GiantFillariElectrobikeHepha
Sivu 108 / 251 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 58 98 106 107 108 109 110 118 158 208 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.211 - 3.240 / 7517

Aihe: Helsingin kuvarastit

Botby grundskolahan se. Mutta eihän läheskään kaikkia kouluja olisi tarvinnut koluta vaan ainoastaan ne jotka sijaitsivat puistokadun ja puistometsän välissä, olivat peruskorjausiässä ja joita ei ennestään tuntenut Muuten se että rasti on minun laittamani ei välttämättä tarkoita että se sijaitsee idässä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Botby grundskolahan se. Mutta eihän läheskään kaikkia kouluja olisi tarvinnut koluta vaan ainoastaan ne jotka sijaitsivat puistokadun ja puistometsän välissä, olivat peruskorjausiässä ja joita ei ennestään tuntenut Muuten se että rasti on minun laittamani ei välttämättä tarkoita että se sijaitsee idässä
    Päättelyketju oli kyllä yksinkertaisempi: minulle outo eli idässä. Sen huomion olen toki myös tehnyt, että tiettyjen nimimerkkien rastit tuppaavat sijoittumaan tietyille suunnille. Joidenkin taas laajalti liki mihin tahansa.

Mutta nyt siirrän ajatukset uuteen rastiin. Tai siiirtäisin, jos ei olisi kaikenlaisia sosiaalisia velvollisuuksia työväen, ylioppilaiden ym. juhlan myötä.

Mulla saattaa olla aikaa ennen myöhempään iltaan sijoittuvia rientoja, mutta eri asia onko juuri nyt innostusta. Joka tapauksessa toivotan kaikille ja erityisesti Helsingin kuvarastiharrastajille iloista vappua, lämpenevää ja vihertyvää kevättä ja helppoja ja hankalia rasteja sopivassa suhteessa!

Rasti 1311 löytyi Roihuvuoresta Keijukaistenpolun ja Satumaanpolun välistä. Betonirakenteet liityvät paikalla 1900-luvun alkupuolella toimineeseen Johanssonin kauppapuutarhaan. Kasvihuoneista jotka näkyvät vielä vuoden 1950 ilmakuvassa on jäljellä perustuksien jäännöksiä.

Keijupuistoksikin kutsuttu Satumaanpuisto rakennettiin 2000-luvun alussa. Silloin puissa lenteli myös paikkaa varten tehtyjä keijuja, mutta ne ovat tietenkin jo aikoja sitten hävinneet.

Uudessa rastissa on myös betonisia jäännöksiä.

Rasti ei sijaitse aivan kadun, kelvin, ulkoilutien tai -polun vieressä, mutta on saavuttavissa ihan ajettavaa reittiä - en kai minä muuten sinne olisi päässyt - ei tarvita edes nappularenkaita.
    kuovipolku muokkasi tätä : 01.05.2018 at 06.59

Mä olen (taas) ymmälläni. Pilariperustukset eivät tuo mitään mieleen. Lipputankokin tuossa lienee ollut. Mihin lie liittyvät.

Jossain mäellä mitä ilmeisimmin ollaan, joten entinen mäkihyppytorni tulee mieleen. Tusinan esimerkin jälkeen olen vakuuttunut, että niissä perustukset olivat pääsääntöisesti kahdessa rivissä. Paluu lähtöruutuun. Ehkä joku muu tuntee paikan.

Tunnustan olevani oikein tyytyväinen jos olen saanut casanovan (ja muutkin hakijat) ymmälleen Kuvakulmankin olen vihdoin oppinut valitsemaan muiden esimerkkiä seuraten sellaiseksi että se paljastaa mahdollisimman vähän rastin sijainnista

Ympäristöään korkeammalla paikalla tosiaan ollaan. Kameraa kääntämällä kuvaan olisi tainnut saada kattojakin.

Mäkihyppytornit, pienetkin, ovat ymmärtääkseni olleet sellaisia rakennelmia että ne ovat vaatineet tukevamman perustan.

Lipputankoa tuossa ei ole ollut.

Vähän vanhemmissa kartoissa pitäisi näkyä jotain, koska vielä 1970-luvun lopulla (muistaakseni) tuossa oli *jotain*.

Satunnaisia maastopyöräilijöitä olen noilla tienoilla nähnyt, vaikkei alue pienehkön kokonsakaan vuoksi heitä varmasti kiinnosta.

Sitten kun paikan on hiffannut tai edes arvannut ruveta erityisesti hakemaan, nuo jäännökset erottuvat satelliittikuvassakin.

Hope this helps!

Heh, mä olen tuolla paikalla käväissyt joskus -enkä edes kovin monta vuotta sitten- siltikään en kuolemaksenikaan muista missä voisi sijaita. Ainakaan vielä.

Nyt - jos ei jo aiemmin - on JackOja sisäistänyt kuvarastien kutkuttavan ihanuuden ja kurjuuden!

Ipa Guest
    Minä puolestani luulin tietäväni ja kävinkin eilen vesisateessa toteamassa, että luulo ei ole tiedon väärti.

Onhan tuo joskus klubin ajoissa käyty. Nyt alkoi muistaa missä. Sadetta odotellessa..

Gentlemannien pyöräklubin? Niistä minulla ei ole tietoa enkä epäile nuotiota kerholaisten illanvieton aikana pidetyksi.

Joskus mainitun 1970-luvun alkupuolella ja aikaisemminkin siellä tapasivat sunnuntaisin Helsingin cockerspanielit omistajineen. Paikka oli siihen oikein sopiva koska ympäristoä ei ollut juurikaan rakennettu - syynä taisi olla myös alueen maanomistukseen liittyvät tekijät - ja kallion painanteeseen oli sulamis- ja sadevesistä syntynyt pieni lammikko, jossa koirat rotunsa edustajien tapaan erinomaisesti viihtyivät. (Nyt jäljellä on vain osin umpeenkasvanut ja kuivunut ja kaikenlaista törkyä täynnä oleva likainen mutaroppu.)

Gentlemannien pyöräklubin? ...
    Varmaankin mtbcf:n, niiden lenkillä mäkin kai tuolla. Muistelisin etten yksin ollut.

Ah so! Mountain Bike Club Finland, ne ovat varmaan ajaneet kaikkialla ja joka paikasta ainakin joskus...

Mitä vielä? Kuvassa ne eivät näy, mutta jäännöksiin kuuluu kaksi kallioon ankkuroitua kiinnitysrengasta, joiden tarkoitusta voi samalla käydä ihmettelemässä.

Ja on siellä muitakin jäännöksiä, mutta ne eivät kuulu tähän.

Eiköhän tästä vielä saada jonkinlainen kilpa-ajo aikaiseksi! Päättäväisellä takaa-ajolla saadaan karkulaiset kiinni maantiekisoissakin!

Hallainvuoren ja Kivikon välimaastoissa perustuksia Mäntykukanmetsän kalliolla 1312. rasti

Uusi kukkula, täälläkin mtbcf kanssa ajettu joskus

Joku tietty ajoi noita pitkin alaskin. Monesti olen noiden päällä ollut, mutta kantti ei ole kestänyt kokeilla.
    Roots, bloody roots

Nyt jäi kiinnostamaan, mitä tuossa rastin 1312 paikalla oikein on ollut. Joku pieni tönö näkyy vanhassa ilmakuvassa sekä pari isompaa hallia melko lailla keskellä metsää.

Uusi näyttääkin olevan sopivasti ensimmäisen maailmansodan aikaisia linnoituslaitteita, joita on kaupungin laidoilla maan mahdottomasti. Noh, joku joka tietää, hakee rastin varmasti ennen kuin minä arvaan edes ilmansuuntaa.

Mäntykukanmetsä...huvittavia nuo kaupungin nimistötoimikunnan keksimät nimet!

Kallio oli siis osa puolustusministeriön omistamaa ja armeijan harjoituskäytössäkin ollutta Malmin ampuradan aluetta, jolla oli vielä jäljellä neljä varastoparakkia ja Paukkulana tunnettu päärakennus jonka yhtä seinää komisti siihen veistetty suojeluskuntien tunnus. Rakennus oli käytössä niin kauan kuin radalla vielä harrastettiin savikiekkoammuntaa, mutta sitten se jäi tyhjäksi ja melko pian sen jälkeen paloi maan tasalle kuten kaksi parakkia - kaksi jäi Kurkimäen rakentamisen alle - jo ennen sitä.

Kalliolla oli jonkinlainen linkkimasto joka oli tuettu vaijerein kahdelta puolelta. Betoniperustusten päällä oli puinen rakennus jossa ilmeisesti oli jonkinlaisia telelaitteita. Jossain vaiheessa mastoa ei enää tarvittu ja se ja siihen liittyneet laitteet purettiin, mutta rakennus jäi paikoilleen kunnes sekin poltettiin.

Ne muut jäännökset ovat tietenkin osia Helsingin maalinnoituksesta, mm. betonisia ampumahautoja. Alueella on myös jäänteitä kaivetuista juoksuhaudoista, mutta ne ovat paljon myöhemmin harjoituksia varten tehtyjä.

Kiitoksia lisätiedoista rastin 1312 suhteen. Paikka jäi kiinnostamaan sen verran, että täytyy varmaan piipahtaa siellä muuten vaan joku päivä. Epäilin alkujaan kuvan perusteella, että tuossa olisi ollut lipputanko, mutta onko juuri siinä ollut mainittu masto? Ilmavanvontatutka tuolla kuulemma oli.

Tämä seuraava (1313) onkin toisella tapaa kinkkinen. Muutamia hyviä arvauksia on olemassa, mutta toistaiseksi ei tiedossa hyvää hetkeä niiden koluamiseen. Käykäähän nopeammat hakemassa.

Sodanaikainen ilmavalvontatutka (saksalainen Freya eli "Raija") sijaitsi kyllä Kontulan-Kivikon metsässä mutta toisaalla eli Rajakylän ja lentokentän suunnalla kalliolla. Perustuksista ei ole paljon jäljellä eikä niiden tarkoitusta arvaisi ellei se selviäisi (joskus 1990-luvulla?) kallioon hakatusta tekstistä:

Grääveliä pitkin pääsee paikalle

Pitihän sitä käydä parikymmentä kilometriä harhailemassa, jos rasti olisi vaikka löytynyt. Hienoja paikkoja, valtaisa määrä sinivuokkoja ja paljon muuta tuli vastaan, mutta ei sentään rastipaikkaa.

Oikea vastaus ei siis ole ainakaan 60°14'22.871" N 24°54'27.37" E; 60°14'7.992" N 24°53'40.722" E tai 60°13'7.548" N 24°50'23.538" E.

Haluatko että kerron sinulle tukikohdan numeron?

PS Viikonlopun lenkit menevät omalta osalta tiukasti maantiepyöräilyn merkeissä eikä säännöissä tiettävästi kielletä...no miten se tietokilpailufraasi meni...kilauttamasta kaverille

PPS Maalinnoituksen säilyneitä osia katsellessa pitää osata kuvitella se mikä on tuhottu esimerkiksi räjäyttämällä tai mikä on ajan kuluessa esimerkiksi lahonnut tai sortunut.

Haluatko että kerron sinulle tukikohdan numeron?

PS Viikonlopun lenkit menevät omalta osalta tiukasti maantiepyöräilyn merkeissä eikä säännöissä tiettävästi kielletä...no miten se tietokilpailufraasi meni...kilauttamasta kaverille

PPS Maalinnoituksen säilyneitä osia katsellessa pitää osata kuvitella se mikä on tuhottu esimerkiksi räjäyttämällä tai mikä on ajan kuluessa esimerkiksi lahonnut tai sortunut.
    Rastikuvasta tai sen enempää tuosta uudemmasta en osaa tulkita kovin syvällisiä. Linnoitteita kolutessa tuli vastaan niin räjäytettyjä, sortuneita kuin mitä ilmeisimmin keskeneräisiksi jääneitä osia.

Ei ole mahdotonta, että lumouduin jostain muusta näkemästäni niin paljon, että rasti jäi yksinkertaisesti huomaamatta. Patterinmäen kiersin kahdesti, sillä ensimmäisellä kierroksella vauhdin hurmassa en edes muistanut katsella kunnolla ympärilleni.

Tämän rastin hakekoon joku muu. Minä pidän huomenna välipäivän satulassa istumisesta, puen lenkkarit jalkaan ja käyn juoksulenkillä ensimmäistä kertaa kesän 2008 jälkeen.

Entisenä juoksijana tekee aina mieli muistuttaa siitä että fiksuin tapa aloittaaa juokseminen pitkän tauon jälkeen on tehdä *korkeintaan* 20 min lenkkejä 2-3 viikon ajan. Mutta eihän kenelläkään nykyään riitä sellaiseen kärsivällisyyttä ja pitkänäköisyyttä...joten tiedossa on taas yksi DOMS:ista kärsivä

Maalinnoituksestahan on netissäkin melko seikkaperäisiä kuvauksia ja oppaita, joista löytyvät tukikohtien ja niiden osien sijainnit koordinaatteineen. Ajamallahan näitä on yllättävän hankala löytää, sillä jäännökset ovat aika sirpaleisia ja jäävät helposti huomaamatta pienipiirteisessä maastossa ellei satu puolivahingossa osumaan juuri oikealle paikalle.

Rastikuvassa on suojahuone tai sen kivistä muurattuja säilyneet osat. Hirret ovat lahonneet ja katteet sortuneet. Eli tukikohdan rintamasuunta on kumpareen toiselle puolelle.

Jos voimia jää ja sopiva aikarako siunaantuu, voisin ehkä sittenkin ajatella suuntaavani pienelle palauttavalle rastinhakulenkille - ellei sitten joku MBCF:n jäsen tai hang-around member ole jo ehtinyt asettaa uutta rastia!

Suursuon sairaalan pohjoispuolella olevalla mäellä, Pakilantien ja Suursuonlaidan risteyksen koillispuolella sijaitsee puolustusasema XXII:3, johon kuuluu mm. kolme betonista suojahuonetta ja yksi kivestä muurattu suojahuone. Kaikki katetut rakenteet on räjäytetty. Rasti 1313:

Tuumin mielessäni että iltalenkki taitaisi jäädä ajamatta kuvarastista huolimatta, mutta samassa muistin että ennen kuin gravelista oltiin kuultukaan ei ollut mitään erikoista siinä ettei maantiepyörillä eikä 23-millisillä renkaillakaan epäröity jatkaa matkaa siitä mihin päällyste loppui.

Uuden rastin kanssa kävi sitten kuten jo muutaman kerran aikaisemmin eli aivan loistava idea osoittautuikin vanhaksi rastiksi, joten täytyy tyytyä tähän. Kuva ei ole kovinkaan monen päivän takaa vaikka siltä ehkä näyttää - kevät vain edetä aika monta kukonaskelta Rasti sopisi ehkä paremmin käytettäväksi pimeämpänä vuodenaikana, mutta onhan näitä kuvarasteja haettu yötä myöten

1312 ja 1313 ovat olleet ainakin 4K reiteillä.

Vanha

Uusi

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Tunnustan, että tätä rastikuvaa on tullut ihmeteltyä jo useampi tovi, mutta sijainnista ei toistaiseksi ole mitään käsitystä. Kaikki arvaukset ovat osoittautuneet vääriksi.

Ilmakuvassa kohteesta erottuu pari Deleten konttia, ja katto on suojattu valk.pressulla.

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Mutta kun mun koneessa ei ole sellaista ohjelmaa joka osaisi hakea satelliittikuvasta sinisiä kontteja

Ensisilmäyksellä rasti vaikutti ensin tutulta ja helpolta: siinähän on se koulu siinä urheilupuiston laidassa! Mutta ei se tietysti ollut - koulu oli kaksikerroksinen eikä ojan ylittävällä tiellä ollut puukaiteita.

Rakennus ei edes taida olla mikään koulu eikä opisto (vaikken minä lähes kaikkia tunnekaan). Arkkitehtuuriltaan se on sen verran anonyymi että toisaalta siihen on tuskin kiinnittänyt huomiota ohiajaessaan ja toisaalta sen luulee nähneensä vaikkei olisi koskaan nähnytkään. Semmoinen tunne kuitenkin on että se voisi olla tunnistettavampi toiselta puolelta.

Sijainnista en osaa kuvan perusteella päätellä juuri mitään. Mutta jos hakisin Helsingin kuvarasteista kaikki Laren asettamat ja merkitsisin ne kartalle, saisin ehkä rajattua Itä-Helsingistä jonnekin luoteeseen ulottuvan vyöhykkeen jolta rastia kannattaisi etsiä

Olen mä tuolla aikanaan kuusi vuotta pulpettia kuluttanut.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •