Nää on jo mun toiset 29" ISP:t, jotka falskaa samalla tavalla. Edelliset oli niitä ihan ekoja 29er versioita, jotka oli merkitty "tubeless ready" ja nää uudet on näitä liteskinejä.
Nää on jo mun toiset 29" ISP:t, jotka falskaa samalla tavalla. Edelliset oli niitä ihan ekoja 29er versioita, jotka oli merkitty "tubeless ready" ja nää uudet on näitä liteskinejä.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Tämän perusteella pidän itseäni onnekkaana. Nastarenkaiden suhteen.
Memento mori
Virallisesti eivät, niinkuin ei moni muukaan 45NRTH:n rengas. Silti toimivat ilman sisuria. En muista oliko täällä joku raportoinut Nicotinen tubeless-asennuksesta.
Holokki auki ku H. Moilane.
Virallisesti eivät, niinkuin ei moni muukaan 45NRTH:n rengas. Silti toimivat ilman sisuria. En muista oliko täällä joku raportoinut Nicotinen tubeless-asennuksesta. MTBR:n foorumilta ainakin löytyy onnistumistarinoita.
Holokki auki ku H. Moilane.
Jonkun muistan joskus raportoineen, että Nicotinet eivät toimineet ollenkaan tubeleksena, mutta siitä on aikaa ja ne alkupään 45Nrth kumit oli muutenkin aika ohuita kyljistään nykyisiin verrattuna. Nicotinesta ei tosin havaintoa.
Maxxis talvikumit lienee jonkunlainen talvipyöräilyn yksisarvinen. Kaikki niistä on kuullut, mutta kukaan ei ole nähnyt.
Koetin kahlata tätä topikkia läpi, kun muistelin jossain kohden keskustellun ISP:n kahdesta erityyppisestä nastasta, mutta eipä osunut silmään. Asia nousi ajankohtaiseksi, kun ostin säästösyistä 29" maasturiin ISP Performancet (2.25", 1.5bar). Vanhemmassa 26" maasturissa on ollut pari talvea ISP Evot (2.25", 1.5bar) ja osa nastoista on jo istutettu uudelleen. Molemmat renkaat sisurien kanssa. Renkaissahan on tietenkin eroa rakenteessa ja joidenkin lähteiden mukaan (mm. Velogi) Evossa on teräväkärkiset alurunkoiset nastat kun taas Performancessa tylpät teräsnastat.
Pari edellistä talvea noilla 26" Evoilla olen siis laskenut surutta menemään kaikilla jääkeleillä ja pitoa on riittänyt. Ennen vesikelejä osui kohdalle jäinen sivutie 29" maasturilla ja yllättäen Performancen pito ei ollutkaan ollenkaan samaa luokkaa kuin Evon. Otin siksi tämän viikon kaljamakeleille 26" maasturin alle ja näillä pito ei edes vesijäällä ja polanteissa varoittele loppumisesta missään kohden. Alkoi mietityttää tämä tuntuva ero pidossa pahasti jäisellä kelillä - uskaltaako 29" lähteäkään järveä kiertämään?
Jos ero johtuu vain nastoista (en olisi uskonut sen vaikuttavan noin paljoa, mutta pakko se on uskoa, jos näin on), täytyy ensi talveksi vaihtaa 29" maasturiinkin Evoa alle.
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
^Olen katsonutkin..
Millaiset omakohtaiset kokemukset JackOjalla on näistä kahdesta renkaasta?
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Kokemusta tylpemmästä nastasta ei siis ole? Terävä nastakin kuluu tylpäksi ja varsin pyöreäpäiseksi parissa talvessa. Muutaman uuden tylpän nastan laitoin Evoon viime talvena ja eipä niitä enää erota toisistaan vaikka 20x luupilla silmäilee.
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Vaikka nastassakin on eroa niin eroa tulee varmastikin myös siitä, että Performancen taittumaton ja jäykkä runko ei mukaudu samalla tavalla alustaan kuin Evo.
Nasta pyrkii aina kaatumaan kohdatessaan alustan. Miten paljon nasta pääsee kaatumaan, riippuu renkaan nappulasta ja nastan kauluksen kulumasta. Mitä enemmän piikkipäinen nasta kaatuu, sitä huonommin se puree alustaan. Lieriöpäisessä nastassa kaatumisenkin seurauksena lieriön nurkka puree pintaan.
Jos nasta ei pääse kaatumaan yhtään, lähinnä teoreettisessa tilanteessa, silloin teräväpäinen nasta on parempi. Koska reaalimaailman tilanne on aina vähän toinen, ero ei olekaan enää niin yksiselitteinen.
Holokki auki ku H. Moilane.
Tätä samaa ajattelin renkaita hypistellessä. Evon rakenne todellakin joustaa huomattavasti enemmän kuin Performance. Noissa vanhoissa Evoissa eniten alustaan koskettavat nastat ovat kuluneet pyöreäpäisiksi, joten olettaisi niiden pitävän huonommin kuin uusi tylppä ja kuitenkin teräväreunainen nasta, mutta näin ei kuitenkaan tunnu olevan.
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Suunnitelmissa varustaa maastorenkainen (26") hybridin rinnalle pahimpien jääkelien kulkineeksi. Mietityttää mikä on Ice Spiker -renkaan kestävyys teräväsärmäisen hiekoitussoran suhteen ja millainen ero Evo ja Performance mallien välillä on tuossa suhteessa?
Jostain syystä en löytänyt (jaksanut jatkaa selaamista) noista Tappajasepeli ja Ice Spiker -topikeista.
Toki voi ehdottaa muutakin rengasvaihtoehtoa.
Eturenkaaksi tuota suunnittelin. Taakse uskon riittävän Hakkapeliitta W106, jollainen Hybridissäkin on takana.
Hybridissä pyörii edessä W240 (40-622) ja tuo 40mm onkin max. leveys, joka siihen mahtuu.
Vaihtoehtona olisi saada tehokkaamman jääkelipidon tarjoavaa Hybridin etupäähän. Oma arvio kuitenkin on, että ei taida onnistua päästä edes kovin lähelle sitä, millaisia jääkelin pito-ominaisuuksia Ice Spikereiden kerrotaan tarjoavan.
^Kolmatta vuotta menossa 26" maasturissa ISP Evo läpi talven eikä tappajasepeli ole vielä puraissut kertaakaan, vaikka kelveillä sitäkin on ollut. Itse laittaisin kyllä sekä eteen että taakse ISP Evot 1.5bar paineilla. Ei tarvitse arkailla millään kelillä ajamista. Pehmeällä lumella vähän tahtoo hakea, mutta jäällä ei sitten olekaan pito-ongelmia. Kokeilin joskus taakse (tosimiesten suosituksesta) heikommin pitävää rengasta, mutta parin polannelipsun jälkeen luovutin.
Laskin 29" Performancen paineet vielä 1.5bar alle ja pitokin parani, ei kuitenkaan Evon tasolle. Uskaltaa sentään polanteiselle vesijäällekin ajamaan.
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Kiitos tiedosta. Tuon epäilyksen varjon ei pitäisi muodostaa enää ongelmaa.
Tunnepuolella taisi jäädä vielä tehtävää. Vieroitusoireet sen ajatuksen johdosta, että SuomiTyres ei enää pyörisikään talvella pyörän alla vaan tilalla kulkisi keksieurooppalainen monopolituote.
Kuinkahan Extreme 294 suhteutuu jääkeleillä tuohon Evoon?
Nastoja on vähemmän mutta Evon alumiinisten (oudolta tuntuva valinta) sijasta ovat kovametallipiikkiset teräsnastat. Voisi ajatella pitävän ominaisuutensa pidempään.
Hinnoissa menisivät Bikeshopin Extremet ja Bike-Discountin Evot aika lailla yksiin.
WXC300 toisi sitten hintaa lisää. Liekö myös pito-ominaisuutta?
Se alumiini on vain se nastan "runko". Karbidia se itse nasta niissä on.
Kts. tuotekuvaus Schwalben sivuilla
https://www.schwalbe.com/en/spike-re...piker-pro.html
Näköjään noita 45NRTH:n koveria nastoja saa myös irtotavarana jostain. Tämän paketin hommasi takuuna paikallinen pyöräliike kun valitin suuresta irronneiden nastojen määrästä pienellä ajomäärällä.
![]()
https://www.bike24.com/1.php?content...c%5B44%5D=9357 Onhan noita saatavilla, parhaiten pitävä nasta (imo).
I väntan på ännu dåligare tidet
Myös PK1 kertoman mukaista XL nastaa saa tuolta. Tämähän on siis vielä huomattavasti pidempi kuin tuo perus concave.
https://www.bike24.com/1.php?content...u=1000,185,188
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Oiskoon PK1 niin ystävällinen jotta mittaisi kuin pitkä tuo XLconcave oikein on? Tosin lisäpituudesta voi olla haittaa, saattaa kaatua ja jopa irrota norminastaa herkemmin.
I väntan på ännu dåligare tidet
Itse vertailin tässä juuri ISP:n nastaa ja 45NRTHin XL nastaa, tönärillä mitattuna kokonaispituudet ovat seuraavat:
- ISP: 5,7mm
- 45NRTH XL: 6,1mm
Näiden kahden välillä kokonaiskorkeudessa on siis todella pieni ero, mutta kun samaan renkaaseen (45NRTH Wrathchild) tökkää XL nastan ja ISP nastan vierekkäin on niiden profiilissa/"törröttävyydessä" huomattava ero.
Mun oma fiili on se, että toi 45NRTHin XL nasta sopii hyvin tampaantuneella lumelle sekä jäisten polkujen ajoon, mutta siirtymillä joissa on myös paljasta asfalttia esillä ISP:n nasta on huommattavasti parempi. Hinnaltaanhan tuo XL nasta on avain posketon (~50c/KPL), joten omalla rahalla niitä en rupeaisi erikseen ostamaan.
![]()
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Onko kukaan lähettänyt renkaita postilla. Paljonko maksaa Postilla tai Matkahuollolla. Maasturin nastat 27,5 pitäis lähettää, ei taittuvaa mallia.
^eiköhän nuo alle kympillä kulje.
https://www.posti.fi/henkiloasiakkaa...otimaahan.html
Taittelet kahdeksikoksi ja sitten kaksinkerroin sopivan pieneen laatikkoon.
Diy nastarenkaan tekijöille pari vinkkiä.
1. Hommaa joku hyvä työkalu, jossa on sopiva reikä nastan piikille. Saat työnnettyä nastan rungosta ja työkalua ei tarvitse tunkea kumin sisään. Työkalussa saa olla hyvä kahva, omaan makuun on jäteasemalta löytynyt kaapin oven nuppi. Isokantainen nasta pitää "uittaa" itseänsä pienempään reikään.
2. Hommaa ny hyvä mies joku teline sille kummille. (Ei oo ihan hirveen hääviä vääntää lattialla) riittää kun saat sen yhden kohdan tehtyä sen telineen päällä.
3. Reikä. Nasta. Reikä. Nasta. Se ny vaan uppoo se nasta paljon helpommin siihen kuumaan reikään.( Vallankin ku tilaat kiinasta nastoja, joiden ilmoitettu kannan halkaisija on 1mm suurempi kuin ilmoitettu.
4. Ei kannata, jos omalle ajalle laskee hintaa![]()
Sissimarkkinoija tässä hei.
Ohessa linkki videoon siitä, kuinka se nastoitus onnistuu. Telinettä ei tarvitse, antaa sen renkaan olla siinä fillarissa, se tykkää olla siinä ja sitä on helppo pyörittää. Reikään dremelin 650 jyrsinterä on yksi parhaista, itse teen ensin reiät ja sen jälkeen nastat liimalla paikalleen.
https://www.youtube.com/watch?v=iNSr0sHheG0
Oujee.
Se dremelillä kuumennetun kumin käry on jo melko äijjää. Käyttäkää niitä suojalaseja kun alatte duunaa, ne lentelevät kuminpalat on kuuuumia. Ei tee silmälle hyvää, polttaa kätttäkin..
Jimmy tunnistettu mut kuka tuo toinen tuohna vidjossa on?
Jäällä (ei edes veden peittämällä sellaisella) ei pidä kuin nastarengas, ugh.
Valmiskumeista Sharktooth on ihan kiva yleisnakkuli mutta ei pärjää Mutiksen kaa ährätylle NastaNatelle. On ne tietty eri kokoisetkin mut sou wot - ajotapa ratkaisee millaisen nastakumin tarviit. Asiaa? Juu ei, saa siirtää sinne PPP ketjun seuraan. *puf*
Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne
194 dremel terällä voi kyllä ihan sormin koskee siihen nappulaan. Mä oon vaan tämmönen köyhäilijä ;D
Kaikki pitäis saada ilman, tai parempi vielä jos joku maksais ku huolin.pitää tutkia toi dremel 650. Mä veikkaan että mun kommutoinnissa noi nastat pysyy ilman liimojakin. Olivat aika tiukkoja jo sinne "kuumaan" reikään mettässä eri asia, mut siellä on eri renkaat ja kiekot.
Se liima toimii myös liukasteena, ne kuumat kuminpalat lentää siitä terästä joka hemmetin suuntaan, ja tarttuu lujasti. Se itse nappula ei paljoa lämpene.
Toi 194 voi olla tosiaan enemmän lämmittävä versio, ei huono ollenkaan
Kirjanmerkit