Folion sijasta voi käyttää muovipussia. Tästä on ollut juttua foorumilla. Todettu toimivaksi.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ei kannata. Muovipussilla ja foliolla on ihan eri funktio. Muovipussikin toimii alimmaisena kerroksena jos ei hikoile ollenkaan tai ainakin hyvin vähän.
Ei muovipussia alimmaksi, vaan ohuen sukan päälle ja siihen päälle lämpimämpi sukka. Alin sukka kyllä kostuu hikoilusta, mutta päällimmäinen sukka ja kengän eristeet ei.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jep. Muovipussin idea on nimenomaan pitää päällä oleva sukka ja kengän eristeet kuivina ja muovipussi toimii jos ongelmana on hikoilevat jalat jotka kastelee sukat ja eristeet ja palelee sen jälkeen. Jos hikoilu ei ole ongelma niin ei myöskään konsti toimi.
^Eli aluskerraston päälle Elmu-kelmu?![]()
Vaihtelevaa vastatuulta...
Nyt hei oikeesti. Villasukat ja hyvät päälliset (kuten Sportfire). Jos ei riitä niin lämmityselementti.
Sekä siellä välissä lämpimät kengät. Minulla on karvavuoriset nahkakengät ( kahta kokoa iso ja tosi iso) ne karvavuoripäälyset, ja siihen vielä tarvittaessa iso villasukka päälle. Näillä olen pärjänny ja aikoinaan ajelin tosi pitkiäkin lenkkejä kovassa pakkasessa. Nythän ei ole enää mitään ongelmaa näillä lyhkösillä lenkeillä.
Joskus sateella oon laittanu sukan päälle muovipussit....no, se ehkä pitää sen sukan vähän pitempään kuivempana. Pakkasella joku muovipussi jalan ympärillä ei kyllä ole hyvä idea![]()
PK-kelveillä paikoitellen suolaa ihan kohtuullisesti kun -4c lämmöissä sai ajella sohjossa. YÄK!
Vaihtelevaa vastatuulta...
Mielenkiintoista polkea lumisia kelvejä reippaassa lumisateessa ja -14°C pakkasessa. Erikoinen kohtaaminen kelvillä lumiauran kanssa : toisella puolen jyrkkä rinne järveen, toisella puolen motarin meluaita. Yhteispelillä selvittiin. Traktorimies ajoi toisen reunan kaidetta hipoen ja itse seisoin fillarin kanssa toisen puolen aurauspenkan päällä.
Pääsipä polkemaan juuri aurattua kelviä![]()
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Aurakuskeille kannattaa nostaa peukkua tai muuten osoittaa arvostustaan aina kun niitä kohtaa. Tai ainakin silloin kun ne eivät ole juuri heittämässä ajoradalta lunta tai loskaa kelville.
Mä jätin tänään "vakiolenkin" ajamatta, kun arvelin että ajoradalta kulkeutuva suola ja hiekka-aavikkonaamiovärinen lumi muodostavat kelville taivaalta hiljalleen satavan lumen kanssa monin paikoin sellaisen mössöpinnan, jossa kyllä ajaa muttei siitä erityisemmin nauti.
Vaihtoehto olisi ollut lähteä ulkoiluteitä kiertämään, mutta niillä jotka on merkitty "Ei talvikunnossapitoa/Ej vinterunderhåll" -kyltein on jo näkynyt hiihtäjiä tai latu on jo pohjustettu, joten reittivalinnat kapenivat äkisti lumentulon myötä. Ainakin jos yrittää pitää pyöräilijöiden hyvää mainetta yllä kunniottamalla muiden lajien harrastajien oikeutettuja perustarpeita.
Saa nähdä mitä etelässä sääennusteiden mukaa parin päivän päästä mahdollisesti kunnon vesisateilla alkava suojajakso tekee talvipyöräilylle...
Erikoinen näkökulma, että suksella piirretty jälki talvikunnossapidon ulkopuolelle jätetylle kevyenliikenteenväylälle varaisi ja omisi reitin yhden harrastajaporukan käyttöön. Kyllä siellä hiihtää saa, mutta jos kyseessä ei ole ylläpidetty (koneella tehty) latu, reitti on avoin kaikille käyttäjäryhmille.
Holokki auki ku H. Moilane.
Täällä maakunnassa ulkoilutie/reitti tarkoittaa säännönmukaisesti erilaista rakennettua tietä kuin kevyenliikenteenväylä.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
^Onko siellä maalla niitä reittejä merkitty millään, mikä osoittaisi niiden käyttötarkoitusta?
Holokki auki ku H. Moilane.
Lähes kaikki näkökulmat on mahdollista venyttää tai vääntää johonkin suuntaan silkkaan absurdiuteen asti.
Mun näkökulma on se että yleisen elämänkokemuksen valossa ulkoilutie jota ei talvikunnossapidetä on yhtä kuin ulkoilutie jolle lumen tultua vedetään ylläpidettävä latu. Se että mä yritän kunnioittaa myös tällaiselle ulkoilutielle ennen latukoneen käyntiä vähällä lumella hiihdettyä latua tai pelkkää koneella ajettua latupohjaa voi toki olla jossain määrin liioiteltua, mutta en mä sitä erikoisena näkökulmana silti pidä. Tai siis en pitäisi vaikka se ei olisikaan oma näkökulmani
PS Myönnettäköön että on olemassa myös ei-talvikunnossapidettäviä pätkiä joille latua ei ajeta, mutta ne ovat tässä yhteydessä merkityksettömiä koska ne eivät kiinnosta sen enempää hiihtäjiä kuin fillaristejakaan.
^^Täällä "maalla" Lahden talviurheilukaupungissa on hiihtäjille varatut koneella ajetut ulkoilureitit useimmiten merkitty ja koneella tehdyn latupohjan erottaa satunnaisen hiihtäjän ulkoilureitille tekemästä "sompaladusta". Näille kaupungin ylläpitämille laduille ei talvella ole menemistä jalkaisin tai pyörällä.
Maastosta ja kelveiltäkin löytyy myös paljon hienoja ulkoilureittejä ja "polkuja", joilla on joku hiihtänyt tai kävellyt, joku ulkoiluttanut koiraa ja kolmas ajanut fillarilla. Näillä reiteillä mennään ja väistellään useimmiten sovussa.
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Menettelytapoja on monia, mutta mielestäni niin pitkään kun koneella tehtyä latua ei ole, reitti on kaikkien käytössä. Koneella tehty latu tietenkin eri asia.
Holokki auki ku H. Moilane.
Just ajelin ihan luvan kanssa mm. hiihtobaanoja duunista kotia![]()
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Täytyy kyllä pipoa "nostaa" noille suolaajille kun saavat vielä -8C lämmöissä osan Hesan Kelveistä kunnon suolapöpperölle, joka tukii jo ISPinkin.... Vaihteeksi työmatka-ajamani Espoon ja Vantaan kelvit erinomaisesti aurattu ja suolalla pilaamattomat.
Vaihtelevaa vastatuulta...
Poikkeus kuuluu sääntöön.
Pitkäkosken majalta Ylästöön menevä ulkoilupolku on ilman talvikunnossapitoa ja siihen tuppaavat vetämään koneella urat, vaikka kartan mukaan ladun paikka on länsipuolisella niityllä..
Jäljistä päätellen tuo on yleinen työmatkareitti. Ainoa järkevä veto Helsingiltä olisi lopettaa kiusanteko ja talvihoitaa tuo pätkä ja laittaa latu siihen viereen mihin se on merkittykin.
Tähän voisin läskipyöräilijänä väittää että kiinnostaa ja kaikki mahtuvat kulkemaan.PS Myönnettäköön että on olemassa myös ei-talvikunnossapidettäviä pätkiä joille latua ei ajeta, mutta ne ovat tässä yhteydessä merkityksettömiä koska ne eivät kiinnosta sen enempää hiihtäjiä kuin fillaristejakaan.
Kyllähän tuossa niin käy että hiihtäjät leimaa suksen jälijillä reitin itselleen hiukan kuin koirat reittinsä. Äkäisiä katseita saa helposti vastaan kun fillarilla vetää edes siinä ladun vieressä.
Mutta itse ajattelen niin etenkin täällä etelän "talvessa" että pyörällä voi ajaa sen vuoden ympäri ja aina löytyy reitti. Suksittelijoilla on kovin vähissä nuo oikeat kelit. Antaa nauttia silloin laduista, kaksipyöräisille on kyllä reittejä ettei tarvi välttämättä samoille apajille mennä.
Olisihan tänään tietysti voinut olla vielä kovempi vastatuuli ja vielä enemmän pyöräteille kinostunutta lunta, mutta kyllä nytkin 18 kilometrin matka Vantaalta Helsinkiin oli ihan riittävän raskas ja hidas. Tuli mieleen, että onko tämä hulluus rakkautta lajiin vai mitä.
Canyon Ultimate 7,9 k / GT Grade 25,5 k / Cannondale Quick 4,0 k / Ridley X-Fire 48 k (Myydyt: 44 k)
Omalle kohdalle osui aamuun sivumyötäistä tuulta ja vaakasuoraan lentävää lunta ilmassa ja maassa sopivina dyyneinä. Kotimatkaa ei kannattanut edes miettiä...lunta tulee koko ajan lisää ja kotimatkalla on vastatuuli. Ilmeisesti pakkanen pelottaa työmatkapolkijoita lumimyrskyä enemmän, koska tänään oli kanssanautiskelijoita liikkeellä moninkertainen määrä eiliseen verrattuna.
Hulluutta tämä on, mutta se vaan tuntuu niiin hyvältä, kun pääsee työpaikalle, vaihtaa duunikamat päälle ja istahtaa aamukahville työkavereiden kanssa. Jotain on jo siihen mennessä saavutettu, joten loppupäivä menee omalla painollaan![]()
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Nyt oli kyllä Kivenlahti-Vallila-työmatka sellaista että... Noh, iltapäivää odotellessa![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Ei näkyny kuin pari pyörällä liikkuvaa, kohta on mun vuoro lähteä tarpomaan. Pirkkalassa näköjään meni just aura että taidan lähteä pikapuoliin. Joutuu varmasti myös taluttamaan.
Pahus menisin autolla, mutta kun en uskalla sinne ruutuun ison pakettiauton taakse tunkea. Tarvii turvautua kaverin parkkipaikkaan ja ajella sieltä jatkossa - mutta cyclo ei mahdu pikkumazdaan enkä rupee molempia renkaita irrotteleen eestaas.
Pitihän se eilen käydä kokeilemassa tuo suolatun väylän "ihanuus". Täysin järjenvastaista toimintaa. Mallia talvikunnossapidosta voi tulla hakemaan vaikkapa Vantaalta, jossa reitilleni osuvat ja hoidetut väylät höylätään lähes paljaaksi. Ei ole liukasta, ei möykkyistä, eikä sotku puntit. Kerrassaan kelvollista talviväylää.
Tuon reitin omiminen yksinomaan hiihtoon kaventaa kivasti reittivaihtoehtoja jos pitäisi päästä vaihtamaan Keskuspuiston toiselle puolelle. Seuraavat järkevät reitit menee Silvolan tekojärven pohjoispuolella tai Paloheinän eteläpuolella.
Omankäden oikeudella varatusta reitistä on turha kiukutella muille reitin käyttäjille, vaikka reitit olisi kuinka vähissä.
Olihan tuo aamuinen siirtymä talvipyöräilyä isolla teellä. Ja iltapäivällä vielä isommalla. Pitääköhän sitä siirtyä hoidettujen reittien käyttäjäksi; normireitti menee 85% talvikunnossapidon ulkopuolella olevia reittejä pitkin...
Holokki auki ku H. Moilane.
Kirjanmerkit