GarminHephaElectrobikeGiant
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 44

Aihe: Mason Definition & Resolution

  1. #1
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257

    Mason Definition & Resolution

    Mukavan ja käytännöllisen näköisiä pyöriä Mason Cyclesilla: https://masoncycles.cc/

    Erityisesti Resolution ja Definition kiinnostavat. Voisiko jompi kumpi korvata nykyisen aeromaantiepyörän ja toimia samalla kommutoinnissa ja sadekelin lenkkipyöränä? Kumpaankin saa kiinni kiinteät pitkät lokarit 30mm kumien kanssa, kummassakin on kierrekeskiö, molemmat saa uudella hydro-Ultegralla...Ja lisämaksusta kiekot voisi päivittää huomattavasti kevyempiin: https://www.huntbikewheels.com/colle...eep-27wide-999. Keväällä ja syksyllä SKS:n Bluemelsit kiinni, kun asfaltti on koko ajan märkää. 30mm pistosuojattu kumi alle keväällä, toukokuussa lokarit pois ja alle 25-28mm kisarengas. Jäisiköhän sitä silti kaipaamaan "oikeaa" maantiepyörää? Mikähän noissa painaa, kun valmistajan mukaan alu-Definition Ultegra on 9,4kg ja teräs-Resolution samoilla osilla 9,2kg? Ja miten alumiini voi olla 200g painavampaa? Huntin Carbon kiekoilla painosta saisi pois 200-300g.
    Taneli79 muokkasi tätä : 23.01.2018 at 21.15 Syy: sekavan näköistä tekstiä

  2. #2
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Järjettömän hintaisiahan nuo ovat molemmat!

  3. #3
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.268
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  4. #4
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Kyselin valmistajalta tarkemmin pyöristä. Sain kattavat vastaukset nopeasti, hyvää palvelua. Runkojen ja haarukoiden painot ovat seuraavat:




    "A 54cm Definition frame weighs around 1750g, and the Resolution will weigh 2000g - they use the same Aperture2 fork which weighs 490g. Designing a light bike is very important, but we won't pare down the weight and risk compromising the ride quality and the longevity of the frame."


    Definition Ultegran hinta Hunt 30 Carbon Aero Disc setillä päivitettynä on 3800£, toimitus Suomeen 117£. Eli yht. n. 4500€. Tangon leveys, kammen ja stemmin pituus on muokattavissa.


    Vaikka Definition olisi varmasti hyvä kolmen vuodenajan lenkkikaveri ja kulkuväline, saattaa silti olla parempi ratkaisu omistaa "oikea" maantiepyörä ja lisäksi halpa lokaripyörä. Definition on kuitukiekoista huolimatta maantiepyöräksi painava ja toisaalta 4500€:n kommuutterissa / sadekelin lenkkipyörässä ei taida olla mitään järkeä.

  5. #5
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Strael 2.0 on myös varsin kiinnostava pyörä: https://www.dropbox.com/sh/txxoqyx10...ookbook+HR.pdf

    Tarkoitukseltaan kaiketi hyvin samankaltainen em. vapaamuurarien kanssa: Briteissä neljän vuodenajan maantiepyörä, Suomessa kolmen. Straelin geometria on maantiepyörämäisempi (jyrkemmät kulmat, lyhyempi takahaarukka ja akseliväli) ja joka koosta on tarjolla matalampi Race- ja korkeampi Tall-vaihtoehto. Kummatkin rungot painavat n. 2kg. Resolution on Columbuksen Spirit/Life putkista, Strael 2.0 Reynoldsin 853:sta - liekö noissa kriittisiä eroja? Rengastila on kummassakin 33mm ilman lokareita ja molemmista löytyy tarakka- ja lokarioptio.

    Strael 2.0 kustantaa mekaanisella Ultegralla, Huntin 30 Carbon Aero Disc setillä tarjouksessa 3000£. Vastaavan Resolutionin hinta on yli 1000£ enemmän. Siis 1200€:n ero!! Mistä tuo tulee? Strael 2.0 Ultegra Di2 on em. kiekoilla 3700£, eli 4240€. Hmmm, pitäiskö siltikin myydä maantiepyörä...

  6. #6
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    125
    Mulla on viimekesästä asti ollut toi Strael 1 maantiepyöränä. (Normi ultegra, hopen kiekoilla ja laakerilla.) Kehuja ansaitsee. Itelle hiilikuitu ei ikinä ollu se "juttu" ja kaikki muutkin pyörät on teräksisiä niin valinta oli sinänsä helppo. (Edellinen maantievärkki oli siis canyon ultimate.)

    Ostopäätöstä tehdessä vertasin kanssa noita Mason / Fairlight merkkejä ja en kyllä pystynyt oikeuttamaan tota masonin kovaa hintaa.

    Straelilla onnistuu lyhyet sekä pitkät lenkit, eikä sitä painoo oikeestaan huomaa muuten kuin nousuissa. Itelle tuo teräs runkomateriaalina lisää mielenrauhaa. Enskesän suunnitelmissa sit ajaa brevettejä ja yöpymistä vaativia ajoja, mihin teräsrunko soveltuu mielestäni paremmin. Eli jos teräs tickkaa boxeja ja hinta ei tee kirojaan niin suosittelen lämpimästi!

  7. #7
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Taneli79 Katso viesti
    "A 54cm Definition frame weighs around 1750g....Designing a light bike is very important, but we won't pare down the weight and risk compromising the ride quality and the longevity."
    Johan on alumiinirungolla painoa. Kestää kyllä varmasti, mutta kovin mukavaa kyytiä ei kannata mainostaa noilla spekseillä. Caad 10 Disc -runko lienee jotain 600 grammaa kevyempi?
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  8. #8
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Juu, mäkin katsoin että terästä mutta tosiaan sikapainava moisen hintaluokan pyöräksi...

  9. #9
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Taneli79 Katso viesti
    Resolution on Columbuksen Spirit/Life putkista, Strael 2.0 Reynoldsin 853:sta - liekö noissa kriittisiä eroja?
    Jos olisit teettämässä custom-runkoa, niin olisi jonkin verran, mutta tässä tapauksessa käytännössä ei varmaankaan. Spirit/Life-putkia saa jonkin verran ohutseinämäisempinä kuin Reiskan 853:sta eli niistä syntyisi kevyempi ja mahdollisesti myös mukavampi runko samoja putken ulkomittoja käyttäen. Syntyisi siksi, että tehdapyörissä CE-normit asettaa tietyn minimijäykkyystason, joka varsinkin levarirungoille on vähän turhan isolla turvamarginaalilla ja sen vuoksi kaikkein ohuimpia putkia ei yleensä tehdasrungoissa pysty käyttämään. Customina Spiritistä ja Lifestä tehtynä Resolutionia vastaava levarimaantierunko voisi olla ehkä jonkun 100-200 grammaa kevyempi, jos se olisi tulossa normaalipainoiselle kuskille.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  10. #10
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Strael 2.0 ei jätä rauhaan. Selaan Fairlightin Instakuvia useamman kerran viikossa. Kaunis pyörä kerrassaan. Varsinkin tuo arvokkaan tyylikäs harmaa mustilla Hopen laakereilla.


    Mutta kun tuolla ei luultavasti pysy ollenkaan mukana porukkalenkillä, kun ei ole aeroetua ja painaakin lähes 9kg. Yksin voisi tietysti ajaa hitaasti fiilistelylenkkejä ja nauttia teräksen mukavuudesta, mutta onko siitäkään mitään jäljellä, kun on CE-normien mukaiset putket, ylikokoemäputki, läpiakselit…Eihän hiilikuituisen vannejarruilla varustetun aeromaantiepyörän korvaamista Strael 2.0:lla voi perustella mitenkään järjellä!?

  11. #11
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.268
    Mikä ettei.. Eikös Straelin runko ollut kuitenkin teräsrungoksi ihan kohtuupainoinen? Se lienee tehty maantiepyörän ce-spekseihin (siksi rajallinen rengastila), jotka sietää ohuempaa ja joustavampaa putkea kuin hybridi/touring/mtb-spekseihin kategorisoitavat rungot.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  12. #12
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Taneli79 Katso viesti
    Mutta kun tuolla ei luultavasti pysy ollenkaan mukana porukkalenkillä, kun ei ole aeroetua ja painaakin lähes 9kg.
    Oletin, että tämä oli vähintääkin puolivitsi? Vai millaisia vauhteja teidän porukkalenkeillä ajetaan? Keskarit paljonkin yli 40km/h?

    Tollanen Strael 2.0 olis kyllä aika mukavan oloinen peli, saattaisin ostaa itsellekin jos ei jo olisi kalustossa. a) hiilikuituista maantietykkiä b) alumiinista Gravel-/seikkailupyörää.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  13. #13
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Strael (2.0) on kyllä erittäin hieno pyörä, harmittavasti vaan omassa tallissa ei ole tilaa. Runkosetin noin 1200€ hinta on suorastaan edullinen ominaisuuksiin ja (oletettuun) laatuun nähden.
    The older I get the faster I was

  14. #14
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    125
    Haha joo, mulla on tähän vertailukohta. Tosin en oo ajanu porukoissa, mutta omien lenkkien keskarit sekä kokonaisajat eivät muuttuneet mitenkään päivittäessäni Canyon ultimate CF SL ---> Fairlight Strael. Saattaa jopa olla, että teräspyörän tuoman fiiliksen myötä pystyn jopa piiskaamaan muutaman ylimääräsen watin kovimmissa kohdissa..

  15. #15
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    ^On se hieno. Mikä runkokoko ja kumpi geo (R/T)?
    The older I get the faster I was

  16. #16
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    ^^onks noi Hopen kiekot olleet kivat?


  17. #17
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    125
    Joo, hopet yllätti kyllä todellakin positiivisesti! Jäykät, rullaa todella hyvin ja jopa pidän tosta äänekkäästä vaparista. Semmonen luottofiilis heti alustalähtien.

    Rungon koko on 54T.

  18. #18
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    225
    Onko kyllä komea Strael. Saako vielä udella kuskin pituutta. Itse suhteellisen pitkäkoipisena ja lyhyt sekä jäykkä selkäisenä pidän tuosta Fairlightin tavasta tarjota kahta geometriaa. Strael on itsellänikin yhtenä vaihtehtona täysjäykän Longituden rinnalle hieman nopeampaan etenemiseen...

  19. #19
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.268
    Fairlighrilta taitaa olla tulossa jotain uuttakin.. #secan https://www.instagram.com/p/BgZMFzUDnci/

  20. #20
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mikä ettei.. Eikös Straelin runko ollut kuitenkin teräsrungoksi ihan kohtuupainoinen? Se lienee tehty maantiepyörän ce-spekseihin (siksi rajallinen rengastila), jotka sietää ohuempaa ja joustavampaa putkea kuin hybridi/touring/mtb-spekseihin kategorisoitavat rungot.
    En löytänyt tietoa rungon painosta. Kompliitti mekaanisella ultegralla on hiukan alle 9kg. Arvaan, että runko on 2kg tuntumassa, ehkä hiukan alle. Haarukkaa painaa 415g sisältäen akselin. Viime vuoden runkosettiin verrattuna Strael 2.0 on 250g kevyempi, vaikka on läpiakselit. Takakolmiosta Fairlight kommentoi Istagramissa seuraavaa:

    "Stays - The rear end. Part of production steel bikes that don't get talked about much and often skimped on. Don't be fooled by the 853 badge. You only need the front triangle to get the badge. Therefore many brands skimp on the rear end. Not here!! When stays need to be heavily curbed there is good reason to use heavier gauge steel but on road bikes the bends are minimal and you can push the envelope a bit with the tubing. We use a lightweight Reynolds rear end to contribute to the incredible ride and low weight. Reynolds 631 0.8/0.6mm butted 22.2mm round chainstays with assymetic bends for the longer drive-side dropout. We use 631 because it is not heat treated and thus easier to bend than 853. Plus the 853 version is offered in the same butt so no weight advantage over 631. Reynolds 725 0.6mm 14mm 'custom' no taper seat stays. 853 is not offered in 14mm raw stock so we use 725 which is also a heat treated steel. In this case we need the heat treatment for the thin walls with the relatively skinny tube. We do without the taper to get a larger join area at the dropout. Even if we trying to achieve double the retail price, we could not improve on this design. Design is process and it takes hard work to refine it."

  21. #21
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Oletin, että tämä oli vähintääkin puolivitsi? Vai millaisia vauhteja teidän porukkalenkeillä ajetaan? Keskarit paljonkin yli 40km/h?
    Kieli poskessa puolivakavasti yritin. Totuus on se, että oma maantiepyöräharrastaminen on pitkälti yksinäistä fiilistelyä, jossa pyörän painolla ja aerodynamiikalla ei ole paljonkaan merkitystä. Mutta toisaalta kyllä minä tykkään treenatakin, ajaa vk:ta porukalla vedet silmissä, lajivoimaa mäkeen, kitua kunnolla 5x4min mk-harjoituksissa, vahdata harjoitusdataa. Kovaa ajaminen on kivaa ja porukalla vetojen keskarit ovat helposti yli 40km/h. Vaikka en maantiekisaa enää ajakaan, on lenkkikavereissa ahkeria lisenssikuskeja, joiden följyssä toivon pysyväni myös tulevina aikoina. Naiivi huolenaiheeni on mandolliseen maantiepyörän päivitykseen liittyvä suorituskyvyn lasku, kun nykyinen on 7,2kg painava aeropyörä ja tuleva olisi tuo Strael. Nykyinen olisi myytävä uuden alta lähinnä tilanpuutteen vuoksi. Straelissa kiehtoo estetiikka, lokarioptio, BSA, levarit, 33mm rengastila ja mahdollinen lisämukavuus heikkokuntoisella pinnalla ajettaessa.

  22. #22
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rosco Katso viesti
    Haha joo, mulla on tähän vertailukohta. Tosin en oo ajanu porukoissa, mutta omien lenkkien keskarit sekä kokonaisajat eivät muuttuneet mitenkään päivittäessäni Canyon ultimate CF SL ---> Fairlight Strael. Saattaa jopa olla, että teräspyörän tuoman fiiliksen myötä pystyn jopa piiskaamaan muutaman ylimääräsen watin kovimmissa kohdissa..
    Kuulostaa lupaavalta. Ehkä kompuroin omassa pohdinnassani lillukanvarsiin.

  23. #23
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Fairlighrilta taitaa olla tulossa jotain uuttakin.. #secan https://www.instagram.com/p/BgZMFzUDnci/
    Nami! Herkullinen tiiseri uudesta grinderista! Kieli pitkällä odotan lisää uutisia...

  24. #24
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukka Katso viesti
    Onko kyllä komea Strael. Saako vielä udella kuskin pituutta. Itse suhteellisen pitkäkoipisena ja lyhyt sekä jäykkä selkäisenä pidän tuosta Fairlightin tavasta tarjota kahta geometriaa. Strael on itsellänikin yhtenä vaihtehtona täysjäykän Longituden rinnalle hieman nopeampaan etenemiseen...
    Joo oon 176 pitkä ja olikohan inseam jotain 84 luokkaa. Muistaakseen 54R oli aavistuksen pidempi niin ihan tottumuksista päädyin ottamaan ton Tall version.

  25. #25
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.268

  26. #26
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    225
    ^ Kiitos tiedoista, itselleni sopiva koko voisi olla 51T, kun mitat omat mitat ovat 170/80. Pitää vielä katsoa tuo tuleva Secan ja miettiä sitten seuraavia liikkeitä...

    Straelissa hieman mietityttää rengastila, virallinen kanta taitaa olla max 33 mm, mutta ainakin 2.0 version Lookbookin kuvien mukaan Continentalin Grandprix 4000 (28mm, oikeasti taitaa olla leveämpi?) ympärille jää aika reilusti tilaa sekä edessä, että takana. Toiveissa olisi pystyä käyttämään 35-38 mm rengasta yleiskäytössä. Secan mahdollistaisi tietenkin myös esim. 43 mm käytön...

  27. #27
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    125
    Fairlightin uskollisena kuluttajana, laitetaas tämä tänne kanssa: http://road.cc/content/review/240016...cles-strael-20

    Täydet 5/5

  28. #28
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Hyvin pysyy kirjoitukset topicin aiheen piirissä, onhan tässä ketjussa jo ainakin kaksi viestiä noista Masonin fillareista
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  29. #29
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Nopeasti karkasi tosiaan aiheesta tämä ketju. Alkuperäinen ajatus oli löytää monipuolinen maantiepyörä nopeaan asfalttiajoon, kevään ja syksyn rapalenkeille, sekalaiseen seikkailuun hyväkuntoisella soratiellä ja heikkokuntoisella asfaltilla sekä satunnaiseen asiointiin. Etsin pyörää, jossa
    - mahtuvat pyörimään leveät maantiekumit ja kapeat soratiekumit (32mm)
    - on aggressiivinen maantiegeometria
    - on kiinnityspisteet pitkille lokareille
    - on kierrekeskiö
    - on levyjarrut
    - käytetään yleisiä standardeja (akselit, stemmi, tolppa), eli ei integroitua ohjaamoa, satulamastoa tm.

    Olisin voinut valita yleisemmän otsikon, tyyliin "Kolmen vuodenajan maantiepyörä" tai "Monipuolinen maantiepyörä", niin juttu olisi pysynyt paremmin aiheessa. Endurance ja Allroad otsikot johtavat helposti Trek Domanen, Gt Graden, Cannondale Synapsen tai Canyon Enduracen kaltaisiin geometrialtaan lyhyisiin ja korkeisiin pyöriin. Straelissa kiehtoo mm. se, että kustakin koosta on kaksi erilaista geometriavaihtoehtoa, matalampi R ja korkeampi T. Strael täyttää myös muut kriteerini, joten en oikein tiedä, miksi vielä arvon ostopäätöstä. Road.cc:n arvioinnistakaan ei löydy moitteen sanaa.

    Kun maaliskuussa selasin Straelin (54R) saatavuustietoja, kompliitin olisi saanut toukokuussa. Reilu viikko sitten päivämäärä oli 29/6. Ja nyt, Road.cc:n arvion jälkeen fillarin saa omakseen heinäkuun lopussa. Fairlightilla menee nyt lujaa!

  30. #30
    Liittynyt
    03/2019
    Paikkakunta
    Lieto
    Viestit
    178
    Nostellaan tätäkin ketjua offtopicin avulla. Pistin eilen tilauksen sisään oranssista Fairlight Strael 2.0:sta. Odottavan aika on pitkä, aivan uskomattoman kaunis pyörä kyllä. Minulla oli vakaa aikomus hankkia elämäni ensimmäinen hiilikuiturunkoinen (maantie)pyörä, mutta toisin kävi, kun tämä tekele osui silmiin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •