GiantGarminElectrobike
Sivu 24 / 29 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 14 22 23 24 25 26 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 691 - 720 / 860

Aihe: Retro MTB, fotoja ja jorinaa

  1. #691
    Liittynyt
    11/2017
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    121
    Oman tietämyksen taso on huono, mutta tunnistaisiko joku Scottin maastopyörää n.1990-luvun loppupuoliskolta? Siis onko ollut minkälainen peli tuolloin.
    Kuva 1 https://1drv.ms/u/s!Ans9HWekTCBk4GfeAK5d5qSVxELX
    Kuva 2 https://1drv.ms/u/s!Ans9HWekTCBk4GZispiN2i4IWHYM
    Takaratas https://1drv.ms/u/s!Ans9HWekTCBk4GiurEid7DIe3Zkn
    Enemmän kuviakin saa otettua, on vain aika hurjassa kunnossa... niin jäi kuvat ottamatta vielä.

    Kyseessä siis Scott Montego adventure series 4130 mtb cromo tubing ja takavaihtaja shimano alivio, etuvaihtaja altus c50 olisko 3x7?, vannejarrut. Naisten mallinen, matala yläputki.
    cimzy muokkasi tätä : 04.03.2018 at 20.19 Syy: etuvaihtajan merkki väärin, kuva koko pyörästä

  2. #692
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.340

    Retro MTB, fotoja ja jorinaa

    ^Minulla on jossain jemmassa 90-luvun Scott -esitteitä mutta ei ihan käsillä nyt. Kyllä tuossa kaikki viittaa edullisemman pään maasturiin, ehkä maksimissaan n. 2 tuhannen markan hintaluokkaan, todennäköisesti alle.

  3. #693
    Tuo Scott Montego näyttäisi olevan vuosimallia 1994 (Bike Markt 2/1994 sivu 316) Hinta 899 DM. Runkomateriaali CroMo PG / Hi-Ten, eli halvinta mahdollista rautaa. Painoksi ilmoitettu 13,7 kg.
    Vertailun vuoksi Scottin parhaat maasturit Deore XT osilla maksoivat tuolloin + 3000 DM.

  4. #694
    Liittynyt
    11/2017
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    121
    ^kiitos tiedosta. Kannattaako tämän luokan vanhoja enää alkaa laittamaan, saako niistä pelejä ? Tämä yksilö on ollut tyyliin muutaman kerran kesässä ajossa. Vaihteet ei vaihdu oikein, eli säätöhommia ainakin olis tiedossa, jos ei uusi sitten kaikkea...

  5. #695
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.195
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti cimzy Katso viesti
    ... Kannattaako tämän luokan vanhoja enää alkaa laittamaan, saako niistä pelejä...
    Haluatko että mielipide kerrotaan suoraan vai sulosanoin kaunistellen?


  6. #696
    Liittynyt
    11/2017
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    121
    Luultavasti olet sitä mieltä, että peli on teräsjätettä
    No, ainakin selvisi hiukan historiikkia. Jos tuohon jotain alkaa niin pesua vaan. Ehkä siitä vielä jonkinlainen kakkoskulkine tulee. Eikä ole edes minun omistuksessa, kunhan mielenkiinto vanhaa kohtaan heräsi

  7. #697
    Pese, huolla voimansiirto ja ota kori plus lokarit irti = win.

    e: Niin, ja seisotatuki pois myös.

  8. #698
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.340
    Toki pesu, huolto ja säätö kannattaa. Arkikäytössä varmasti ihan toimiva peli eli jättäisin ne lokaritkin.

  9. #699
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti travelleroftime Katso viesti
    Pese, huolla voimansiirto ja ota kori plus lokarit irti = win.

    e: Niin, ja seisotatuki pois myös.
    Miks ihmeessä kukaan ottaisi noita varusteita pois. Noihan on arkipyörässä ihan pakollisia. Päinvastoin toi tarvitsisi vielä valot.

  10. #700
    Liittynyt
    04/2018
    Paikkakunta
    Jämsä
    Viestit
    39
    Satuin löytämään tuossa retroilijan unelman eli ajamattoman, täysin alkuperäisen ja vielä suojamuoveissa olevan Nakamura Summitin! Oli unohtunut joltain kaverilta tallin perukoille (tämäkin on näköjään mahdollista..) ja kun kävin hakemassa sitä, niin oli vielä pahvit, muovit ja tarrat kiinni Ainoa epäselvä asia on vielä vuosiluku. Muistan itse vuoden -99 Summitin, joka tämä ei ole, ja osasarjat viittaa jonnekin välille 95-99. Muistaisiko joku tarkemman vuosiluvun? Alla on osalistaa siltä osin, kun niitä muistin ja tunnistin, ja lisäksi kuva nahkamunasta. Tangossa oli kiinni myös vanhan liiton nousukahvat, mutta otin ne hetkellisesti pois esteettisyyden nimissä

    Runko: Nakamura Summit, double-butted Cro-Mo (44cm)
    Kiekot: Ritchey Rock RCX + Shimano LX M563 Parallax -navat
    Renkaat: Maxxis C-1160 1.95" Grey-Skinwall
    Jarrut: XT M739 + Dia-Compe kahvat
    Etuvaihtaja: XT M739
    Takavaihtaja: XT M739 (8-speed)
    Vivut: SRAM SRT 800X X-Ray Gripshift
    Kammet: Sugino Impel
    Satula: Ritchey Vector


  11. #701
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    ^ Ooh, todella eroottinen löytö. Ritchey-mies arvostaa kehiä ja penkkiä, muutenkin laadukkaita osia. Minkäkokoiselle kuskille tuo runko suunnilleen on? Kokonaisuus näyttää varsin sopusuhtaiselta 26" kiekoilla.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  12. #702
    Liittynyt
    04/2018
    Paikkakunta
    Jämsä
    Viestit
    39
    Tuo on 44cm runko eli vastannee varmaan aika lailla M-koon runkoja (17-18"). Itsellä tallin kaikki yksilöt 16-18 tuumaisia ja tämä menee tuntumaltaan samaan kastiin. Itse olen siis 178cm. Tosin ajotestiä en ole suorittanut, ei raaski muuttaa täysin ajamatonta yksilöä vähän ajetuksi! Ainakaan vielä.

  13. #703
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Aivan, olisin jotenkin veikannut pienemmäksi... Se on hyvän ja sopusuhtaisen näköinen kun se on sellaiseksi suunniteltu. Todella hieno peli kaikenkaikkiaan
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  14. #704
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.195
    Hitto vie, nyt on kyllä hyvä löytö! Onneksi on mulle pieni, muuten alkaisin kinuta sitä.


  15. #705
    Liittynyt
    04/2018
    Paikkakunta
    Jämsä
    Viestit
    39
    Oli kyllä mielenkiintoinen tapaus. Kaveri siivosi ilmeisesti autotalliaan ja myynti-ilmoituksen vähän epäselvä kuva (non-drive side) jätti aika paljon auki. Menin paikalle ja kyselin vähän pyörän tarinaa. Sanoi ostaneensa sen pojilleen, mutta eivät olleet innostuneet, muisteli pyörän olleen "varmaan jonkun viis vuotta" tallissa. Käänsin ympäri ja totesin vain että osien perusteella taitaapi kyllä olla +20 vuotta vanha yksilö.. Niin ne vuoden vierii!

  16. #706
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    On kyllä upea! Itsekin aloittelin maastopyöräharrastuksen vuonna 1999 Nakamuralla, mutta XT:n osista sai vain unelmoida paperikatalogeista siihen aikaan.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  17. #707
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Lpr:n kupeessa
    Viestit
    1.632
    Toristako löysit?

  18. #708
    Liittynyt
    04/2018
    Paikkakunta
    Jämsä
    Viestit
    39
    Eilen kaivelin just esiin vuoden -99 fillarilehden katalogin ja muistu mieleen samat Konien ja Kleinien katalogihaaveilut 😄 Toria ei tule nykyään paljoa selailtua, mutta nyt kävi hirvee säkä ajotuksen kanssa. Lähti lopulta vielä pilkkahinnalla matkaan, mutta toisten romu on toisten aarre!

  19. #709
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dami Katso viesti
    Lähti lopulta vielä pilkkahinnalla matkaan, mutta toisten romu on toisten aarre!
    Loistava diili
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  20. #710
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Lpr:n kupeessa
    Viestit
    1.632

  21. #711
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Nakamuran Xt m739 antaa teoriassa vuoden 1996, mutta voi olla 97 tai 98 myös. Luettelosta voisi selvitä koska vielä oli xt:n 8-vaihteita uusissa pyörissä, tuo oli viimeinen.

  22. #712
    Liittynyt
    04/2018
    Paikkakunta
    Jämsä
    Viestit
    39
    Onneks et ehtiny hakeen, pelkäsin koko ajan että joku soittaa sinne ja tarjoo enemmän 😄

  23. #713
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Lpr:n kupeessa
    Viestit
    1.632
    Joo, onnittelut voittajalle

  24. #714
    Liittynyt
    04/2018
    Paikkakunta
    Jämsä
    Viestit
    39
    Mulla tosiaan vanhin katalogi mitä löyty oli -99, joten jos joltain löytyy vanhempaa ja löytäisi vuosimallin, niin arvostaisin sitä suuresti

  25. #715
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.443
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti BB Holland Katso viesti
    Nakamuran Xt m739 antaa teoriassa vuoden 1996, mutta voi olla 97 tai 98 myös. Luettelosta voisi selvitä koska vielä oli xt:n 8-vaihteita uusissa pyörissä, tuo oli viimeinen.
    Samaan aikahaarukkaan laittaisin, kaverin 1995 Nakamura Zenitillä (STX-RC osat) sain maastopyöräkipinän ja 1996 katselin vastaavia, päädyin Konaan.
    V-jarrut tulivat vähän tuon jälkeen, ekat julkaistu 1996, 1998 veikkaan, vanha XT vuodet: https://en.wikipedia.org/wiki/Shimano_Deore_XT

    Runkonumeroa kannattaa tutkailla, siellä on joskus sarjassa vuosikin mainittu.

  26. #716
    Liittynyt
    04/2018
    Paikkakunta
    Jämsä
    Viestit
    39
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Runkonumeroa kannattaa tutkailla, siellä on joskus sarjassa vuosikin mainittu.
    Hyvä vinkki, vilkaisin sitäkin, mutta ei pystynyt sen perusteella mitään päättelemään. Nuo SRAMin xray vivut tuli markkinoille ilmeisesti -95 ja niitä oli pyörissä useita vuosia eli niistäkään ei pysty sen enempää päättelemään.

  27. #717
    Liittynyt
    03/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dami Katso viesti
    Satuin löytämään tuossa retroilijan unelman eli ajamattoman, täysin alkuperäisen ja vielä suojamuoveissa olevan Nakamura Summitin! Oli unohtunut joltain kaverilta tallin perukoille (tämäkin on näköjään mahdollista..) ja kun kävin hakemassa sitä, niin oli vielä pahvit, muovit ja tarrat kiinni Ainoa epäselvä asia on vielä vuosiluku. Muistan itse vuoden -99 Summitin, joka tämä ei ole, ja osasarjat viittaa jonnekin välille 95-99. Muistaisiko joku tarkemman vuosiluvun? Alla on osalistaa siltä osin, kun niitä muistin ja tunnistin, ja lisäksi kuva nahkamunasta. Tangossa oli kiinni myös vanhan liiton nousukahvat, mutta otin ne hetkellisesti pois esteettisyyden nimissä

    Runko: Nakamura Summit, double-butted Cro-Mo (44cm)
    Kiekot: Ritchey Rock RCX + Shimano LX M563 Parallax -navat
    Renkaat: Maxxis C-1160 1.95" Grey-Skinwall
    Jarrut: XT M739 + Dia-Compe kahvat
    Etuvaihtaja: XT M739
    Takavaihtaja: XT M739 (8-speed)
    Vivut: SRAM SRT 800X X-Ray Gripshift
    Kammet: Sugino Impel
    Satula: Ritchey Vector
    Arkistot tuli koluttua läpi ja Fillari-lehden 1997 luettelosta löytyy vastaava yksilö. Identtinen kuvakin löytyy, vaikka siinä alla lukeekin zenith(erittäin todennäköisesti painovirhe).
    -97 on ainoa malli jossa on ritcheyn kehät, kun -96 ja -98 malleissa näytti oleva mavicin kehät. -99 malli on sitten jo 27-vaihteinen.

    ovh hinta näyttäis olevan 6290 mummonmarkkaa

  28. #718
    Liittynyt
    04/2018
    Paikkakunta
    Jämsä
    Viestit
    39
    Loistavaa, suuret kiitokset vaivannäöstä! Nuo vanhat fillarilehdet on kyllä huikea tiedonlähde. 👍🏻

  29. #719
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.345
    Aloinpa sitten retroilemaan. Vaikka en perinteisesti ole itseäni juuri maasturimiehenä pitänyt, niin nyt noin 20 vuoden jälkeen voi taas kokeilla. Sattumoisin pyörälläkin on ikää parisenkymmentä vuotta. Sitäpä juuri ajattelin kysyä, täällä kun varmaan joku tuntee mallin ja osaa kertoa tarkan valmistusvuoden? Itse arvioin noin 1997. Osien alkuperäisyys kiinnostaa myös, oman arvioni mukaan tuo on satulaa ja renkaita lukuun ottamatta aikalailla originaalissa kokonpanossa.

    Pyörä on siis Tunturi Kayapo, vihreä-keltainen väritykseltään. Vaihteet, navat ja kammet Shimano STX-RC. Jarruissa lukee BH-M600, kahvoissa vain Shimano servo-wave action. Vaihdevivut Alivio. Vanteet hieman ihmetytti: Weinmann ZAC19, mittoina lukee Ertro 559x19, 26x1,75. Minusta nuo vaikuttaa maastopyörän vanteiksi vähän kapoisilta, mutta kai ne tuohon aikaan on tuollaisia olleet? Navat on kuitenkin alkupäisen malliset STX-RC, niin tuskin tuohon kukaan on kehiä vaihtanut.

    Ja pyörän kunto: Osien kunnon perusteella tuo vaikuttaa todella vähän ajetulta. Esim. vanteiden reunaan ei ole kulunut minkäänlaista pykälää ja navoissa laakeripinnat näytti lähinnä ajamattomilta. (Kuvassa takavanteessa näkyvät jäljet on jotain valkoisia täpliä, kai hapettumaa) Rataspakankin arvelen olevan alkuperäinen ja liki kulumaton. Kaikki toimii hienosti. Runkoa on valitettavasti pidelty hieman huolimattomasti, maalipinnassa on siellä ja täällä pientä nirhaumaa ja takahaarukassa varmaankin jonkun halvatun tukijalkaviritelmän jättämät hankaumat ja niissä ruostetta. Joissakin osissa, kuten kammissa, on naarmuja ja hapettumaa. Puuhastelin viikonlopun tuon kanssa, eli täysin osiin purku, putsaus, rasvaus ja kasaus. Vaijerit ja jarrupalat laitoin uudet. Huollon jälkeen tuo on tekniikaltaan aikalailla priimaa, mutta noiden ulkoisten virheiden takia ei ihan museointikelpoinen. Kylilläkäyntipyöräksi sitä kyllä ajattelinkin ja siinä käytössä nuo ei haittaa, eipä näytä turhan houkuttelevalta kun on vähän kulumaa. Pienen totuttelulenkin käväisin, ja hyvin pelaa. Ajoltaan pyörä tuntuu, noh, ysärimaasturilta... Kapeisiin kumeihin ja mutkaisiin tankoihin tottuneelle melko outo, mutta eiköhän tuohon sopeudu sen verran, että siitä kesäksi kaupparassin saa. Yllättävän hyvin kulkee kuitenkin. Uudet jarrupalat ja vaijerit huomioiden koko investointi jäi kaksinumeroisiin euromääriin.

    -

  30. #720
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HMK Katso viesti

    Minäkin sanoisin, että vuodelta 1997. Mulla on vuotta nuorempi, jossa oli paljon samoja osia. Muistan hyvin nähneeni myös näitä vihreitä versioita.





    Huono pyörä, vain 91 700 kilometriä ajettu ja heti ruostui runko puhki.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •