On eri pari rengasta ja vannetta. Stemmi, tanko ja penkkikin on vielä matkalla, mut nyt on jo hauska ajella kun renkaissa litkua ja hiki virtaa. Pari nippusidettä tekis kanssa hyvää.![]()
![]()
On eri pari rengasta ja vannetta. Stemmi, tanko ja penkkikin on vielä matkalla, mut nyt on jo hauska ajella kun renkaissa litkua ja hiki virtaa. Pari nippusidettä tekis kanssa hyvää.![]()
![]()
Keskiön suunnalta rupes kuulumaan naksetta joku aika tulvalätäköissä uiskentelun jälkeen. Periaatteessa ääni vois kuulua cinch-rattaastakin tai polkimista, mutta ajattelin silti purkaa, putsata ja rasvata koko keskiön. Mutta miten tuo toinen kampi + läpimenevä akseli pitäis tästä irrota? Meneekö vain kovasti tuosta ajopuolen akselista kopauttamalla, vai onko jossain jotain mitä pitää vielä ruuvata irti?
Kuvastakin näkee että kaikenlaisessa sotkussa on menty.
![]()
No nyt on keskiö kaikkineen irroiteltu. Kyllähän toinen laakeri vaikutti olevan varsin rouheassa kunnossa, joten siitä varmaan naksuminenkin kuului. Race Facen X-Type -keskiön laakerit ei vissiin kovin laatukamaa ole, ainakaan tämän jutun perusteella: https://www.haydnwilliams.com/blog/r...ce-bb-bearings .
Kunnollisiakin laakereita onneksi näyttäisi löytyvän, joten pitää tilailla semmoinen. Mutta sillä aikaa pitäisi saada nuo nykyiset laakerit jotenkin irti. Onko noihin mitään pistepuikkoa parempaa kikkakolmosta (rikon kuitenkin ne alumiiniset laakerikupit samalla), kun ei millään huvittaisi satasen ulosvetäjäsettiäkään lähteä hankkimaan?
Mutta jos työkalukaupoille joutuu kuitenkin lähteä, riittääkö tuommoinen liukuvasara systeemi, vai olisiko syytä olla kierrettävä vetäjä? Eli esim. https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuottee...+10-32+mm/3309 vs. https://www.amazon.co.uk/gp/product/...9ABI&psc=1
Näistä taitaa puuttua keskiön vedenpoistoreikä samalla tavalla mitä whiteista? Poraan omaan doubleen reiän viimeistään siinä vaiheessa kun osien takuuaika on päättynyt. Haarukassa olevat reiät teippasin umpeen ennen kevään vesikelejä.![]()
Ei taida kannattaa noiden pelkkien laakerien vaihtaminen, ainakaan vaiva ja kustannusmielessä. Uusi laakerisetti vaan tilaukseen. Shimanon keskiöt pitäisi toimia ihan samalla tavalla, niitä löytyy varmasti ihan mistä tahansa pyöräliikkeestä ja vaikka motonetistä. Racefacen setti taitaa olla sen ~40€, Shimanoja saa jo 15€ alkaen. Pelkät laakerit maksaa varmaan vähän vähemmän, ja ne voi olla laadukkaammat, mutta irrottamisessa ja kasaamisessa on hommaa. Tietty jos on osaamista ja työkalut, niin mikäpä siinä, kyllä se risa laakeri sieltä irtoaa vaikka pistepuikolla ja vasaralla ja laakerikuppi todennäköisesti säilyy ehjänä (joskus irrotin vanhasta, mutta en koskaan asentanut uutta tilalle).
Tarkoitatko että tuon Racefacen keskiön voisi korvata esim. tämmöisellä: http://m.motonet.fi/fi/tuote/381795/...ntti--BSA-68mm ? Että tuolta kun poistaa nuo kantikkaat sisuskalut, niin Racefacen kammet akselineen menisi heittämällä tilalle? Jos jotenkin noin, niin tuopa kävisi hyvin.
Ei vaan tämä: http://m.motonet.fi/fi/tuote/385003/...-kierre--Deore
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
En, vaan vaikka tuollainen SM-BB52 HTII BSA sopii tilalle. http://m.motonet.fi/fi/tuote/385003/...-kierre--Deore.
Käytät vaan sen keskiputken vanhasta (tai jätät pois). Akselin halkaisija on sama ja ei pitäisi olla ongelmaa. Ainakin RF Ride-kampien laakereiden tilalle istui nätisti.
Muutkin ovat todenneet singlen hyvän tuunattavuuden.
Pienen pieni Suomi pääsi Silverbackbikesin haastatteluun : https://media.silverbacklab.com/news...id=MzEyMjMzOTQ
Kiitoksia molemmat, elasto & solisti. Motonetin hyllytiedot eivät pitäneet paikkaansa joten piti vähän maksaa Suvalalle ekstraa, mutta osan sai käteen saman tien perjantaina ja tänään sen sitten laittelin paikalleen. Kuten sanoitte, hyvin sopi entisten osien kanssa yhteen ja pikaisella testauksella myös naksuminen jäi pois. Joten eipä muuta kuin taas kovaa ja möykkyistä ajoa, ainakin ellen mokannut kasaamisen kanssa jotenkin.(Lähinnä huolestuttaa yksi piiloon jäävä prikka / tiiviste, jota en älynnyt tarkistaa ennen osien asennusta että oliko se myös toisella puolella. Melko varmasti oli, koska ei sen sieltä itsekseen olisi pitänyt missään vaiheessa irrota, mutta vähän häirää silti.)
No ei se projekti ihan nappiin mennyt. Tuon edellisen viestin jälkeen polkiessa kuului vähän eri taajuuksista rousketta, kuin alunperin. Looginen johtopäätös tietysti oli, että kasauksessa oli jokin mennyt vikaan. Tänään nappasin kammet vielä uudelleen irti ja puhdistin & rasvasin kaiken uudemman kerran. Ja varmistin että kaikki menisi kuten pitää. Mutta jokin siellä vaan vieläkin rohisee. Huomaako kukaan teenkö tässä jotain väärin:
Keskiö avattuna ja putsattuna:
Kierteiden rasvaus:
Keskiön osat puhdistettuina:
Ainoat varsinaiset irto-osat, jotka periaatteessa voisivat olla väärin paikallaan (kuvassa vähän roskaiset, puhdistin nämäkin ennen paikalleen laittoa):
Laitoin nuo edellisen kuvan osat niin, että alimpana oleva o-rengas (1) tuli keskimmäisen holkin (2) sisään. Ylimmässä spacerissa (3) on vastaava rengas tuon punaisen renkaan vieressä. Sitten asettelin nuo niin, että rungosta kampiin päin järjestys oli 1-2-3. Mallia otin toisesta kammesta, josta en missään vaiheessa mitään ollut purkanut:
Osat paikallaan, kiristämättä:
Sitten kammen kanssa, 61 Nm kireydelle väännettynä:
Ohjeeksi katsoin joitakin youtube-videoita, sekä sitten näitä lappusia: https://www.raceface.com/media/B30067-B-Web.pdf ja https://www.raceface.com/media/B1018...lation-Web.pdf .
Tältä kuulostaa kun polkee (videolla remppavaatteet, ei ajotamineita):
Vaimeammin kuuluva laahaava ääni kuuluu jarruista (rutina kuuluu paremmin kun polkimilla on vastusta). Polkiessa myös tuntuma on epänormaali, eli rutina on aistittavissa myös sitä kautta.
Meneekö tuon keskiön kanssa jokin pieleen, vai etsinkö vikaa väärästä suunnasta? Vaihdoin samassa yhteydessä myös ketjut sekä takarenkaan ja irrotin sekä putsasin polkimet ja eturattaan, joten keskiö ei ole ainut osa joka on muuttunut. Vaikea silti uskoa että noista muista olisi tämmöistä vikaa poikinut. Rutina kuuluu myös jos poljen vain jomman kumman puolen kammella, joten se sulkee mielestäni polkimet pois.
Näköjään videoita voi olla upotettuna vain yksi per viesti, joten tässä vielä toinen video tilanteesta jolloin ketjut eivät olleet paikallaan:
Vapaasti pyöriteltynä kaikki kuulostaa mielestäni hyvältä, ja kammet jäävät myös pyörimään riittävän pitkäksi aikaa, eli mikään ei tunnu erityisemmin hankaavan mihinkään (videolla kuuluva narahdus johtuu siitä että eturengas heilahtaa telinettä vasten).
Veikkaisin kulunutta etulehteä. Ittellä oli just muutamia viikkoja takaperin samanlista meteliä, kun ketjuja vaihtelin ja aattelin, ettei pakka vaan oo kulahtanu. Eturieska vaihtamalla rutina hävisi. Etulehdelle tulee niin paljon kuormaa kun 1X zysteemissä se on koko ajan käytössä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kiitoksia veikkauksesta. Sitä vastaan vähän sotii se, että rutina alkoi tuntumaan jalkoihin vasta tämän projektin jälkeen, ja eturatas on vasta muutaman tonnin ajettu. Mutta lähes käyttämätön ratas sattuu onneksi löytymään laatikosta, joten äkkiähän tuon testaa. Täytyy illalla kokeilla.
Eiköhän tuo ketjun kulkuun liity. Käytitkö sen irti? Takavaihtajan rissan ohjurin väärällä puolella?
Tyhmähän sitä monesti tulee oltua, mutta onneksi en niin tyhmä ollut että olisin jättänyt kokeilematta sitä toista ratasta noiden aiemmin mainitsemieni perusteluiden valossa.
Nappasin läskin tänään varastosta ja testasin ajamista; kammet rutisi kuten eilenkin videolla. Vaihdoin rattaan ja heti rutina jäi pois. En vieläkään voinut uskoa että siitä olis kiinni, joten vaihdoin vanhan rattaan takaisin. Ja rutina alkoi. Ja laitoin uudelleen vähemmän ajetun rattaan, ja rutina jäi pois. Joten näköjään AbsoluteBlackin 26t kesti sitten vähän reilut 3000 km / 14 kk. Vähän kyllä odotin pidempää kestoa. Vaihdan kuitenkin ketjut aina kun 0,75 % venymä tulee täyteen, eli vajaan tonnin välein. Ja pidän ketjuja hyvässä rasvassa.
Joten kovasti kiitoksia tästä vinkistä, itse jos olisin asioita poissulkenut niin tuo eturatas olis varmaan ollut viimeisimpiä listalla.
Liitän tähän vielä kuvan siitä rattaasta. Näyttääkö tää teidän silmiin kuluneelta? Omaan silmääni tuo ei näytä yhtään kuluneelta, mutta eipä mulla näistä kauheasti kokemusta olekaan.
![]()
Ei se äkkiseltään pahalta näytä. Ja jännästi remontin jälkeen tuli tuokin ilmi... siinä vaiheessa vissiin tarkemmin kuuntelee. Hyvä että korjaantui.
Se oli se kun vaihdoin ketjun samalla kun käytin keskiön auki. Eli mulla oli näköjään kaksi vikaa: kulunut laakeri (= alkuperäisen kilkatuksen lähde), ja kulunut eturatas. Rattaan kulumisesta en vaan tiennyt mitään kun remonttiin asti oli vanha ketju ja sen kanssa nuo pelasivat hyvin yhteen. Varmaan muutaman viikon takainen sulamisvesistöissä ajelu vaati veronsa, kun muistaakseni silloin kulumismittari näytti että venymää on yli 0,5 % mutta alle 0,75 %. Ja sen jälkeen ehdin ehkä satakunta kilometriä ajamaan.
Kokemuksia omasta Silverbackista. Malli 2017 Single (XL), ajettu nyt 1.5v. Eturatas vaihdettu 30t -> 26t, takaratas 11-46. Erittäin tyytyväinen olen ollut. Tuo ratasmuutos oli aika ehdoton Keski-Suomen mäkiin, alkuperäinen setup ei ollut hyvä. Renkaina nyt kesäkäytössä Jumbo Jim 4.8. Erittäin hyvin on toiminut. Ajoin reilun vuoden alkuperäisillä BullDozereilla. Tehdasrengas, ei oikein hyvä missään olosuhteiisa, paitsi ehkä tiellä ja kovemmilla paineilla. Talvipoluilla varsinkin pito vaan loppui. Ensi talveksi sitten Bud/Lou alle. Vaikka paineita pudottaa, niin kyllähän läski kesäisillä kivikko- ja juurakkopoluilla käsille hakkaa, varsinkin täysjoustoon verrattuna. Toisaalta sitten varsinkin kosteissa paikoissa läski vaan menee. Lisäksi ajotuntuma paljon vakaampi verrattuna normi maasturiin. Ainoat ongelmat toistaiseksi olleet hajonnut takanapa (meni puolittain takuuseen) ja poikki mennyt satulatolppa. Rahoille on kyllä tullut vastinetta. Ja tuntuu sille, että ajan edetessä istahtaa paljon mieluummin läskin selkään. "Ei ne kilometrit vaan ajotunnit".
Aika samanlaisia fiiliksiä täällä Oulussa myös. Mulla edessä 24t ja takana 11-46t; harvoin noillakaan välityksillä raskaampia tarvitsisin. Renkaina Bud ja Bud (vajaan vuoden oli Lou); omaan makuun nuo ovat miellyttävämmät kuin niitä ennen olleet 4,8"-Jumbot koska juuri käsille iskevyyttä (kovuutta) kivikolla ja juurakolla on vähemmän. Toisaalta tubeless toimi murheitta Jumboilla, Surlyn renkaat meinaa päästä paineita takarenkaasta pois jos lähtiessä tiputtaa alle 0,5 barin.
Vaihdoin Loun tilalle lähes ajamattoman Budiin kun ajattelin että kesällä vois vaihteeksi kiva olla pikkasen enemmän rullaavuutta. Mutta jotenkin tuo Lou muutaman tonnin ajettuna on tekeentynyt paremmin rullaavaksi, enkä oikeastaan huomaa kummoistakaan eroa Budiin. Paitsi sivupidon paranemisena, enää ei takarengas tipahda uraan niin helposti jos tasapainoilee uran vierellä.
No niin, Silverbackiin ei sitten näemmä saa uutta vapaaratasta Verkkiksestä eikä valmistajakaan ota asiaa vakavasti eli heiltäkään ei saa mitään tukea asiaan, ei edes tietoa mikä olisi vastaava malli kun heiltä kerran ei saa vapaaratasta tilattua eikä siis myöskään Verkkiksestä.
Kannattaa vakavasti harkita ennen kuin pistää rahansa kyseisen merkin pyörään tai ostaa pyörää Verkkiksestä.
Jos pyörässä on takuu, käänny kuluttaja-asiamiehen puoleen. Saattaa auttaa, vaikkei takuuta olisikaan..
Mitäpä vielä?
Miten niin tyhmä kysymys??
^^ positiivinen kuva on kyllä jäänyt aina asioidessa Silverbackin asiakaspalvelun kanssa. Tosin jotku hommat kestää... Mikä malli on kyseessä?
Joo sillonku ne vastaa niin hyvin tulee infoa. Joskus vaan eivät jostain syystä vastaa mitää. siis silverback. Onkohan niillä ihan kunnossa ne IT-hommat sielä?
verkkokauppa.com:in asiointia kyllä ihmettelen. Aina on kyllä toiminu itellä asiakaspalvelu sielä. Oiskohan että nekin kyselevät silverbackiltä eivätkä saa vastausta?
Lähestysin uudestaa muistuttaakseni. Jääneet varmaan odottamaan vastausta
Onko kiituri kokeillu esim facebookin yksityisviestiä?
https://www.facebook.com/SilverbackBikes/
Ostin rouvalle tuon Deluxe mallin ja nyt koitan löytää pienempää eturatasta.. Onko heittää vinkkejä mistä löytyisi esim. tuo 26t..
Koitin mittailla että tuossa olisi 58mm jako mutta ne näyttää olevan 5-pultilla joten onko se kuitenkin tuo 64mm..?
Kirjanmerkit