FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 41 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 31 39 40 41 42 43 51 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.201 - 1.230 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    Kokeilemalla ja testaamalla.
    Niin. Mistä sen hieman paremman ketjuöljyn tunnistaa? Sääolosuhteiden, kelien, ajoalustan (hiekka, asfaltti, eri tavalla likainen eri vuodenaikoina/paikoissa) vaihtelu yhdistettynä MUTU-/persdyno-laboratorioon ei mielestäni kyllä anna kummoistakaan pohjaa luotettavaan arviointiin. Mutta jokainen toki uskoo mihin haluaa...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Niin. Mistä sen hieman paremman ketjuöljyn tunnistaa? Sääolosuhteiden, kelien, ajoalustan (hiekka, asfaltti, eri tavalla likainen eri vuodenaikoina/paikoissa) vaihtelu yhdistettynä MUTU-/persdyno-laboratorioon ei mielestäni kyllä anna kummoistakaan pohjaa luotettavaan arviointiin. Mutta jokainen toki uskoo mihin haluaa...
    Niin kuin ei anna mikään muukaan, ainahan melkein kaikkea tuotteita käytetään sen vuoksi että se tuntuu omimmilta itselleen. Itse asiassa MUTU-/persdyno-laboratorio testit on tosiasiassa ainoat jotka jotain merkitsee, itse en ainakaan saa mitään laboratorio-olosuhteita tuonne tielle mitenkään, niin ei paljoa merkitse miten joku tuote on pärjännyt täydellisissä olosuhteissa jossain, omiin olosuhteisiinihan mä tuotteita ostan. Hyvän ketjuöljyn tunnistaa siitä että siinä on sellaisia ominaisuuksia joita hakee. Jotkut arvostaa että ketjut kestävät mahdollisimman monta kilometriä, toiset äänettömyyttä ja pienen googlauksen perusteella joku jopa hakee että ketju pitää ääntä.

Jos nano-partikkeleiden ympäristö- ja terveysvaikutukset ei aiheuta henkistä ahdistusta, niin Holmekolin Lube Extreme on todella hyvä tuote. Ohjeiden mukaan toimii vain rasvattomalla ketjulla, mutta en ole mitään rasvanpoistoja koskaan tehnyt, pyyhkinyt vain ketjut huolella ketjunvaihdon yhteydessä. Alussa ketjujen oma rasva sottaa vähän aikaa, mutta muutaman Lube-käsittelyn jälkeen sekin lakkaa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    Niin kuin ei anna mikään muukaan, ainahan melkein kaikkea tuotteita käytetään sen vuoksi että se tuntuu omimmilta itselleen. Itse asiassa MUTU-/persdyno-laboratorio testit on tosiasiassa ainoat jotka jotain merkitsee, itse en ainakaan saa mitään laboratorio-olosuhteita tuonne tielle mitenkään, niin ei paljoa merkitse miten joku tuote on pärjännyt täydellisissä olosuhteissa jossain, omiin olosuhteisiinihan mä tuotteita ostan. Hyvän ketjuöljyn tunnistaa siitä että siinä on sellaisia ominaisuuksia joita hakee. Jotkut arvostaa että ketjut kestävät mahdollisimman monta kilometriä, toiset äänettömyyttä ja pienen googlauksen perusteella joku jopa hakee että ketju pitää ääntä.
    Ja jotkut arvostavat sitä, että mahdollisimman vähän tehoja kulu ketjun kitkan voittamiseen, perverssiä toki.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Itse olen kokeillut nykyaikaisista ketjuöljyistö vain Muc-Off C3 dry ceramic -öljyä. Tämä öljy alkoi sotkemaan aika paljon ketjua ja pakkaa (sisäkäytössäkin). Tosin voitelin ketjut vastoin ohjeistusta heti ajon (pesun) jälkeen tai juuri lenkille lähdettäessä. Laitan öljyä todella säästeliäästi irtoliasta puhdistetun ketjun sisäpinnalle ja kuivaan rätillä muutaman kierroksen pyörittelyn jälkeen. Pyyhin myös eturattaiden piikit sen mitä niitä rätillä saa helposti pyyhittyä. Niihin kun jää voittelusta aika paljon öljyä keräämään likaa.
    Palasin taas talven aikana ”ruotuun”, eli Rohloffin öljyyn, jota on tullut käytettyä 90-luvun puolivälistä lähtien. Voitelee hyvin kaikissa olosuhteissa ja ei juurikaan kerää likaa. Toki tämäkin vaatii säännöllisen puhdistuksen rätillä ja voitelun.
    Onko muilla kokemuksia miten Rohloff pärjää muiden nykyvoiteiden puristuksessa? En epäile etteikö tälläkin puolella olisi tapahtunut kehitystä, mutta keskustelua lukemalla ei ainakaan itselle noussut esiin ”yksi yli muiden” tyyppistä öljyä.

www.tahkomtb.fi
    www.kuopys.fi
    www.tahkomtb.fi
    www.kuopys.fi

Viimeaikaisista ketjuöljyistä kokemusta Motorex Dry Lubesta, jolla ketju kesti ajoa viitisen kuukautta ja noin 1400 km ennen ketjumitan rajan ylitystä. Nyt Squirt Lubella samanlaisella KMC:n halpaketjulla ajoa lähes 1400 kilometriä ja ketjumitta ei putoa vielä edes pienemmästä rajasta läpi.

En ole kummallakaan aineella puhdistanut ketjua erikseen, joten Squirtin suoritus johtunee suurelta osin siitä, ettei se kerää likaa, vaan tiputtaa ne matkan varrelle. Ilman lian kerääntymistä ketju kestää kauemmin.

Sattumalta silmiin osunut juttu otsikon tiimoilta: https://cyclingtips.com/2018/03/fast...ves-you-money/

PS Juttu lähinnä sisältää yleistä mutta ehkäpä mielenkiintoista pohdintaa aiheesta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Sattumalta silmiin osunut juttu otsikon tiimoilta: https://cyclingtips.com/2018/03/fast...ves-you-money/

PS Juttu lähinnä sisältää yleistä mutta ehkäpä mielenkiintoista pohdintaa aiheesta.
    Pitkä mutta mielenkiintoinen juttu...ei kyl jaksanut lukea ihan rivi-riviltä, mut eroja näköjään on. Dry lubet yleisesti ja nämä testatut Muc Offit on tuon mukaan p...kaa.

Onkohan jossain testattu miten ketjun hyötysuhde tippuu kulumisen/venymisen mukaan? Uuden ketjun hyötysuhde taitaa olla luokkaa 98%. Vois uskoa että kuluneen ketjun hyötysuhde on huomattavasti pienempi.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    www.tahkomtb.fi
    www.kuopys.fi

Minä taas käsitin että dry teflonit oli parasta.

No oho. Minä olen ollut vuosia näiden dry-aineiden käyttäjä. Olen pitänyt niitä hyvinä kun eivät sotke koko pyörää...

Voi voi, pitääkö tässä nyt kääntää kelkkansa ihan täysin. No, minä onneksi ajelen vain kuivalla ja kauniilla säällä.

Vahoja kovin kehutaan, mutta mites lämpötila. Tuossa ei taidettu mitata noita häviöitä nolla kelissä?

Both Kerin and Smith agree that most chain lubricants traditionally described as “dry” are the worst performers for real-world riding.

“Dry lubes are mostly a carrier, which evaporates; they don’t last,” Kerin said. “They carry about 10% actual lubrication.”

Even worse, Kerin says “dry” lubes can actually make drivetrain wear worse than not using lube at all.

Dry lubet ei mulla kestä Suomen olosuhteissa edes yhtä maastolenkkiä. Wet lubet sotkee ihan älyttömästi. Nyt oon tykästynyt Oil of Rohloffiin, tuntuu sopivalta kompromissilta kesät/talvet.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    ...
    Vahoja kovin kehutaan, mutta mites lämpötila. Tuossa ei taidettu mitata noita häviöitä nolla kelissä?
    .
    Pitääkö tämä keskustelu taas käydä? Noh, Squirtlube toimii kesät talvet mulla maastolla & muuten. Kuivalla & märällä.

Voi toki olla, että teen jotain väärin.

Rex lähtee kokeiluun heti kun Squirttipullo loppuu.

^ Squirtistahan on erikseen talviversiokin, esim. täällä. "This version "Winter Special" was developed to roll in the snow and cold in peace. The freezing point is lowered to its maximum so that it remains flexible in the worst winter conditions and will thus avoid any chain break."

Itse olen käyttänyt perus-Squirtia nyt myös talvella ilman mitään havaittuja ongelmia. Onko jollakulla kokemuksia talviversion eduista tai perusaineen kanssa ongelmista?

Tämä keskustelu on kuin "Tuntematon sotilas" elokuvana: jokaisen sukupolven pitää saada oma versionsa (ja jokaisen kunnianhimoisen ja itseään merkittävänä ohjaajana pitävän pitää päästä tekemään oma versionsa). Fillarifoorumissa sukupolvi vain on yhden, korkeintaan kahden pituinen aika.

Mutta kun kerran sinulla on runsaasti kokemuksia Squirtista kaikissa olosuhteissa, en malta olla kysymättä oletko kokeillut myös Holmenkolin vastaavanlaista tuotetta ja jos olet, miten vertaisit niiden ominaisuuksia, heikkouksia ja vahvuuksia?

Mutta kun kerran sinulla on runsaasti kokemuksia Squirtista kaikissa olosuhteissa, en malta olla kysymättä oletko kokeillut myös Holmenkolin vastaavanlaista tuotetta ...
    Minä? En. Kehuja olen lukenut, voisi kokeilla tosiaan sitäkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Luontoystävällisyys on päivän sana, mitäs jos käyttäisi oliiviöljyä? ...
    Eikös palstakuningatar Nana ollut oliiviöljyn käytön kannalla?

Eikös joku plikka kehunut ruokaöljyä ihan hyväksi , itse tyytyväinen Rexin käyttäjä.

Itse käytän nykyään Rexiä lenkeillä, mutta kun haluan oikein nautiskella niin teen parafiini vaha ja parafiini öljyseoksen, jossa pihagrillilä sulatettuna upotan täydellisesti puhdistetut ketjut. Seos on silloin hyvä kun kiinteässä muodossa saa siihen sormella jäljen. Lähes täysin likaa keräämätön ja äänetön ketju. Etten sanoisi, ihana!

Tämä keskustelu on kuin "Tuntematon sotilas" elokuvana: jokaisen sukupolven pitää saada oma versionsa...
    Tämä taitaa koskea suurinta osaa tämän foorumin keskusteluista.

Henkilökohtaisesti en ole niinkään kiinnostunut yhdestä tietystä merkistä, vaan öljytyypeistä. Koska sitä yhtä kuningastuotetta ei kuitenkaan saa siitä kaupasta jossa tulee käytyä.
    Ohiampuja muokkasi tätä : 31.03.2018 at 22.16 Syy: Prkle virheitä...

Tämä taitaa koskea suurinta tämän foorumin keskusteluista.

Henkilökohtaisesti en ole niinkään kiinnostunut yhdestä tietystä merkistä, vaan öljytyypeistä. Koska sitä yhtä kuningastuotetta ei kuitenkaan saa siitä kaupasta jossa tulee käytyä.
    No, jos sen Kuningastuotteen haluat, niin se on tuo edellä mainitsemani parafiini vaha ja parafiini öljyseos. Liuottimella versioituna se on ainoastaan sen lisäämiseen ja lian viemiseen ketjuun. Kun puhdistaa ketjun täydellisesti kaikesta, joka ei ole ketjun alkuperäistä metallia kiinteässä muodossa ja upottaa sen em. sulaan öljy/vahaliukokseen ja pitää sitä siellä niin kauan kuin mikropore ketjuista loppuu, heiluttele kuitenkin ketjua silloin tällöin sulassa, jotta jokainen soppi luovuttaa ilmatilansa seokselle.

Nosta ketju kattilasta pihdeillä ja pyyhi se niin puhtaaksi kuin saat. Sen jälkeen voit laittaa sen vaimosi parhaiden pikkuhousujen sisälle, eikä hän näe mitään jälkeä niissä. Muistathan haistaa, että oliko pikkuhousut käytetyt. Testi on aivan turha jos otat kaapista putipuhtaat pikkarit.

Laita ketjut puhdistetun voimansiirron ympärille ja totea! Ah, tuo pikkuhousu testi todellakin toimii!

Mikähän suhde öljy/vaha?

I've been around

Tämä taitaa koskea suurinta tämän foorumin keskusteluista.

Ja "ketjuöljy", "polkupyöräöljy"illäkin, pärjää. Tärkeintä että on voideltu ettei rahise ja vaihtaminen sujuu eikä osat kulu ennenaikaisesti loppuun.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    No, jos sen Kuningastuotteen haluat, niin se on tuo edellä mainitsemani parafiini vaha ja parafiini öljyseos. Liuottimella versioituna se on ainoastaan sen lisäämiseen ja lian viemiseen ketjuun. Kun puhdistaa ketjun täydellisesti kaikesta, joka ei ole ketjun alkuperäistä metallia kiinteässä muodossa ja upottaa sen em. sulaan öljy/vahaliukokseen ja pitää sitä siellä niin kauan kuin mikropore ketjuista loppuu, heiluttele kuitenkin ketjua silloin tällöin sulassa, jotta jokainen soppi luovuttaa ilmatilansa seokselle.

Nosta ketju kattilasta pihdeillä ja pyyhi se niin puhtaaksi kuin saat. Sen jälkeen voit laittaa sen vaimosi parhaiden pikkuhousujen sisälle, eikä hän näe mitään jälkeä niissä. Muistathan haistaa, että oliko pikkuhousut käytetyt. Testi on aivan turha jos otat kaapista putipuhtaat pikkarit.

Laita ketjut puhdistetun voimansiirron ympärille ja totea! Ah, tuo pikkuhousu testi todellakin toimii!
    Tota maastopyörän ketjujen keittämistä harrastettiin kaverin kanssa 90-luvulla opiskelijaboxissa, mut silloin ei kummallakaan ollu vaimojen pikkuhousuja käytössä. En tiiä miten paljon tuo vaikutti lopputulokseen, mut jäi kuitenkin mieleen, että käsittelyn jälkeen ei tarvinnut öljytä ketjuja muutamaan sataan kilometriin.
    www.tahkomtb.fi
    www.kuopys.fi

Eikös tässä ketjussa ole muutama sivu taaksepäin joku testi, jossa Squirt todettiin yhtä hyväksi kuin tuo parafiinissa keittely? Saahan sitä toki harrastaa, jos haluaa puuhastella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti WetWillie Katso viesti
    Mikähän suhde öljy/vaha?

Paras tapa löytää Jumalallinen seos Parafiini vahalle ja Parafiiniöljylle on se, että ymmärtää sen seoksen olevan kiinteää mössöä. Helpoin tapa tietää, milloin se kuljettaa pyörääsi nopeimmin eteenpäin, on seuraava.

Laita veitsi kuumaan sulaan. Nosta se pois ja anna sen jäähtyä täysin. Täydellisen jäähtymisen jälkeen hieraise kovaa vahaa sormillasi muutaman kerran (3-5). Kun se muutaman hieraisun jälkeen tuntuu muuttavan olomuotoaan hieman pehmeämmäksi kuin kiinteä muoto, niin se on valmis.

Ja tilkka pyhää vettä Ganges joesta sekaan niin pysyy ikuisesti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr_W Katso viesti
    ^ Squirtistahan on erikseen talviversiokin, esim. täällä. "This version "Winter Special" was developed to roll in the snow and cold in peace. The freezing point is lowered to its maximum so that it remains flexible in the worst winter conditions and will thus avoid any chain break."

Itse olen käyttänyt perus-Squirtia nyt myös talvella ilman mitään havaittuja ongelmia. Onko jollakulla kokemuksia talviversion eduista tai perusaineen kanssa ongelmista?
    Perus-squirt ainakin imo menee kovaksi koppuraksi ja rapisee pois pakkasella, ja jäljelle jää paljas (tosin kitisevän puhdas) metalli. Talviversio ei tuota tee ihan niin herkästi, se on talvellakin hieman tahmeaa ketjussa. Keväämmällä se ehkä kerää moskaa vähän herkemmin samasta syystä. Sinällään kummassakaan versiossa ei pakkaskelillä huomaa voitelun katoamista koska vahamössö vaimentaa ketjun rahinan ja fillari on kovilla pakkasilla muutenkin kuin kivireki; vasta sitten kun alkaa kunnon metalli-metalli kitinä kuulua niin tietää että ketjun sisusta on nyt kuiva. Perusversiossa tuo käy hyvinkin äkkiä kun pakkanen menee kaksinumeroiseksi.
    Vaellusta, pyöräilyä, valokuvia - https://exposedpaths.exposure.co
    https://www.instagram.com/xposedpaths/

^ Valaiseva kommentti, kiitoksia! Mistä muuten tuota Squirtin Winter/Low temp -versiota saa? Parinkymmenen euron tilauskuluilla kyllä näköjään, mutta saako jostain Suomesta tai pienemmillä postikuluilla jostain verkosta.

Olen tässäkin ketjussa moittinut wet-öljyjä, koska ne sotkee kauheasti.

Mutta nyt olen käyttänyt Muc-Off:n Wet öljyä, niin sehän onkin toista maata. Pysyy hyvin, eikä sotke juurikkaan.

Olen siis tähän asti käyttänyt vääriä sadekelin öljyjä.

^ Olisivatkohan muuttanut parin vuoden takaa tuotesisältöä. Silloin testasin crossarissa ja omasta mielestä todella sotkevaa ja siirryin takaisin dry lubeen, koska sekin toimi kostealla kelillä ihan ok ja sotki hieman vähemmän. Tosin suhteellista miten kukin ajattelee sotkevan tavaran, omasta mielestä Rexikin oli sotkevaa verrattuna vesipohjaisiin vahoihin.

Kellään kokemusta BLUB:n vahasta? Vaikuttaisi koostumukseltaan hyvin pitkälti samalta mitä Squart. Signature näitä mainosti facebookissa joku aika sitten.
    https://www.blublube.com/products

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •