LostInLaplandCanyonElectrobikeGiantAjopyora
Sivu 7 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 6 7 8 9 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 181 - 210 / 317

Aihe: Vapaarattaiden huolto-ohjeita (Campagnolo, Shimano, DT, Mavic, jne...)

  1. #181
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    827
    Täällä Hämeessä ollaan vähän hitaita, mutta tästä voi lukea xd-driverin mitat . brilleaux kyseli tätä jo lokakuulla.

  2. #182
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    211
    Tänään yritin Alista tilatulla kalulla (2-piikkinen) aukasta laakerikuppia, ei mitään toivoa. Jumalauta että pitää olla tiukassa!
    Onkos nämä aina myötäpäivään aukeavia?

    Vapaarataskin irtosi aikaisemmin navasta (jarrulevyn puolelta pitkä 12mm kuusiokolo vastapäivään) ei käsipelin vaan polkaisemalla räikkää...

  3. #183
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    152
    Canyon inflite 9 2015 olisi pyörä. Nyt on alkanut takanavasta kuuloa pientä viserrystä ja vikinää. Joku dt swiss napa tuossa on, mutta navassa ei lue mitään joten en trakkaa mallia tiedä. Katselin että aika hankalalta näytti dt swissin ohjeet, eli jotain erikoistyökalua yms tarvitsisi. Laakeritkin näytti olevan ihan perus kuulalaakereita eikä tommosia irto kuulia niinkuin joissain navoissa on.

    onko tämä nyt oikeasti kuinka iso homma ja tarvitsenko oikeasti nipun erikoistyökaluja? Vai vienkö suosiolla johonkin huoltoon?

    edit: Youtube videoiden mukaan onkin vähän helpompaa, joten täytyypä tehdä itse.
    Anok muokkasi tätä : 16.06.2017 at 14.38

  4. #184
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jumbojussi Katso viesti
    Tänään yritin Alista tilatulla kalulla (2-piikkinen) aukasta laakerikuppia, ei mitään toivoa. Jumalauta että pitää olla tiukassa!
    Onkos nämä aina myötäpäivään aukeavia?
    Jos se on Shimanon vapaaratas niin myötäpäivään, kuten ketjun ekassa viestissä on kerrottu. Laita työkalu akselilla ja mutterilla kiinni ja sitten vääntöä pitkän varren kanssa. 50-70 cm kun laittaa jatkovartta, niin saa väännettyä hitaasti voiman kanssa eikä osat mene rikki ja itsellekään ei tule ruhjeita.
    Suomen suomalainen

  5. #185
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    152
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Anok Katso viesti
    Canyon inflite 9 2015 olisi pyörä. Nyt on alkanut takanavasta kuuloa pientä viserrystä ja vikinää. Joku dt swiss napa tuossa on, mutta navassa ei lue mitään joten en trakkaa mallia tiedä. Katselin että aika hankalalta näytti dt swissin ohjeet, eli jotain erikoistyökalua yms tarvitsisi. Laakeritkin näytti olevan ihan perus kuulalaakereita eikä tommosia irto kuulia niinkuin joissain navoissa on.

    onko tämä nyt oikeasti kuinka iso homma ja tarvitsenko oikeasti nipun erikoistyökaluja? Vai vienkö suosiolla johonkin huoltoon?

    edit: Youtube videoiden mukaan onkin vähän helpompaa, joten täytyypä tehdä itse.
    Tein sitten itse ja olikin helppo homma, ainakin tuon vapaarattaan osalta, vaikka tuota sisintä osaa ei pois saakkaan ilman DT swissin erikoistyökalua. No joka tapauksessa putsasin ja rasvasin paikat niin on viserrykset poissa ja pyörii paremmin. Helppo homma sinänsä.

    Tosin nyt vähän googlaillut kun laitoin hieman rasvaa tuonne vapaarattaaseen niin tuo vapaa naksutus hiljeni huomattavasti. Sinänsä mukavaa että meteli on pienempi, mutta ehkä tässä on riskinä, että jousi ei avaakkaan noita kolmea pinniä ihan loppuunasti ja polkiessa sitten voisi pinnit hypätä yhden porrastuksen yli tms ja hajottaa jotain? No toimii ihan normaalisti kyllä, joten ehkä annan olla ja katson josko ylimääräinen voiteluaine häviäsi tuolta ajamalla ajan kanssa.

    Jos jollain muulla sama pyörä eikä tiedä mikä napa/vapaaratas tuossa on niin se on DT swissin 3-pawl vapaaratas, ei ratchet system, kuten lähes kaikki videot ym. mitä youtubessa on. Eli hieman hankalampi oli löytää ohjeita tähän.

    Laakereiden vaihto tuohon vapaaratas osaan taitaa olla tekemätön paikka, mutta uusi näytti maksavan n. 50 €, joten jos laakerit menee niin ei niin kalliiksi tule. Keskiön laakerit sitten vaatiikin semmosen erikoisavaimen jotta saa vapaarattaan hammastuosan tieltä pois.

  6. #186
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Tuon keskustelun ;http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ppeenranta-ymp lopputulemana oli että se vetopuolen laakeri tulee ulos ilman sen hammaskehän irroittamista.

  7. #187
    Liittynyt
    06/2014
    Viestit
    87
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Anok Katso viesti
    Tein sitten itse ja olikin helppo homma, ainakin tuon vapaarattaan osalta, vaikka tuota sisintä osaa ei pois saakkaan ilman DT swissin erikoistyökalua. No joka tapauksessa putsasin ja rasvasin paikat niin on viserrykset poissa ja pyörii paremmin. Helppo homma sinänsä.

    Tosin nyt vähän googlaillut kun laitoin hieman rasvaa tuonne vapaarattaaseen niin tuo vapaa naksutus hiljeni huomattavasti. Sinänsä mukavaa että meteli on pienempi, mutta ehkä tässä on riskinä, että jousi ei avaakkaan noita kolmea pinniä ihan loppuunasti ja polkiessa sitten voisi pinnit hypätä yhden porrastuksen yli tms ja hajottaa jotain? No toimii ihan normaalisti kyllä, joten ehkä annan olla ja katson josko ylimääräinen voiteluaine häviäsi tuolta ajamalla ajan kanssa.

    Jos jollain muulla sama pyörä eikä tiedä mikä napa/vapaaratas tuossa on niin se on DT swissin 3-pawl vapaaratas, ei ratchet system, kuten lähes kaikki videot ym. mitä youtubessa on. Eli hieman hankalampi oli löytää ohjeita tähän.

    Laakereiden vaihto tuohon vapaaratas osaan taitaa olla tekemätön paikka, mutta uusi näytti maksavan n. 50 €, joten jos laakerit menee niin ei niin kalliiksi tule. Keskiön laakerit sitten vaatiikin semmosen erikoisavaimen jotta saa vapaarattaan hammastuosan tieltä pois.
    Laakerit löytyy ihan normaalista laakerikaupasta. Tais 2x laakeria maksaa 12€.

  8. #188
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    152
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Tuon keskustelun ;http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ppeenranta-ymp lopputulemana oli että se vetopuolen laakeri tulee ulos ilman sen hammaskehän irroittamista.
    No niinpä näyttää, hyvä tietää jos vaihtaa pitää.

  9. #189
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti caic Katso viesti
    Laakerit löytyy ihan normaalista laakerikaupasta. Tais 2x laakeria maksaa 12€.
    Jos tarkoittanet noilla vapaaratasrungon laakereita,olisi kiva jos jakaisit täällä niiden vaihto ohjeen.Kiinnostuneita varmaan olisi ...

  10. #190
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.124
    Mä yllätyin eilen suuresti, kun dt swiss 1700 Spline two kiekkojen dt ratched navassa pakka ja sen alla ne pari jousta ja hammaslevyt tms eivät ole millään kiinni silloin, kun kiekko on irti pyörästä. Eikö niissä oikeesti ole mitään lukkorengasta pakkaa kiinni pitämässä? Kävi nimittäin niin, että litkutin renkaita ja ravistelin takakiekkoa pakka alaspäin osoittaen ja koko sramin 11 pakka tipahti lattialle ja takanavan osia perässä! Onneksi olin sellaisen ulkoterassin karvamuovimaton päällä, niin pakka tipahti vähän pehmeämmin ja kaikki muutkin pudonneet osat löysin.

    edit. Kaikki nämä vetopuolen osat 1,2 ja 3 alinta jousta lukuun ottamatta tipahtivat siis lattialle kun ravistin kiekkoa litkun renkaan sisällä levittämiseksi.
    https://goo.gl/images/biuGMK

  11. #191
    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Eikö niissä oikeesti ole mitään lukkorengasta pakkaa kiinni pitämässä?
    Ei ole vaan lähtee irti vetämällä.

  12. #192
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    152
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Jos tarkoittanet noilla vapaaratasrungon laakereita,olisi kiva jos jakaisit täällä niiden vaihto ohjeen.Kiinnostuneita varmaan olisi ...
    Itse luule, että tuo ei onnistu ollenkaan? En ainakaan itse keksinyt miten tuon 3-pawl homman saa irti ensinkään ja molemmilla puolilla on laakerit ja keskellä joku putki? Ei pääse mistään suunnasta lyömään?

    Tässä siis varmaan tarkoitettiin noita keskiössä olevia laakereita, jotka sinänsä ovat mielestäni tärkeämpikin päästä vaihtamaan koska silloin ei tarvitse vaihtaa keskiötä ja irroitella kaikkia pinnoja ja rihdata jne. hankalaa. Tuo vapaaratasrunko maksaa kumminkin vaan 50€ ja menee ilman työkaluja tai mitään paikalleen niin sen vaihto uuteen ei ole mikään iso homma. Tietysti olisi kivampi jos voisi vaan vaihtaa siihen parin euron laakerit, mutta ei ainakaan tässä DT swissin ohjeessa puhuta mitään miten tuon saisi avattua https://www.dtswiss.com/Resources/Su...chnical-Manual sivulta 36 alkaen on tuo vapaaratas joka minulla on.

  13. #193
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yedi Katso viesti
    Jos se on Shimanon vapaaratas niin myötäpäivään, kuten ketjun ekassa viestissä on kerrottu. Laita työkalu akselilla ja mutterilla kiinni ja sitten vääntöä pitkän varren kanssa. 50-70 cm kun laittaa jatkovartta, niin saa väännettyä hitaasti voiman kanssa eikä osat mene rikki ja itsellekään ei tule ruhjeita.
    Ei siinä lue kuin 11s compatible, Shimanoko? Niin ja unohtu mainita ettei ole irtokuulilla.

  14. #194
    Liittynyt
    06/2014
    Viestit
    87
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Anok Katso viesti
    Itse luule, että tuo ei onnistu ollenkaan? En ainakaan itse keksinyt miten tuon 3-pawl homman saa irti ensinkään ja molemmilla puolilla on laakerit ja keskellä joku putki? Ei pääse mistään suunnasta lyömään?

    Tässä siis varmaan tarkoitettiin noita keskiössä olevia laakereita, jotka sinänsä ovat mielestäni tärkeämpikin päästä vaihtamaan koska silloin ei tarvitse vaihtaa keskiötä ja irroitella kaikkia pinnoja ja rihdata jne. hankalaa. Tuo vapaaratasrunko maksaa kumminkin vaan 50€ ja menee ilman työkaluja tai mitään paikalleen niin sen vaihto uuteen ei ole mikään iso homma. Tietysti olisi kivampi jos voisi vaan vaihtaa siihen parin euron laakerit, mutta ei ainakaan tässä DT swissin ohjeessa puhuta mitään miten tuon saisi avattua https://www.dtswiss.com/Resources/Su...chnical-Manual sivulta 36 alkaen on tuo vapaaratas joka minulla on.
    Eli muovivasaralla lyödään ensin vapaarattaan puolelta akselin päähän, niin tulla tupsahtaa laakeri ulos. Kumivasara on liian pehmeä. Sitten akseli toisinpäin takas ja toista. Usko meinaa loppua kun vapaarattaan puoleista laakeria hakkaa ulos, mut kyl se tulee. Sit 19mm pitkällä hylsyllä naputtelee uudet laakerit paikalleen. Ensin tietysti vapaarattaan puolelta ja sit akseli sisään ja levyn puolelta. Aikaa menee koko operaatiossa noin 15min. Jos kyseessä on kuvan kaltainen kapistus 🙂

  15. #195
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Anok Katso viesti
    Itse luule, että tuo ei onnistu ollenkaan? En ainakaan itse keksinyt miten tuon 3-pawl homman saa irti ensinkään ja molemmilla puolilla on laakerit ja keskellä joku putki? Ei pääse mistään suunnasta lyömään?

    Tässä siis varmaan tarkoitettiin noita keskiössä olevia laakereita, jotka sinänsä ovat mielestäni tärkeämpikin päästä vaihtamaan koska silloin ei tarvitse vaihtaa keskiötä ja irroitella kaikkia pinnoja ja rihdata jne. hankalaa. Tuo vapaaratasrunko maksaa kumminkin vaan 50€ ja menee ilman työkaluja tai mitään paikalleen niin sen vaihto uuteen ei ole mikään iso homma. Tietysti olisi kivampi jos voisi vaan vaihtaa siihen parin euron laakerit, mutta ei ainakaan tässä DT swissin ohjeessa puhuta mitään miten tuon saisi avattua https://www.dtswiss.com/Resources/Su...chnical-Manual sivulta 36 alkaen on tuo vapaaratas joka minulla on.
    Laakereita ei yleensä löydä vaan ne kannattaa irroittaa ulosvetäjällä. Nuo vapaarattaan rungon sisällä olevat laakerit saa pois helposti sisäpuolisella ulosvetäjällä. Loppuun ajettu ratapakka paikoilleen vapaarattaan runkoon ja ulosvetäjän "jalat" ponnistamaan pakan päältä. Laakerit lähtee nätisti ulos ja uudet saa paikoilleen sopivalla puristustyökalulla (tai lyömällä )

    DT Swiss ei halua mainostaa asiaa, kun he haluavat myydä koko vapaarattaan rungon niin saavat paremmin rahaa...
    Suomen suomalainen

  16. #196
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Onko siinä joku rakenteellinen juttu, että Campagnolon vapaaratasmekanismi on huomattavan paljon äänekkäämpi kuin Shimanon, ainakin tehtaalta tulleensa. Käyttääkö Campa löysempiä öljyjä/rasvoja tms?

  17. #197
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Shimanon vapaaratas on täynnä vaseliinia. Vaseliini vaimentaa ääntä kivasti, mutta aiheuttaa eriasteisia ongelmia pakkaskelissä.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  18. #198
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    52
    Olisko kellään tietoa kumpaanko suuntaan shimanon navassa aukeaa vapaaratas? Kokeilin oikealle mutta tuntui olevan järkyttävän lujassa niin en uskaltanut vääntää? Pyörä siis mongoose argus 27v?

  19. #199
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti peteetd Katso viesti
    Olisko kellään tietoa kumpaanko suuntaan shimanon navassa aukeaa vapaaratas? Kokeilin oikealle mutta tuntui olevan järkyttävän lujassa niin en uskaltanut vääntää? Pyörä siis mongoose argus 27v?
    Eikö siinä ole ihan normikierteet eli aukeaa vastapäivään.

  20. #200
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    52
    Tämän mallin ratasta ei saanutkaan auki .. huollossakin kokeilivat pulttikoneella ja pitkällä jatkolla eikä ratasta saa auki.... olisikohan mitään niksejä olemassa tähän enää?

  21. #201
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.182
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti peteetd Katso viesti
    Tämän mallin ratasta ei saanutkaan auki .. huollossakin kokeilivat pulttikoneella ja pitkällä jatkolla eikä ratasta saa auki.... olisikohan mitään niksejä olemassa tähän enää?
    Jos siellä on lukite tai vastaava litku laitettu, niin se irtoaa lämmityksellä. Olisiko joku 120 tai vähän päälle. Loctiten vihreä lukite on jo niin lujaa että on tiukka kylmänä aukoa.

  22. #202
    Apua kyselisin kun on one fattystä v2 versiosta vapaaratas vaihtoa tai kynsien uusintaa vailla... osaako kukaa auttaa että mikä Vapari käy? Teräsvapari on mut vaikeuksia löytää uutta.
    Ja pahoittelut jos ei tullut oikeesee osoitteeseen kun ei oikee tiennyt minne laittaa...

  23. #203
    Nyt tarttis apua viisaammilta.
    Käytössä on Gzr Pedelec plus halpis sähköpyörä ja siinä on moottorissa/takavanteessa perus 7 vaihteinen vaihdepakka mallia Shimano MF-TZ21 joka pitäisi saada irroitettua.
    Millä tavalla tämä pakka irtoaa kun olen yrittänyt sitä hampaat irvessä vääntää jopa ruuvipenkissä ja ei meinaa irrota.
    Onko tässä kenties lukitusmutteri tuossa päällä jossa näkyy 2 pientä reikää vai pitäisikö tuon irrota kuitenkin vaan vääntämällä pakka avainta vastapäivään, eli auki päin?

    Hommasin tuollaisen pakka avaimen Shimanon MF pakalle ja ketjupiiskan kanssa olen koittanut pakkaa irrottaa, ei silti inahdakaan.
    http://aijaa.com/EDFEQU

  24. #204
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    603
    Onko google tuttu? Eka haku:

    https://www.youtube.com/watch?v=O08JNVk8dgE
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  25. #205
    On hyvinkin tuttu, tuo videokin on katsottu, jos kuitenkin lukisit uudestaan kysymykseni.

  26. #206
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    603
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti E-biker Katso viesti
    On hyvinkin tuttu, tuo videokin on katsottu, jos kuitenkin lukisit uudestaan kysymykseni.
    Jos kuitenkin katsoisit sen videon uudestaan, siinä ei ole mitään epäselvää. Kyseessä on Hyperglide-kierrepakka, joka avautuu normaalilla Shimano/Sram-pakka-avaimella kääntämällä vastapäivään. Jos ei avaudu, on jumissa. Sähkömoottorista on kertynyt momenttia enemmän kuin tuolle pakalle on speksattu. Isompi jatkovarsi.

    Ne kaksi pientä reikää ovat ihan muita puuhasteluja varten.

    Se että sotkit ketjupiiskan tähän hommaan on huolestuttavaa. Mihin ajattelit sitä tarvitsevasi? Näkyykö sellainen videolla?
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  27. #207
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    Jos kuitenkin katsoisit sen videon uudestaan, siinä ei ole mitään epäselvää. Kyseessä on Hyperglide-kierrepakka, joka avautuu normaalilla Shimano/Sram-pakka-avaimella kääntämällä vastapäivään. Jos ei avaudu, on jumissa. Sähkömoottorista on kertynyt momenttia enemmän kuin tuolle pakalle on speksattu. Isompi jatkovarsi.

    Ne kaksi pientä reikää ovat ihan muita puuhasteluja varten.

    Se että sotkit ketjupiiskan tähän hommaan on huolestuttavaa. Mihin ajattelit sitä tarvitsevasi? Näkyykö sellainen videolla?
    Mikään ammattilainen en ole joten nämä asiat on uusia, ikinä en ole irrottanut vaihdepakkaa pyörästä ja kun ohjeita olen yrittänyt katsella, on niissä lähes aina käytetty ketjupiiskaa pitämään pakkaa paikallaan, uutta oli että se onkin täysin turha kapistus, miksiköhän niitä myydään?

    Moottorini on siis vanteesta irti ja vaihdepakka on moottorissa kiinni joten sekin hieman hankaloittaa asiaa mutta videoiden perusteella vaihdepakan irroitus pitäisi olla normaali ihmisen irroitettavissa, oma ei tunnu olevan ja siksi kysyin voiko siinä olla lukkorengas tms.
    Esim. tässä videossa joku aukaisee lukko renkaan, siksi halusin varmistella voisiko se olla itsellä joka estää mutta jos se vaan on sitten jumissa niin hyvä tietää, ehkä kuumennan sitä ja riuhdon auki jos lähtee tai heivaan roskiin koko moottorin.
    https://youtu.be/reER-V3Wvms

    Mitä muita puuhasteluja varten nämä kaksi reikää on?

  28. #208
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    603
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti E-biker Katso viesti
    Esim. tässä videossa joku aukaisee lukko renkaan, siksi halusin varmistella voisiko se olla itsellä joka estää mutta jos se vaan on sitten jumissa niin hyvä tietää, ehkä kuumennan sitä ja riuhdon auki jos lähtee tai heivaan roskiin koko moottorin.
    https://youtu.be/reER-V3Wvms

    Mitä muita puuhasteluja varten nämä kaksi reikää on?
    Niitä puuhasteluja varten, mitä ko. videossa puuhastellaan, eli vapaarattaan avausta ja putsausta varten. Jos tarkoituksena on irrottaa pakka, niin ei kannata räjäyttää vapaaratasta, siellä on pieniä osia.

    Ketjupiiskaa et tosiaan tarvitse - tähän työhön. Tarkoitus on kiertää kierrepakka irti navasta. Toinen pitää saada tukevasti kiinni ja toista pitää vääntää vastapäivään. Työkalulla saat pakan tukevasti kiinni ruuvipenkkiin, mutta en nyt hahmota, pystytkö vääntämään navasta.

    Joskus joku ajattelematon on purkanut vanteen irti navasta ja hoksannut sitten, että kierrepakka jäi kiinni eikä navasta saa millään otetta. Ei kai sinulle käynyt näin?
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  29. #209
    Ahaa, oletin että se vapaaratas on irrotettava pakkaa irrottaessa, eli koko pakka pitäisi lähtä irti ja jos itse pakan haluan avata niin sitten tuo "pikkureikäinen levy" pitää irroittaa kuten videossa.
    Onko tuohon vapaa rattaan irroitukseen joku erityinen työkalu olemassa?
    Suunnitelmissa olisi ostaa uusi pakka kokonaan mutta olisihan se kiva saada tietoa miten näitä korjaillaan myös muuten.

    On kahden ihmisen voimin yritetty vääntää auki ja ei lähde, myös ruuvipenkissä kokeilin niin että pakka avain on penkissä ja käsin yritin vääntää, aika hankalaa ja ei meinaa avautua.
    Kova homma olisi alkaa pinnoittamaan uudestaan täysin turhaan, olisin nimittäin tämän vanhan pakan irroittanut vanhasta sähkömoottorista joka on hajalla ja laittanut saman pakan uuteen moottoriin, toki uusi pakka liikkeestä helpottaisi asiaa.

    Tässä on vielä kuva jossa vasemmalla on uuden moottorin osa johon oikealla puolella oleva vihdepakka pitäisi saada siirrettyä.
    Moottori on siis irroitettu vanteesta ja pinnathan sitä moottoria piti paikallaan, tuohon saa vaihdepakkaan ruuvataan itse moottorin kuoret.
    http://aijaa.com/W8apQ7

    Pitää yrittää vaan väännellä kun nyt on selvää ainakin että se tosiaan pitäisi lähteä irti.
    Onkohan tuo käyttämäni työkalu jotenkin väärä vaikka sopiikin kuin nyrkki...
    Spectra MF vapaarattaan ulosvetäjä:
    http://aijaa.com/NAprs5

    Onko tuossa sunkin mainitsemassa työkalussa tuo keski nasta jotenkin oleellinen mikä taas puuttuu tuosta mun työkalusta?
    E-biker muokkasi tätä : 25.01.2018 at 12.24

  30. #210
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.321
    Vapaaratasmekanismi (vapaakytkin) ja pakka ovat samassa nipussa, joka irroitetaan kiertämällä navan rungosta. Tässä tapauksessa moottorin päätylevystä. Työkalu näyttää oikealta.
    Tuossa tilanteessa voi laittaa levyyn ruuveilla pitkän vääntövarren (lauta) ja työkalu ruuvipenkissä yrittää kiertää auki.
    Keskitappi joissakin työkaluissa menee onton akselin sisään ja on avustamassa että työkalu pysyy vääntäessä hampaissa. Sen tapaisen voi laittaa hieman löysästä pultista joka mahtuu työkalun ja pakan läpi.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •