XXL:n white 5 interceptor vai konan Wo 2016?
Morjes vaan kaikille, uunituore jäsen ilmoittautuu!
Pitkän pohdinnan jälkeen olen tullut siihen lopputulemaan, että läskiä ois saatava alle. Kyseessä siis ensimmäinen läskipyörä, budjetti alle tonnin. Olen rajannut 'omat suosikit' näihin kahteen;
Silverback Scoop Delight
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...ike-sininen-XL
Silverback Scoop Deluxe
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...mban-vihrea-XL
Omat strategiset mitat on 192cm ja 120kg, joten rungon kokona XL. Mutta. Kumpi näistä ois mun kokoiselle romuluulle parempi; 18-vaihteinen Delight vai kymmenen pykäläinen Deluxe? Onko tämän painoiselle parempi, jos on reilummin vaihteita vai onko se vaan makuasioita? 21-vaihteisella maasturilla välillä tuntuu että vaihteita on puolet liikaa. Toisaalta myös etuvaihtimen puuttumisen johdosta olisi liikkuvia osia vähemmän ja samalla varmaan voittaa kestävyydessä. Vai olenko ihan hakoteillä?
Osaatteko te kokeneemmat muuten kertoa mitkä on konkreettisimmat erot kyseisten Scoopien välillä?
Mulle saa vinkata myös muita läskejä alle tonnin budjetilla, mutta vain uusia fillareita, tää on mun ensimmäinen uusi fillari pariinkymmeneen vuoteen![]()
10-12 vaihdetta on riittävästi, mutta kevyin välitys pitää olla tarpeeksi kevyt talviajeluun. Deluxessa varmaan se on siinä ja siinä.
1x eturattaan etuna ovat NW -piikit, joilla ketju pysyy hyvin, eli ketju ei hakkaa tai hypi kamalasti. Varsinkaan tarpeeksi hyvään takasiirtäjään yhdistettynä (XT).
Toinen etu on ketjulinja, jolloin ei pikkurattaalla ketju kulje kovin lähellä rengasta.
Välitysalueen saa 1x10 pakalla kyllä riittämään.
Tänään hain postista 5fat liten. Ulkona -31 joten ei tullut kokeiltua vielä. Unohdin myös ottaa painemittarin reissuun. Aika vaikea arvioida sopiva paine sormituntumalla.
Täällä kun on monenlaista ajajaa jolla kokemuksia niin paljonko muuttuu tuntuma "positiivisesti" kun rungon materiaali vaihtuu alusta - kuituun?
Sen verran palautetta keskusteluun, että tuo White on kyllä mielestäni hyvä eka läski jolla kokeilla maistuuko sillä ajo.
Pakkasta vieläkin ollut vajaa 20 pinnaa joten pitkiä lenkkejä ei ole tullut ajettua. Ja kevyt se ei ole mihinkään totuttuun verrattuna. Ajotuntuma muutenkin todella omituinen.
Eilen tiputin paineita reilusti ja pitoa tuli saman verran lisää kuin rullaus heikkeni. 200 nousumetriä Kaunispäälle meni kuitenkin ihan OK vaikkei kevyttä ollutkaan. Halpisvaihteet toimii hyvin ja 22/32 välitys riittää juuri mutta lyhyempikin saisi löytyä.
Yleensä tässä yhteydessä muuttuu myös geometria ja muu kalustus, joten vertailu aika epäreilu.
Tismalleen samalla geolla oleva ja samoilla osilla kasatusta onkin vaikeampi jo eroa löytää, mutta luultavasti siitäkin jotain löytää tai on pakko löytää, kun lompakko on jo keventynyt.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Tänään tuli sunnuntaina tilaamani White 5Fat Interceptor, joka oli päivän tarjouksessa XXL:ssä 1299€ (norm. 1699€). Olin aluksi tilannut Silverback Scoop singlen, mutta sen olisi saanut vasta maaliskuussa ja tuossa Interceptorissa on vähän paremmat osat, niin päädyin vaihtamaan. Reilun tunnin kävin ajelemassa ja täytyy sanoa, että olen todella tyytyväinen. Kiitos kaikille hyviä vinkkejä ja kommentteja antaneille tässä ketjussa! Vinkkinä, että tänään XXL:ssä oli White 5fat pro muutaman päivän tarjouksessa 999€ (norm. 1299€). Jos joku pähkäilee ekaa läskipyörää, niin tuo on varmaan aika hyvä hinta/laatusuhde. Varmaan olisin itsekin tuon tuolla hinnalla ostanut, jos sunnuntaina olisin tämän tiennyt. Toisaalta sainpahan vähän kevyemmän ja paremmilla osilla näin. Joka tapauksessa ekan lenkin jälkeen voin sanoa, että kyllä kannatti ja hauskaa oli:-)
Onkos mondraker lopettanu fatbike hommissa? Niitten sivu ei listaa ku sähkö panzerin.
Panzer R oli ihan hienon näkönen mitä ihastelin prisman pihassa![]()
Täällä yksi läskeilyä miettivä. Tarkoitus olisi päivittää talven työmatkapyöränä toimiva Nishiki X-29 ja hommata samalla semmoinen jolla satunnainen maastoilu onnistuisi myös. Mietinnässä myös olisiko kuitenkin 27,5+ omaan käyttöön parempi, joskin ihan umpimetsään ei sillä mennä, kait? Onko kuinka monella läskiä varten toiset kiekot, esim. 27,5 jotta voi vaihdella? Joitakin kuvia olen esim. Dudesta jossa tehty moista.
Kyllä se on vaan tuo läskitarjonta hyytyny. Täytyy todeta uudelleenMoni valmistaja lopettanu toistaseksi mm. on-one, specialized, genesis, mondraker, cannondale...
Trek karsinu tuontia.
Normi maastureita taas löytyy kymmeniä eri malleja että niissä kyl olis valinnan varaa enemmän ku tarpeeksi
Ärsyttää ku pitäs uutta fillaria hankkia. Nutrail ainoa kiinnostava mutta ku niitä on jo kaupunki täynnä. Vuokraamoissa niitä.
Silverbackin 2019 double ois kans yks mutta ei todennäkösesti jaksa oottaa sinne asti.
Varmaankin totta. Läski on kuitenkin erikoispyörä, ja jos ei aktiivisemmin talvella aja maastossa, voi ajot ajaa hyvin kapearenkaiselmallakin pyörällä. Ja ainakin Vantaalla on vähän tullut ihmeteltyä että vaikka läskejä varsin paljon on myyty, on läskipyöräilijän näkeminen maastossa ollut aika harvinaista. Ja voisi ajatella että samankaltainen tilanne on muuallakin.
Eli osittain läski ilmeisesti oli trendituote.
Vähentynyt kysyntä tietysti vaikuttaa tarjontaan.
^ Luulin minäkin läskittä talviajoni ajavani. Niin vaan tuli kahden laihan kauden jälkeen pullukka taloon. Tosin edellisestä poiketen 27.5 fattikiekoilla. Samalla lähti plussapyörä autuaammille poluille. Eihän se läski kovin muodikas ole, sitä kun joutuu ihan itse polkemaan. Siihen se läskien kehitys tyssää. Toista se on sähköpyörä...joka minun oraakkelin kyvyilläni nähtynä on vain välivaihe kevyeen sähkömopoon, joka taas puolestaan on välivaihe tehokkaampaan sähkömoottoripyörään. Kunnes taas keksitään jotain uutta.
Eipä toisaalta harmita, että markkinoilta katoaa läskijopot sun muut ongelmajätteet.
Sähköihin ne tuntuu panostavan. Itte en vaan semmosta halua ku tarkotus ajella pitempiä reissujakin. Ja on osa kuntoilua.
https://www.facebook.com/TunturiBike...923628/?type=3
Minä näistä trendeistä niin tiedä, vaikka läskillä jo useamman vuoden ajanut menemään. Ja ei tiedä vissiin muutkaan täällä päin kun tuolla metsässä tulee joka lenkillä useampi läskipyöräilijä vastaan. Kapearenkaisen näkeminen näin talvella metsässä alkaa olla näillä leveyksillä harvinaisuus. Niiden jälkiä sentään joskus näkyy. Ja joo on tuota tullut kapeakumilla itsekin ajettua tälle talveakin. Paikalliset pyöräliikkeet on käsittääkseni myyneet läskit ulos samantien kun niitä on vaan maahantuojilta sisään saatu. Keski-Euroopan kysyntä noiden tuontia ison veden tälle puolen jarruttaa. Suomessa nuo kelpaa. Hommasipa tuo paikallinen jenkeistä suoraan kasan Trekin 9.6:iakin.
Ei fatit mihinkään lopu... isommat vaan laskee tarkaan kannattavuutta ja mitä muuta voi tarjota tilalle jos lopettaa fatit tuotannosta. Fattejä myydään kuitenkin vain murto-osassa maista mihin esim. 27.5+ uppoaa.
Nyt palataan samalle viivalle missä oltiin 4-5 vuotta sitten ennen isointa hypeä.
Kehitys jatkuu edelleen todellisten merkkien kesken ja uutta tulee niin pyöriin kuin varusteisiinkin.
*** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***
F lehdessä muistaakseni sanottiin että läskit myy Suomessa ja Pohjois Amerikassa. Muualla myynti olematonta.
Se tietysti selittää tarjonnan huomattavan kaventumisen.
Mun mielistä tällä hetkellä buumi on tasaantunut pienen suvantovaiheen jälkeen. Esim varsinais-suomessa jäänyt pari talvea kokonaan väliin. Tämä talvi onkin ollut yhtä juhlaa. Läskipyörälle tullut talven lisäksi uusi käyttökohde paikalliset kesät ja syksyt on niin vetisiä mutamössökelejä , missä läski mielestäni paras vaihtoehto. Esim. Loka- joulukuu 2017 ei maastot kerinnyt kuivua välillä kun lähes joka päivä satoi vettä Turussa. Ajoin nämä mutakelin kokonaan läskillä. Muut vaihtoehdot olisi ollut etujousitettu 29, 27.5+ ja täpäri.
Kirjanmerkit