FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 158 / 237 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 58 108 148 156 157 158 159 160 168 208 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.711 - 4.740 / 7087

Aihe: Hiihtojutut

Mahollisesti. Altait alko häviämään markkinoilta ku OAC tuli. Oisivatkohan tehneet jonku diilin. Alettu valmistamaan vaan suomessa erillä nimellä.

edit: Jaa löytyhän sitä historiaaki https://retkipaikka.fi/vapaa/karvapo...lta-oac-kar-2/

Itse OAC:n suksesta mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa. Siteisiin en ole täysin sinut mutta ehdottomasti ne ovat toimivammat mitä ensin kuvittelin. Mulla ei ole edes ollut ongelmia lumen siteen alle pakkautumisessa. Viime viikkoina tosin tavalliset sukset ja työt ovat häirinneet OAC:llä hiihtämistä.

Onkos Usko millä tavalla voidellut OAC:n suksia? Luistot on pohjissa mutta karvan hoitoaine on mulla vielä hankkimatta.

Tuokin side toimii nuinkin eli että jättää eteen tilaa ja ei sitä edes huomaa.
    Ehkä jos parhaita hakis niin Rottefella siteet ja Alpina alaska monot vois olla testaamisen arvoiset.

Kar 147 ja nuo ea siteet niin itse kaipaisin suksen perään hivenen painoa että suksea nostettaessa kärjet nousis niin olis helpompi ylittää mättäitä yms.

Tein tänä talvena voitelutestin. Jätin siis voitelun tyystin tekemättä.

Vapaan suksista sentään olassiklillä työnsin olaksen puhtaaksi viime keväänä sulatetuista suojavoiteista ja noin minuutin hinkkasin pohjia messinkiharjalla, ja sitten ladulle.

Perinteisen suksille en tehnyt yhtään mitään. Sukset käteen ja hiihtämään. Ei edes siklausta, parafiinit oli suoraan keväisen voiteluraudan jäljiltä. Vain Rexin sinistä pitoa pohjiin.

Ja tulos oli yllätys. En huomannut hiihdossa kovin suurta eroa hitaalla lumisella pöperökelillä.

En väitä että joku muu ei huomasi sitä eroa, mutta omalla kohdalla se voiteluun panostaminen taitaa olla ihan turhaa hommaa.

Kappas vaan noi OAC:n läpsyttimet valmistellaan tossa mansesterin toisella puolella Kangasalla. Olispa sitten huvittavaa tilata ne rollosta ku taitaa olla siellä edullisimmat. Siis oikeesti toi hinta hiukan jarruttaa mutta kun taas sai tän idean tonne korvien väliin ni ei se tunnu sieltä poistuvan. Itseäni hieman tuntien se poistuu vain tilausnapilla...

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Äääh...perun puheeni, hermo menee nuiden siteiden kanssa. 2h käytiin koiran kanssa metsässä ja jäällä. Alla kova hanki ja päällä n.10cm pakkaslunta, niin vajaa 10x jalat irti ja puhdistus.
    Jäällä kun yritti hiihtää voimakkaammalla potkulla niin potkastaessakin se kumi antaa periksi.
    En tiedä toimisko nuo siteet paremmin jos tuo nivelpiste olisi sen etummaisen remmin etupuolella eli siellä keulalla niin silloin se kumi ei joka taakse viennillä venyisi.

Olen yrittänyt analysoida tuota Oac:n siteiden sielunelämää ja olen tullut siihen tulokseen että etummainen remmi pitää olla niin löysällä että kengän eestaas liike onnistuu muutoin siteet pumppautuu auki. Mitä löysempi kengän kärki, sen parempi. Susipaskat vehkeet, sano.

Lainasin 160 OAC:t viikonlopuksi kaverille, joka on koko ikänsä puljannut hiihtovehkeiden kanssa. Mukaanlukien metsä- ja tornisukset.
    Testiraportti oli varsin lyhyt. Ei kahta sanaa, millä vehkeillä lähtisin ryteikköiseen metsään tykkylumivaurioita katsastamaan. Huopakumisaappaat jalassa, eikä mitään ongelmia siteiden kanssa.
    Tällä en yritäkkään väittää, etteikö siteissä olisi edellisissä postauksissa kuvattua ongelmaa.

Asiasta toiseen, eli spadex-vehkeiden säätämistä:
    Kopistelin Salomonin luistelumonoista kantapalan kulutuspinnat pois, koska osa oli jo hävinnyt sepelillä kävelyn seurauksena.
    Tavaraa lähti n. 4mm joten nyt monon kanta on vastaavan määrän alempana. Tämän operaation seurauksena siteen alla olevat korotuspalat poistettu yhdestä parista.
    Lopputulos vaikutti varsin onnistuneelta, eli hiihtotuntuma parani. Uudemmissa saman merkin monoissa kanta onkin selvästi vanhaa mallia matalampi.

Mitään peruuttamatonta ei tapahtunut, koska kantapalan saa tarvittaessa vaihdettua. Pala on ruuvattu kiinni monon sisäpuoleta. Kärkipalikat on jo kerran uusittu.

Mää tänään tua mettässä läskeillessäni kattelin ja mietin noita suksia. Varvut näkyy osassa metsää ja kuinkahan löytyis ne kivet? Enkä varsinaisesti reissaa vuodessa kun 1-2 kertaa Tahkolle tai ylemmäs ja silloin yleensä mennään ihan hissillisiin rinteisiin. Ja silti tekis mieli! Olis ainakin kotona rauhallista olla ku ei tarvis rouvan kans puhella jahka hänelle selviäis suksien hinta. Tosin ikkunat vois olla jäässä (sisäpuolelta).

Löytyy kivet. Ei ollut omat sukset mutta pääsin testaamaan niin ekalla lenkillä molemmissa suksissa päästä päähän aika syvät naarmut ja lunta kuitenkin 30-40 senttiä. Sinänsä jos ei niistä välitä niin antaa mennä. Noi mainosvideot on ehkä pikkasen harhaanjohtavia kun on kuvattu tasaisessa kangasmaastossa jossa ei semmosta kivikkoa kauheasti ole. Etelässä sitä löytyy ja oma ansio tietysti metsätaloudella kun isot koneet möyrivät metsät rullalle. Riippuu käyttäjästä mutta lunta noi omasta mielestä ainakin etelän vaikeammissa maastoissa vaativat. Vaikeissa maastoissa lumikengät varmaan paremmat ja helpommissa noikin varmaan ihan hyvät.

Vehkeet on tehty käyttöä varten eikä tollaisissa OAC suksissa naarmut maata kaada kun optimaalista luistoa ei kuitenkaan haeta. Toistaiseksi karvat ja kantit ovat pysyneet paikallaan mikä on tärkeintä. Edellisten, aina vaan hiihtokunnossa olevien tunturisuksien kokemuksella sanoisin että pohjat ovat ilman havereita ja pienellä huollolla lähes ikuiset. Ja vähintään kestävät sen vuosikymmenen tai kaksi.

Tässä "mainosvideossa" oli kangasmaastossa jyrkkyyttä vähän liikaakin Kyseessä OAC Kar 147

e: muuten hyvin meni noiden rappusten lasku, jos ei lasketa kainalohin tarttuneita tikkuja Piti ottaa tukea kaiteista tuossa kurvassa...

Vielä noista siteistä ja niiden säädöistä. Onko nyt niin, että niillä hiihtäjillä joilla on laskettelu/tellu- taustaa, käyttävät tukevampaa kenkää sekä tiukemmalle säädettyä sidettä?
    Siihen kuorman päälle rajummat liikkeet saavat siteen pumpaamaan. Omat hyggeily-hiihtelyt pehmeillä kengillä eivät saa sidettä antautumaan.
    Monon/siteen tukevuuden pointin kyllä ymmärän, koska noissa omissa spandex-hiihdon monoissa ulkokuori on hiilikuitua ja koko on just eikä melkein kohillaan.
    usko juntunen muokkasi tätä : 22.01.2018 at 21.05

Olipa progearilta 160 oac:t loppu. No ehkäpä tässä hieman kuume hellittää. Muualta sais tietysti n.40€ lisähinnalla mutta antaa ny olla.

Iltaa! Olisko mitään ideaa jos aloittais oman säikeen näille eräsuksille? Olis ehkä mukavampi heitellä sinne kyssäreitä yms. En vielä edes omista muita kuin tornisukset mutta polte kova. Olis huippua jos esim. usko juntunen, Jami2003, SvaR ja muut harrastajat näyttäs peukkua ylös ni vois sellaisen laittaa. Jos ei innosta siirtää asiaa omaan säikeeseen ni jatketaan täällä. Kertokaas mitä ootte mieltä?

^
    Samaa olen miettinyt, koska keskustelu poukkoilee laidasta laitaan näiden latu- ja erävermeiden välillä. Suurin syyllinen löytynee täältä
    Oma ketju erävermeille saattaisi innostaa kertomaan kokemuksistaan niitäkin, jotka vierastaa varsinaista hiihtojutut-topicia.
    Kannatan ehdotusta, mutta ootellaan muidenkin, myös tämän ketjun postaajien mielipidettä.

Tämähän on vähän kuin olis maantie ja maastopyörät samassa topicissa.
    Mielellään nämä sais olla erillään.

Kenkänä mulla ollu:
    https://www.partioaitta.fi/hanwag-xerro-plus-winter-gtx
    Eikä ne siteet nyt tiukalla ole ollu etenkään kun yks varvas murtunut niin höplässä pikemminkin.
    Itse sukset pirun hyvät metsässä ja jos maasto muutenkin semmosta pienipiirteistä ja mäkistä niin voittaa nuo itselle toiset mieluiset 280cm järviset sen sata nolla.
    Mutta sitten jos aakeeta niin järvisillä karkaa horisonttiin että heilahtaa.

Ehdottomasti eräsukset ja muu niihin liittyvät tarinat vois olla omassa säikeessä. Luistelusuksilla ja eräsuksella on yhtä paljon tekemistä toistensa kanssa kuin maantiepyörällä ja läskillä (jaa SvaR kerkesikin jo käyttää samaa vertausta... )

Ylläpito voisi täältä siirtää aiheeseen liittyvät sinne.

Olisko se lanka tänne kuntoilu ja ajotekniikka vai off-topic?

Onkos tietoa, käykö eri valmistajien rotoharjat ristiin eri valmistajien kädensijojen kanssa vai onko noissa kuusikulmaisissa
    akselipaksuuksissa jotain eroja ? Taitaa ilmeisesti noi harjat olla hieman eri leveyksisiä , esim. 100 milliä - 110 milliä ??

Tein tuonne off-topic puolelle sen erähiihdon oman säikeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IHD Katso viesti
    Onkos tietoa, käykö eri valmistajien rotoharjat ristiin eri valmistajien kädensijojen kanssa vai onko noissa kuusikulmaisissa
    akselipaksuuksissa jotain eroja ? Taitaa ilmeisesti noi harjat olla hieman eri leveyksisiä , esim. 100 milliä - 110 milliä ??
    Tämä kiinnostaisi minua myös.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IHD Katso viesti
    Itse käytän 110mm akselissa sekä 100mm että 110mm harjoja. Kaikkien valmistajien harjat ovat tähän mennessä käyneet yksiin, mutta voi olla että joku valmistaja vetää omaa linjaansa....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti X-terra Katso viesti
    Itse käytän 110mm akselissa sekä 100mm että 110mm harjoja. Kaikkien valmistajien harjat ovat tähän mennessä käyneet yksiin, mutta voi olla että joku valmistaja vetää omaa linjaansa....
    No juu, tämäkin tuli tänään sitten todettua. XXL:n BIts - kahvaan ei mene ainakaan Vauhdin ja Startin rotoharjat, akseli on niihin liian paksu. Edelliset taas näyttävät olevan akselin suhteen toistensa kanssa yhteensopivia. Täytyy hommata sitten XXL:n harjat- tuo yhteensopimattomuus rajoittaa harmittavasti valinnan mahdollisuuksia.

No nyt! Mietin just noita puskasuksijuttuja viikonloppuna lumikenkäillessä ja villarivoorumilla on tietty puhetta noista suksien läskipyoristä. Molempia, Altaita ja OAC:tä saa paikallisesta kivijalasta, Altaita jopa lähikaupasta. Altai Hok 145 siteineen listahinta on $370 ja OAC KAR UC ilman siteitä on $350, mutta noita OAC siteitä ei oikein näytä olevan saatavilla ja tellusiteet/monot lisää hintaa aika rankasti. Onko noissa merkeissä eroja jos verrataan noita 145-147 cm lankkuja? OAC:ltä loytyy tietty myos noi suksemmat 160cm sukset. Pitää varmaan ruinata Altait lainaan/vuokralle viikonlopuksi, niin pääsee arpomaan noiden sopivuutta näihin maastoihin ja mun käyttoon. Ainakin alamäet menisivät mukavammin kuin lumikengillä.
    6.7 WTF/kg

^puskasuksimiselle avattiin oikein oma ketju. Kannattaa varmaan sinne laittaa kysymystä.

Onko puskasuksi läskipyörä ja latusuksi perus MTB? Vai onko se puskasuksi MTB ja latusuksi onkin maantiefilo? Siis noin niin kuin treeni tai ideologisessa mielessä.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Onko puskasuksi läskipyörä ja latusuksi perus MTB? Vai onko se puskasuksi MTB ja latusuksi onkin maantiefilo? Siis noin niin kuin treeni tai ideologisessa mielessä.
    Vapaan suksi ja kivikova betonilumibaana on maantiepyörä. Pertsan suksi ja latu tuolla metsän siimeksessä on mtb. Ja puskasuksi on sitten se läski

jarit Guest
    Hifi-vehkeiden kysymys hiihto wizzzardeilta: noin 1,5-2v sitten hankin hieman impulssi ostoksena paremmat vapaan sukset, Fisherin Speedmaxit. Tekijä oli tunnettu ja luotettu kauppias, jolta on tullut minulle ja vaimolle hyviä kapuloita ennenkin. Kuitenkin en saanut tuota suksea toimimaan, en sitten mitenkään. Ihan ookoo se oli, mutta ei vaan lähde liukuun niikuin pitäisi. Oikeastaan tuon vuoksi en ottanut edes pussista viime talvena ja tänäkin vuonna on ollut sama juttu.
    Kuitenkin eilen illalla lähdin vakio ladulle, eli Paimion putkeen, jätin pertsat kotiin ja ajattelin että nyt selvitetään tämä ongelma.
    Epäilyni oli että tämä on vaan liian jäykkä minulle tai en saa siihen tarpeeksi voimaa, tai painonjakauma hiihtoasennolla on jotekin viturallaan.
    Ekasta sadasta metristä alkaen tuntui että tämähän on ihan asiallinen suksi, miksi en vaan ole käyttänyt tätä?? Testi jatkui ja oikeastaan hain enää painopistettä etu-taka suunnassa. Kun laittoi painoa enemmän taakse, vähensi etunojaa, niin tuosta tuli ihan maagisen hyvä kapula.
    Mitä on muuttunut vajaaseen kahteen vuoteen? Painoa on tullut lisää, tuolloin 77-78kg, nyt 82kg. Tuo on tullut kaikki salilta ja yläkroppaan, joten hetken jo epäilin että "luisto löytyy hartioista", mutta en usko tähän. Painopistettä siirsin kropalla enemmän taakse. Potku lähtee paljon enemmän kantapäältä kuin ennen.
    Voitelulla ei ole Paimion putkessa suurta merkitystä, kaikki tuntuvat samalle. Eilen baana oli perinteisen pehmeä mutta suksi vaan luisti ja ihan flow-tilassa annoin mennä hiljaista vauhtia tyhjässä putkessa.
    Onko parempia selityksiä tälle kuin että suksi oli alunperin liian jäykkä ja nyt kun vielä muutti painopistettä, niin se toimii erittäin hyvin ?

Missä kohtaa side on? Ainakin omat kapulat liukuu vähän paremmin, jos side on kohdassa -1, kuin edempänä.

Noooh lähinnä kokeilisin tuota eri keleillä. Minkäslaista alustaa paimiossa yleensä on?
    Se että miten suksi harmautuu pohjasta niin näkee minkälaiset painealueet siinä on. Lyhyt kait toimii kovassa pakkasessa ku saa tarpeeksi painetta sulattaakseen kiteitä. Pitkä paine alue sit leudommilla.
    Siteen paikkaa kannattee vaihtaa kans alustan mukaan. Jos on yleensä kova alusta niin vaikka +1 eli painopisteen eteen. Tulee lisää vakautta.
    Ja sitte jos on sohjonen/pehmeä alusta niin painopisteen taakse että suksi ei kynnä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •