Sramin NX-takavaihtaja, kuinka pelittää 11-46 -pakalla? Virallisesti 42 olisi maksimi mutta ainakin osan mielestä pelittäisi myös 46:een asti. Kuis on?
Sramin NX-takavaihtaja, kuinka pelittää 11-46 -pakalla? Virallisesti 42 olisi maksimi mutta ainakin osan mielestä pelittäisi myös 46:een asti. Kuis on?
Mä laitoin joskus krossariin sinne satulaputkeen vaihtajan alapuolella tuollaisen Problem Solversin Backstopin. Vaatii toki pyöreän runkoputken, ja rengastilan kanssa voi tehdä tiukkaa. Toimii kuitenkin hyvin.
Mikä noista internetin pinnalaskureista ois suhkot luotettava? Ainakin DT:n ja Prowheelbuildingin laskurit antavan vähän eri mittaa ja sit kun pitäis olla kuulemma millin sisään pinnat oikein.
Edit: Jos joku haluaa laskeskella niin halon etunavan C-L: 40 C-R 52 ja taka C-L: 40 C-R 35. Flange dia 58(kaikissa sama). Vanteeksi DT:n BR 710.
^Mä olen käyttänyt tuota: https://leonard.io/edd/. Aina on osunut kohdilleen, kun on pyöristänyt millin osat alaspäin.
Onko ideoita miten Magura RT 6 TT takajarrun saisi keskitettyä? Nyt toinen puoli laahaa ja toinen on irti vanteen jarrupinnasta. Jarrukalibeerin etupinnassa kolme säätökohtaa, joista keskimmäinen jarrujen ilmausta varten mutta kahta reunimmaisesta ei ohjekirjakaan sano mitään.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Noin hienosta systeemistä en mitään oikeata tiedä, mutta kun ei nuo muutkaan, niin yritän arvailla. Ei ole keskitysjuttu, vaan jousipalautteiset länget akselistaan vähän eritahtiin jumittaa, tippa ohutta öljyä molempiin ja käyttöä päälle. Onkohan ollenkaan tuollaista kyseessä?
Tuolla ;https://forum.slowtwitch.com/forum/S...reak_P4946485/ pähkäilty
samaa asiaa.Kolmanneksi viimeisessä postauksessa oli ollut silloiselle kysyjälle apu.
Cyclossa on Sram Apex 11-32T takapakka ja 36/46T eturattaat. Nyt pitäis saada kevyempää pienempää, joko esim 11-36T takapakalla tai eturatas pienentämällä esim. 34T.
Todella rajallisia vaan vaihtoehdot ainakin Sramilla. Tollaista 11-36T takapakkaa ei löydy ollenkaan. Eturatas löytyisi juurikin 34T jos vaan saa varmistettua että se sopii paikalleen. Tosin tuollakin jää vielä hieman turhan tiukaksi pienimmät välitykset mutta riittää nyt tähän hätään.
Onko muita suosituksia ?
^ Onko kyseessä siis 10- vai 11-vaihteinen takapakka? Molempia pitäisi olla saatavilla 11-36 SRAM 1070 ja 1170. Toinen juttu taas on, toimiiko takavaihtajasi niiden kanssa...
Jos takavaihtaja on perinteinen lyhythäkkinen Apex, se ei todennäköisesti riitä 11-36 -pakalle ja 36/46 tai 34/36 -eturattaille. Jos muokkaisi yhden eturattaan voimansiirroksi, käsittääkseni lyhythäkkisen kiristysvara riittäisi. Mutta sillä keinoin haluttu välitysten lyhyen pään keventäminen on hankalaa, jos haluaa ylläpitää kohtalaisen pitkät isoimmat välitykset.
SRAM:n osasarjat on siitä ystävällisiä, että mielestäni kaikki maasto- ja maantietakavaihtajat käyvät ristiin minkä tahansa SRAM:n vaihdekahvan tai -vivun käskytettäväksi kunhan pykälämäärä täsmää. Takavaihtajat ei ole ilmaisia jos tähtää 10-vaihteisessa vaikka X9:ään ja 11-vaihteisessa Rivaliin tai GX:ään, mutta ne mahdollistaisivat maastopakkojen käytön täysimääräisesti.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Kiitti vinkeistä. Kymppivaihteinen apex kyseessä ja taitaa olla lyhythäkkinen.
Toihan oli mielenkiintoinen tieto takavaihtajista. En välttämättä halua muodikkaaksi yhden rattaan systeemiksi mutta kyllä kevein välitys pitäisi saada vähintään 1:1, mielellään vaikka hieman kevyemmäksikin. Tuo orkkis välitys 32 takana ja 36 edessä on pirun raskas hiekkaisessa keskisuomalaisessa metsäautotie yms ylämäessä.
Mulla on aina talvella 34/44 edessä ja 11-32, sekä 12-30 pakat shimanon 10 vaihteisessa ja noilla kyllä nousee vaikka puuhun. Molemmat tuntuvat toimivan lyhythäkkisellä ultegran vaihtajalla ongelmitta.
Joo täytyy laittaa 34 eteen. Toinen syy on halu saada pienempää vaihdetta ja toinen on laajentaa vaihdealuetta. 36/46 eturattaat on mun cyclo touhuihin (maastopyöräreiteiltä maantielle) turhan lähellä toisiaan.
Pitäis saada canyonin läskiin vaihdettua polkimet funn tacticeista --> shimanon xt. Katselin eilen noita, niin on nyt pyörällä ympäri vuoden polkiessa jämähtänyt kiinni sen verran lujaa, että en pikaisella kokeilulla saanut kuin kuusiokolot vähän pyöreäksi ja noita funn tacticceja ei saa avattua normaalilla poljinavaimella vaan pelkästään kuusiokololla. Onko hyviä vinkkejä millä noita voisi vielä koittaa availla ? Auttaako kuumentaminen yhtään ? Jos ei muu auta, niin voi suositella myös uusia hyvän hintalaatusuhteen omaavia kampia dudeenPolkimet pitää kuitenkin saada pois, koska nuo ovat tulleet tiensä päähän.
Jotakin irrotusöljyä väliin ja kuumennusta, sitten kunnollisella avaimella oikeaan suuntaan vääntämällä auki.
Seuraavalla kerralla rasvaa kierteisiin.
Usein kunnon täräys irroittaa juutuneen kierteen. Tue kampi ettei väänny ja tärrskäytä polkimen ulkopäähän "lekalla" ja yritä saada kuusiokoloavain uudelleen hyvin paikoilleen. Polkimen akseli on kovaa terästä, hyvällä melkoisen pitkällä avaimella voisi vielä aueta. Jos keskiö ja kammet ovat kunnossa, niitä kantsii suojella.
Updatea vanhaan viestiin. Taannoin marisin ja kyselin onko SORA (9V) vaihdevalitsin yhteensopiva Ultegra-sarjan takavaitajan kanssa (spekseissä 9/10v). Kaikki järki sanoo, että toki on. Eli kun vaihdoin takavaihtajan (9v/SORA --> 9v/10v Ultegra) vaikeudet alkoivatVaikka kuinka sääti niin "arpoi" vaihtaessa ylös tai alas ja pahimmillaan jäi soutamaan rattaiden välillä.
Nyt kun tuon kanssa on askarreltu, säädetty ~2000tkm (oikeasti osaavienkin toimesta), tarkistettu vaijerin toiminta, tarkistettu häkin suoruus etc... niin. Oikeasti tuo SORAn vaihteenvalitsin ei ole 100% yhteensopiva. SORA vaihtaa periaatteessa pienellä napsulla yhden rattaan ylös/pienemmälle. Pidemmällä painalluksella kaksi ratasta pienemmälle. Ultegra-takavaihtajan kanssa - No Way. Toimii hyvin kun malttaa painaa 1,8 naksua (eli ei sitä kahden rattaan/vaihteen) versiota. Jos painaa yhden naksun, niin ei vaihda tai vaihtaa minuutin viiveellä. Jos taas painaa "melkein" kaksi naksua/vaihdetta, niin vaihtaa/toimii hyvin. Jos taas painaa "kaksi naksua/vaihdetta, niin vaihtaa yhden rattaan ylös ja jää rallattamaan/arpomaan kun ei vaihda kahta kerrallaan.
Sekavaa mutta toimii kunhan muistaa, että tuo "Rapidfire"-ominaisuus (kaksi vaihdetta kerallaan) ei ole kaksi vaihdetta vaan 1,x. Kun maltilla käyttää tuota ja valitsee pienemmän rattaan (mutta varoo painamasta "tupla-vaihtoa") niin ihan hyvin toimii...
Vaihtelevaa vastatuulta...
Tänään oli samaa taistelua kuin Sotanorsulla. Polkimien vaihto. Piti olla kymmenen minuutin homma, vaan menikin pari tuntia ja kuusiokolo pyöreäksi. Kaksi avainta ja polkimen akseli saivat rutkasti osumaa. Olin irrottamut ja puhdistellut polkimet viimeksi parisen kuukautta sitten, enkä ollut muistanut laittaa voidetta. Nythän ne oli sitten ruosteessa kiinni jämähtäneenä. Toisen sain irti helposti parissa minuutissa, mutta toiseen tarvittiin kokeneempaa herraa.
Ei ole itsellekään käynyt aiemmin näin. (Liian) kireälle en koskaan mielestäni laita polkimia, että ne olisi nopeat vaihtaa. Sillain sopivasti ihan muutamaan nyyttoniin.
Osaisiko kukaan neuvoa kun pyörästäni löytyy Shimano FH-RM66 takanapa johon pitäisi vaihtaa vapaaratas. Käykö esim. https://www.bike-discount.de/en/buy/...re-lx-xt-31047 ?
Tuolla kuvauksella ostaisin mielummin tuon: https://www.bikeshop.fi/Kasettirunko...pa/pY3TD98050/
alkaa konstit loppumaan...
ongelmana se että polkimet lyö tyhjää lähes joka poljin kierroksella,ei tarvitse edes kovin raskaasti polkea.vastaavaa ongelmaa on joskus ollut tyyliin kerran pidemmän lenkin aikana,mutta nyt yhden ulkona vietetyn yön jälkeen tekee koko ajan.
3x8 vaihteisto.
1. ekana tuli mieleen vapaaratas ja vaihdoin sen uuteen kun sellainen oli valmiina ja samalla tietysti laakerien säädöt.
2. huomasin ketjuissa hieman vääntyneen ja jäykän lenkin niin uusin myös ne.samalla puhdistin kaikki rattaat ja vaihtajat.
3. takavaihtajan rajoitin säädöt on mielestäni kohdallaan,isoimmalla rattaalla samassa linjassa ja pienimmällä hieman ulompana.
edelleen sama vika,polkimet rosahtelee tyhjää,ilmeisesti ketju hyppii rattailla.
telineessä "poljettaessa" ja vaihteita vaihdellessa kun ketju on isoimmalla eturattaalla ja isoimmalla takarattaalla niin ketju tippuu välillä toiseksi isoimmalle takarattaalle.jos taas laitan edessä ja takana pienimmille niin ketju tippuu vaihtajan alarissalta.en ole koskaan noin ketju ristissä ajanut mutta ei se tuota tippumistakaan ennen ole tehnyt.
mistä tota vikaa nyt seuraavaksi etsisi?
vaijeri liian tiukalla tai löysällä?
sabotaasin mahdollisuuttakaan ei ole pois suljettu kun aina ennen ollut sisällä mutta nyt eka yö ulkoruokinnassa...
^ Oliko rataspakka ja ketjut vaihdettu milloin viimeksi?
Vaihtajan kannattimen suoruus kannattaa tarkistaa.
I väntan på ännu dåligare tidet
Tapahtuuko kaikilla välityksillä vai vain joillakin? Kokeilisin myös vaihtaa niitä ketjuja ja rattaita, 3x8:lle löytyy hyvinkin edullisesti. Kokemuksen mukaan temppuilu voi alkaa hyvinkin yhtäkkisesti kun on alkaakseen.
Alumiininen 26t ovaali absolute Black ei kestänyt läskipyörässä kuin reilut 3000 km. Ratas siis kului loppuun, ketjujen vaihdon yhteydessä kävi ilmi. Vaihdoin tilalle hyllystä vanhan 24t-alumiinirattaan, mutta sillä on kilometrejä jo valmiiksi tuhatkunta takanaan joten epäilen ettei sekään kauhean kauaa tästä eteenpäin kestä. Tuli mieleen että kestävyyden nimissä voisin laittaa teräksisen rattaan tilalle; sadan gramman tappion kanssa pystyn elämään kun tuskinpa tuossa kokoluokassa painoeroa juuri enempää on.
Tietääkö kukaan löytyykö tämmöisillä spekseillä mistään ratasta: mieluiten ovaali, 24t-26t, valmistettu ruostumattomasta teräksestä, Race Face Cinch-kiinnityksellä (ei boost), narrow wide hammastus ja hintaa ei mieluusti juuri 50 euroa enempää. Ulkomailta tilailu ei ole ongelma.
Tämmöisiä löysin, mutta ei nämä ihan ole sitä mitä haen: http://www.jensonusa.com/Race-Face-C...teel-Chainring (liian iso), http://www.foxcomp.fi/surly-mr-whirl...-24t-chainring (väärä kiinnitys). Joku ukrainalainen Ka-Engineer myy titaanista muuten kaikki toiveet täyttävää ratasta, mutta se ei ihan mahdu budjettiin: http://kaeng.pro/spiderless-oval-tit...finish-exposed .![]()
Kauanko eturattaan sitten pitäisi kestää? 3tonttua on kumminkin jo tuonkokoiselle rattaalle ihan kelpo suoritus.
Kirjanmerkit