GarminElectrobikeGiantHepha
Sivu 28 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 18 26 27 28 29 30 38 78 128 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 811 - 840 / 10539

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #811
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Dark side of the moon
    Viestit
    167
    CS-HG800 11-34 menee maastopyörän vapaarattaaseen.
    In a 3 person sprint, he could actually finish 4th

  2. #812
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Onnistuuhan tuollainen ilman maastonapaakin.
    Mikä olisi toinen vaihtoehto valmiskiekkoseteissä? Levyjarrullinen cyclocross siis kyseessä. Budjetti pyörii n. 200-300€ tietämissä. Vai onko ainut vaihtoehto itse kasaaminen?

  3. #813
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsa Katso viesti
    Ohjekirjassa käskettiin laittamaan pikalinkut niin kireälle, että jää jälki kämmeneen. Jotta jarrut ei hankaa on pikalinkut kireällä, töitä saa tehdä kiinni laittamiseksi, mutta eivät ne ihan noin kireällä ole. Takahaarukka selvästi "vääntyy" rengasta kohti jos pikalinkun vetää niin kireälle kuin vaan saa. Tässä varmasti siis lienee syy tuohon hankaukseen. Hämmentää silti tavallaan miksi se hankaa jo nyt.

    Jarruja en ole myöskään koskaan itse säätänyt. Onko hankala prosessi? Ensimmäiset levyjarrut kyseessä
    Voi olla että turhaan mutta näin yleisellä tasolla. Laitappa pyörä selälleen ja pikalinkku auki. Kiekko kunnolla haarukan hahloissa ja väännä sivuttain, onko klappia? Jos on niin diagnoosi helppo. Siellon dropouteissa väljyyttä johtuen liika löysästä pikalinkun kiristyksestä. Olen sitä mieltä että levyjarrupyörissä on pikalinkku perseestä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  4. #814
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vivve Katso viesti
    Mikä olisi toinen vaihtoehto valmiskiekkoseteissä? Levyjarrullinen cyclocross siis kyseessä. Budjetti pyörii n. 200-300€ tietämissä. Vai onko ainut vaihtoehto itse kasaaminen?
    Löysin ja tilasin CRC:ltä customkiekot Shimano RS505 navoilla ja Mavic A719 kehillä. Jarrupintahan noissa kehissä on mutta eipä kait tuo haittaa.

  5. #815
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Voi olla että turhaan mutta näin yleisellä tasolla. Laitappa pyörä selälleen ja pikalinkku auki. Kiekko kunnolla haarukan hahloissa ja väännä sivuttain, onko klappia? Jos on niin diagnoosi helppo. Siellon dropouteissa väljyyttä johtuen liika löysästä pikalinkun kiristyksestä. Olen sitä mieltä että levyjarrupyörissä on pikalinkku perseestä.
    Ratkaisin asian täältää tulleiden ohjeiden yhdistelmällä. Takakiekko oli tosiaan hieman huonosti paikallaan. Irroitus ja uudelleen kiinnitys pikalinkkua painamalla kiristäessä ratkaisi asian. Edessä keskitin jarrun. Nyt on molemmat linkut niin kireällä kun vain sain (niin, että ne saa vielä aukikin toki) ja jarrut laahaamattomat. Kiitoksia siis vain kovasti avusta.

  6. #816
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Hyvä että Marsan ongelma noin helposti ratkesi. Ittellä on yks maasturi jossa pitää jotain tilkettä hahloihin keksiä, vasta vuoden ollut aieaikomuksena...
    I väntan på ännu dåligare tidet

  7. #817
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    76
    Ensimmäisen kerran takavaihtajana deore ja malli Shimano Deore M6000 Shadow+. Kysymys et mikä toi ON/OFF kytkin on, ja missä asennossa sen pitäisi olla maastoajossa tai mikä sen virka noin yleensäkin on? Pyörää pestessä ja ketjuja voidellessa vasta tuon kytkimen huomasin

    Siis tämä
    http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod160761

  8. #818
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.155
    Ajaessa ON ja kiekkoa irroitellessa OFF. Ketjua sen on tarkoitus pitää kireällä.


  9. #819
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    76
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ajaessa ON ja kiekkoa irroitellessa OFF. Ketjua sen on tarkoitus pitää kireällä.
    Kiitti. Noin sen ajattelin olevan mutta varmistin asian ennen rikkomista ja toteamista että noin se ei ollutkaan Se oli OFF asennossa ja ketjut pysyivät matkassa mutta kai sen seuraavalla lenkillä ON asennossa kireällä ollessa sitten huomaa.

  10. #820
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Trecu Katso viesti
    Kiitti. Noin sen ajattelin olevan mutta varmistin asian ennen rikkomista ja toteamista että noin se ei ollutkaan Se oli OFF asennossa ja ketjut pysyivät matkassa mutta kai sen seuraavalla lenkillä ON asennossa kireällä ollessa sitten huomaa.
    Röykkyytyksessä ei pauku ketju niin pauku runkoon (chain guide) ja psyyy paremmin eturattaalla. Ei noita muutama vuosi sitten ollut ollenkaan, joten ei mikään välttämättömyys varsinkaan kevyemmässä ajossa.

  11. #821
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.155
    [pikkunipotus]

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Röykkyytyksessä ei pauku ketju niin pauku runkoon (chain guide)...
    Tarkoitatko, ettei ketju pauku chainstayhin vai ketjuohjuriin?

    [/pikkunipotus]


  12. #822
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    [pikkunipotus]
    Tarkoitatko, ettei ketju pauku chainstayhin vai ketjuohjuriin?[/pikkunipotus]
    Ajatuskatkos kirjoittaessa, chainstaytä tarkoitin.

  13. #823
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkanmaa
    Viestit
    436
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Trecu Katso viesti
    Ensimmäisen kerran takavaihtajana deore ja malli Shimano Deore M6000 Shadow+. Kysymys et mikä toi ON/OFF kytkin on, ja missä asennossa sen pitäisi olla maastoajossa tai mikä sen virka noin yleensäkin on? Pyörää pestessä ja ketjuja voidellessa vasta tuon kytkimen huomasin
    Mekanismi jarruttaa vaihtajan häkin liikettä - tahatonta ja tahallista. Kannattaa kokeilla onko sen käyttö omassa ajossa tarpeen, sillä vaihtaja pelaa pienemmällä voimalla ilman.
    Pyöräilyvideoita * Vuoden pyöräilyteko 2015 * www.velogi.com * www.youtube.com/velogi

  14. #824
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Lohja / Pirunnummi
    Viestit
    546
    Ostin Merida 400 cyclon työmatka/harrastepyöräksi. Siinä on Shimanon 11v 105 osasarja ja Tekno spyre jarrut.
    Haluaisin Sramin vaihteet, niin kysymykseni kuuluu : jos hommaan Forcen mekaanisetkahvat niin toimiiko Teknon jarrut niillä? Ja mulla löytyis Sramin 11v X01 takavaihtaja varastosta, niin toimiiko se noitten Forcen kahvojen kanssa ja 2x11 systeemissä?
    08150

  15. #825
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ettan Katso viesti
    Haluaisin Sramin vaihteet, niin kysymykseni kuuluu : jos hommaan Forcen mekaanisetkahvat niin toimiiko Teknon jarrut niillä?
    Shimanon ja SRAM:n vaijerijarrukahvoissa on erilainen vetosuhde. Muistaakseni ero on niin päin, että SRAM:n kahvoilla Shimanon jarruissa on valtava vapaaliike, ja jarrut alkavat ottavat kiinni myöhään mutta terävästi. Toisinpäin Shimanon kahvoilla jarrut ottavat kiinni nopeasti, mutta kahvassa on pitkä liikealue jossa jarruteho lisääntyy hitaasti.

    Tektro Spyrejä (mekaanista levyjarrusatulaa) on myyty myös SRAM-kokoonpanoissa. Joko Spyrestä on olemassa erilaisia OEM-malleja pyörävalmistajien kokoonpanoihin, tai sitten tuo vetosuhteen ero ei ole mekaanisella levyjarrulla niin ilmeinen.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ettan
    Ja mulla löytyis Sramin 11v X01 takavaihtaja varastosta, niin toimiiko se noitten Forcen kahvojen kanssa ja 2x11 systeemissä?
    Pitäisi toimia, mutta kannattaa kuitenkin tarkistaa SRAM:n sivuilta että komponenttien ominaisuuksissa luetellaan sama vaihtotekniikan markkinointinimi. Onko se nyt sitten Exact Actuation vai joku muu.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  16. #826
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    76
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Velogi Katso viesti
    Mekanismi jarruttaa vaihtajan häkin liikettä - tahatonta ja tahallista. Kannattaa kokeilla onko sen käyttö omassa ajossa tarpeen, sillä vaihtaja pelaa pienemmällä voimalla ilman.
    Kävin juuri noin 25km lenkillä maastossa ja kyllä täytyy sanoa että ainakin korville oli miellyttävämpi ratkaisu kun oli niin hiljainen Seuraavalla kertaa täytyy kokeilla vaihdella ON/OFF asentoa matkan varrella.

  17. #827
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Shimano XT 10 SPD on maasturissa ja lukko Off-asennossa on mulle mieluisempi.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  18. #828
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    422
    Moro. Kevät tuloo ja pyörää pitäisi alkaa huoltaa kautta varten, joten:

    Mitkäs olisi oikeat toimenpiteet maastopyörän nestelevyjarruille jotka ulisee ja ei pidä? Kokeilin jo perinteistä eli jarrupaloille kevyt hionta, ja levyille karhennus + rasvanpoisto, mutta ei kyllä ollut mitään apua. Tuo ongelma alkoi sen jälkeen kun käytin pyörää pitkässä alamäessä jossa kuskin kantinpuutteen takia piti jarrutella piiitkiä matkoja, ja levyt kävi niin kuumana että poltin niissä vielä toisen jalkanikin Eli liekkö palat sitten ihan finito ja läpikypsentyneet ja hionta ei enää auta, vai mikä lienee tuomio? Luulis että levyjä nyt ei kyllä tuollaisella saa kuitenkaan tuhottua.

  19. #829
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    88
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tomos Katso viesti
    Moro. Kevät tuloo ja pyörää pitäisi alkaa huoltaa kautta varten, joten:

    Mitkäs olisi oikeat toimenpiteet maastopyörän nestelevyjarruille jotka ulisee ja ei pidä? Kokeilin jo perinteistä eli jarrupaloille kevyt hionta, ja levyille karhennus + rasvanpoisto, mutta ei kyllä ollut mitään apua. Tuo ongelma alkoi sen jälkeen kun käytin pyörää pitkässä alamäessä jossa kuskin kantinpuutteen takia piti jarrutella piiitkiä matkoja, ja levyt kävi niin kuumana että poltin niissä vielä toisen jalkanikin Eli liekkö palat sitten ihan finito ja läpikypsentyneet ja hionta ei enää auta, vai mikä lienee tuomio? Luulis että levyjä nyt ei kyllä tuollaisella saa kuitenkaan tuhottua.
    Ei niiden levyjen pilalle pitäs mennä jos vielä ovat suorat ja yhdessä osassa. Jarrupalat kannattaisi uusia näin alkuunsa. Levyt pitää hioa ihan kunnolla että kiilto lähtee pois joka kohdasta kitkapintaa.

  20. #830
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    422
    ^Koo, pitänee sitten laitella uutta palikkaa tilaukseen. Arvelinkin että noin varmaankin käy, mutta koska jarrupalatkin maksaa kuitenkin jotain niin ajattelin että kysäisen nyt kuitenkin ensin.

  21. #831
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    596
    Mahtaakohan jostakin, internetzs tai kivijalkakaupasta, saada kapeampaa about 9-12mm leveää "stänin vanneteippiä" taikka vastaavaa?

    Pikaisella tutkimuksella näyttäisi olevan 19mm kapein löytämäni stänin(ja muiden valmistajien) teippi. Tarvisin Arch mk3 kehiin kapeampaa teippiä joka peittäisi pelkästään vanteen "keskiuran", ilman että sitä tarvisi turhaan hampaat irvessä vetää koko vanteen leveydelle, mistä ei varsianaisesti ole tämän vanteen kanssa edes mitään hyötyä...
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

  22. #832
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.155
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vertti83 Katso viesti
    Mahtaakohan jostakin, internetzs tai kivijalkakaupasta, saada kapeampaa about 9-12mm leveää "stänin vanneteippiä" taikka vastaavaa?
    ...
    Onhan Stanilla 12-millinen teippi tarjolla. Omani ostin joskus ihan kivijalkakaupasta. Tuolta Stanin kaupastakin olen tilannut tavaraa ja nopeasti tulivat.


  23. #833
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    596
    Juu itsellänikin on tuota kapeampaa ollut, mutta en nyt ehkä ameriikasta asti viitsisi lähteä pelkkää teippirullaa tilaamaan, tulee äkkiä teippirullalle hintaa. Eli siis kaipaisin lähinnä kotimaassa tai euroopassa olevaa kauppaa, mistä tuollaista voisi tilata tai käydä paikanpäällä hakemassa...
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

  24. #834
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.155
    ^no jos on aikaa odottaa niin osta vaikka Bike24:sta. Tai sitten haet tai tilaat Yläfemmasta.


  25. #835
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    596
    Ach so, oli yläfemmassa näemmä piilotettu "Universal" nimen alle niin ei tajunnut katsoa tarkemmin. Ehkäpä sieltä sitten... Kiitoksia tästä.
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

  26. #836
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    33
    Ostin Cuben maastopyörän ja renkaina Maxxis Forekaster 29x2.35. Vanteet CUBE ZX20, 32H, Disc. Onko tietoa kuinka kapeat/leveät kumit noille vanteille menee? Onko porukkaa jotka ovat noilla Forekastereilla ajaneet talvella? Ei viitsisi enää nastoja ostaa tälle vuodelle. Hinku päästä ajamaan on kuitenkin kova..

  27. #837
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    1. Mittaa työntömitalla kehän ulkoleveys.
    2. Poista tuloksesta 4mm, jolloin sinulla on tuloksena arvioitu kehän sisäleveys.
    3. Peukalosääntönä käännä kehän sisäleveyden millit renkaan leveydessä tuuman kymmenyksiksi. Jos kehän sisäleveys on 23mm, 2.35" rengas on aika lähellä optimaalista. Järkevä skaala on silloin luokkaa 2.2-2.5".

    Toki kaikenlaisia kehiä voi naittaa kaikenlaisiin renkaisiin, mutta ei kannata haahuilla kovin kauas suosituksista jos haluaa järkevät ajo-ominaisuudet. Yhtälö mutkistuu kun otetaan mukaan käyttötarkoitus ja siihen sopivat rengaspaineet.

    Ja kun ylläolevasta ottaa henkilökohtaiset mieltymykset pois, ei jäljelle jää kuin jarrujälki.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  28. #838
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    33
    Kiiton CamoN. Pitää tehdä noin. Olisi yhdet renkaat tyrkyllä joten pääsen hyvinkin alkuun näin!

  29. #839
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    28
    Onko tuo nyt oikein pinnattu? Vähän oudolta näyttää kun pinnat menee tuollalailla ristiin. Ja koko vanne on näin, "uudet" shimano R500 kiekot.

  30. #840
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    On oikein pinnattu, jos on haluttu perinteinen 3-ristiin kuvio. J-pinna risteää 3-ristiin kuviossa siten, että pinnojen päät risteää navan päässä välittömästi navan laipan molemmin puolin, seuraavaksi välittömästi navan laipan ulkopuolella ja kolmannen kerran ennen pinnamitan puoltaväliä. Kolmannessa risteyksessä pinnojen pitäisi olla kosketuksessa toisiinsa, jos pinnareiät ovat kehällä yhdessä linjassa. Muihin tapauksiin en ota kantaa.

    Jos pinnojen pituus on alunperin valittu oikein, kiekkoa on hankala rakentaa väärällä kuviolla. Pinnat on muille kuvioille systemaattisesti liian pitkiä tai lyhyitä. Kauneusvirheet, kuten esimerkiksi pinnojen risteyttäminen kehän venttiilireiän kohdalta, on sen sijaan helppoja huolimattomuusvirheitä. Ne eivät kuitenkaan vaikuta kiekon rakenteen vahvuuteen.


    Levyjarrukiekkojen kanssa pitäisi huomioida myös Peter Verdonen wiki-sivullaan kuvaama pinnakuvion suunta, jolla pyritään ylläpitämään tasainen pinnajännitys jarrutustilanteissa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •