Lainaus Alkujaan tämän lähetti TrailRider Katso viesti
Aloitin tehoperusteisen harjoittelun noin vuosi sitten. Sitä ennen noin vuosi synkeiden ja tuntemuksen mukaan ajelua.
...
Tervetuloa uuteen maailmaan. Oma kroppa ja omat softat pitää opetella tuntemaan. Mulla meni 2-3 vuotta oppia miten softa ja treenitapa suhtautuu karkeasti siihen miten kroppa jaksaa ja tuntee. Postitiivista asiassa on toki, että voi myös vertailla jälkikäteen aiempia vuosia objektiivisesti. Sen jälkeen erilaisia treenejä voi kokeilla ja katsoa kehittyykö vai ei tai mikä sopii itselle. (Kokeilin viime vuoden polarisoitua ilman perinteisiä tempoja seassa ja mun kropalla kehitys oli pienempi kuin aiempien vuosien sweet spot-jaksoilla, tänä vuonna eri tavalla!)

Mulla Goldencheetah:n CP-arvo on selvästi alakanttiin omaan näppituntumaan mitä tunnin maksimi olisi tai mitä 20min testit viittaavat. Mulla treenin referenssinä toimii näppituntuma yhdistettynä 20min testeihin. Lisäksi katselen Normalisoitua tehoa rinnalla, mulla näkyy helposti että tunnin NP on yli arvioidun FTP:n, jolloin on syytä arvioida kriittisesti uudelleen onko FTP kohdallaan. (Oma ajotapa yms voi toki vaikuttaa tuohon)

2x8min testejä en ole koskaan kokeillut, joten en osaa vertailla niihin. Mulle on riittänyt 20min testit yhdistettynä fiilikseen, josta saa hienosäätöä kertoimeen ("olis tuon jaksanut kovempaakin" => FTP ~20min/nyt meni limitillä => 0.95x/...) Huomaa sen sitten lenkillä jos meni pieleen eli jos ei meinaa jaksaa 5min aikaa FTP:llä tms, jolloin tietää että meni vähän reiluksi arviot