Campagnolo on julkistanut sovelluksessaan uusia ominaisuuksia EPS-vaihteiden käyttäjille:
http://cyclingtips.com/2016/03/campa...-my-campy-app/
Campagnolo on julkistanut sovelluksessaan uusia ominaisuuksia EPS-vaihteiden käyttäjille:
http://cyclingtips.com/2016/03/campa...-my-campy-app/
Rule #1: Obey The Rules
Cyclocrossia speksailen ja 1x11 sähkövaihteet mielessä. Mahtaako seuraava yhdistelmä toimia?
Di2 maantiekahvat (ST-R785)
- kaapeli
XTR näyttö (SC-M9050)
- kaapeli
Satulaputkeen tuleva akku (SM-BTR2)
- kaapeli
XTR Di2 takavaihtaja (RD-M9050-GS)
Vau. Menee aika hienoksi, mutta tekniikasta kiinnostuneena innostuin tästä kun Campagnololta tuli mainos. Upgrade-setti kuulemma edullisesti saatavilla vanhoille EPS-käyttäjille. Parilta jälleenmyyjältä löysin hinnan. Noin 700 eur olisi päivitys. Aika suolainen vielä sunnuntaipolkijalle. Saa jäädä kauppaan.
Muutoin olen ollut Campagnolon EPS Athenaan erinomaisen tyytyväinen. Kahtena kesänä olen ajanut. Kilometrejä jotain 7000. Toimii hienosti. Ei ole tarvinnut tehdä muuta kuin ajaa ja vaihtaa. Laturin jouduin kertaalleen vaihtamaan. Onneksi myyjäliikkeen kanssa asia hoitui takuuna. Usein ei tarvitse ladata. Talvella varastossa latasin kertaalleen akun täyteen. Pari kertaa kesän aikana.
FSA:n sähkösarjan julkaisu lähestyy, tulossa ilmeisesti syksyllä Eurobikessä. Jotenkin tuntuu että vaihtologiikan monipuolinen muokattavuus (jopa siten, että takavaihtaja sopisi tarvittaessa sekä 10- että 11-lehtiselle pakalle) sekä halvempi hinta voisivat olla myyntivaltteja Di2:een, eTapiin ja EPS:ään verrattuna. Raju hintakilpailu lienee selviö, jos aikomuksena on edes nurkan valtaaminen markkinasta.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Oma Ultegra 10sp sähkövaihteiden etuvaihtaja rusahti tänään lenkillä pahaenteisesti eikä vaihda nyt kunnolla. Jätin huoltoon, jossa kerrottiin ettei etuvaihtajia enää saa. Shimano taitaa rahastaa ja pakottaa asiakkaat vaihtamaan 11-yhteensopivaan. Minulla kun on myös DA C24 kiekot (ja toiset vielä odottamassa käyttöönottoa), ei oikein huvita upgreidata. Toivotaan, että tulee säätämällä tai häkin vaihdolla kuntoon. Mutta jos ei:
Mitä vaihtoehtoja tässä on?
Ajattelin metsästää eBaystä etuvaihtajan, vaikka ei juuri nyt tarvitsisikaan vaihtaa. Olisi sitten varalla. Osasarja on varmaankin 6770-mallia? Ehdotuksia mistä ostaa?
Jos joskus päivitän, ilmeisesti kahvoja ei tarvitse vaihtaa, mutta etu- ja takavaihtaja pitää olla molemmat samaa sarjaa. Saako C24-kiekkoja toimimaan tässä combossa mitenkään?
10k-kerhon jäsen
Sopisikos tämä?
http://www.fillaritori.com/topic/747...0-etuvaihtaja/
Voisko 11sp etuvaihtajaa käyttää 10sp setupin kanssa?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Teach a man to fish and feed him for a lifetime. Teach a man to cycle and he will realize fishing is stupid and boring.
samppa_75, hyvä löytö, ei tarvitse mennä merta edemmäs kalaan
10k-kerhon jäsen
Lainattu jenkki foorumilta
y*ugo.santalucia*»*Mon Sep 05, 2011 7:23 am
Should be 100% fine... the role of the front derailleur is that of throwing the chain up and down, 0.4 mm more or less won't make any difference (might have to adjust the screws though)*
You'd be amazed by how compatible parts really are... at the moment I am running an old 8 speed rear derailleut on a 10 speed setup without any issue
"Jernbölen Pantani"
Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla
I've been around
Shimano päivitti etuvaihtajan firmwarea pari vuotta sitten niin, että 10- ja 11-speed eivät toimi enää ristiin, http://fitwerx.com/converting-shiman...2-to-11-speed/
10k-kerhon jäsen
^Miulla "10" etuvaihtaja ja "11" takana pelaa hienosti. Ostin vaan uuden 6870 takavaihtajan ja softaksi asennettu viimeisin versio jolla nuo toimii eli 2.5.2 Nou problemos.
Mut voiha olla, ettei vaihtajat "toisinpäin" toimikaan. Ketkuja nuo japsit.
FSA on julkaissut WE-sähkösarjansa Eurobikessä.
- Puolilangaton (kaapeli etu- ja takavaihtajan välissä), ohjelmoitava elektroniikka etuvaihtajassa.
- 11spd, markkinoidaan säädettävämpänä kilpailijoihin verrattuna.
- Yksi akku, oletusasennuspaikka satulaputki. Kahvoissa kelloparistot.
- TT-sarja, 1x-sarja sekä hydrauliset (levy?)jarrut sisältävä sarja tulossa kesälle 2017. 1x-sarjan kanssa ohjelmoitavan elektroniikan pitää tietysti siirtyä kun etuvaihtaja poistuu.
- Takavaihtaja hyvällä tavalla persoonallisen näköinen, muut palikat esteettisesti aika kolhoja.
- Viralliset hinnat tulee myöhemmin, eivät aio lähteä selkeään hintakilpailuun muiden kilpailijoiden kanssa.
Kai tämä on turvallinen ensimmäinen askel FSA:n laajentuessa kokonaisten osasarjojen valmistajaksi. Aika paljon lepää ammattilaisten markkinointiarvon varassa, sinänsä WE-sarja ei tuo teknisesti mitään uutta. Järjestelmäarkkitehtuurin ja teknisten ratkaisujen puolesta voisin kuvitella että joissain rungoissa WE on kilpailijoitaan fiksumpi valinta, usein miten ei. Ehkä lähinnä sellaisiin runkoihin tuo sopii, joissa on fiksut läpiviennit etu- ja takavaihtajien välillä, jollain tapaa vähemmän fiksut läpiviennit ylös kahvoille ja tilaa akulle rungon pystyputkessa/satulaputkessa.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Oletin tuon Bikerumorsin ennakon perusteella että FSA WE olisi myynnissä jo tämän vuoden puolella, mutta Bicycling.comin mukaan sarja saapuu kaupan hyllyyn toukokuussa 2017. Onpahan taas julkistus, ilmoitetaan että nyt tää on valmis mutta kaupoissa sitten kevväämmällä.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Kommentoimatta FSA:n onnistumista tässä tapauksessa niin mielestäni tuo "puolilangaton" on järkevin tapa. Saa akun piiloon, siitä on lyhyt matka vaihtajille eikä vaihtajiin tarvitse mitään akkumöhlöjä. Kahvat taas kannattaa olla langattomat, koska ne vievät vähän virtaa, niihin hankalampi saada johdot piilossa ja langattomana helppo myös hoidella lisätankojen vaihtajat.
Mutta melko toivoton on FSA:n yritys jos meinaavat lähtee isoja vastaan samalla hinnalla.
Ohjaavatko maantiekahvojen vaihtajat maastovaihtajaa? Langallisissahan Shimanolla on noissa erilainen vetosuhde, mutta onko noihinkin tehty jokin teennäinen rajoite sekoittelun estämiseksi?
Edit. Vastaan itselleni, kun huomasin ylempänä viestin juuri tästä: eli pitäisi ohjata. Hienoa, jos niin. Toivottavasti eivät mene muuttamaan, koska voisin tulevaisuudessa hintojen ensin pudottua kehitellä tälle pohjalle hauskan fillarin.
Uusi tulokas sähkövaihtajamarkkinoille - XShifter. Ideana viedä normaalin vaijerivetoisen vaihtajan viereen akku ja servo, joihin vaihtaja yhdistetään lyhyellä vaijerivedolla. USB-ladattava irrotettava akku ja asennuspaikan osalta mielikuvitus on rajana. Mobiilisovelluksella kerrotaan palikoille mm. minkälainen indeksointi halutaan. Langattomaan kommunikaatioon käytetään Bluetoothia.
Bikerumorin artikkelissa lupaillaan Kickstarter-kampanjaa lokakuussa, joka poikii ensin maastopyörään sopivat palikat ja myöhemmin muita malleja. Painaa "vähemmän kuin eTap". Ennakkotilaajan tarjous tullee olemaan $199 / vaihtaja. Ei nappikauppaa, mutta täyteen Di2- tai eTap-sarjaan verrattuna pelkkä karkkiraha.
