Pesin talven ravat ja suolat pois ja alta paljastuikin pyörä, joka näyttää edelleen melkein uudelta 
Sukulakurenkaista oli tullut tollanen 38-milliseksi listattu tubeless ready -versio, joten päätin kokeilla. Kaikesta hypetyksestä johtuen odotukset oli aika korkealla. Näppituntumaltaan oli aika paksukylkiset nuokin, mutta ajotuntumaltaan selvästi näppituntumaa paremmat eli kyljet on joustavammat kuin, mitä tubeless ready -renkaissa keskimäärin tuppaa olemaan. Vähän sellanen umpikumimainen fiilis kuitenkin, ainakin näin aluksi. Mutta ehkä noi tuosta notkistuu, kun saavat vähän kilsoja alle ja "Made in Japan" lämmittää mieltä. Edelleen olen sitä mieltä, että ihan puhtaasti ajofiiliksen kantilta arvostellen ei Challengen Open Tubular + ohut butyyli- tai lateksisisuriyhdistelmää voita mikään tubeless ready. Mutta paljon muita hyviä ominaisuuksia tubelekseen tietty liittyy.
Vähän toi 38 milliä (Belgium+:lla 40 mm true) myös tuntuu turhan möhköltä, vaikka ajaessa toi tuntuu itseasiassa leveyttään kapeammalta sopivasti pyöreän profiilin ansiosta. Joka tapauksessa mun osalta taitaa olla "paksuin mahdollinen rengas" -ajat ohi ja onneksi en aikoinaan speksannut Cycloon yhtään isompaa rengastilaa. 36-millinen olis voinut olla kesäkäyttöön kivempi sit kuitenkin. Edelleen etsinnässä se täydellinen ja oikea eli true 35-36 mm leveä, pieninappulainen, oikeasti ohutkylkinen, selvästi alle 400-grammainen ja pyöreäprofiilinen tubeless ready.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit