HephaGiantElectrobikeGarmin
Sivu 32 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 22 30 31 32 33 34 42 82 132 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 931 - 960 / 10545

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #931
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    4.554
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ari H Katso viesti
    Vaihdoin Rouvan pyörään kesäkumit - nyt Nexus 7 -napavaihde paukkuu/rutisee kun käyttä hiukan enemmäkin voimaa.
    Miksi?
    Mitä tehdä?
    Pari muutakin kommentoi jo asiaa, nuo Nexus/Alfine napahärvelit
    ovat erittäin tirsmuja (nirso) perussäädölle. Tuosta itsekin lähtisin.
    Vaijerin kireys ja kyseessä olevan dropppisysteemin myötä myös
    kiekon asento haarukassa.
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

  2. #932
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Eräs tapaus ku tuttavani oli heittämässä seiskapykäläistä simpan takakiekkoa metallinkeräykseen, kun oli regastyössä avannut vaijerin päästä nippelin eikä oikeaoppisesti liittimistään. Kun oli pannut kiekon takaisin, vaihteisto paukkui juuri noin. Oli sillä ajettukin jo paljon. Kaikki pyörivä kiinnostaa, niin otin sen jotta voin avata mielenkiinnon tyydyttämiseksi. Ei siinä mitään vikaa vielä ollut, katsoin netistä ohjeet säädöille ja panin sen yhteen varapyörään, josta viisiportainen napa oli lähes loppu ja hirvittävän raskas ajettava. Tämä pelaa edelleen miksipä ei kun ei sillä kukaan ajakaan.😁

  3. #933
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Kyllä on. Normaalissa ovaalissa laskennallinen välitysmuutos on neljä hammasta, eli 32T-ratas vastaa 34:n hampaan pyöreää välityksen ollessa pisimmillään ja 30:n hampaan pyöreää välityksen ollessa lyhimmillään.

    Se ei kuitenkaan määrittele sitä, onko ketjusi liian lyhyt. Jos se on katkaistu jostain syystä aivan minimiin 32:n hampaan pyöreälle rattaalle, sitten se tullee olemaan kaksi linkkiä liian lyhyt. Mutta ketjun katkaisemiselle aivan äärimmäiseen minimiin ei yleensä ole perusteltua syytä.

    Täysjoustopyörän kanssa pitää tietysti huomioida myös jousituksen vaikutus, eli ketjun pituus tulisi määrittää iskari kasaan painettuna.
    Tämä vastaus on kyllä sellainen aivopieru, että pitää oikein palata. CamoNilta on unohtunut ellipsin keskeinen ominaisuus - kehän puoliskot miltä tahansa kohtaa ovat saman mittaiset. Ja vaikkei geometriaa ymmärtäisi, voi katsoa ovaalirattaalla varustetun pyörän takavaihtajaa. Ihme - se pysyy paikallaan vaikka ketju liikkuu. 32T-ovaali menee ihan samalla ketjulla kuin 32T-pyöreä.

    Tämä on sikälikin ilahduttavaa, että ovaaliratas ei hukkaa watteja takavaihtajan heilutteluun edestakaisin.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  4. #934
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    Tämä on sikälikin ilahduttavaa, että ovaaliratas ei hukkaa watteja takavaihtajan heilutteluun edestakaisin.
    Miettimättä nyt sen enempää geometriaa (analyyttinen geometria ei ollut lukiossa eikä varsinkaan yliopistossa vahvuuksiani...), totean kuitenkin että kyllä mulla vaan häkki pientä edes-takas -liikettä tekee kun pyöritän kampia taaksepäin. Edessä 26t ovaali.

  5. #935
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Minullakin kävi mielessä että olenkohan käyttänyt vääriä ovaaleja, kun ihan ilmiselvästi takavaihtajan alempi rissa heijaa edes takaisin kampien pyöriessä. Piti ihan käydä tarkastamassa kaikki neljä pyörää, toimiiko kaikki samalla tavalla. Näytti toimivan.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  6. #936
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Niin kosahtaako tuo karen yhtälö siinä kohtaa, ettei ketju ole tietenkään 360ast rattaassa kiinni. Muutenhan tosiaan hampaita ja ketjun pituutta on eturattaalla täsmälleen sama määrä, on se sitten ovaali tai ei.

  7. #937
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Tarkoitat varmaan 180 astetta?

  8. #938
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Eilen mukana Tapiolan kirjaston järjestämässä fillarin huoltoneuvonta-tapahtumassa. Kohdalle sattui hauska 90-luvun Tunturi jossa (ratas)vaihteet toimi jännästi nurinpäin / "Puolalaisella käänteislogiikalla" Eli jousi veti isoimmalle takarattaalle. Eli peukalolla painettiin vaihdetta "isommalle". Ylämäessä taas pienempää saa sisään painamalla nappia, jousi hoitaa homman.... Onkos tuollaisia toteutuksia enemmänkin? Vaihteistossa ei ollut tunnistettavaa valmistajan infoa, joten en tiedä valmistajaa tai tyyppiä. Täytyy myöntää, että hetken piti arpoa miten saa vaihdevaijerin löysälle kuoren saamiseksi irti rasvausta varten. Samassa fillarissa myös rullajarrut, jotka ajajansa esitteli "levyjarruina"
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  9. #939
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Shimanolla tuon kaltaisia vipuja/takavaihtajia kutsutaan low normal ja rapid rise nimillä.

  10. #940
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Tuota taidetaan kutsua "rapid rise" vaihtajaksi.Vaikka tuolla lisää aiheesta ;https://www.bikeforums.net/bicycle-m...erailleur.html ja http://forums.mtbr.com/shimano/where...go-707003.html

  11. #941
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Mistäköhän tommosen akselin löytää? Varmaan noilla On-Onella voisi olla mutta onko toi mitenkään yleinen? Läskistä, pituus 160 mm ja ulkohalkaisija 15 mm. Meni poikki, en tiedä miten sekin onnistui.

    https://www.youtube.com/watch?v=yCLAyFGJGxI

    E1. Ilmeisesti nää on Stansin napoja niin sieltä löytyy varmaan apu. Akselin paksuus vielä hämää kun nopeasti katsottuna en löytänyt noin paksua taka-akselia

  12. #942
    Nytpä kävi niin ikävästi, että tänään uudella pyörällä kouluun lähtiessäni huomasin polkimen olevan poissa kammen kierteiltä (Kiinni, mutta aivan vinossa).Eilen kävin 20 km lenkillä, ikään kuin testiksi, kun ei viitsinyt lähteä kovin pitkälle jos pyörä kyrvähtää. Tässä vaiheessa en vielä huomannut mitään, saattoi tosin löystyä niin hitaasti, ettei sitä erottanut. Kammesta oli mennyt osittain kierteet, mutta sain polkimen kuitenkin kiinni. Poljin oli siis asennettu oikein, vasemmasta polkimesta kyse, joten kierretty kiinni vastapäivään, riittävän kireälle. Osaatteko kuulkaa viisaat ihmiset kertoa, uskaltaako tuolla ajaa, poljin tuntuu olevan tukevasti kiinni, ja pysyi ainakin tämän päivän kiinni. Entä olisiko mun syytä ottaa Shimanoon tai pyörän myyjään(Bikester) yhteyttä?

  13. #943
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Miko Leino Katso viesti
    Nytpä kävi niin ikävästi, että tänään uudella pyörällä kouluun lähtiessäni huomasin polkimen olevan poissa kammen kierteiltä (Kiinni, mutta aivan vinossa).Eilen kävin 20 km lenkillä, ikään kuin testiksi, kun ei viitsinyt lähteä kovin pitkälle jos pyörä kyrvähtää. Tässä vaiheessa en vielä huomannut mitään, saattoi tosin löystyä niin hitaasti, ettei sitä erottanut. Kammesta oli mennyt osittain kierteet, mutta sain polkimen kuitenkin kiinni. Poljin oli siis asennettu oikein, vasemmasta polkimesta kyse, joten kierretty kiinni vastapäivään, riittävän kireälle. Osaatteko kuulkaa viisaat ihmiset kertoa, uskaltaako tuolla ajaa, poljin tuntuu olevan tukevasti kiinni, ja pysyi ainakin tämän päivän kiinni. Entä olisiko mun syytä ottaa Shimanoon tai pyörän myyjään(Bikester) yhteyttä?
    Viisaasta en tiiä, mutta varmaankin ihminen oon. Kävisin reklamoimassa pyörän myynyttä liikettä, jos polkimet on heidän asentamat

  14. #944
    Polkimet mä asensin itse, pyörä kun tilattu netistä, niin pakattu toki mahdollisimman pieneen tilaan. Se tässä juuri onkin onkelmana.

  15. #945
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Viisaasta en tiiä, mutta varmaankin ihminen oon. Kävisin reklamoimassa pyörän myynyttä liikettä, jos polkimet on heidän asentamat
    Polkimet mä asensin itse, pyörä kun tilattu netistä, niin pakattu toki mahdollisimman pieneen tilaan. Se tässä juuri onkin onkelmana.

  16. #946
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    4.554
    "Polkimet mä asensin itse"
    Ei millään pahalla tai muutoinkaan veetuiilakseen,
    tuon perusteella saattaa olla aika heikkoa reklamoida myyjää.
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

  17. #947
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Miko Leino Katso viesti
    Poljin oli siis asennettu oikein, vasemmasta polkimesta kyse, joten kierretty kiinni vastapäivään, riittävän kireälle. Osaatteko kuulkaa viisaat ihmiset kertoa, uskaltaako tuolla ajaa, poljin tuntuu olevan tukevasti
    Hieman epäilen tuota ”poljin oli asennettu oikein”. Jos se on nyt vinossa, sillä ei voi ajaa vaan on kohta kokonaan irti. Vai otitko sen irti ja ruuvasit uudelleen kiinni?

  18. #948
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    Hieman epäilen tuota ”poljin oli asennettu oikein”. Jos se on nyt vinossa, sillä ei voi ajaa vaan on kohta kokonaan irti. Vai otitko sen irti ja ruuvasit uudelleen kiinni?
    Irti otin ja uudestaan kiinnitin. Se mua juuri huolettaakin, uskallanko luottaa siihen, että se pysyy kiinni,kun ulkoreunasta kierteet melki sileänä, mutta rungon puolelta ihan päällisin puolin hyvässä kunnossa. Äsken uskaltauduin käymään kaupassa, 11 km yhteensä. Pysyi kiinni, eikä löystynyt. Eli voinko olettaa, että se on ihan fine?

  19. #949
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Niin kauan kun se pysyy kiinni, on asiat ihan kunnossa.

  20. #950
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Niin kauan kun se pysyy kiinni, on asiat ihan kunnossa.
    Täytyy vaan luottaa siihen. Voin kyl sanoo, et mun tuurilla se laukee lopullisesti just ku oon jossain 80 km päässä kotoa.

  21. #951
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    144
    ^Jos kierre on huonossa kunnossa ja peloottaa että poljin irtoaa niin teflonteippiä mukaan http://www.biltema.fi/fi/Rakentamine...pi-2000035476/.
    Ei maksa mitään, ei paina mitään ja tota kun pyöräyttää polkimen kierteisiin niin pysyy ainakin sen verran että mahdollisesti irronnut poljin pysyy kotiin asti kiinni ja sen saa vielä irtikin.

  22. #952
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jomppanen Katso viesti
    ^Jos kierre on huonossa kunnossa ja peloottaa että poljin irtoaa niin teflonteippiä mukaan http://www.biltema.fi/fi/Rakentamine...pi-2000035476/.
    Ei maksa mitään, ei paina mitään ja tota kun pyöräyttää polkimen kierteisiin niin pysyy ainakin sen verran että mahdollisesti irronnut poljin pysyy kotiin asti kiinni ja sen saa vielä irtikin.
    Kiitos, kiitos, kiitos, ja vielä kerran kiitos! Tuotahan voisi vetäistä ikään kuin tiivisteeksi jo valmiiksi. Hetken jo aattelin näyttää sille hitsipilliä, mutta tuota teippiä voisi kokeilla, kerta ei maksa kun 4 muumitikkaria. Vielä kertaalleen, kiitos!

  23. #953
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    226
    DT SWISS R 24 SPLINE DISC

    Kiekot niin edessä kuin takana ovat vääntyneet n 2cm kohdalta. Parista eri kohtaa edestä ja takaa vain yhdestä. Ihme juttu, että vielä lenkit onnistuvat. Minkä verran kannattaa antaa vääntyä ennen uusien ostamista
    Alussa täysiä ja lopussa kiristää.

  24. #954
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ynnykkä Katso viesti
    DT SWISS R 24 SPLINE DISC

    Kiekot niin edessä kuin takana ovat vääntyneet n 2cm kohdalta. Parista eri kohtaa edestä ja takaa vain yhdestä. Ihme juttu, että vielä lenkit onnistuvat. Minkä verran kannattaa antaa vääntyä ennen uusien ostamista
    Vie rihdattavaksi mielummin.

  25. #955
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    114
    Ketjut pitää valita takapakan mukaan. Eli 10 vaihteiseen 10 vaihteisen ketju. 9 rattaiseen 9 ketju jne. Eturatas ei taida tuosta välittää? Eli olipa ketju miten monelle vaihteelle tahansa se toimii eturattaan/rattaiden kanssa?

    Entäs eri valmistajien välillä? Onko mahdollista käyttää esim sram takapakkaa, vaihtajaa ja ketjua shimanon eturattaiden ja vaihtajan kanssa?

  26. #956
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Scrap Katso viesti
    Ketjut pitää valita takapakan mukaan. Eli 10 vaihteiseen 10 vaihteisen ketju. 9 rattaiseen 9 ketju jne. Eturatas ei taida tuosta välittää? Eli olipa ketju miten monelle vaihteelle tahansa se toimii eturattaan/rattaiden kanssa?

    Entäs eri valmistajien välillä? Onko mahdollista käyttää esim sram takapakkaa, vaihtajaa ja ketjua shimanon eturattaiden ja vaihtajan kanssa?
    10s pakalla toimii 11s ketjukin ja onkohan toisinkinpäin. Varmaankin jossain kohtaa tulee ketjun sisäleveys ja etuhammasrattaan ulkoleveys vastaan, eli ne alkavat ahdistamaan.
    Mulla on nyt 10s pakka, ketju ja 11s eturattaat maantiepyörässä ja ne pelaa hyvin.
    Hypridissä on muuten 9s osia, mutta 7s etuvaihtaja.
    Eri valmistajien ketjut on vaihtokelpoisia, jopa campagnolon ketju toimii esim shimanossa, vaikka eroaan vähän mitoiltaan. Toki valmistaja suosittaa omaa, siihen tarkoitettua, ketjua.

  27. #957
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    226
    Vanne ei ole kiero vaan reunat ovat oudosti vääntyneet. Itsellä ei tälläistä onkelmaa ole aijemmin ollut. Ilmeisesti osunut viime kesänä johonkin terävään kuoppaan useamman kertaa.
    Alussa täysiä ja lopussa kiristää.

  28. #958
    Dear Eki, onx normaalia??

    Kun teen etujarrulla ns. "medium"-jarrutuksen, niin ohjaustangossa tuntuu selvää täristystä. Hiekalla, soralla, puhtaalla asfaltilla kaikilla sama juttu. Jos jarrutan kevyesti tai teen maksimijarrutuksen, niin ilmiö ei esiinny. Takajarrulla en myöskään ole huomannut samaa. Tunnetta voisi ehkä verrata auton ABS-jarrujen aktivoitumiseen, mutta ei ihan niin voimakas. Ja mielestäni kyseessä ei ole renkaan pidon rajoitus. Jarru ei siis mene jarrutuksessa lukkoon.

    Kyseessä on Sram Apex hydrauliset levyjarrut (flat mount), ja droppitankopyörä. Täristyksen huomaa parhaiten jos ajaa hupuilta. Mulla ei ole ennen ollut droppitankopyörää levyjarruilla, niin en tiedä kuuluuko tämä asiaan.

  29. #959
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Onko ohjauslaakeri oikein säädetty?
    Tärinä ei kuulu asiaan.

  30. #960
    Ajattelin kunnostaa pojan vanhan Yosemiten X-Dirtin. Rahallisestihan tuossa ei ole järkeä mutta huvikseen ja varapyöräksi voisi tehdä..
    Keskiölaakeri on kaput ja kammetkin kierossa, myös takapakka ja ketjut pitäisi uusia. En ole vielä pyörää purkanut ja kun en ole fillareita juuri kunnostanut, osien valinta on vähän hakusessa.

    Kammiksi meinasin hakea Motonetistä nämä:
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/38499...likantti-musta

    Mikähän keskiölaakeri noille kammille ja Biltsun pyörään sopii?

    Takapakaksi kävisi varmaan tämä:
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/38170...G41-8-v-11-30T

    Ebaystä lisäksi halpa jäykkä keula rikkinäisen pomppukepin tilalle..

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7217
    Viimeinen viesti: Tänään, 19.30

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •