RT66 on niin pomminvarma peruslevy kuin olla voi ja tosiaan halpakin vielä. Kolme paria olen omistanut eikä mitään pahaa sanottavaa.
RT66 on niin pomminvarma peruslevy kuin olla voi ja tosiaan halpakin vielä. Kolme paria olen omistanut eikä mitään pahaa sanottavaa.
Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011
Olin itse samassa tilanteessa viitisen vuotta sitten, kun Bakfietsissä olleet rullajarrut häipyivät pienessäkin alamäessä. Alkuperäiset jarrut olivat sopivat lähinnä Hollannin tasamaille. Ne olivat muistaakseni mallia BR-IM45. Haaveilin levyjarruista, mutta... Laatikkopyörän navat olisivat menneet uusiksi ja runkoon olisi pitänyt hitsata jarrusatuloiden kiinnitykset prikulleen suoraan, joten levyjarrut jäivät haaveeksi.
Vaihdoin BR-IM80 jarrut. Eiväthän ne ole levyjarrut, mutta kun muistaa märkäpainoltaan 120 - 150 kg Bakfietsin massan hitauden ja isoiksi kasvaneet kersat laatikossa, niin en ole harmitellut levyjarrujen jäämistä haaveeksi.
Nykyisin BR-IM80 jarruja vastaava on käsittääkseni Shimanon Nexus RBRC6000 -alkuisilla tuotenumeroilla. Suosittelen vaihtamaan niihin.
Mutta jos sinulla on levyjarrunavat ja rungossa paikat jarrusatuloille, niin mikäs siinä.
Paikallisessa pyöräkorjaamossa on varmasti metritavarana jarruletkua, ja kiltti kauppias pätkii sinulle valmiiksi sopivat pätkät kun menet sinne pyörän kanssa. Mutkineen etujarruletku on yllättävän pitkä.
Letkuissa on mutterilla kiristettävä helmiliitos. Letkun sisäpuolelle lyödään tukiholkki, joka on samantapainen kuin muovisten vesijohtoputkien liitoksissa käytettävä. Shimanon helmi käy varmasti Shimanon jarruun, ja paikallinen kauppias myy helmet ja holkit edullisesti letkujen kera.
Miksi letkuja pitäisi jatkaa? On paljon helpompi pätkäistä rullasta letku ja jättää siihen vielä sopiva työvara.
Suosittelen, että otat apupojaksi kaverin, joka on tehnyt putkitöitä ja ilmannut auton jarruja. On ikävää, jos helmiliitos pettää risteyksessä ja jarru roiskii nesteet pihalle. Laatikkopyörää kun ei pysäytetä tassujarrulla. Säästö voi mennä pahasti debet-puolelle siinä kohtaa.
Edit:
Sovittimella: https://www.bike24.com/1.php?content...5B146%5D=18207
Voisi olla joku asennukseen tai huollettavuuteen liittyvä syy, jonka perusteella olisi fiksua jatkaa jarruletkua pikaliittimellä. SRAM:lla on siihen tarkoitukseen connect-a-magic -liitin ja Shimanolla on muistaakseni ollut ainakin maantielle tarkoitettujen hydraulisten jarrujen yhteydessä samanlainen. Mutta tuo connect-a-magic on taas siinä mielessä hankala asennettava, että ne pikaliittimet on prässätty tehtaalla ja letku lyhennetään aina sieltä toisesta päästä.
Joka tapauksessa asennuksesta tulee siistimpi jos voi käyttää yhtä pitkää letkua. Ja tietysti jokainen liitos on myös potentiaalinen vuotokohta.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Mulla päivitettiin kuormattuna n. 230kg laatikkopyörään tehokkaammat levyjarrut Fillarivelhon toimesta kun tehdasasenteiset M315 keitti isossa alamäessä.
Pähkäiltiin yhdessä toteutusta, hylättiin jatkaminen hankalana. Sen sijaan vedettiin uudet letkut vanhaa letkua vetämiseen apuna käyttäen. Piti katsoa jarrut joissa letku ei ole valmiiksi prässätty, vaan saa kiinni ”olivella” (vitsi näitä termejä, mikä oliivi..). BR-M6000 tuli sitten valittua. Jarrulevyt isommiksi (203mm eteen ja taakse) ja metalliset jäähdytysrivoilla varustetut jarrupalat, josko auttaisi. En ole viitsinyt kokeilla kovaa vauhtia alamäessä
![]()
Mikä vapaaratas tuo on & millaisen pakan tuohon saa kiinni?
Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
Käykö shimano SL-RS35 Revoshiftin tilalle Acera SL-M310 Rapid Fire vipuvaihtaja?
Takavaihtaja on Acera RD-M360.
epäasiallinen maastopyöräilijä
Päivitin pyörään br-m7000 jarrut. Lyhensin letkut ilman ilmaamista ja tuntuma oli napakka. Huomasin että kun käännän pyörän ylösalaisin niin kahva painuu lähelle tankoa. Ilmaa kahvassa ja pyörää kääntäessä kupla lähtee liikkeelle kohti jarrusatulaa vai mikä tämän selittää?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys
Pitäis toimia ainakin shimanon omien yhteensopivuustaulukoiden mukaan.
http://productinfo.shimano.com/#/com...432&acid=C-437
^Kiitos. Taulukko vaikuttaa tallentamisen arvoiselta tiedolta.
epäasiallinen maastopyöräilijä
Enpä ole itsekään koskaan joutunut Shimanon jarruja ilmaamaan jos olen letkut lyhentänyt. Muistelisin joskus joutuneeni kuitenkin pumppailemaan kahvaa muutaman kerran jos pyörä on ollut ylösalaisin, koska muuten kahva on mennyt kuvailemallasi tavalla lähemmäs tankoa, joten lienee normaalia? Voihan sitä yrittää tietty ilmata tai sitten ratkaisuna voisi olla ettei yritä jarruttaa samalla jos ajat paljonkin renkaat ylöspäin.![]()
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
^ Ok. Eli yritän pitää renkaat kohti maata ja jos ne pyrkii kohti taivasta niin voin lopettaa jarruttelun. Näillä vinkeillä pärjää varmasti pitkälle
Sent from my iPhone using Tapatalk
Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys
Voipi olla että satulassa on myös ilmaa. Itse ilmasin juuri viikko takaperin perusteellisesti takajarrun(SLX), kun kahva tahtoi välillä painua liikaa. Otin satulan kokonaan irti takahaarukasta ja pidin sen siten, että ilma pääsee satulan päästä pois. Ja ilmaa tuli yllättävän paljon. Molemmista päistä öljyä sisään-ulos, sisään-ulos...Nyt toimii jarru moitteetta.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nuo ilmaamattomat jarrut tuntuu välillä toimivan oikein hyvin, mutta jos ne pääsee lämpiämään kunnolla niin sit voi käydä hupsis ihan normaalissa pyörän käyttöasennossa ja se ei oo kivaa.
Pieni kysymys.
Voinko lyödä jarruihin jotain muuta jarrunestettä(esim autoille tarkoitettua) kuin valmistajan omaa? Toki siis valmistajan suosituksen mukaista DOT 5.1 nestettä.
Sama Dot arvo riittää.
Epätoivoisesti yritän saada kona jaken jarrut (hayes cx comp) edes hitusen tehokkaammiksi. Tarkotuksena oli vaihtaa palat, jos noihin edes saa mitään parempia kuin orkkikset? ja mielessä oli myös isompien levyjen vaihto. Näyttää noita adaptereita olevan sata erilaista, eikä mitään hajua niistä, niin löytyykö tollaseen sopivia adaptereita, että 180mm levyt menisi?
Tällaisen avulla https://www.ebay.com/itm/262590349420 ajattelin laittaa tällaisen https://www.ebay.com/itm/362086485155 kiinni 15x150 Blutoon.
Teoriassa toimii, mites käytännössä? Tekisi mieli testata fatbikea plussarenkaalla.
Päivittelin viime syksynä työmatka-hybridiin väljistyneen SORA-takavaihtajan (9v) tilalle alennusmyynnistä silmämunaan sattuneen Ultegran (9/10v). Etuvaihtajana vanha SORAn "peukalo-etusormi"-valitsin. Pientä taistelua käynyt tuon säädön kanssa ja MUTUna joutuu peukalolla hakemaan aika paljon syvemmälle, että saa tuon vaihtamaan isommalle rattaalle. SORAn kanssa sai tuon vaihtamaan maksimissaan kaksi ratasta isommalle painamalla valitsimen pohjaan. Nyt ei mene kuin yhden tai "puolitoista" eli ei vaihda kunnolla ja palaa takaisin "yhden isommalle" (sekavaa...) Ihan kuin tuo vetosuhde olisi jotenkin erilainen. Ristiriitaista kyllä kaikki vaihteet löytyvät ja varsinkin alas isoimmalta rattaalta vaihtaa tuntien säädön jälkeen virheettömästi ratas kerrallaan. Mielipuolessa vaan tänään lenkillä kävi, jotta olisiko tuo Ultegra suunniteltu ehkä monitoimikahvoille ja vetosuhde olisi jotenkin erilaiseksi mitoitettu. Järki sanoo, että jos tuo vaihtaa virheettömästi isommalta rattaalta pienemmälle niin ei se tarvittava peukalon liike isommalle vaihtaessakaan voi olla aiempaa isompi. Olisi jäänyt päivittämättä, jos olisin tiennyt tähän palaneen työmääränVarsinkin kun "TURO"-teknikko (se peilistä vastaan tuijottava) ensin onnistui hätäillessään ryssimään kannakkeen kierteet. No hakemaan uusi kannake paikallisesta kivijalasta. Tuo sitten olikin vissiin jostain "kolaripyörästä" kun oli valmiiksi kiero. Eikun korjaamaan alkuperäisen kierteet.... Ja sen päälle nyt sitten tuo tuntikausien säätely...
Vaihtelevaa vastatuulta...
Toivottavasti ei ole off-topic, mutta tuli tossa ostettua pitkästä aikaa fillari. Ei mikään erikoinen Tunturi montauk 29. Täsä kun kattelin niin ihan kuin renkaat vipattaisi. Hämääkö renkaan kuvio silmää vai voiko olla mahdollista että uudessa pyörässä vipattaa. Myös takaa jarrusta kuuluu pieni ääni kun rengastapyörittää vapaasti. Ääni on pieni mutta mietin että pitäisikö jarrua koittaa säätää vai onko vain alku kankeutta uusissa jarruissa?
Etupyörän länkijarru ei keskity kunnolla vaan laahaa toiselta toiselta puolelta vanteeseen, jousi näyttää painavan kiinni vanteeseen. Vaijerin kuoresta nostamalla saa palan irti vanteesta. Laitoin siis purkkavirityksenä vaijerin nippusiteellä kiinni niin, että jarru ei laahaa. Mutta onko tuossa jokin säätö, jolla tuon jarrun saisi keskitettyä kunnolla? Vaijerin kuoren pituudessa joku juttu? Vaijerin pituussäätöruuvin säädössä ei ollut tuohon taikaa vaan pala oli koko ajan kiinni vanteessa sääti kumpaan auuntaan tahansa. Pyörä on Felt Z85, jarrulängissä ei näy merkkiä - olisiko tuo Tektro?
https://youtu.be/q4ay12CSF48
Sent from my iPhone using Tapatalk
Oppesin ongelmaan, yhteensopivia ovat nykyiset osat, ei missään välttämättä vikaa, ehkä jossain jotain likaa, vaijerin ja sen kuoren tarkistusta, öljyäkin saattaa kaivata, jostain vikaakin löytyä.
Ultegran palautusjousi on vankempi kuin entisen, selittänee vaihtamisen tuntuman mutoksen.
Semmonen ongelma/ominaisuus vaivaa dtswiss m1900ssa kun vaihdoin sunracen 10vaihteisen 11-42 pakan, niin pyörii kammet mukana 10rattaalla. Shimanon lukitusrenkaalla ei pyöri niin pahasti. Shimanon pakalla ei moista ominaisuutta ollut. On kokeiltu laittaa rikka pakan alle, mut silleen ottaa vielä kovemmin kiinni.
Onks ihan ok käyttää Sram NX voimansiirrossa Shimanon 105-sarjan ketjuja vai hajooks kaikki heti?
11-speed on molemmat.
^^Siis vapaaratas jumittaa? Puhdista vapaarattaan hampaat ja mahdollisesti laakerit. Toisaalta se ei pitäs olla pakasta kiinni
^Sram, Simppa ja KMC pitäs toimia ristiin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Thanks, sitä vaan jännitin kun toinen on maastovaihde ja 105 tielle.
Kirjanmerkit