https://www.bike-discount.de/en/buy/...a-valve-582823
tossa noita jatkoja jotka käyvät venttiileihin joista sielu ei purkaudu.
https://www.bike-discount.de/en/buy/...a-valve-582823
tossa noita jatkoja jotka käyvät venttiileihin joista sielu ei purkaudu.
Muuhun haittaan tommosten jatkojen kanssa en ole törmännyt kuin paineiden tarkistus pumppauksen jälkeen mittarilla.
Maastokiekkojen painoiset sinkulakiekot tuubirenkailla johonkin kauppakassiin? En keksi mitään järkevää perustetta. 22mm ja 24mm tuubeissa pitää kuitenkin käyttää maantiepaineita (>6bar), ne on melko erilaiset ajaa verrattuna johonkin hybridin 38mm leveään sekakäyttöön tarkoitettuun renkaaseen.
Continental Sprinterit (tai Sprinter Gatorskinit) on aika lyömättömät tuubit jos kriteerinä on idioottivarmuus.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Pitkään ammattilaisten kisoja tullut seuratuksi tv-penkkiurheilijana ja tuota kautta noihin tuubirenkaisiin hyvinkin kaukaa tutustuneena tuntuu ajatus noista melkoisen vieraalta muualla kuin ammattihuoltajien, ammattikuskien tai ainakin kisakuskien käyttämänä.
Tuossa yksi linkki tuubien käytännöllisyydestä
https://kartturi.wordpress.com/2012/09/
Itse laitoin juuri elämäni ensimmäisen maantiepyörän ja hommasin siihen rohkeasti tuubikiekot. Liimaushommat ei pelota, kun käytän liiman sijasta Mariposan teippiä. Tuubeiksi tulee 25mm Vittorian Corsa G+.
Ao. videossa tuosta teipistä.
https://youtu.be/Jh2YycUtxPI
^Oikein valittu. Mariposan teippi (Carogna siis) näyttäisi korjaavan Tufon teipin suurimman heikkouden, eli se toimii myös vanhaa teippiä poistaessa. Asennushan on IMHO molempien osalta samanlainen prosessi.
Olen juuri "nollaamassa" paria kiekkoparia Tufon tuhojen osalta. Käytössä firman oma liuotintökötti. Helpompaa kuin ilman mitään, mutta silti aivan täysin perseestä... (Samantyyppistä hommaa kuin liimaaminen, eli alkuun saatanallista sottaamista, mutta rutiinin kehittyessä ns. tehtävissä.)
Ostin tulevaisuuden varalle ison pajarullan Carognaa, koska yhden yhtä nakkia en enää Tufon teipillä asenna.
Mielestäni se riippuu kehästä ja vähän renkaastakin, mihin Tufon teippi jää kun renkaan repii kehältä. Toisilla kehillä on todennäköisempää että teippi jää pääosin renkaaseen, toisilla voi olla että kehälle jää ohut kelmu ja renkaaseen loput, joillain voi käydä niin että teippiä jää epätasaisesti molempiin. Olen itse vaihdellut tuubeja eniten yhteen jo vuosia vanhaan Eastonin settiin. Niiden kanssa Tufosta jää kehälle yleensä ohut kelmu, joka lähtee irti vetämällä erikseen kunhan sen vaan saa jostain kohdasta hyvin alulle.
En ole kokenut ongelmalliseksi, kun teipin poistaminen on joka tapauksessa liiman poistoa vaivattomampaa.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
^ja^^ Mulla totta kai FFWD:n kehät. Hirveä duuni.
Ja vielä kerran sama. Olin äimistyny kuinka Enven vanteet vaati voimaa renkaanpoistossa, mutta teippi jäikin aina tuubin kankaaseen kiinni.
Olisikohan näistä liimanpoistoaineista apua teippienkin suhteen? Yhdet kehät putsasin tuolla aineella liimasta ja helpotti todella paljon jynssäämistä.
https://www.tonitoni.fi/liimanpoisto...-remover-150ml
Vähän valmistaja varottelee, eli kannattaa nettisivulta varmistua.
https://www.effettomariposa.eu/en/pr...rogna-remover/
Poistin vuoden 2017 Rööriä varten etukiekosta vanhan Contin Carbon-liiman tuolla. Hyvin lähti. Takana perus-Mastikki lähti sekin hyvin. Sitten liimasin uudet tuubit. Pari päivää myöhemmin Röörissä lähti siinä ainoassa vasemmalle kääntyvässä mutkassa eturengas alta. Liima oli muuttunut juoksevaksi. Takana ei ongelmaa. Kypärä!
Sent from my iPad using Tapatalk
Eilen poistelin kolmannelta vanteelta teipatun tuubin. Itse tuubi irtosi totuttua helpommin (ei kuitenkaan helposti) ja tällä kertää myös teipin jäämät lähtivät suurelta osin kuin itsestään. Pienellä hieromisella ja nyppimisellä homman pitäisi olla tikissä. Aaah.
Sitten uutta Arenbergia yhdelle kiekolle, ja kiekkoparille Vlaanderenia. Jännä nähdä miten mahtuu pyörimään ja miltä tuntuu noin yleisesti. Kerran olen asennetun Vlaanderenin nähnyt, ja odotettua kapeammalta näytti.
Itse siirryin tuubirenkaisiin jo 80-luvun lopulla kun avorenkaat ei vain kestäneet. Täytyy ihmetellä tuota ohjetta! Kukaan järkevä tuubirenkailla ajava ei liimaamalla renkaita käyttävä putsaa täydellisesti litkujen kanssa vanneuraa. Pahimmat kököt vain ottaa nyppäisemällä pois jos vaivaa, mutta pääsääntöisesti se vanha liima siellä tarraa uudestaan kiinni ja kun uutta siihen päälle lykkää, laittaa tuubin samantien päälle, pyyhkäisee ylipursuavat liimat pumppaamisen jälkeen kevyesti tärpätillä pois niin voiko olla helpompaa??!! Turha odotella liimojen kuivumisia ja sitten vasta laitella kumeksia. Tuubirengas on helppo keskittääkin kun ei tarraa heti kiinni! Yön yli jähmettyy ja sitten vain ajoa! Aikanansa Urheilupyörän Lönnqvistin vanha patu tämän neuvoi ja hyvin pelittää. Teippejäkään en käytä kun tuo keskittäminen on niissäkin vähän tuurin kauppaa....
Samoin mietiskelin tuon vanteen puhdistuksen tarkkuutta, miten tärkeä viimeiset ohuet kerrokset ottaa pois, kun eivät lisää painoa tai paksuutta. Omaa vähäisintäkään käytännön kokemusta ei tuubirenkaista ole eikä vähäisintäkään aikomusta noihin siirtymiseksi. Kaikki pyörivä kun kiinnostaa, niin minkälaisessa käytössä käytät? Onko ihan arkiajossakin, minkälevyisiä renkaita, millainen pyörä? Onko avorenkailla varustettua pyörää rinnalla?
Usein tuollaiset kokeneet patut tietävät konsteja, hiljaista tietoa...
Tänään ensimmäiset tuubikokeilut, eli kuitukiekoille Veloflexin Vlaanderenit Effetto Mariposan teipillä. Venytin tuubeja yhden yön vanteilla, ja teippien kanssa näpersin tuubit kiekoille. Meni ehkä puolisen tuntia aikaa, eli todella helppo homma jopa ensikertalaiselle.
Itse siirryin avoista tuubeihin kolme vuotta sitten ja nyt on tullut ajettua reilu 10tkm ja käyttänyt sekä Schwalben ja Contin 24-25mm tuubeja. Olen harrastanut noita liimoja mutta seuraavat ajattelin kokeilla teipillä. Ekoja renkaita liimatessa tein sen Continentalin opastusvideon mukaan, jossa vika liima ohjeistettiin kuivua 1-2h. Siinä rystyset verillä ähistessä ja kiroillessa tajusin miks videolla rengasta laittoi gorillan näköinen kaveri. Ja eihän siitä saanut suoraa mitenkään. Seuraavat renkaat menivät jo iisisti kun laitoin ne heti liiman levityksen jälkeen. Alkuun tuli laitettua myös aivan liikaa liimaa. Alkuun tuli poistettua liimat vanteista, mutta ei enää.
Miksi sit siirryin tuubeihin... kiinnosti kovasti kokeilla tuota ylivertaista ajamisen mukavuutta ja halusin kohtuu hintaiset kevyet kiekot (Campa Bora One, mitattu 1180g). Ja sitähän ne tosiaan tarjoaa. Kunnes vuosi sitten laitoin vaimon pyörää Schwalbe One tubeless renkaat (25mm, FFWD F4R). Sanoisinko että ne ovat jopa vielä mukavammat ajella. Tosin toi Schwalben rengas on jopa 28mm leveä, mikä varmasti vaikuttaa asiaan.
Rengasrikkoja on sattunut ehkä yksi/kesä, mutta yhtä lukuunottamatta olen päässyt litkujen turvin kotiin saakka. Kerran meni molemmat renkaat samalla lenkillä ja kaveri takaa alkoi ihmetellä kun lentää valkoista nestettä kasvoille. Ja vain kerran on tarvinnut vaihtaa puhjennut rengas uuteen. Muuten litkut ovat hoitaneet asiansa. Tuo yksi rengasrikko oli sellainen, jossa todennäköisesti olisi loppunut ajo myös avorenkaalla. Terävä kivi viilsi kylkeen noin 10mm vekin.
Mulla on siis pääasiassa hyvät kokemukset tuubeista, mutta muutaman vuoden maantiepyöräilyä harrastaneelle ystävällä, joka minun kokemuksista rohkaistuneena hankki samanlaiset kiekot ja tuubit, on ollut hiukan huonommat. Välillä tuntuu että hän ei ole päässyt kuin 500km ilman rengasrikkoa. Niitä tuli useita lyhyessä ajassa kunnes laitoin hänelle Contin Sprinter Gatorskinit. Kyse on osin paskasta tuurista, mutta uskon siinä olevan tekemistä myös tien lukemisen ja ajamisen flown kanssa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
www.tahkomtb.fi
www.kuopys.fi
Kyllähän ne rengasrikot vähenevät ajovuosien myötä aika dramaattisesti.
”Mittaa yhdeksän kertaa, leikkaa yhden kerran.” Putsasin vanteet, mallailin/mittailin. Asensin Vlaanderenit vanteelle. Eivät mahtuneet(kaan) pyörimään. Navatkin muuten huolsin.
Seuraavaksi pitänee hellästi repiä ajamattomat tuubit (nyt on ostajan markkinat, vink vink) vanteelta ja metskata tilalle hieman kapeammat. Ja asentaa ne.
Eli ei 2015-mallin Ridley Helium SL syökään sitten Vlaandrereita. Nimellisleveys siis 27 mm, eikä leveys luonnossa ole ymmärtääkseni ainakaan mainittavasti yli.
TuplaO:lta lunastetut Vlaanderenit liimattu Nemesiksiin. Nippanappa mahtuu pyörimään, mutta sehän riittää (FMBn vastaava ei sit mahdukaan)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus
www.rex.fi/bike
OK, hyvältä näyttää. Veikkaan, että tuntuu myös.
Itse päätynen hommaamaan tilalle Roubaixit. Leveämpi ois kyllä maistunut, mutta kun ei niin ei...
Ajoin tänään ensin johonkin terävään monttuun Espoon jorvinmäessä kuuttakymppiä ja uudehko 24 mm Schwalben One puhki takaa. Varakumi oli ihme kyllä mukana. Kapea ja kevyt Tufon joku mikälie, jonka ostin vain pienen pakkauskoon perusteella. Vaihto meni hyvin ja täyttö yhdellä patruunalla. Sitten tämäkin puhkesi Sneittaantiellä Röylässä kun taas ajoin johonkin monttuun jota en jostain syystä nähnyt sitäkään. Sitten ootinkin yli 2 h vaimoa hakemaan.
Varakumin sain Stanin litkulla kotona paikkautumaan mutta Schwalbea en.
Mutta mitä nyt tilalle? Veloflex Arenberg 25 mm vai Vittoria Corsa G+ 25mm. Hinta about sama eli n. 150 euroa posteineen / 2 kpl.
Veloflexia olin pidempään miettinyt mutta Vittorian uusinta Corsa g plussaa on kehuttu tosi hyväksi vierintävastuun osalta. Paino molemmissa sama 290 g.
https://www.bike-components.de/en/Vi...25-mm-o204471/
https://www.jedi-sports.de/Fahrradte...5mm::4552.html
^ Vittorian Corsa G+ 25mm tuubeilla tonni takana ja todella hyvät kokemukset. Hyvin rullaa ja mukavaa kyytiä tarjoilee. Pitoa tuntuu myös ainakin kuivalla kelillä löytyvän hyvin. Välillä tullut itsekin ajettua johonkin terävään routamonttuun aika vauhdilla, mutta ei ole vielä rengasrikkoja sattunut. Nuo ovat kiinni Mariposan teipillä ja sekin vaikuttaa erinomaiselle keksinnölle.
Viime kesänä oli alla nuo Vittoria Corsa G+ 25mm ja todella hyvät renkaat eli rullaavat ja mukavat. Takarengas oli vaihtokunnossa eli kankailla n. 2000km kohdalla, joten jos haluaa kestoa niin en suosittele. Kerää myös pieniä kiviä, kaivelin suunnilleen joka lenkin jälkeen niitä pois.
Sent from my iPhone using Tapatalk
jhalmar muokkasi tätä : 14.05.2018 at 09.54
Tilasin nyt kuitenkin 3 kpl Arenbergeja, kun hinta oli Vittoriaan verrattuna selvästi edullisempi 59 euroa kpl+ 10 euroa postikut. Vittorian nopea kuluminen hinnan lisäksi kallisti valinnan Veloflexille. Kolmas jää varalle / tilalle kun kuluma takana on about tuplavauhtia eturenkaaseen verrattuna.
https://www.bike-palast.com/en/Raceb...param=arenberg
Arenbergeilla yhden työmatkalenkin verran ajoa takana. Tosi mukavan pehmyt tuntuma asfaltilla. Painetta myös toki melko vähän eli 6.5 takana ja vähän yli 6 edessä.
MUTTA, huomasin sitten aamulla pumpatessa ekaa kertaa, että siinä pienen pienen kohokuviotekstin perässä, jossa lukee made in italy, on perässä -> merkki. Eli vissiin pyörimissuunta. Ja tottakai olin sattumalta lykännyt eturenkaan väärinpäin, takarengas oli ns. oikeinpäin.
No ei sillä luultavasti ole käytännön merkitystä vai olisiko ehkä sateella ihan pieni en tiedä. Ja siinä mikä meni nyt sitten väärinpäin, on keskellä kulkevia suoria uria reunustavat v-urat nimenomaan niin päin kuin yleensä eturenkaassa esim maastokumeissa käsketäänkin. Eli että kolmion terävä kärki on eteenpäin ja viistotus siis levenee taaksepäin. Tiedä sitten miksi valmistajan mukaan kenties pitäisi olla toisinpäin jos se -> merkki nyt sitä pyörimissuuntaa tarkoitti. Ei siinä nimittäin tekstinä lukenut että rolling direction tms.
Aavistuksen vain nyt ärsyttää, tuli asennus sen verran hyvin liimailtua etten jaksaisi repiä ja asentaa uudelleen. Se on kuitenkin aikamoista virittelyä se tuubin liimaaminen jotta on ihan suorassa.
eturengas meni siis niin päin, että tämä kuvan rengas olisi menossa pois päin kuvaajasta. Eli tuo viisto viivoitus, joka kallistamatta vähän osuu myös tiehen, lähtee keskeltä vinosti takaviistoon. Reunimmainen viistotus, joka menee siis etuviistoon, ei osu maahan kuin kunnolla kallistaessa.
![]()
ei perkele. Mähän voin vain kääntää vanteen toisin päin kääntämällä pikalinkun![]()
Kirjanmerkit