Ei tuossa pitäisi olla ongelmaa. Ristiinpuolatut kiekot rakennetaan yleensä niin monella risteämällä kuin mitä pinnojen määrä ja napa geometrisesti mahdollistaa. Eli 24- ja 28-pinnaiset rakennetaan yleensä 2-ristiin, 32- ja 36-pinnaiset yleensä 3-ristiin jne.
Mutta kyllähän myös 2-ristiin puolatussa 32-pinnaisessa kiekossa lähtevät pinnat navasta kehään yli 45 asteen tangentissa, eli ketjun ketjun ja jarrulevyn vääntö välittyy varmasti kehään. Teoriatasolla vääntö saattaa rasittaa pinnoja marginaalisesti enemmän, jos niiden jännityksessä tapahtuu isompia muutoksia kuin 3-ristiin puolattuna, mutta en mä itse tuosta stressaisi.
Tämä on OK nimenomaan kun napa vaihtuu uudeksi. Samalla navalla ei käsittääkseni kannata tehdä niin, että rakentaa sen uudestaan erilaisella puolauksella. Pinnat kuluttavat navan alumiinilaippaan pienet painaumat, ja jos puolausta muutetaan lähtee noista painaumista helposti rasitusmurtuma ja navan laippa halkeaa.
Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet
Kirjanmerkit