LostInLaplandGiantAjopyoraHuntteriAlltricksElectrobike
Sivu 100 / 247 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 50 90 98 99 100 101 102 110 150 200 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.971 - 3.000 / 7407

Aihe: Helsingin kuvarastit

Jos kuvarasteissa annettaisiin auditiivisia vihjeitä, rastissa 1256 se olisi voinut olla junan pillin vihellys, sillä ollaan pääradan varressa Ormuspellon uudehkolla kerros- ja kaupunkipientaloalueella eli Ala-Malmin ja Tapanilan välissä.

Teerenkukontien townhouset tai niiden julkisivujen värit eivät ainakaan pilvisellä säällä olleet lainkaan niin voimakkaat kuin rastikuvassa ja ehdin jo epäillä erehtyneeni mutta onneksi tuo suomalainen erikoisuus, pian pystyttämisensä jälkeen kallistunut lyhtypylväs vakuutti minut siitä etten ollut väärässä paikassa.

Uudessa rastikuvassa värit eivät ole niin voimakkaat kuin luonnossa:

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Reissun myötä heräsi muuten vahva epäilys, että saavutin samalla maantieteellisesti itäisimmän pisteen, johon olen koskaan pyörälläni päätynyt.
    Onko tämä epäilys otettava kirjaimellisesti? Sellaisena olisi varsin yllättävä ja poikkeuksellinen.
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Onko tämä epäilys otettava kirjaimellisesti? Sellaisena olisi varsin yllättävä ja poikkeuksellinen.
    Kyllä mä niin luulen. En ole erityisen pitkiä pyörämatkoja tehnyt oikeastaan mihinkään ilmansuuntaan. Mökillä Lohjalla on muutamaan kertaan tullut pyörällä käytyä.

Edit: Sekin vielä, että vuokrapyöriä, kaupunkipyöriä ja myös junassa kuskattuja omia pyöriä on ajeltu useammassakin kaupungissa, mutta nämä ovat kaikki olleet länsisuunnassa.

Sent using Tapatalk

Tekisi muuten mieli hakea tuo uusi. Harmi kun kello on jo vaikka mitä. Ei oikein huomennakaan ehdi.

Sent using Tapatalk

Kiinnostavaa miten erilaisia pyöräilijäprofiileja & harrastusmuotoja meillä aktiivifillaristeilla on.
    10k-kerhon jäsen

Palaisin vielä edelliseen eli Teerikukontien rastiin.

Kyse on rastikuvassa kolmannest eli keskimmäisestä talosta, jonka yhden seinän miltei kirkkaankeltainen väri suorastaan hyppäsi silmille ja jäi mieleen niin vahvasti että oikeastaan juuri se oli se mitä katseellani hain kun olin ajanut Ormuspeltoon, mutten kuitenkaan löytänyt, sillä seinä - sama talo on hieman eri kuvaus- ja fillarinasetuspaikasta johtuen minun kuvassani toinen etualalta lukien - olikin luonnossa lähinnä epämääräisen punainen!

Ymmärrän kyllä että valon suunta, aallonpituus ja sellaiset fysikaaliset tekijät saavat värit näyttämään katsojan silmissä erilaisilta, mutta tämä muutos lähentelee minusta jo taikuutta!

Osaisiko joku valokuvausta harrastanut ja niin muodoin valon ja värien olemukseeen ja saloihin perehtynyt selittää minulle tämän? Tai pystyisikö joku fysiikkaa tunteva valaisemaan mistä juuri tässä ilmiössä on kyse?

Kiinnostavaa miten erilaisia pyöräilijäprofiileja & harrastusmuotoja meillä aktiivifillaristeilla on.
    En malta olla lisäämättä että aivan samaa voi sanoa meistä kuvarastiharrastajistakin!

Toiset kiinnostuvat rastista vain silloin kun sen oitis tunnistavat ja hakevat sen vain jos se sattuu heidän normaalireitilleen, toiset ovat valmiina kaivamaan tietoa ja hakemaan rastia kartoista, ilmakuvista ym ja ajamaan vaikka pääkaupunkiseudun toiseen laitaan ja kiertelemään siellä ympäriinsä.

Toisille rasti on vain paikka jossa fillari pitää käydä kuvaamassa, toisille se on vain tekosyy harrastaa esimerkiksi arkkitehtuuribongausta tai paikallishistoriaa.

Toisille se on omaa pyöräilyä tukeva ja kenties lisääväkin motivaatiojuttu, toisille se on vain jatkuvasti mielenkiinnolla tai satunnaisesti uteliaisuudesta seurattava juttu siinä missä muutkin fillarifoorumin ketjut.

PS Kaikki tavat harrastaa ovat oikeita. Paitsi Zwiftissä ajaminen - ja sekin vain kuvarastien kannalta koska sieltä ei niitä löydy. Ainakaan toistaiseksi.

Toisille

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    En malta olla lisäämättä että aivan samaa voi sanoa meistä kuvarastiharrastajistakin!
    Minulla jäi kuvarastiharrastus siihen, että olisi pitänyt saada rasti merkattua kartalle. En enää muista olinko vain niin käsi vai oliko jokin tekninen ongelma ettei onnistunut, mutta sinänsä hauskan lajin harrastus tyrehtyi ennen kuin ehti alkaakaan.
    10k-kerhon jäsen

Puhtaasti teknisesti kartalle merkitseminen ei vaadi kuin kirjautumisen Googleen (vaikkapa sähköpostiosoitteella jota ei muuhun käytä), rastikartalle siirtymisen (vaikkapa edellisen rastin linkistä), "Editin" klikkaamisen, rastin paikan haun kartalta, rastinuppineulan klikkaamisen ja rastinumeron sekä lyhyen kuvauksen kirjoittamisen.

Helppoa kuin heinänteko, mutta yhtä kaikki ylimääräistä puuhaa, joka voi muodostua ja varmasti on muodostunutkin esteeksi uusille tai satunnaisille harrastajille. Henkilökohtaisesti olenkin sitä mieltä että siitä pitää saada niin halutessaan luistaa. Seuraavan tai sitä seuraavan rastin hakija jolta homma käy kädenkäänteessä ja ilman suurempaa vastenmielisyyttä voi sitten paikata aukon. Fillarin ja kännykkäkameran ja halukkuuden niiden käyttöön tulisi olla riittävä edellytys osallistumiseen!

Vanha Easton: Uusi

Kyllähän se entistä Itäkeskuksen City-Marketiakin kaameampi hirvitys Easton on oikea rakennus, mutta ei tainnut löytyä oikea sisäänkäynti?

Ja jos minä jouduin (Vantaan kuvarastien puolella )nousemaan paikoin syksyisen liukkaalle ja paikoin ensilumen sulamisen jälkeen upottavan märälle Lejlebergetille yhden kaatuneen puun vuoksi, niin olisi kai ollut kohtuullista että olisit edes kiertänyt rakennuksen pariin kertaan löytääksesi sen oikean

PS Ei hullumpi rasti viime aikojen arkkitehtuurihömpän ja muiden urbaanimpien rastien jälkeen. Ja aiheuttaa sitä paitsi juuri sen (vain hieman liioitellen) "Pää räjähtää kohta!" -tunteen joka on kuvarastien suola!

Oho, aika jännä bugi/lukihäiriö toi väärä ovi. Ajoin suoraan tohon ja otin kuvan. Nyt vasta tajusin sössineeni. Sori.

Ja toi hökkeli on tarkoituksella antiarkkitehtuuria.

Edit: bugi johtunee siitä että mä ajan arkisin tosta ohi työmatkaa 2krt pvä. Ja olen hautonut oman kuvan kohdalle rastia.

Pari edellistä rastia meni muiden kiireiden myötä sivu suun, enkä keksi mistä nykyistä lähtisi lähestymään. Ehkä joku ranta jossakin? Tuo sopivasti vaihtelua. Pidän usein hyvinä rasteina niitä, joiden löytäminen ei tunnu lainkaan mahdolliselta. Sitten ne vasta hyviksi muuttuvatkin, kun satun ne löytämään...

Harkitsin Espoon tai Vantaan rastin hakemista iltaulkoiluna, mutta eipä niidenkään sijainnista muodostunut vihjeistä huolimatta minkäänlaista käsitystä. Tämä ilta menikin sitten palstapyöräilyn puolelle. Koska mainio kirjakin juuri loppui, järjestelin kuvarastikarttaa uusiksi järkevästi ajoitettua nukkumaanmenoa vältelläkseni.

Lisäsin kartalle muistaakseni neljä puuttuvaa rastia sinne päin ja tein vähän muitakin hienosäätöjä. Muutama numero on näköjään jäänyt kokonaan käyttämättä, eikä niitä vastaavia rasteja ole foorumilla käsitelty. Numerointi ei vieläkään koko matkalla mene ihan yksiin, koska sen korjaaminen pitäisi tehdä satoihin rasteihin käsityönä, mutta onneksi luettelossa on hypätty numeron yli yhtä monta kertaa kuin on vahingossa tuplattu numero. Täydensin myös uusimman rastin, vakaan käsitykseni mukaan rastin 1258, kartalle.

Teerenkukontien townhouset tai niiden julkisivujen värit eivät ainakaan pilvisellä säällä olleet lainkaan niin voimakkaat kuin rastikuvassa ja ehdin jo epäillä erehtyneeni mutta onneksi tuo suomalainen erikoisuus, pian pystyttämisensä jälkeen kallistunut lyhtypylväs vakuutti minut siitä etten ollut väärässä paikassa.

Palaisin vielä edelliseen eli Teerikukontien rastiin.

Kyse on rastikuvassa kolmannest eli keskimmäisestä talosta, jonka yhden seinän miltei kirkkaankeltainen väri suorastaan hyppäsi silmille ja jäi mieleen niin vahvasti että oikeastaan juuri se oli se mitä katseellani hain kun olin ajanut Ormuspeltoon, mutten kuitenkaan löytänyt, sillä seinä - sama talo on hieman eri kuvaus- ja fillarinasetuspaikasta johtuen minun kuvassani toinen etualalta lukien - olikin luonnossa lähinnä epämääräisen punainen!

Ymmärrän kyllä että valon suunta, aallonpituus ja sellaiset fysikaaliset tekijät saavat värit näyttämään katsojan silmissä erilaisilta, mutta tämä muutos lähentelee minusta jo taikuutta!

Osaisiko joku valokuvausta harrastanut ja niin muodoin valon ja värien olemukseeen ja saloihin perehtynyt selittää minulle tämän? Tai pystyisikö joku fysiikkaa tunteva valaisemaan mistä juuri tässä ilmiössä on kyse?
    Ottamassani rastikuvassa on hyödynnetty nykytekniikan mahdollisuuksia: kuvan värit on valittu jälkikäteen (valkotasapainon, värikylläisyyden ym. säädöillä). Kaikki diakuvausta harrastaneet tietysti muistavat, että ennen oli tämäkin toisin ja filmi valittiin etukäteen kohteen ja olosuhteiden mukaan. Tässä taisin tehdä vähän turhan voimakkaat säädöt. Tarkoitus oli vain säätää sävymaailmaa niin, että lumi on likimain valkoista. Keltaisen lumen tuijottelu kun ei varsinaisesti mieltä ylennä, olkoonkin niin, että valoa tuottavan natriumlampun väri on hyvin keltainen. Luonnollinen ero katuvalaistuksen ja pilvisen sään valon välillä on jo itsessään suuri, minkä lisäksi tuo oranssin suuntainen seinän väri varmaankin heijastaa hyvin keltaista väriä. Kieltämättä ottamiemme kuvien välillä on hämmästyttävän suuri!

Pari vaihtoehtoista näkemystä väreistä valkoisen ja keltaisen lumen värimaailmoilla:

Olen muuten vasta vähän aikaa sitten alkanut mieltää itseni pyöräilyn harrastajaksi. Pyörällä olen kyllä kulkenut koko ikäni, mutta todella kulkenut, eli siirtynyt paikasta A paikkaan B. Kuvarastien lisäksi käyn harvemmin ihan vain ajamassa. Useamman kuin yhden pyörän omistaminen on sekin minulle uutta. Mitenköhän tuohon aktiivifillaristin käsitteeseen pitäisi suhtautua?

Toiset kiinnostuvat rastista vain silloin kun sen oitis tunnistavat ja hakevat sen vain jos se sattuu heidän normaalireitilleen, toiset ovat valmiina kaivamaan tietoa ja hakemaan rastia kartoista, ilmakuvista ym ja ajamaan vaikka pääkaupunkiseudun toiseen laitaan ja kiertelemään siellä ympäriinsä.

Toisille rasti on vain paikka jossa fillari pitää käydä kuvaamassa, toisille se on vain tekosyy harrastaa esimerkiksi arkkitehtuuribongausta tai paikallishistoriaa.

Toisille se on omaa pyöräilyä tukeva ja kenties lisääväkin motivaatiojuttu, toisille se on vain jatkuvasti mielenkiinnolla tai satunnaisesti uteliaisuudesta seurattava juttu siinä missä muutkin fillarifoorumin ketjut.
    Voisin laittaa rastin ruutuun noihin kaikkiin. Lisäksi mainittakoon tämä sosiaalipsokologisesti kiinnostava ilmiö, että kuvaamalla fillarinsa jossain hevon kuusessa tänne nettifoorumille, voi saada jonkun tai useammankin polkemaan kilpaa paikalle todistamaan jotain...
    casanova muokkasi tätä : 12.02.2018 at 08.28

Minulla jäi kuvarastiharrastus siihen, että olisi pitänyt saada rasti merkattua kartalle. En enää muista olinko vain niin käsi vai oliko jokin tekninen ongelma ettei onnistunut, mutta sinänsä hauskan lajin harrastus tyrehtyi ennen kuin ehti alkaakaan.
    Tuo on kyllä iso harmi, eikä tämän tekniikkaan pitäisi päästä kaatumaan. Kirjoitan ehtiessäni kuvallisen ohjeen tästä, niin saadaan ainakin yksi hakija lisää!

Puhtaasti teknisesti kartalle merkitseminen ei vaadi kuin kirjautumisen Googleen (vaikkapa sähköpostiosoitteella jota ei muuhun käytä), rastikartalle siirtymisen (vaikkapa edellisen rastin linkistä), "Editin" klikkaamisen, rastin paikan haun kartalta, rastinuppineulan klikkaamisen ja rastinumeron sekä lyhyen kuvauksen kirjoittamisen.

Helppoa kuin heinänteko, mutta yhtä kaikki ylimääräistä puuhaa, joka voi muodostua ja varmasti on muodostunutkin esteeksi uusille tai satunnaisille harrastajille. Henkilökohtaisesti olenkin sitä mieltä että siitä pitää saada niin halutessaan luistaa. Seuraavan tai sitä seuraavan rastin hakija jolta homma käy kädenkäänteessä ja ilman suurempaa vastenmielisyyttä voi sitten paikata aukon. Fillarin ja kännykkäkameran ja halukkuuden niiden käyttöön tulisi olla riittävä edellytys osallistumiseen!
    Samaa mieltä, tosin sillä lisäyksellä, että jos rastia ei syystä tai toisesta lisää kartalle, voisi asiasta mainita viestissä. Sitten se ei jää vahingossa muilta lisäämättä ja rastikartta pysyy siistinä ja ajan tasalla.

Eihän tuo rastikartta nyt mikään elämän tarkoitus ole, mutta siitä on hyvä seurata missä mikäkin rasti on ollut ja samalla tarkistaa mahdolliset jo käytetyt paikat.

Nyt menen nukkumaan ja jätän palstan rauhaan!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Ottamassani rastikuvassa on hyödynnetty nykytekniikan mahdollisuuksia: kuvan värit on valittu jälkikäteen (valkotasapainon, värikylläisyyden ym. säädöillä). Kaikki diakuvausta harrastaneet tietysti muistavat, että ennen oli tämäkin toisin ja filmi valittiin etukäteen kohteen ja olosuhteiden mukaan. Tässä taisin tehdä vähän turhan voimakkaat säädöt. Tarkoitus oli vain säätää sävymaailmaa niin, että lumi on likimain valkoista. Keltaisen lumen tuijottelu kun ei varsinaisesti mieltä ylennä, olkoonkin niin, että valoa tuottavan natriumlampun väri on hyvin keltainen. Luonnollinen ero katuvalaistuksen ja pilvisen sään valon välillä on jo itsessään suuri, minkä lisäksi tuo oranssin suuntainen seinän väri varmaankin heijastaa hyvin keltaista väriä. Kieltämättä ottamiemme kuvien välillä on hämmästyttävän suuri!
    Vielä yksi samasta paikasta. Tehty jälkisäätö, vaalea pää harmaudesta lähemmäs valkoista.

Uudesta rastista tulee minullekin dejavuu, eli tuollaisen tiedän jossain nähneeni.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    Saatan puhua vain omasta puolestani, mutta veikkaan, että tämä ei löydy näiden lumien aikana ilman ratkaisevaa vihjettä.

Toihan on ihan ihmisten ilmoilla.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

NIIN ON!!! Ja silti en saa päähäni missä sen olen nähnyt. Ei pienintäkään aavistusta. Tai Viikkiä sekä Herttoniemen että Latokartanon puolelta ja Kivikkoakin yritin tarjota, muttei kelvannut...Vuosaaressa olisi ollut yksi paikka, muttei sekään.

Olen kyllä yrittänyt sovittaa rastikuvaa omaan päänsisäiseen karttakuvaan, mutta kun ei ole edes mitään ideaa miten päin se pitäisi asettaa.

Luonnomuodostumahan tuo ei ole vaan ihmisen tekemä - mutta kokelinpa sitä sitten kaivetun ojan maavallina tai paikkana jota on raivattu ja tasoitettu, tulos on yhtä kaikki sama: nolla.

Lunta sataa parhaillaan lisää, joten mahdollisuus rastin löytymiseen ennen lumien sulamista paranee koko ajan.

Mä olen sangen varma siitä, että en ole mokomaa hökötystä nähnyt ikinä. Ei toki olisi ensimmäinen kerta kun rastin viimein löytyessä hävettää...

Mitä kuvasta voidaan päätellä?
    - Etualalla on joko tasaista tai loivasti nouseva mäki. Ranta? Nurmialue? Kallion laki?
    - Jalanjälkien määrästä lumessa saattoi päätellä, että aivan syrjässä ei olla. Arvaan, että kuva on otettu polulta eikä keskeltä syvimpiä nietoksia.
    - Hökötyksestä näyttäisi lähtevän johto/kaapeli johonkin. Mikä ihme se on? Vai onko kyse vain jostain käyrästä esineestä nojaamassa sopivasti?
    - Kuvan keskialueella oleva rinnemuodostelma näyttää minun silmääni siltä, että se voisi olla yhtä hyvin keinotekoinen tai kalliota. Lumipeittoisena vaikea sanoa. Mäen päällä kasvaa ainakin mäntyä ja koivua, joista voisi päätellä jonkunlaisen kallionlaen. Ehkä.
    - Puiden välistä näkyy taivas melko lähelläkin horisonttia. Vaikea sanoa missä vaiheessa valkoinen pilkistys on taivasta ja missä lunta. Tulkitsen niin, että joko ollaan jonkun mäen päällä tai metsää on syvyyssuunnassa suht kapeasti ja taustalla avointa. Muuten taivaan ei luulisi näkyvän kuin puiden yläosien takana.

Muuta en keksi.

Hökötys on minusta sellainen työmaasähkökoppi tms ja kaapelia pitkin on tullut virtaa, mutta jäljellä on vain tynkä siihen mistä se tarpeen mentyä ohi pätkäistiin. Saatan toki olla pahasti erehtynyt.

Mulla on edelleen se vahva mielikuva että jos kuvauspaikalta ottaisi (laajemman näkymän antavan) kuvan mistä muusta suunnasta tahansa, kenelläkään ei olisi pienintäkään ongelmaa paikan tunnistamisessa.

Mutta mun osalta haku on tällä kertaa päättynyt tuloksettomana mutta helkkarin turhauttavana. Asetankin kaiken toivoni Marsusramiin ja lähden huomenna itse Tuusulaan kuvarastilenkille...

Vink: Tossa on ennen ollut bensa-asema. Kuvaaja on kelvillä ja selän takana on tiheä kuusiaita.

Vuosaaressa olisi ollut yksi paikka, muttei sekään.
    Olin ihan muissa asioissa Vuosaaressa mutta yllätti kun näin rastikuvan näköisen paikan, huomasin kyllä ettei mätsää

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    Vink: Tossa on ennen ollut bensa-asema. Kuvaaja on kelvillä ja selän takana on tiheä kuusiaita.
    Nyt täytyy sanoa, että olen entistä enemmän ymmälläni.

Bensa-asemista tulee mieleen:
    - Kulosaaren puistotiellä ollut, mutta maasto ei sovi kuvaan.
    - Kontulan Kesoilinmäelle nimensä antanut, mutta puistossa ei syksyn kuvarastivisiittien perusteella ollut kuusiaitaa. Eikä näytä ilmakuvassakaan olevan. Näillä keleillä en lähde paikalle varmistamaan.
    - Vuosaaren Mustalahdentiellä (Miksei tätä muutettu Aurinkolahdentieksi?) ollut, jonka ehkä muutkin bongasivat. Ei vaan sovi kuvaan eikä kuvailuun.
    - Herttoniemen Kettutien bensis, jonka rakennus purettiin. Kylmäasema vielä on. Maasto voisi sopia, mutta kuusiaitaa tai kelviä ei ole.
    - Kauempaakin löytyy entisiä bensiksiä kuten Vallilanlaaksosta, mutta ei sekään sovi kuvaan.

Tästähän tuli mielenkiintoinen arvoitus.

Jeesaako tämä?

Tulihan se tunnistettava kuva sieltä, heti kun on loppuviikon toisella puolella maata...

Tuossa oli Shell-asema. Olen käynyt.
    Fillari on keksitty kauan sitten. Silti sitä pitää joka päivä edelleen parantaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Historic Katso viesti
    Tuossa oli Shell-asema. Olen käynyt.
    Mitä vuotta mahdettiin silloin elää?

Mä en ole koskaan ollut huoltoasemaihminen, mä en oikein tunne entisiä enkä nykyisiäkään huoltamoita. Mainittua Mustalahdentien Finnoilia(?) lukuunottamatta kaikkien muiden tietämieni purettujen paikalle on joko rakennettu asuin- tai liiketaloja tai uusi upea palveleva huoltoasema.

Netistä löytyy "Helsingin jakeluasemaselvitys" ja siitä kaikki vuoden 2011 lopussa toimineet huoltamot, mutta tämä Shell nähtävästi lopetettiin jo aikoja ennemmin. On olemassa myös sivusto nimeltä "Suomen huoltoasemakuvasto", mutta kuvagalleriat ovat ilmeisen puutteellisia sekä "Shellin" että "Suljettujen" kohdalta. Helsingin kaupunginmuseon kuvakokoelmista
    löytyy kyllä huoltoasemia jotka ovat kadonneet mutta ei sitä mitä tässä tarvittaisiin.

Jos olisi vähän paremmin hajulla eli oikeilla jäljillä, voisi Helsingin ilmakuvista 1932-2012 olla paljonkin apua. Mutta multa on lisävihjeen myötä kadonnut sen vähäinenkin aavistus siitä että voisin tietää missä rasti on. Uuden kuvan myötä näen itseni jossain nykyisen Kehä I:n varrella, mutta en minä sinne mitään entistä huoltoasemaa saa millään sovitetuksi.

Esso siinä oli. Kuuluisa koska se esiintyi vanhassa Turhapurossa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •