ElectrobikeGiantFillariHepha
Sivu 52 / 96 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 42 50 51 52 53 54 62 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.531 - 1.560 / 2873

Aihe: Silverbackin läskipyörät

Lainaus Alkujaan tämän lähetti velomax Katso viesti
    Nyt on spessun satulatolppa paikallaan, mutta mitenkä tuo korkeuden säätö pitäisi tehdä?
    Luotilangalla säädin pituussuunnan kohdalleen, mutta tuo korkeus on kysymysmerkki, onko tuo inseam x 0,889 pätevä sääntö?
    jotenkin tuntuisi, että on liian korkealla satula tuolla neuvolla säädettynä.
    Tätä laskuria olen myös käyttänyt:

https://www.ebicycles.com/bicycle-tools/saddle-height

Huomasin, että tanko jää säädöistä riippuen 1-2cm penkin yläpuolelle onko tuosta haittaa?
    Monesti tanko on penkin alapuolella, ainakin mulle sattuneissa pyörissä. Ilmanvastus kasvaa merkittävästi mikäli aivan pystyasennossa konkeloit. Ei tosin enduroajamisessa ole ongelma muualla kuin siirtymissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kekuliini Katso viesti
    Ja tarkoitin edellisessä viestissäni nimenomaan takapään läpiakselin (thru axle) kierrettä. Kyseisellä M12x1,75 kierteellä olevat läpiakselit ovat aika harvinaisia; yleensä läpiakselit ovat käsittääkseni hienokierteellä.
    Pitää varmaan käydä vielä itse tarkistamassa tuo kierre niin ei tule väärää. Viimeeksi kun kotiin hommattiin tuota akselia niin tuli kysyttyä pyörän valmistajalta ja he neuvoivat väärän kierteen ja joutui sitten hiukan säätämään.

Nyt on laitettuna nuo bulldoserit tubelekseksi sisurilla piti nostaa toinen kumi ja toinen ei meinannut nousta jalkapumpulla, mutta nousi lopuksi kuitenkin.
    Huomasin, että oikein matalilla paineilla, kun paineli rengasta lattiaa vasten tuli litkua vanteen ja renkaan välistä ja kuulosti aivan kuin olisi ilmaa myös suhahdellut.
    Johtuuko tuo siitä, että en teipannut gorillalla kehiä? Onko nuo alkuperäiset teipit niin hepposia?

Pitää testata nuo nyt paremmin, kun on nyt sopivan mittainen satulaputki.

Noita jumbo jimejä olen myös miettinyt renkaiksi, onko tubeless hommaan parempi tuo snakeskin vai liteskin?
    Liteskin ainakin on ohuemmilla kyljillä, joten saattaa tihkua kyljistä luulisin.
    Entä sitten tuo koko "4.8,"4,4 vai 4.0" käyttääkö porukka kapeampaa esim. kesällä?

Nyt on laitettuna nuo bulldoserit tubelekseksi sisurilla piti nostaa toinen kumi ja toinen ei meinannut nousta jalkapumpulla, mutta nousi lopuksi kuitenkin.
    Huomasin, että oikein matalilla paineilla, kun paineli rengasta lattiaa vasten tuli litkua vanteen ja renkaan välistä ja kuulosti aivan kuin olisi ilmaa myös suhahdellut.
    Johtuuko tuo siitä, että en teipannut gorillalla kehiä? Onko nuo alkuperäiset teipit niin hepposia?

Pitää testata nuo nyt paremmin, kun on nyt sopivan mittainen satulaputki.

Noita jumbo jimejä olen myös miettinyt renkaiksi, onko tubeless hommaan parempi tuo snakeskin vai liteskin?
    Liteskin ainakin on ohuemmilla kyljillä, joten saattaa tihkua kyljistä luulisin.
    Entä sitten tuo koko "4.8,"4,4 vai 4.0" käyttääkö porukka kapeampaa esim. kesällä?
    Täysin samoja asioita mietin. odotellaan vastauksia.

En näe mitään syytä teipata vielä alkuperäisen teipin lisäksi vanteita, toista tuhatta ajoin mulefuteilla itse erinäisillä renkailla : bulldozer - colossus - jumbo jim - dillinger 5. Ainoa joka teki tätä vuotoa ja suhauttelua oli dillinger 5 ja se johtui vain siitä että se ei ole tulebess ready rengas. Kannattaa kun noita renkaita laittelette tubelessiksi niin laittaa vaikka yöksi sinne renkaaseen ihan reilusti (1-1,5 bar) painetta jotta se menee paikalleen kunnolla.
    No sitten liteskin/snakeskin. Paljonko säästät ostettaessa liteskinit, jotain euroja ja saat huonomman suojauksen. Jumbo Jim snakeskin kokoja mulefutilla : 4.8" leveys n.120mm ja painaa n.1.3kg , 4.4" leveys n.110mm ja painaa n. 1.2kg ja 4.0" leveys n.100mm ja painaa n.1.1kg. Isolle kuskille laittaisin 4.8" ja itse käytin keskivertokansalaisena 4.4" kompromissinä ja oli hyvä. Nyt 65mm kuituvanteella 4.0" painon vuoksi, ei hyvä ainakaan talvella polun avaamisessa eikä sohjossa.
    Lakuduunaa muokkasi tätä : 27.03.2018 at 15.55

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mattimat Katso viesti
    Monesti tanko on penkin alapuolella, ainakin mulle sattuneissa pyörissä. Ilmanvastus kasvaa merkittävästi mikäli aivan pystyasennossa konkeloit. Ei tosin enduroajamisessa ole ongelma muualla kuin siirtymissä.
    Ok en ole siis yksin asian kanssa, eipä tuo perstuntumalla hitaampaa kulje kun entinen whiten läski liekö ollut samankaltainen ajoasento ei voi enään muistaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mjjk Katso viesti
    Kiitos. Pitää vielä varmistaa mikä malli hänellä on.
    Tuskin on väliä. Jos malli, jossa läpiakseli, niin se kierre on tuo... jos taas malli, jossa 190mm QR-akseli, sitten se kärry on helppo saada kiinni pikalinkkuun.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lakuduunaa Katso viesti
    En näe mitään syytä teipata vielä alkuperäisen teipin lisäksi vanteita, toista tuhatta ajoin mulefuteilla itse erinäisillä renkailla : bulldozer - jumbo jim - dillinger 5. Ainoa joka teki tätä vuotoa ja suhauttelua oli dillinger 5 ja se johtui vain siitä että se ei ole tulebess ready rengas. Kannattaa kun noita renkaita laittelette tubelessiksi niin laittaa vaikka yöksi sinne renkaaseen ihan reilusti (1-1,5 bar) painetta jotta se menee paikalleen kunnolla.
    No sitten liteskin/snakeskin. Paljonko säästät ostettaessa liteskinit, jotain euroja ja saat huonomman suojauksen. Jumbo Jim snakeskin kokoja mulefutilla : 4.8" leveys n.120mm ja painaa n.1.3kg , 4.4" leveys n.110mm ja painaa n. 1.2kg ja 4.0" leveys n.100mm ja painaa n.1.1kg. Isolle kuskille laittaisin 4.8" ja itse käytin keskivertokansalaisena 4.4" kompromissinä ja oli hyvä. Nyt 65mm kuituvanteella 4.0" painon vuoksi, ei hyvä ainakaan talvella polun avaamisessa eikä sohjossa.
    Kiitos näistä tuohan alkaisi näillä tiedoilla kuulostaan 4,4" jumbo jimien hankinnalta snakeskinillä.

Testasin tänään nuo bulldoserit on muuten liposet renkaat, ainakin edessä, eikä muuten rullaa matalilla paineilla siirtymillä yhtään mihinkään ja selfsteeringiä löytyy myös mukavasti.
    Eturengas vuoti litkua vanteen ja kumin välistä 15km kävin ajamassa noilla ja jonkun 7 kertaa sain pumpata eturengasta.
    Takarengas oli asettunut sinne ei yhden kerran lisäyksen jälkeen tarvinnut lisätä ilmaa.
    No täytynee vielä testata noita bulldosereita kun saa tuon eturenkaan vuodon asettumaan.
    Lienee kuitenkin jumbo jimi eri planeetalta kuin bulldoser.

Lisäsin litkua tuonne eturenkaaseen, eikä mitään vaikusta. 0.3bar paineella ei voi ajaa edes hyvää polkua rengas burppailee ihan huolella ilmat pihalle ja renkaan ja vanteen väli stanin peitossa.
    Ei ollut wtb:n kehillä tuollaisia ongelmia, toki toimii, kun pistää ilmaa jonku 2bar, mutta normaali maastopaineella no go!!!
    Mitä teen väärin? onko vanne viallinen vienkö palautukseen koko vehkeen?
    Oma pähkäilyni olisi laittaa gorillaa kehille, mutta täällä meinattiin, että ei tarvi.

Kuten jo useamman kerran on varmaan mainittu, kaikilla nuo alkupräiset teipit ei toimi. Mulla lähti ainakin renkaasta riippumatta (GC, D5, JJ4.8 SS) burppaamaan. Nyt on Knardit alla ja hirvisäkki teippien kaverina. Kerran on burbannut silti, mutta silloin oli paineita ehkä 0.2 baria muutenkin... Teippi on niin liukas, että rengas ei pysy lukittuna reunaan (oma teoria). Joku vähän pitävämpi teippikierros tuossa reunassa auttaisi, mulla oli hyvät kokemukset tuosta säkistä, niin laitoin sitä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti solisti Katso viesti
    Tuskin on väliä. Jos malli, jossa läpiakseli, niin se kierre on tuo... jos taas malli, jossa 190mm QR-akseli, sitten se kärry on helppo saada kiinni pikalinkkuun.
    Yritän pelata varman päälle kun niitä 197 mm läpiakseleita pyörii maailmalla 3 eri kierteellä.

Fattystripper tai jumppakuminauhaa liimalla rinkulaks. Pelittää vaikka ei olis tubeless ready -vanteet. Ite ajelen 0,25 -0,3 bareilla Maxxis Colossuksella vaikka on perus emmental-vanteet. Luulis mulefuteilla menevän aivan heittämällä.

Lisäsin litkua tuonne eturenkaaseen, eikä mitään vaikusta. 0.3bar paineella ei voi ajaa edes hyvää polkua rengas burppailee ihan huolella ilmat pihalle ja renkaan ja vanteen väli stanin peitossa.
    Ei ollut wtb:n kehillä tuollaisia ongelmia, toki toimii, kun pistää ilmaa jonku 2bar, mutta normaali maastopaineella no go!!!
    Mitä teen väärin? onko vanne viallinen vienkö palautukseen koko vehkeen?
    Oma pähkäilyni olisi laittaa gorillaa kehille, mutta täällä meinattiin, että ei tarvi.
    Pistä paineet 10-15psi. Pyörittele. Käy ajamassa. Lisää painetta jos tarvii. Saattaa kestää aikansa ennenku tiivistyy
    Ei ikinä löysänä ajeleen heti. Litku tarvii painetta että se toimii
    Jos ei asetu jokusen vuorokauden jälkeen niin sitte häätyy teipata uusiksi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Pistä paineet 10-15psi. Pyörittele. Käy ajamassa. Lisää painetta jos tarvii. Saattaa kestää aikansa ennenku tiivistyy
    Ei ikinä löysänä ajeleen heti. Litku tarvii painetta että se toimii
    Jos ei asetu jokusen vuorokauden jälkeen niin sitte häätyy teipata uusiksi
    Ok tuota täytyy koettaa tänään, en tiennyt tuota, että ei saa ajaa löysillä paineilla heti asennuksen jälkeen.

Kuinka pitkä pystyputki M-kokoisessa singlessä/doublessa on? Oma runko pitäisi olla M, mutta aloin hieman epäilemään että olenko saanut liian pienen rungon "oikeilla" tarroilla. Olen 176cm, ja tolppa on lähes niin korkealla kuin sen saa.

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rantamies Katso viesti
    Kuinka pitkä pystyputki M-kokoisessa singlessä/doublessa on? Oma runko pitäisi olla M, mutta aloin hieman epäilemään että olenko saanut liian pienen rungon "oikeilla" tarroilla. Olen 176cm, ja tolppa on lähes niin korkealla kuin sen saa.

410mm rullamitalla mitattuna.

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

M-koon seat tube mitta (430mm) ja satulatolpan pituus (400mm). Ainakin kuvan perusteella näyttää aivan M-koolta runkosi, ei voi olla S missään nimessä.

Olen 176cm, ja tolppa on lähes niin korkealla kuin sen saa.

Sulla on pitkät jalat. 81cm jalan sisämitalla mulla on varaa nostaa satulaa vielä 7cm.
    akseli->satulan päälle on noin 70,5cm.
    Pyörä tosin on fatty mutta mittasin putken niin oli noin 400mm

Tänään ajelin reilun 30km noilla tubelekseilla kovemmilla paineilla metsäautoteitä ja kelvejä eivät näyttäny vuotavan.
    pitää muutama päivä ajella näin ja sitten koittaa matalempia paineita, niin näkee alkaako vuotamaan.

Vielä noista jumbo jimeistä onko 4.4 ja 4.8 merkittävää eroa ilmatilassa meinaan, että koliseeko kesällä kammet kiviin 4.4 jimillä?
    Ja onko 4.8" sama kantokyky kevyellä kuskilla syvässä lumessa vertaa 4.4"
    Näillä näkymillä olisin valitsemassa tuon 4.4 snakeskinin.

Luin jostain, jotta nuo alkuperäiset Bulldozer 26" x 4.7" -leveät olisi oikeasti kapeammat.. no niimpä näkyy, mittasin ja ovat nimittäin 10,4 cm eli 4.1", kun renkaan kyljessä lukee 4.7". Kuis nuo Jumbo jimit, onko 4.4" oikeasti sen levyinen? Ei huvittaisi ainakaan kapeampaan vaihtaa... Kevyemmät ainakin jumbot olisi, saisi ilmeisesti yli puoli kiloa painosta pois. Nyt pyörä (Scoop Deluxe 2018) painaa 14kg ajovarustuksessa renkaat litkutettuna.

Sulla on pitkät jalat. 81cm jalan sisämitalla mulla on varaa nostaa satulaa vielä 7cm.
    akseli->satulan päälle on noin 70,5cm.
    Pyörä tosin on fatty mutta mittasin putken niin oli noin 400mm
    Taisin hieman yliregoida, äsken kun mittasin niin tolppaa on näkyvissä 24cm kiskoon, eli nostovaraa vielä ~6cm. Tilasin eilen CRC:stä brand x:n 375mm hissitolpan ja aloin vain miettimään että tuliko tilattua liian lyhyt tolppa. Omassa pystyputki oli 430mm, niin kuin kuuluukin. Varsinainen juurisyy kysymykselle oli se, että pyörä on vielä toistaiseksi kaverilla säilytyksessä ja kuvassa tolpan ulkonema näytti todella suurelle. Täytyy saada vanha 3fat Pro M pois eteisestä, ennen kun kehtaan edes ehdottaa "uuden" pyörän hommaamista

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zetta Katso viesti
    Luin jostain, jotta nuo alkuperäiset Bulldozer 26" x 4.7" -leveät olisi oikeasti kapeammat.. no niimpä näkyy, mittasin ja ovat nimittäin 10,4 cm eli 4.1", kun renkaan kyljessä lukee 4.7". Kuis nuo Jumbo jimit, onko 4.4" oikeasti sen levyinen? Ei huvittaisi ainakaan kapeampaan vaihtaa... Kevyemmät ainakin jumbot olisi, saisi ilmeisesti yli puoli kiloa painosta pois. Nyt pyörä (Scoop Deluxe 2018) painaa 14kg ajovarustuksessa renkaat litkutettuna.

JJ4.4 ja Bulldozer on aikalailla samaa kokoluokkaa, JJ ehkä pari-kolme milliä leveämpi ja hitusen korkeampi.
    Bulldozerin nimellispaino oli muistaakseni 1390g ja JJ4.4 1120g/1230g(SS). Todellisuus voi sitten olla eri molemmissa.

Teipatessa vanteet gorilla teipillä paino nousee. Vakio teipit on hyvät. Teippi ei taas vaikuta siihen että miten vanteen ja renkaan välistä karkaa ilmat. Renkaan nousu vanteilla ja asettuminen taas vaikuttaa. Matalilla paineilla vakio renkaat ei rullaa kyllä yhtään, mutta ajettavuus ei kyllä oo sen huonompi korkeimmillakaan paineilla. Paineissa taas pitää mennä renkaan ominaisuuksien mukaan missä paineessa rullaava ja missä lyö renkaan läpi vanteelle. Tässä varmaan vaikuttaa yhdistelmän kokonaispaino��
    Tätä asiaa olen miettinyt, kun haukutaan renkaan pitoominaisuudesta, niin missä tämä oikeesti näkyy tavan kuskilla. Vakio bulldozer oli viime kesänä ajossa ja ei ollu renkaan vika kertaakaan jos jäi mäki nousematta ja alamäessä ei mitään ongelmaa missään. Myös jj liteskiniä oon testannut ja ei sklilliä nostanut yhtään ihan samanlainen kuski olin. Ymmärrän rengas keskustelun jos puhutaan moottoriajoneuvoista tai dh-ajosta.
    #läskitseikkailee
    Canyon Dude cf 9 Ex
    Canyon Dude Unlimited
    Felt Cruncher 24
    Canyon Endurace al 6.0

Sivuttaispito noissa bulldozereissa se ongelma on. Talvella ei mitään tunnetta keulassa ja lähtee ihan yllättäen alta.
    Tos kävin muutamanpäivä sitte vasta lanattua läskipyöräpolkua ajelemassa niin JJ:llä kyllä pitää tunkata jokainen mäki. Muuten suttaa reitin paskaksi. Paine tais takarenkaalla olla jotai 4psi.
    Samanlaista sitä tais bulldozereillakin olla.

Häätyy kyllä seuraaviin tubelesseihin pistää fattystripper. Gorilla toimii mutta epävarmasti. Kumea irrottaessa useinmiten rikkoo vähä tota teippausta

Sen olen itekkin huomannut että eturengas lähtee yllättäen ja helposti alta.
    #läskitseikkailee
    Canyon Dude cf 9 Ex
    Canyon Dude Unlimited
    Felt Cruncher 24
    Canyon Endurace al 6.0

Sivuttaispito noissa bulldozereissa se ongelma on. Talvella ei mitään tunnetta keulassa ja lähtee ihan yllättäen alta.
    Tos kävin muutamanpäivä sitte vasta lanattua läskipyöräpolkua ajelemassa niin JJ:llä kyllä pitää tunkata jokainen mäki. Muuten suttaa reitin paskaksi. Paine tais takarenkaalla olla jotai 4psi.
    Samanlaista sitä tais bulldozereillakin olla.

Häätyy kyllä seuraaviin tubelesseihin pistää fattystripper. Gorilla toimii mutta epävarmasti. Kumea irrottaessa useinmiten rikkoo vähä tota teippausta
    Sivupito on mielestäni silti paljon parempi mitä JJ:ssä. Hitaassa vauhdissa rullaavuus on aika samoissa, mutta nopeuden kasvaessa tuntuu kuin Bulldozereissa olisi sisäinen nopeudenrajoitin. Osa tuosta varmasti johtuu siitä että JJ on litkulla ja BD (vielä)sisurilla. Tarkoitus olisi joskus koittaa miten JJ:n talvipito muuttuu, kun halkaisee nappulat keskeltä mattopuukolla, tekee ns. köyhänmiehen kitkat.

Juu no JJ:tä en edessä ole kokeillukkaan. Pistin suosiolla sen parhaan sinne eli BUD:n

Juu no JJ:tä en edessä ole kokeillukkaan. Pistin suosiolla sen parhaan sinne eli BUD:n
    Alkutalvesta oli tarkoitus ostaa Whiteen Bud eteen, mutta sen sijaan päädyin nastoittamaan vanhan 4.8" JJ:n. Voi olla että Bud pitäisi paremmin ilman nastojakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Syncromies Katso viesti
    Tätä asiaa olen miettinyt, kun haukutaan renkaan pitoominaisuudesta, niin missä tämä oikeesti näkyy tavan kuskilla. Vakio bulldozer oli viime kesänä ajossa ja ei ollu renkaan vika kertaakaan jos jäi mäki nousematta ja alamäessä ei mitään ongelmaa missään.
    Minä en varmaan tämän foorumin "taviskuskin" tasolla ole, lähelläkään. Niin ollen Jumbo Jimien vaihto Budiin ja Louhun auttoi viime kesänä mulla sillä lailla, että joitakin itselleni hankalia nousuja pystyi ajamaan kun saatoin keskittyä hakemaan tasapainoa kun tiesi että pito riittää niin kauan kuin jaksaa polkea. Samoissa nousuissa JJ sutaisi ja pyörä pysähtyi saman tien.

Varmasti parempi kuski nuo pikku nyppylät ajaa renkaalla kuin renkaalla, mutta mulle se hyöty on just tuo. Voi keskittyä opettelemaan paremmaksi kuskiksi tulemista kun ei tartte huolehtia onko takarenkaan päällä niin paljon massaa että rengas ei ala sutimaan.

^Mulla nousuja rajoittaa ensimmäisenä maha ja sen jälkeen vasta pito.

Samanlaisia aiheita

1. Canyon Läskipyörät
    By Ski in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 3847
    Viimeinen viesti: 29.07.2025, 11.20
  2. Whiten läskipyörät
    By rjrm in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 5827
    Viimeinen viesti: 27.06.2024, 15.00
  3. Chargen läskipyörät
    By zarzan in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 27