaa kun rengas ei paikoillaan. Jarrupalojen välinen rako ehkä vähän liian kapea, vaikka jarrulevy mahtuukin paikoilleen. Jarrupaloja olen koittanut työntää erilleen sen verran kun pystyy, saako niitä jotenkin enemmän raolleen? Laahaamatonta kohtaa ei tunnu sitli löytyvän millään. Satulan säätömuttereita avaamalla olen löytänyt laahaamattoman kohdan käsipelillä, mutta mutterit on olleet sen verran löysällä että kiristäessä aina paluu lähtöpisteeseen. Olen myös koittanut kiristää mutterit jarrukahva pohjassa mutta ei parantunut.
    Hydrauli vaiko vaijeri. Onkos tuossa joku automaaginen säätömekanismi?
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  14. #1154
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Hydrauli vaiko vaijeri. Onkos tuossa joku automaaginen säätömekanismi?
    Hydrauliset Shimano BR-M315. En ole tietoinen että olisi automaattinen säätö

  15. #1155
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Löysäisin jarrusatulan pultit niin että satula liikkuu helposti.
    Sitten pyörä kiinni oikeaan kohtaan ja kireyteen.
    Kova jarrutus kahvasta paikallaan.
    Jarrusatulan pultit kiinni jarrukahva "pohjassa".

    ja kovaa ajoa.
    oem muokkasi tätä : 03.06.2018 at 12.56 Syy: ainiin...
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  16. #1156
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Jos mäntiä ei saa työnnettyä kokonaan pohjaan, voi koittaa avata yläpään ruuvin ja työntää sitten. Itsellä piti tehdä niin kun laahasi eikä mennyt millään voimalla enää syvemmälle männät. Sitten jarrujen kiinnitys löysänä sai hankaamattomaksi, mutta ihan vähän hinkkaa välillä esim. kaarteessa kun pistin kiinni. Ehkä vielä tuunaamalla saisi sen 0,1mm siirrettyä minkä vaatisi, mutta sen verran nuo nyt kääntyy hinkkaamaan kaarteessakin.

  17. #1157
    Täällä samat jarrut ja sama ongelma. Tuo kahvan avaus, mäntien erilleen työntäminen ja ylimääräisen jarrunesteen poistokin on jo tehty, mutta ei tuntunut auttavan. Laahaamatonta kohtaa ei löydy. Mikä olisi seuraava steppi?

  18. #1158
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Itsellä oli SLX:ssä vähän samaa onkelmaa. Joku takajarrussa ”kilkatti” joka kierroksella samassa kohtaa. Palat olin työntänyt mahd kauas toisistaan, vaan kilkatuspas jatkui. Lopulta kilkatus häipyi, kun siirsin jarrusatulaa mahdollisimman eteen, eli liukukiinnityksen turvin mahd ulos levystä. Eli maalaisjärjellä ajateltuna levy otti johonkin kohtaan satulassa kiinni ylä-/ulkoreunastaan, ei paloista.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  19. #1159
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Itsellä oli SLX:ssä vähän samaa onkelmaa. Joku takajarrussa ”kilkatti” joka kierroksella samassa kohtaa. Palat olin työntänyt mahd kauas toisistaan, vaan kilkatuspas jatkui. Lopulta kilkatus häipyi, kun siirsin jarrusatulaa mahdollisimman eteen, eli liukukiinnityksen turvin mahd ulos levystä. Eli maalaisjärjellä ajateltuna levy otti johonkin kohtaan satulassa kiinni ylä-/ulkoreunastaan, ei paloista.
    Eipä tullut mieleenkään, ja innostuin jo kun huoltotelineessä sain tällä ratkaisulla laahaamisen pois. Testilenkillä se kuitenkin palasi heti. Täytyy jatkaa harjoituksia ja testata vaikka ohutta prikkaa jarrusatulan alle.

  20. #1160
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.155
    Kestääkö GXP-keskiöt keraamisilla laakereilla käyttöä 3-4 kertaa tavallisia kauemmin/pidempään?


  21. #1161
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    http://road.cc/content/feature/17564...-pros-and-cons .I

    Itsellä on FSA:n keraaminen laakeri BSAmuhvissa, toki herkästi pyörii! Kestävyydestä paha sanoa mitään kun toista kesää maantiepyörässä on. Enpä usko keraamista ostavani kun tuosta aika jättää, sain halvalla kampien mukana.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  22. #1162
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kestääkö GXP-keskiöt keraamisilla laakereilla käyttöä 3-4 kertaa tavallisia kauemmin/pidempään?
    tavallinenkin versio kestää ihan hyvin,kun niiden voitelusta pitää huolen,ei tarvi kun kammet silloin tällöin irroittaa.
    Ainekin ennen muinoin noiden mukana oli ihan huolto-ohjeet tuota varten.
    https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign....nual-rev-a.pdf Sivu 25 ohjeistaa voitelun saloihin.

  23. #1163
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kestääkö GXP-keskiöt keraamisilla laakereilla käyttöä 3-4 kertaa tavallisia kauemmin/pidempään?
    Yhden keraamisen GXP-keskiön vaihtokuntoon ajeneena uskallan väittää että ovat juuri ja juuri hintansa väärtit, käyttöikä on suunnilleen kolminkertainen perusversioon verrattuna. Toki sekin on mahdollisesti että joissain tapauksissa pilaantuvat nopeammin.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  24. #1164
    Weston Guest
    Tarvitseeko takavaihtajaa yleensä säätää kiekon vaihdon yhteydessä? Harkinnassa olisi toiset kiekot sadekelille ja toiset kuivalle.

  25. #1165
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.155
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Weston Katso viesti
    Tarvitseeko takavaihtajaa yleensä säätää kiekon vaihdon yhteydessä?
    Joskus tarvii - yleensä ei. Jarrusatulaa joutuu todennäköisemmin jos levyjarrut kyseessä. Muttei sitäkään läheskään aina.


  26. #1166
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    tavallinenkin versio kestää ihan hyvin,kun niiden voitelusta pitää huolen,ei tarvi kun kammet silloin tällöin irroittaa.
    Ainekin ennen muinoin noiden mukana oli ihan huolto-ohjeet tuota varten.
    https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign....nual-rev-a.pdf Sivu 25 ohjeistaa voitelun saloihin.
    Melko viitseliäs saa olla, jos ohjeen mukaisesti irroittaa kammet ja voitelee laakerit jokaisen sateella ajetun lenkin jälkeen. Kuivalla sai ajaa sentään sata tuntia mutta muutamat rasvaukset vuodessa sekin edellyttäisi

  27. #1167
    oma ketjujen pomppiminenhan loppui kun laitoin uusien ketjujen kaveriksi uuden shimanon takapakan sen "ei kovin kuluneelta" näyttävän sunracen tilalle.jotenkin tuntuu että shimanon ketju nousee paremmin noille shimanon rattaille kuin uutena kmc ketju sunracen rattaille.
    mikään ihmehän ei ollut että ne vanhat ketjut hyppi vanhoilla rattailla kun olivat venyneet yli yhden niitti välin ja yksi lenkki jumitti,mutta oudon yht´äkkiä vaiva alkoi yön seisonnan aikana.

    jatkokysymys:
    tilailin samalla uuden vaihdevaijerin varalle,enkä tilatessa sen enempää ajatellut vaan koriin tarttui maantie käyttöön tarkoitetut shimanon vaijerit.onko noissa jotain eroa maasto/hybridin vaijereihin?
    se kahvan päähän menevä tina löntti näytti oudon pienelle.on niin kauan kun viimeksi vaihdevaijeria irrotellut kahvan päästä ettei hajuakaan miltä sen pitäis näyttää

  28. #1168
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Jos on Shimanolle tarkoitettu vaijeri, ei ole eroa. Valmiissa maasto- ja maantievaijerisetissä vaijerit saattaa olla oletuksena hieman eri mittaisia, mutta pitäisi kuitenkin käydä ristiin ihan hyvin. Vaijerit ja vaijerikuoret sisältävässä setissä siinä maastoon tarkoitetussa saattaa olla enemmän kuoren pehmusteita ja kiinnikkeitä ym. tilpehöörejä, maantieversiossa on todennäköisesti enemmän päätyholkkeja ja vastaavaa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  29. #1169
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Pojan hybridiin pitäisi uusia takapakka, 9 lehtinen Simano 11-32T. Noita on aika eri hintaisia, esim. CS-HG30 näyttää maksavan Motonetissa 29,90 ja kalliimpi CS-HG80 SUP:ssa tarjouksessa 49,00, netistä saanee vielä halvemmalla. Onko noissa kestävyydessä niin paljon eroa että kannattaisi ostaa esim. tuo HG80 tai jopa joku vielä kalliimpi?

  30. #1170
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Suurin ero taitaa olla painossa ja muotoilussa. Vaihteen vaihtuminen voi olla nopeampaa sen ansiosta. Mielestäni suurin vaikutus pakan kestoon on huolto ja ketjun vaihtaminen ajoissa, ennenkuin kulunut ketju ehtii muokata pakkaa. Tietenkin aktiivinen vaihteiden käyttäminen on hyväksi, pakan eri lehdet kuluvat tasaisemmin. Ketjun vahamaiset voiteluaineet helpottavat puhtaanapitoa, ja ketjutulkki auttaa ketjun kunnon seurannassa.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •