GiantGarminHephaElectrobike
Sivu 30 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20 28 29 30 31 32 40 80 130 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 871 - 900 / 10558

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #871
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    RT66 on niin pomminvarma peruslevy kuin olla voi ja tosiaan halpakin vielä. Kolme paria olen omistanut eikä mitään pahaa sanottavaa.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  2. #872
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Kuusankoski
    Viestit
    19
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tattelsson Katso viesti
    Mulla on tuossa työn alla kaksipyöräisen laatikkopyörän jarrupäivitys ja uusiksi jarruiksi on tulossa ilmeisimmin Shimanon XT hydrauliset levyjarrut. Pakko saada rullajarruja parempi jarrutusteho. Teen ite.
    Olin itse samassa tilanteessa viitisen vuotta sitten, kun Bakfietsissä olleet rullajarrut häipyivät pienessäkin alamäessä. Alkuperäiset jarrut olivat sopivat lähinnä Hollannin tasamaille. Ne olivat muistaakseni mallia BR-IM45. Haaveilin levyjarruista, mutta... Laatikkopyörän navat olisivat menneet uusiksi ja runkoon olisi pitänyt hitsata jarrusatuloiden kiinnitykset prikulleen suoraan, joten levyjarrut jäivät haaveeksi.

    Vaihdoin BR-IM80 jarrut. Eiväthän ne ole levyjarrut, mutta kun muistaa märkäpainoltaan 120 - 150 kg Bakfietsin massan hitauden ja isoiksi kasvaneet kersat laatikossa, niin en ole harmitellut levyjarrujen jäämistä haaveeksi.

    Nykyisin BR-IM80 jarruja vastaava on käsittääkseni Shimanon Nexus RBRC6000 -alkuisilla tuotenumeroilla. Suosittelen vaihtamaan niihin.

    Mutta jos sinulla on levyjarrunavat ja rungossa paikat jarrusatuloille, niin mikäs siinä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tattelsson Katso viesti
    Laatikkopyörä kun on kyseessä, on kahvalta etujarrulle matkaa kolme metriä.

    Kysymyksiä:

    1) Voiko noita jarruletkuja katkoa ihan oman tarpeen mukaisiin mittoihin, vai onko niissä jotkin päätteet, joita ei voi katkoa?
    Paikallisessa pyöräkorjaamossa on varmasti metritavarana jarruletkua, ja kiltti kauppias pätkii sinulle valmiiksi sopivat pätkät kun menet sinne pyörän kanssa. Mutkineen etujarruletku on yllättävän pitkä.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tattelsson Katso viesti
    2) Sopiiko noihin Shimanon jarruihin kaikkien muidenkin valmistajien letkut, vai onko niissä joku oma kiinnitys tai vastaaava?
    Letkuissa on mutterilla kiristettävä helmiliitos. Letkun sisäpuolelle lyödään tukiholkki, joka on samantapainen kuin muovisten vesijohtoputkien liitoksissa käytettävä. Shimanon helmi käy varmasti Shimanon jarruun, ja paikallinen kauppias myy helmet ja holkit edullisesti letkujen kera.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tattelsson Katso viesti
    3) Voiko Shimanon oman jarruletkun jatkaa, jos sen mitta ei riitä? Onko olemassa joitain erityisiä jatkoja ja millaisella työkalulla niitä jatkoja tehdään?
    Miksi letkuja pitäisi jatkaa? On paljon helpompi pätkäistä rullasta letku ja jättää siihen vielä sopiva työvara.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tattelsson Katso viesti
    Teen ite ja säästän. Kiitän jo etukäteen asiantuntevista vastauksista.
    Suosittelen, että otat apupojaksi kaverin, joka on tehnyt putkitöitä ja ilmannut auton jarruja. On ikävää, jos helmiliitos pettää risteyksessä ja jarru roiskii nesteet pihalle. Laatikkopyörää kun ei pysäytetä tassujarrulla. Säästö voi mennä pahasti debet-puolelle siinä kohtaa.

    Edit:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tattelsson Katso viesti
    Yhteensopiiko tämä Jagwiren letku Shimanon jarrujen kanssa?

    https://www.bike24.com/1.php?content...5B146%5D=18207
    Sovittimella: https://www.bike24.com/1.php?content...5B146%5D=18207

  3. #873
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti salaisuus Katso viesti
    Miksi letkuja pitäisi jatkaa? On paljon helpompi pätkäistä rullasta letku ja jättää siihen vielä sopiva työvara.
    Voisi olla joku asennukseen tai huollettavuuteen liittyvä syy, jonka perusteella olisi fiksua jatkaa jarruletkua pikaliittimellä. SRAM:lla on siihen tarkoitukseen connect-a-magic -liitin ja Shimanolla on muistaakseni ollut ainakin maantielle tarkoitettujen hydraulisten jarrujen yhteydessä samanlainen. Mutta tuo connect-a-magic on taas siinä mielessä hankala asennettava, että ne pikaliittimet on prässätty tehtaalla ja letku lyhennetään aina sieltä toisesta päästä.

    Joka tapauksessa asennuksesta tulee siistimpi jos voi käyttää yhtä pitkää letkua. Ja tietysti jokainen liitos on myös potentiaalinen vuotokohta.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  4. #874
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tattelsson Katso viesti
    Mulla on tuossa työn alla kaksipyöräisen laatikkopyörän jarrupäivitys ja uusiksi jarruiksi on tulossa ilmeisimmin Shimanon XT hydrauliset levyjarrut. Pakko saada rullajarruja parempi jarrutusteho. Teen ite.
    Mulla päivitettiin kuormattuna n. 230kg laatikkopyörään tehokkaammat levyjarrut Fillarivelhon toimesta kun tehdasasenteiset M315 keitti isossa alamäessä.

    Pähkäiltiin yhdessä toteutusta, hylättiin jatkaminen hankalana. Sen sijaan vedettiin uudet letkut vanhaa letkua vetämiseen apuna käyttäen. Piti katsoa jarrut joissa letku ei ole valmiiksi prässätty, vaan saa kiinni ”olivella” (vitsi näitä termejä, mikä oliivi.. ). BR-M6000 tuli sitten valittua. Jarrulevyt isommiksi (203mm eteen ja taakse) ja metalliset jäähdytysrivoilla varustetut jarrupalat, josko auttaisi. En ole viitsinyt kokeilla kovaa vauhtia alamäessä

  5. #875
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    286
    Mikä vapaaratas tuo on & millaisen pakan tuohon saa kiinni?

    Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla

  6. #876
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Käykö shimano SL-RS35 Revoshiftin tilalle Acera SL-M310 Rapid Fire vipuvaihtaja?
    Takavaihtaja on Acera RD-M360.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  7. #877
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    190
    Päivitin pyörään br-m7000 jarrut. Lyhensin letkut ilman ilmaamista ja tuntuma oli napakka. Huomasin että kun käännän pyörän ylösalaisin niin kahva painuu lähelle tankoa. Ilmaa kahvassa ja pyörää kääntäessä kupla lähtee liikkeelle kohti jarrusatulaa vai mikä tämän selittää?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys

  8. #878
    Pitäis toimia ainakin shimanon omien yhteensopivuustaulukoiden mukaan.
    http://productinfo.shimano.com/#/com...432&acid=C-437

  9. #879
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    ^Kiitos. Taulukko vaikuttaa tallentamisen arvoiselta tiedolta.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  10. #880
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.210
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JK- Katso viesti
    Mikä vapaaratas tuo on & millaisen pakan tuohon saa kiinni?

    Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
    Sinkulanapa. Yksi ratas plus pari holkkia. Tai kai siihen kolme ratasta sais mahtumaan

    Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  11. #881
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nicco Katso viesti
    Päivitin pyörään br-m7000 jarrut. Lyhensin letkut ilman ilmaamista ja tuntuma oli napakka. Huomasin että kun käännän pyörän ylösalaisin niin kahva painuu lähelle tankoa. Ilmaa kahvassa ja pyörää kääntäessä kupla lähtee liikkeelle kohti jarrusatulaa vai mikä tämän selittää?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Enpä ole itsekään koskaan joutunut Shimanon jarruja ilmaamaan jos olen letkut lyhentänyt. Muistelisin joskus joutuneeni kuitenkin pumppailemaan kahvaa muutaman kerran jos pyörä on ollut ylösalaisin, koska muuten kahva on mennyt kuvailemallasi tavalla lähemmäs tankoa, joten lienee normaalia? Voihan sitä yrittää tietty ilmata tai sitten ratkaisuna voisi olla ettei yritä jarruttaa samalla jos ajat paljonkin renkaat ylöspäin.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  12. #882
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    190
    ^ Ok. Eli yritän pitää renkaat kohti maata ja jos ne pyrkii kohti taivasta niin voin lopettaa jarruttelun. Näillä vinkeillä pärjää varmasti pitkälle


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys

  13. #883
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nicco Katso viesti
    Päivitin pyörään br-m7000 jarrut. Lyhensin letkut ilman ilmaamista ja tuntuma oli napakka. Huomasin että kun käännän pyörän ylösalaisin niin kahva painuu lähelle tankoa. Ilmaa kahvassa ja pyörää kääntäessä kupla lähtee liikkeelle kohti jarrusatulaa vai mikä tämän selittää?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Voipi olla että satulassa on myös ilmaa. Itse ilmasin juuri viikko takaperin perusteellisesti takajarrun(SLX), kun kahva tahtoi välillä painua liikaa. Otin satulan kokonaan irti takahaarukasta ja pidin sen siten, että ilma pääsee satulan päästä pois. Ja ilmaa tuli yllättävän paljon. Molemmista päistä öljyä sisään-ulos, sisään-ulos...Nyt toimii jarru moitteetta.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  14. #884
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    28
    Nuo ilmaamattomat jarrut tuntuu välillä toimivan oikein hyvin, mutta jos ne pääsee lämpiämään kunnolla niin sit voi käydä hupsis ihan normaalissa pyörän käyttöasennossa ja se ei oo kivaa.

  15. #885
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    53
    Pieni kysymys.
    Voinko lyödä jarruihin jotain muuta jarrunestettä(esim autoille tarkoitettua) kuin valmistajan omaa? Toki siis valmistajan suosituksen mukaista DOT 5.1 nestettä.

  16. #886
    zipo Guest
    Sama Dot arvo riittää.

  17. #887
    Liittynyt
    04/2016
    Viestit
    37
    Epätoivoisesti yritän saada kona jaken jarrut (hayes cx comp) edes hitusen tehokkaammiksi. Tarkotuksena oli vaihtaa palat, jos noihin edes saa mitään parempia kuin orkkikset? ja mielessä oli myös isompien levyjen vaihto. Näyttää noita adaptereita olevan sata erilaista, eikä mitään hajua niistä, niin löytyykö tollaseen sopivia adaptereita, että 180mm levyt menisi?

  18. #888
    Weston Guest
    Tällaisen avulla https://www.ebay.com/itm/262590349420 ajattelin laittaa tällaisen https://www.ebay.com/itm/362086485155 kiinni 15x150 Blutoon.
    Teoriassa toimii, mites käytännössä? Tekisi mieli testata fatbikea plussarenkaalla.

  19. #889
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Päivittelin viime syksynä työmatka-hybridiin väljistyneen SORA-takavaihtajan (9v) tilalle alennusmyynnistä silmämunaan sattuneen Ultegran (9/10v). Etuvaihtajana vanha SORAn "peukalo-etusormi"-valitsin. Pientä taistelua käynyt tuon säädön kanssa ja MUTUna joutuu peukalolla hakemaan aika paljon syvemmälle, että saa tuon vaihtamaan isommalle rattaalle. SORAn kanssa sai tuon vaihtamaan maksimissaan kaksi ratasta isommalle painamalla valitsimen pohjaan. Nyt ei mene kuin yhden tai "puolitoista" eli ei vaihda kunnolla ja palaa takaisin "yhden isommalle" (sekavaa...) Ihan kuin tuo vetosuhde olisi jotenkin erilainen. Ristiriitaista kyllä kaikki vaihteet löytyvät ja varsinkin alas isoimmalta rattaalta vaihtaa tuntien säädön jälkeen virheettömästi ratas kerrallaan. Mielipuolessa vaan tänään lenkillä kävi, jotta olisiko tuo Ultegra suunniteltu ehkä monitoimikahvoille ja vetosuhde olisi jotenkin erilaiseksi mitoitettu. Järki sanoo, että jos tuo vaihtaa virheettömästi isommalta rattaalta pienemmälle niin ei se tarvittava peukalon liike isommalle vaihtaessakaan voi olla aiempaa isompi. Olisi jäänyt päivittämättä, jos olisin tiennyt tähän palaneen työmäärän Varsinkin kun "TURO"-teknikko (se peilistä vastaan tuijottava) ensin onnistui hätäillessään ryssimään kannakkeen kierteet. No hakemaan uusi kannake paikallisesta kivijalasta. Tuo sitten olikin vissiin jostain "kolaripyörästä" kun oli valmiiksi kiero. Eikun korjaamaan alkuperäisen kierteet.... Ja sen päälle nyt sitten tuo tuntikausien säätely...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  20. #890
    Toivottavasti ei ole off-topic, mutta tuli tossa ostettua pitkästä aikaa fillari. Ei mikään erikoinen Tunturi montauk 29. Täsä kun kattelin niin ihan kuin renkaat vipattaisi. Hämääkö renkaan kuvio silmää vai voiko olla mahdollista että uudessa pyörässä vipattaa. Myös takaa jarrusta kuuluu pieni ääni kun rengastapyörittää vapaasti. Ääni on pieni mutta mietin että pitäisikö jarrua koittaa säätää vai onko vain alku kankeutta uusissa jarruissa?

  21. #891
    Etupyörän länkijarru ei keskity kunnolla vaan laahaa toiselta toiselta puolelta vanteeseen, jousi näyttää painavan kiinni vanteeseen. Vaijerin kuoresta nostamalla saa palan irti vanteesta. Laitoin siis purkkavirityksenä vaijerin nippusiteellä kiinni niin, että jarru ei laahaa. Mutta onko tuossa jokin säätö, jolla tuon jarrun saisi keskitettyä kunnolla? Vaijerin kuoren pituudessa joku juttu? Vaijerin pituussäätöruuvin säädössä ei ollut tuohon taikaa vaan pala oli koko ajan kiinni vanteessa sääti kumpaan auuntaan tahansa. Pyörä on Felt Z85, jarrulängissä ei näy merkkiä - olisiko tuo Tektro?

  22. #892
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Malamuutti Katso viesti
    Etupyörän länkijarru ei keskity kunnolla vaan laahaa toiselta toiselta puolelta vanteeseen, jousi näyttää painavan kiinni vanteeseen. Vaijerin kuoresta nostamalla saa palan irti vanteesta. Laitoin siis purkkavirityksenä vaijerin nippusiteellä kiinni niin, että jarru ei laahaa. Mutta onko tuossa jokin säätö, jolla tuon jarrun saisi keskitettyä kunnolla? Vaijerin kuoren pituudessa joku juttu? Vaijerin pituussäätöruuvin säädössä ei ollut tuohon taikaa vaan pala oli koko ajan kiinni vanteessa sääti kumpaan auuntaan tahansa. Pyörä on Felt Z85, jarrulängissä ei näy merkkiä - olisiko tuo Tektro?
    https://youtu.be/q4ay12CSF48


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  23. #893
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Kiitos, tuosta oli apua vaikka vika taisi sitten loppujen lopuksi olla hieman löysä jarrulänkien kiinnityspultti. Tuskin olisin ilman tuota älynnyt lähteä kiinnityspulttia kiristelemään.

  24. #894
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Oppesin ongelmaan, yhteensopivia ovat nykyiset osat, ei missään välttämättä vikaa, ehkä jossain jotain likaa, vaijerin ja sen kuoren tarkistusta, öljyäkin saattaa kaivata, jostain vikaakin löytyä.
    Ultegran palautusjousi on vankempi kuin entisen, selittänee vaihtamisen tuntuman mutoksen.

  25. #895
    Liittynyt
    06/2014
    Viestit
    87
    Semmonen ongelma/ominaisuus vaivaa dtswiss m1900ssa kun vaihdoin sunracen 10vaihteisen 11-42 pakan, niin pyörii kammet mukana 10rattaalla. Shimanon lukitusrenkaalla ei pyöri niin pahasti. Shimanon pakalla ei moista ominaisuutta ollut. On kokeiltu laittaa rikka pakan alle, mut silleen ottaa vielä kovemmin kiinni.

  26. #896
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    144
    Onks ihan ok käyttää Sram NX voimansiirrossa Shimanon 105-sarjan ketjuja vai hajooks kaikki heti?
    11-speed on molemmat.

  27. #897
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    ^^Siis vapaaratas jumittaa? Puhdista vapaarattaan hampaat ja mahdollisesti laakerit. Toisaalta se ei pitäs olla pakasta kiinni
    ^Sram, Simppa ja KMC pitäs toimia ristiin.

    Sent from my iPhone using Tapatalk

  28. #898
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    144
    Thanks, sitä vaan jännitin kun toinen on maastovaihde ja 105 tielle.

  29. #899
    Liittynyt
    06/2014
    Viestit
    87
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    ^^Siis vapaaratas jumittaa? Puhdista vapaarattaan hampaat ja mahdollisesti laakerit. Toisaalta se ei pitäs olla pakasta kiinni
    ^Sram, Simppa ja KMC pitäs toimia ristiin.

    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Kaikki on puhdistettu. Vika ilmeisesti siinä, että sunracen romut painaa päätykorkkia laakerin ulkokehää vasten, niin pyörii sillä mukana.

  30. #900
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jomppanen Katso viesti
    Thanks, sitä vaan jännitin kun toinen on maastovaihde ja 105 tielle.
    En oo kyllä ihan varma, mutta omassa Sramin maastopakassa toimii Ultegran ketjut. En pistä päätäni pantiksi.


    edit. Netistä löydetyssä kuvassa hg601 paketissa maantiepyörän, maastopyörän ja sähkövempeleen kuva.

    Kuva otettu tietokoneen näytöltä perunalla.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7217
    Viimeinen viesti: 22.10.2025, 19.30

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •