HephaGiantGarminElectrobike
Sivu 224 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 124 174 214 222 223 224 225 226 234 274 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.691 - 6.720 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #6691
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ArtoR Katso viesti
    Anteeksi, että kysyn, kun vastaus foorumilta varmasti löytyisi: Mikä on optimaalinen paine Schwalbe Marathon Winter -renkaille jäiselle kelille? Itselläni on cyklocross-pyörässä edessä 42 mm ja takana 35 mm leveät renkaat. Ja on sisärenkaat.
    Riippuu polkijan painosta. Ja jään sileydestä. Taakse laittasin 4,5 bar, ja eteen 3. Kevyemmäälle riittää varmaan vähempikin.

    Suosittelen kuitenkin kokeilemalla hakemaan itselle mieleiset.

  2. #6692
    Optimaalinen paine riippuu kuten marmar jo totesikin.

    Kevyenä kuskina olen nyttemmin ymmärtänyt pitää lähtökohtana renkaalle ilmoitettua minimipainetta (35-milliselle 2,5 baria, 42-milliselle 2,0 baria) enkä ole havainnut että rullaavuus noin yleisesti olisi siitä merkittävästi kärsinyt eikä ainuttakaan käärmeenpuremaa ole aiheutunut (mikä ei niin jäykkäkylkisellä renkaalla toisaalta ihmetytäkään). Jos ajaisin enemmän vaativissa jääoloissa, menisin epäröimättä vielä alemmas.

    Jos tiedossa on silkkaa sileää asfalttia tai muuten jäätöntä kovaa pintaa, voin nostaa reilun puolen tai vajaan barin verran. (Tosin valintani on silloin yleensä, jos suinkin viitsin, vaihtaa kiekot joissa on alla 30-milliset Winterit ja niissä painetta 3,5 baria.)

    Riskimmälle miehelle suosittelen samaa lähtökohtaa ja paineiden nostamista vain sen verran kuin tuntuu välttämättömältä. (Jos lähtee reilusti kovemmasta renkaasta, saattaa sellaiseen tottua niin että tosiasiallisesti riittävään ja optimaalisempaankin paineeseen pumpattu rengas tuntuu liian löysältä.)

  3. #6693
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Olen kokeillut työmatkoilla (lunta, jäätä, polannetta) cyclossa 35mm sisärenkaallisia MaraWintereitä paineilla 3...5 bar ja omalle 82kg massalle parhaiten toimii 3.5bar. Paineen alentaminen 4.5bar -> 3.5bar ei tuntunut vaikuttavan rullaamiseen, mutta ajettavuus epätasaisella pinnalla oli parempi.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  4. #6694
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ArtoR Katso viesti
    Anteeksi, että kysyn, kun vastaus foorumilta varmasti löytyisi: Mikä on optimaalinen paine Schwalbe Marathon Winter -renkaille jäiselle kelille? Itselläni on cyklocross-pyörässä edessä 42 mm ja takana 35 mm leveät renkaat. Ja on sisärenkaat.
    Anteeksi, mutta mihin olemmekaan täällä palstalla edenneet kun anteeksi pyydellen tänne kohtalaisen kokenut palstalainenkin joutuu tulemaan.

    Ei mitään anteeksipyytelyä, kysymykset eivät ole huonoja joskus vastaukset, tällä kertaa ei niissäkään anteeksipyydeltävää...

  5. #6695
    Uskaltaakohan muuten Marathon Wintereillä ajaa sisäänajoa tai muuten alle suosituspaineiden (minimi 2,5 baria 35 mm renkaalla kertoo tuoteseloste ja renkaan sivu), vai onko vaaraa rikkoa jotain tms.? Vähän hankala tietää myös osuvatko reunimmaiset nastat näillä virallisilla minimipaineilla maahan.

    Noin muuten nastat (itsellä vain edessä 35 mm) tuntuvat kyllä tuovan talviajoon paljon enemmän luottoa, vaikka ajelihan sitä ilmankin pitkän aikaa, kun varovasti liikkui. Havainnollistui hyvin kun kokeili peilijäisellä tieosuudella jarrutusta: nastallinen eturengas pureutuu jäähän ja jättää viirut tiehen, kun taas nastaton takarengas vain liukuu ja hidastuu hitaammin.

  6. #6696
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.555
    ^Luulis kyllä kunhan ajaa siivosti. Itse pidin aika matalia paineita WXC:n sisäänajossa muinoin, lähti kyllä vähän nastoja kun eksyin rantakallioille ja kivikkoon sisäänajoaikana

    Mulla on kyllä taaksekkin nastat, eturenkaat vaan yleensä vaihtuu aiemmin ja sään mukaan kun ne on omilla kiekoilla ja kyl täällä mökillä taitaa tarvita kun metsätiet on umpijäässä lämpötilan +- sahauksen ja sateiden jäljiltä. Mutta päässyt ihan unohtumaan miten hyvin noi rullaa jäällä

  7. #6697
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.177
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr_W Katso viesti
    Uskaltaakohan muuten Marathon Wintereillä ajaa sisäänajoa tai muuten alle suosituspaineiden (minimi 2,5 baria 35 mm renkaalla kertoo tuoteseloste ja renkaan sivu), vai onko vaaraa rikkoa jotain tms.?
    .
    Uskaltaa. Itse ajelen n. 2 barin paineilla.


  8. #6698
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Sisäänajon jälkeenkin saa nastoja irtoilemaan vaikkapa lukkojarrutuksilla sulalla asfaltilla tai kanttikiven tms kautta sivuttain luiskahtelemalla. Jokaisen lukkojarrutuksen jälkeen verstaalla renkaita tutkiessa nasta tai pari on pudonnut matkalle. Lukkojarrutuksia koettaa vältellä, mutta aina ei liikenne mene kuten säännöt sanoo

    Onneksi uudet nastat pysyy liimaamalla yhtälailla kiinni kuin alkuperäiset, ellei paremminkin.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  9. #6699
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    johan oli tehnyt sohjon Birkalaan ja Nokian taakse... pyörä ei kulje mihinkään sohjossa ja alkaa epäileen että kuntokin kadonnut kokonaan mutta väkisin ajoin 58 km ja ottihan matka reilun 2 h aikaa

  10. #6700
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Täydennystä testituloksiin. Huikeaa tuuria, että aamulla oli noin 3 asteen pakkanen. Tulokset ovat varmaan suhteellisen hyvin vertailukelpoisia. Pullona siis Camelbak Podium Chill 20 oz eli 0,62 l kevyellä solumuovieristeellä:
    0 h: Vesi + 11,3, ilma -3,0.
    1 h: Vesi + 6,8, ilma -3,1
    2 h: Vesi + 3,5, ilma -3,5
    3 h: Vesi + 1,6, ilma -3,5
    4,5 h: Vesi -0,1, ilma -3,2

    Pullon paino tyhjänä 111 g. Mittauksen ajan pullon korkki kiinni, vain anturin johto oli kannen välissä. Se tuskin tuloksiin merkittävästi vaikuttaa. Pullo oli lähes tyynessä paikassa.

    Käytännössä samat tulokset siis kuin Elite Icebergillä, mutta taitaa olla pullon rakennekin sama.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Kiitos, lisään blogiviestiini nämä.
    Edit: lisätty.
    Sain Camelbakin terästermospullon eli Chuten 0,6 litraisena ja siis pyörän pullotelineeseen sopivana. Testatahan se piti, mutta vielä ei kelit sallineet täysin vertailukelpoisia tuloksia. Jotain voi kuitenkin päätellä, kun menetelmä oli sama kuin yo. testissä.

    0 h: Vesi +11,2, ilma -5,0
    1 h: Vesi + 10,0, ilma -5,3
    4 h: Vesi 7,5, ilma -4,4
    5 h: Vesi 6,7, ilma -3,6
    12 h: Vesi 4,3, ilma +0,6

    Korkin rakenteen takia ajon aikana juominen ei ainakaan minulta onnistu, vaan pitää pysähtyä. Toisaalta korkki estää hiekan joutumisen suuhun ja sitä ominaisuutta minä arvostan. 10 sekunnin stop and go-juomatauko ei minun lenkkejäni pilaa. Pullo muuten vaikuttaa esim. hiihtolenkeillekin sopivalta. Ulkomitat on suunnilleen samat kuin perinteisissä 0,5 litran terästermoksissa. Eristävyys on luultavasti hiukan noita huonompi, mutta täysin riittävä päiväretkille. Yksinkertainen kierrekorkki vaikuttaa luotettavammalta kuin moniosaiset ns. pikakorkit.

  11. #6701
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Kiitos, lisäsin ^ tuon blogitekstiini.
    10k-kerhon jäsen

  12. #6702
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Itse sain tyttäreltä joululahjaksi Klean Kanteen wide insulated -termarin. Tilavuus 592 ml ja sopii kuin nenä päähän juomapullotelineeseen. Korkki ei ole yhdellä kädellä käytettävissä, muttei järin vaikea kuitenkaan kahdellakaan kädellä. Toista kättä tarvitsee vain juoma-aukon avaamisessa.

    Pullo ei sisällä käytönaikaisia irto-osia ja on puhdistettavissa kaikilta osiltaan. Lämpötestauksia en ole vielä päässyt tekemään, mutta 1,5h:n jälkeen -1 pakkasessa oltuaan, kiehuvana sisään kaadettua mehua ei pystynyt juoda kuin hieman hörppien kun poltti suuta. Juoma-aukko saattaa kerätä ryönää matkassa, en ole ollut huolestunut siitä vielä. https://www.partioaitta.fi/klean-kan...nsulated-592ml.
    Itse olen ainakin erittäin tyytyväinen.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  13. #6703
    Liittynyt
    10/2012
    Paikkakunta
    Pirkanmaa
    Viestit
    77
    Termospullolle SKS Slidecage on hyvä teline. Siihen menee esim. 0.8l pullo sopivasti. Joustava rakenne. https://www.bike-discount.de/en/buy/...lidecage-39315

  14. #6704
    Blackborow Guest
    Enpä ole pariin talveen crossarilla ajanut talvikelissä ja enpä muistanutkaan kuinka hutera laite se on. Yllätys oli vielä sekin, että maasturi on itseasiassa nopeampi laite työmatkalla, kun ei tarvitse niin varoa käännöksissä.

  15. #6705
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Vähän oli kyllä semmonen sää Birkalassa että käännöksissä sivuluisussa mentiin maasturillakin

  16. #6706
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    377
    Kehä III -sisällä on vain kuraa ja loskaa. Odottelen pientä pakkasta kuivaamaan Vantaanjoen reunalla kulevat soratiet. Ei huvita joka työmatkan jälkeen pestä vaatteita ja pyörää.
    Ei aika kulu; me kulumme.

  17. #6707
    Keskuspuistosta olisi löytynyt kuivempaa ja ainakin vielä eilen jäistäkin! Samoin Hakunilan urheilupuistosta. Mutta muutenhan nastarenkaat olivat miltei yhtä epäajankohtaiset kuin lyhyet ajohousut.

    PS Lokaritkin on keksitty

  18. #6708
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.177
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    PS Lokaritkin on keksitty
    Komps. Kuluvana lokarisesonkina oli minunkin nöyrryttävä ja asennettava yhteen fillariin sellaiset. Ihan mukavaa vaikka karsean rumat ja rämisevät ovatkin.

    Ja hei, ihan kohta on maaliskuu ja voi ottaa ne pois!


  19. #6709
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    377
    On lokarit, muttei ne estä kuran lentoa jaloille ja ketjuille.
    (Vai etsinkö vain tekosyitä?)
    Ei aika kulu; me kulumme.

  20. #6710
    Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ari H Katso viesti
    On lokarit, muttei ne estä kuran lentoa jaloille ja ketjuille.
    Silloin ne on liian lyhyet.

  21. #6711
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Aamulla oli taas lokarikelit, kun jäisellä kelvillä lillui sohjoa, vettä ja soraa. Täyspitkät SKS Commuterit pitää miehen ja pääosin pyöränkin puhtaana, mutta keskiö ja takavaihtaja saa aina osansa loskasta. Etulokaria pitäisi/voisi laskea vielä alemmas, mutta sitten se saattaa jo ottaa kanttariin kiinni kelviltä tielle siirryttäessä.

    Nämä ei tosin kuitenkaan rämise eikä heilu ja on kohtuullisen asiallisen näköisetkin.

    Jalankulkijat kierrtelivät jäisen kelvin reunoja ja pyöräilijät ajoivat varsin varovasti. Ihanteellinen ISP-keli
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  22. #6712
    noniinno Guest
    Puuilossa Lahdessa möivät sellaista kumista roiskeläppää lokasuojan päähän, millä kuran lentäminen keskiöön, voimansiirrolle ja kengille loppui kokonaan. Siinä oli pikakiinnityssysteemi, millä sen sai lokarin aisaan nopeasti kiinni. En tiedä onko niitä enää, omani ostin joitain vuosia sitten. Rumahan se on, mutta ei kai loskassa rypeminen mikään kauneuskilpailu ole muutenkaan.
    noniinno muokkasi tätä : 03.01.2018 at 19.33

  23. #6713
    Täyspitkät SKS Commuterit pitää miehen ja pääosin pyöränkin puhtaana, mutta keskiö ja takavaihtaja saa aina osansa loskasta. Etulokaria pitäisi/voisi laskea vielä alemmas, mutta sitten se saattaa jo ottaa kanttariin kiinni kelviltä tielle siirryttäessä.
    Täyspitkiin lokareihin saa jatketta, kun viitsii askarrella, eikä mahdollinen kanttariin osuminenkaan haittaa kun jatke antaa kevyesti myöten. Materiaalin, kiinnityksen ja muodon suhteen vain mielikuvitus on rajana. Tälläkin foorumilla on erilaisia ratkaisuja esitelty, mutta esimerkiksi hakusanoilla "kompislapp" (takalokariin) ja "egolapp" (etulokariin) löytyy miltei loputtoman paljon ruotsalaisten pellepelottomien virityksiä. (Siellä kun monessa paikassa on ehdottomana sääntönä ettei porukkalenkeille ole talvisin asiaa edes letkan hännille ilman lokareita ja kunnollisia jatkeita...)


  24. #6714
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Illalla oli pikkasen liukas Birkalan kelvi ja aattelin aamuksi valjastaa Valpen nastakumi Noppunikki kumilla varustetun maasturin mutta jo tasasella meinas loppua voima jaloista ja paita kastua... laskiessa Tampereen rajalle alamäkee niin ei tolla kumiyhdistelmällä jarrua tarvita

  25. #6715
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    ^Huonot on renkaat Izmolle sattunut tai Nääsville suunnalla on kitkaista jäätä tai pieniä mäkiä

    Kyllä tuo vanha Tunturi Scambo ja 26" ISP:t 1.5bar paineilla meni tänä aamunakin Päijät-Hämehen jäisissä alamäissä 35km/h ihan rullaamalla. Ettei vaan olisi miehessä ja pyörässä laakerit kuivina tai jarrut tiukalla
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  26. #6716
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Olisiko Trailstar, Snakeskin ja Apex, nehän uutena eivät rullaa edes läskirenkaiden verran.

  27. #6717
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Aiempaan Camelbakin termospullotestiini liittyen yksi juttu, kun Fiber blogissaan haki lenkkikäyttöön sopivaa pulloa, jota voi ajon aikana käyttää. Tuli mieleeni sellainen mahdollisuus, kun Camelbakin eristetty muovipullo tyhjentyi ja siirryin teräspulloon, +1 asteessa vajaan kahden tunnin kohdalla teräspulloon kotona hanasta otettu kylmä vesi (11 astetta?) tuntui jopa lämpimältä muovipullossa tuon pari tuntia viilentyneen veden jälkeen. Jos kriteerinä on juoda ilman pysähdyksiä, yhden pysähdyksen taktiikalla voi puolivälissä kaataa teräspullon sisältö muovipulloon.

    Camelbakilta on kyllä tullut uusi versio teräksisestä, jossa on ainakin teoriassa yhdellä kädellä käytettävissä oleva suukappale. Veikkaan kyllä, että hiukan kömpelöä sen käyttö ajaessa etenkin talvella on.

    Kuovipolun viestissä #6724 laittamaan kuvaan lokareilla varustetusta pyörästä ihmetyksen aihe, että kun pyörä on viimeisen päälle ja siihen ihan perustellusti laitetaan lokarit, loppuuko viitseliäisyys siinä vaiheessa, kun lokarin etäisyys renkaasta säädetään. Ei lokareissa mitään vikaan ole, itselläni on sellaiset ympäri vuoden. Ei ne kuitenkaan tuolla tavoin ole törröllään kuin kuvan takarenkaassa. Eikä aisojen päissä ole tuollaisia tikkuja paljaana.

  28. #6718
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.177
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    ...lokareilla varustetusta pyörästä ihmetyksen aihe, että kun pyörä on viimeisen päälle ja siihen ihan perustellusti laitetan lokarit, loppuuko viitseliäisyys siinä vaiheessa, kun lokarin etäisyys renkaasta säädetään.... Ei ne kuitenkaan tuolla tavoin ole törröllään kuin kuvan takarenkaassa. Eikä aisojen päissä ole tuollaisia tikkuja paljaana.
    Aikamoiset törröt tosiaan ovat.

    Itsellä noita SKS:ia asentaessa alla oli muhkut kumit. Kun vaihdoin alle pienenpienet marawintterit ja säädin lokarin lähemmäksi rengasta käsitin etten voikaan nipsaista ylimääräistä poikki aisoista koska säätövara ei riittäisi eri kokoisille renkaille. Myöskään niitä muovitutteja ei siksi saa asennettua nyt aisojen päihin. Törkeän näköistä sellainen 3cm pätkä ylimääräistä paljasta aisaa, mutta samaan konkurssiin menköön.


  29. #6719
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Lämpimiin juomiin hankin fillarin pullotelineeseen mahtuvan Laken termospullon. Sen kerran kun tässä olen terveenä ollut ja päässyt kokeilemaan, niin hyvin toimi 2 tunnin lenkillä parissa pakkasasteessa. Kotipihassa loppuja juodessa oli juoma erittäin lämmintä vielä. Kyseinen pullo menee siis mittojen puolesta hyvin pullotelineeseen, kunhan pullotelineen yläosassa ei ole mitään kuhmuraa, jos ymmärrätte mitä tarkoitan...

    https://www.xxl.fi/laken-classic-ter...111120_5_style

  30. #6720
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Lokarit saa mielestäni kohtuullisen siististi laitettua niiin cycloon kuin 26" maasturiinkin. Tuohon 29" mietin samanlaisia täyspitkiä, mutta annoin periksi ulkonäölle/suojaavuudelle nopean asenuksen ja irrotuksen vuoksi. Saa kuivilla keleillä ajella enemmän maastouskottavan näköisenä

    https://www.instagram.com/p/BSJjpBIB...en-by=mackonte

    https://www.instagram.com/p/BZ6NPPah...en-by=mackonte

    https://www.instagram.com/p/BdXOnppB...en-by=mackonte
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •