Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
Taitaa Ultimatesta saada Enduracen pelkästään kääntämällä tankoa vähän ylöspäin.
Tämän kirjoittaminen tuntuu jotenkin itsestään selvyyden jankkaamiselta, mutta alleviivaanpa kuitenkin perusasian.

Rungon stack- ja reach-mitta määrittelevät rungon korkeussuunnassa ajoasennon säätöminimin ja pituussuunnassa säätöoptimin. Keulan kaulaputki ei tule ikinä tehtaalta minimimittaan sahattuna, eli alusrenkaita ohjainkannattimen alle lisäämällä (tai ohjainkannattimen kulmaa muuttamalla) ohjaamo nousee ylemmäs. Ohjainkannattimen pituutta muuttamalla toteutuva ajoasento lyhenee tai pitenee. Tehdaskokoonpanoon kuuluu harvoin esim. 17° ohjainkannatinta, joka tuottaa negatiivikulmassa ilman alusrenkaita matalimman mahdollisen ohjaamon.

Sitä kisakireääkin maantiepyörää voi ajaa ihan hyvin pystystä ajoasennosta jos rakentaa sellaiset säädöt. Myöhemmin kisakireään maantiepyörään voi kilometrien kertyessä rakentaa matalamman ajoasennon, kun se alkaa tuntua mielekkäältä. Endurance-pyörä on aina sen leppoisamman ajoasennon pyörä.

Toki pyörien rungoissa on varmasti muitakin ominaisuuseroja kuin pelkkä geometria. Olisi hassua, jos Ultimatea ei olisi lähtökohtaisesti suunniteltu kevyemmäksi, jäykemmäksi ja vähemmän tien pinnan tuntumaa suodattavaksi. Ja sekin olisi hassua, jos Endurancessa ei olisi enemmän rengastilaa.