Kun tallissa on aika-ajopyörä 2x10 mekaanisella osasarjalla jonka levykiekon vapaaratas jarruttaa 11-lehtiseksi muuttamista, tämä kiinnostaa aika kovasti. Saattaa jaksaa jopa 10 000 vaihtoa yhdellä latauksella, eli voisi harkita vaikka rungon sisäistä asennusta. Riittäisi että purkaa kaksi kertaa kaudessa lataukseen, joka ei ole kamalan suuri vaiva Hollowtech II -keskiön kautta.
Saa nähdä lähteekö tuo lentoon. Selkeästi ammattitaitoa on takana, teollisuuteen on varmaan valmiita kontakteja ja on saatu aikaan kohtalaisen edustavat nettisivutkin, mutta firma taitaa olla toistaiseksi autotallissa. Jotenkin nettisivuista huokuu sellainen "Teinpä tällaisen kun olen näin näppärä käsistäni, tosin en oikein tiedä kuka tämän kohderyhmä on tai miten parhaiten erotun kilpailijoista." -asenne.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
^ kiinnostava juttu! Muotoilussa vielä vähän työsarkaa.
XShifterin Kickstarter on avattu, ja näyttää menevän räjähdysmäisesti maaliin. Ensimmäistä päivää käynnissä, kuukausi aikaa, 50k$ tavoitteena ja nyt jo yli kymppi kasassa. Toimituksia arvioidaan maaliskuulle.
Ominaisuuslista on aika vaikuttava, löytyy mm. autotrimmaus ja semiautomaattitila. Maantiepyörään tarkoitettu vaihdenappi vaikuttaa järkevästi suunnitellulta ja toimisi aika-ajopyörän lisätangossakin. Kokonaisuudessaan vaikuttaa pätevältä kamppeelta, mutta tietysti tuotetuki tänne peräpohjolaan on varmaan melko vaillinaista siinä vaiheessa kun syntyy joku kylmäjuotos tai akku sippaa ennen aikojaan.
Ja vähän tuo jättää edelleen kysymyksiä. Ilmeisesti akunkesto on hyvällä tasolla, mutta minkälaiset ne akut on numeroiden valossa ja miten niitä ladataan. Omalla kohdalla olin vähän suunnitellut rungon sisäisiä asennuksia aika-ajopyörään, mutta nuo lopulliset vaihteen ohjaimet näyttää niin muhkuilta ettei taida mahtua keskiömuhvista sisään. Rungon pystyputken läpi saisi ehkä tiputettua lähelle keskiötä, jos se putki sattui olemaan minun rungossani läpi asti esteetön. Takavaihtajan asennuksen voisi tehdä ulkoisenakin, mutta vaijerin tulosuunta etuvaihtajalle käytännössä edellyttää sisäistä asennusta, paikkaa ulkoiselle asennukselle ei oikein ole.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
^ Niinpä. Ainakin maastomallin vaihteenvalitsin on sellainen tatti, että taidan odotella muotoilun kehittymistä. Muuten voisin vaikka harkitakin.
Ja kaikkea mitä valmistaja sanoo ei välttämättä kannata uskoo.
Juuri tuota en ole kokeillut, mutta mm. yhdistänyt 11-takavaihtajan (6870) muuten 10s järjestelmään (6770). Ei pitänyt Shimanon mukaan olla mahdollista. Tähän toki keksivät myöhemmin softabugin, joka estää päivittämästä sekasikiötä uusilla päivityssoftilla, mutta kuitenkin...
Toisena esimerkkinä Shimanon mielestä "mahdottomasta" olkoon lyhythäkkisen takavaihtajan ja ison takapakan ( 30 tai yli) yhdistäminen. Nou problem.
Syitä "valehteluun" on varmasti monia lähtien ameriikkalaisesta vahingonkorvauskulttuurista. Ehkäpä käytännönläheisempänä kuitenkin se, ettei valmistajan uuden tuotteen myyntitavoite täyty, jos uutuustuotteita ei pystytä myymään kokonaisuudessaan, vaan kuluttajat ainoastaan päivittävät entisiä tuotteitaan murto-osalla uuden hankintahinnasta. Tai, ettei vaadittavat osat kuulu ko. valmistajan repertuaariin. Tämä koskee tietysti kaikkia firmoja, ei vain Shimanoa.
SRAM XX1 Eagle eTap saattaa pullahtaa markkinoille lähitulevaisuudessa. Hauska nähdä minkälaiseksi tuon takavaihtajan hintalappu muodostuu. Ja minkälaiset cojonesit täytyy olla matkassa kun ajaa kunnon kivikkoon.
Blipit lienee vaihtajina ihan ilmiselvä ratkaisu joko grippiin integroituna tai sellaisenaan. BlipBoxin voisivat suunnitella uudelleen vähän paremmin integroitavaksi.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Vaatiiko toi uusi 8000 sarjan di2 ultegra jonkun lisäpalikan että se saa bt:llä yhteyden android e-tube softaan?
Mulla uusi pyörä tulossa vissiin ensi viikolla ja ei tietoa tosta android hommasta oikein ole.
Vanhaa ultegraa päivitellyt ja nappeja konffannu pc:llä muutaman kerran.
Tarvitset siihen langattoman lähettimen (WU111 tai WU101) jos haluat puhelimella konffata tai sitten jatkat PC:llä kuten ennenkin. Langaton lähetin puhuu myös Garminin kanssa.
In a 3 person sprint, he could actually finish 4th
WU111 langaton lähetin tuli hommattua ultegra 8000 di2 systeemiin. No eihän se asennus mennyt kuten elokuvissa tai youtubessa. https://www.youtube.com/watch?v=APfkNz--t1U&index=13&list=PLfS308VLPkqA7BtdQ3hxuI7XJddxY7S IM&t=0s
Samaan paikkaan asensin kuten videossa , mulla sama uusi pyörä. Puhelin (android) löysi anturin ja luurissa e-tube softa myös, rupesi päivittämään firmistä ja kosahti johonkin 7% paikkeille. Sitten ehdotteli pc:hen kytkemistä ja siellä jatkamista.
No pc e-tube softa ei tunnista enää kaikkia järjestelmän konponentteja joten otin lähettimen pois systeemistä kokonaan ja panin piuhat alkutilanteeseen. Lopputulos on että kun langaton anturi on nyt pois ja piuhat kuten ennenkin niin e-tube ei edelleenkään tunnista kuin pari komponenttia järjestelmässä ja vaihteet ei toimi. Rupes vituttaan niin paljon että soitin paikalliseen shimano centeriin ja käskivät tuomaan sinne. No pyörä on nyt siellä ja huomiseksi lupailivat takas. On noi yksiä perkeleitä, en yhtään ihmettelis että tossa päivityshommassa on joku bugi. Ulkomaan saiteilla on samoja juttuja tosta hommasta ja ovat repimällä piuhoja irti eri komponenteista ja kytkemällä takaisin saaneet heräämään henkiin. Suoraa ohjetta että mitä ovat tehneet että toimii niin ei löydy.
Sain filon takas ja nyt toimii. Testasin garminiin kytkemistä ja toimii, ultegra 8050 di2 kahvoissa olevista lisänapeista pääsee nyt selaamaan garminin näyttösivuja ajon aikana. Ei tartte kosketusnäyttöä enää hipelöidä kun halua sivuja vaihtaa.
Rear derailleur Shimano XT Di2 RD-M8050-DGS, 11-Speed Gear shifters Shimano XT Di2 SW-M8050-R Front derailleur Shimano XT Di2 FD-M8070
Onko kokemuksia sähkövaihteista maastopyörässä ja talviajossa ? Toimiiko yhtä hyvin kuin maantiellä ? Olen maastossa yhden eturattaan mies, mutta vähän houkuttaisi kokeilla XC-pyörää sähköillä ja jos toimii yhtä hyvin kuin ultegrat maantiellä, niin tuskin tuo etuvaihtaja mikään ongelma olisi.
Sähkövaihteiden talvikäytöstä on kokemusta krossarin suhteen, miksi ei pelittäisi myös xc-pyörässä. Krossarin suhteen ainakin on tilanne se että sähköllä vaihtaa selvästi paremmin kuin mekaanisilla joissa vaijerit jumittuvat nimenomaan talvikäytössä kun kosteutta kertyy ja vaijerit jäätyvät. Käyttökokemus on että sähköt pelittävät nimenomaan vaikeissa olosuhteissa, virtaa on riittänyt samalla lataussyklillä kuin kesäkelissä. Tilanne on mielestäni kääntynyt koko ajan sähkövaihteiden eduksi kun vaijereita on leivottu runkojen sisälle enenevissä määrin.
Kirjanmerkit