ElectrobikeGiantHephaGarmin
Sivu 113 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 63 103 111 112 113 114 115 123 163 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.361 - 3.390 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #3361
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    283
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Varmasti hyvin tapauskohtaista, mutta kaverilla bluto kyllä antautui viime talvena noin 20 asteen pakkasessa. Ja nyt kun on jäykkä läski ja nakkikumitäpäri, niin ajattelin ajella talven läskillä ja kesät täpärillä, niin on kotonakin esittää järkevä peruste miksi molemmat pitää omistaa
    Oma Bluto myös viime talvena meni tönköksi -20:ssa. Vaihdoin siihen synteettiset öljyt (Redlinet) ja tein o-renkaille semmosesta pakkasenkestävästä vaseliinista ja öljystä semmoisen 50-50 seoksen. Keula toimi sen jälkeen älyttömän paljon paremmin eikä ollut keulan puolesta mitään ongelmaa vielä -32 asteessa.

    Tarkoitus ei ole kuitenkaan poistaa perusteluitasi kahdelle fillarille .

  2. #3362
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.897
    Okei. Hissitolppa pois, isp:t alle ja katsotaan miten tuo cane greekin takaiskari ja rokkarin pike kestää pakkasta. Olisi voinut kuitenkin olla liian pitkä aika odottaa kevääseen asti uuden pyörän ekaa lenkkiä, joten ehkä näin on parempi.

  3. #3363
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Jos joustot on huollettu Suomessa, öljyt on todennäköisesti vaihdettu sellaisiksi että toimivat pakkasellakin. Orkkisvoiteet ovat yleensä turhan tymäkkään kamaa hellelukemien alapuolella.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  4. #3364
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.897
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    ^Jos joustot on huollettu Suomessa, öljyt on todennäköisesti vaihdettu sellaisiksi että toimivat pakkasellakin. Orkkisvoiteet ovat yleensä turhan tymäkkään kamaa hellelukemien alapuolella.
    Ajamattomat joustot ja tehdasliemet sisällä, mutta katsotaan miten kestää. Yli kympin pakkaset varmaan menee sitten ainakin fatbikella, ellei kaikki paikat ole ihan jääränniä.

  5. #3365
    Weston Guest
    Sopiiko pyörääni tällainen: https://www.superstarcomponents.com/...le-headset.htm tai http://www.workscomponents.co.uk/ful...sizes-15-c.asp
    Itselläni on seuraavanlainen headset type:No. 42 Top: Integrated 1.125" Bottom: Integrated 1.5"
    Laakerit siis integroidut (kupit hiilikuiturungossa itsessään) ja noissa molemmissa puhutaan vain EC ja ZS sovituksista.

  6. #3366
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    463
    Moi, Ei sovi lainkaan. Pyöriin joissa on integroituna kupit rungossa/kartiot valmiina, ei voi laittaa perus prässättävää kuppia. Is malliin menee laakeri suoraan. Paikalleen painettavia ovat juurikin nuo ec/zs mallit.
    Ec kuppia ulkona 8-15mm
    Zs zero mm kuppia ulkona

    https://www.canecreek.com/resources/products/headsets/technical-specifications/headset-identification-and-specification-guide.pdf
    Jukahia muokkasi tätä : 02.12.2017 at 15.09 Syy: Linkki lisätty

  7. #3367
    Weston Guest
    Kiitos. Vahvistaa siis omat havainnot. Tekisi mieli loiventaa keulakulmaa nykyisestä 71,5 asteesta. Jääköhän tässä ainoaksi vaihtoehdoksi vaihtaa keula pidempään? Jos ei halua lähteä fillarikaupoille.
    Tutkin sen verran asiaa, että yleensä 100mm vaihtaminen 120mm joustavaan ei tuota ongelmia, mut jos vaihtaisikin kerralla 140mm keulan? Tuleekohan ihan mahdoton ajettava, kun perä kuitenkin jäykkä.

  8. #3368
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    463
    Pyörän malli jne. Olisi tähän väliin ihan passeli tieto...

  9. #3369
    Weston Guest
    Felt Nine 4
    http://www.polkupyorakauppa.fi/felt-...coal-2016.html
    Kyseessä siis XC-pyörä, josta olisi tarkoitus muuntaa paremmin poluille sopiva. Pyörä on ensimmäinen aito maastopyöräni, hankittu keväällä ja ajettu tämän kesän. Huomasin, että oma ajo on lähes kokonaan polkurynkytystä ja sen vuoksi mietin miten saisin pyörää sopivammaksi polkuajoon.

  10. #3370
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    463
    Juu, poluillehan tuo pyörä sopii hyvin. Mutta näinhän se on, että ensimmäisen pyörän jälkeen sitä monasti jo itsekin tietää mitä haluaa.
    Mitä tästä puuttuu?? 140mm keulaa en laittaisi, 120mm keulakin muuttaa pyörää jo melkoisesti ja ei se mitään mullistavaa muutosta poluille tee... mäet nousee huonommin kuin nyt jne... valmistajalle moinen muutos on varmasti no go takuun suhteen.
    Itse en tuohon pakettiin laittaisi muuta kuin kepeät/leveät (id 28-30mm ) kiekot ja 2.5-2.6” kumit. Esim Maxxis forekasterit. Saat pitoa, pehmeyttä ja vakautta ajamiseen.
    Ja jos haet jtn räädiä AM pyörää, niin reippaasti koeajamaan vaihtoehtoja, miettimään mitä tarvitset ja ostat toisen fillarin ja kolmannen jne ...
    Jukahia muokkasi tätä : 02.12.2017 at 19.19 Syy: Ps. Reconiin saa melko varmasti lisää joustoa ilmaruodon vaihtamalla

  11. #3371
    Weston Guest
    Eipä tästä mitään puutu. Renkaina ovat nyt Maxxiksen dhr/dhf. 2.3 leveät ja taakse ei paljon leveämpää mahdu. Otb-herkkyyttä vähentääkseni tuota keulakulmaa ajattelin loiventaa. Jouston pituutta olen pitänyt sopivana.

  12. #3372
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Voisi olla vaivan arvoista tutkia epäkeskojen ohjainlaakerikuppien (eng. angleset) sopivuus tuohon runkoon. 120mm keula ja angleset voisi olla paljon fiksumpi juttu kuin 140mm keula.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  13. #3373
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Voisi olla vaivan arvoista tutkia epäkeskojen ohjainlaakerikuppien (eng. angleset) sopivuus tuohon runkoon. 120mm keula ja angleset voisi olla paljon fiksumpi juttu kuin 140mm keula.
    Tuli tuossa pari viestiä sitten jo tämä angleset mahdollisuus tutkittua ja kumottua, kun on integroidut laakerikupit rungossa...

  14. #3374
    Weston Guest
    Joo, ne laakerikupit on tässä ikävä kyllä integroidut mikä hankaloittaa kulman muuttamista.

  15. #3375
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AndyCom Katso viesti
    Onkohan tossa joku tiiviste pettänyt? N. 10h ajettu liikkeessä tehdyn huollon jälkeen.... Vai onko normaalia näin kylmällä ilmalla?
    Edit: ilmeisesti kuitenkin jotain vialla, kun ifp:stä ei saa ilmoja pihalle "normaalilla" voimalla - ulkolaisten foorumien mukaan mahd. Öljyt ja ilmat sekaisin. Pitääpä olla yhteydessä fillariosaan ja kysellä huollolle takuuta.





    edit: video upotettu linkin sijaan
    jo nyt on ihme, toisen kerran jo lyhyen ajan sisään takakeppi alkoi "kurlaamaan". edellisellä kerralla huollossa ei mitään näkyvää vikaa tiivisteissa tai muissa osissa oltu havaittu, mutta ttivisteet vaihdettu. nyt pari kuukautta kevyttä ajoa poluilla, ja sama vika eli ilmat ja öljyt IFP säiliössä sekaisin.

  16. #3376
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    213
    Oma PlussaMonarkki kävi maahantuojan huollossa Tre:lla 2 kertaa ensimmäisen puolen vuoden aikana, ekalla kerralla meni uusiksi tiivisteet, toisella vaihtoon koko IFP.
    Tästä opiksi ottaneena nykyään toinen iskari valmiina astumaan palvelukseen jos tarvetta ilmenee..

  17. #3377
    Voikoskos Blutoa (tai muuta rockshoxin) keulaa shimmata itse? Onko noita taulukoita/osia saatavilla jossain.

  18. #3378
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Voi. Osia ei tosin saa Sramilta, ne pitää hankkia jostakin muualta.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  19. #3379
    Weston Guest
    Bluto pitäisi tuntien perusteella huoltaa. Pelaa hyvin. Huollatteko keulanne ennen vai jälkeen ongelmien?

  20. #3380
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Ongelmia on eri kokoisia, mutta tarpeeksi iso ongelma niin huolto on uusi keula.. Siellä ei esim. kovin paljoa ole voiteluöljyä alajaloissa ja se kun loppuu niin alkaa kuluminen ja kun alajalkojen puslat saa väljäksi tai yläjalkojen liukupinnat saa puhki niin huolto on uusi keula.

    Suosittelen huoltamaan ajoissa.
    The end of the road is just the beginning...

  21. #3381
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Jos keula vuotaa öljyä ulospäin --> välitön huolto tunneista riippumatta. Öljyhän ei lopu, ellei vuotoa ole.

    Tuntimääräinen huoltoväli on jenkkilän höpötystä. Kerta vuoteen tai jos oireita ilmenee on hyvä huoltoväli. 50 tuntia (= meikäläisellä noin 5-6 viikon ajot) tuntuu vahvasti yliampuvalta huoltoväliltä.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  22. #3382
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Ainahan sitä öljyä sieltä tiivisteen välistä hiukan tulee. Huomaa kun liukuputki on öljyinen ajon jälkeen. Mikäli liukuputki ei tule ajossa enään öljyiseksi niin todennäköisesti on se öljy sieltä loppu. Eikä sitä siellä ole kuin merkistä ja mallista riippuen muutama millilitra sitä öljyä.

    Ainahan sinne keulaankin ajon myötä likaa pääsee sisään, eikä nekään siellä voiteluöljyn seassa hyvää tee.
    The end of the road is just the beginning...

  23. #3383
    Weston Guest
    Tässä on kyseessä aiemmin huoltamaton Bluto, joka on ollut kahdella käyttäjällä ennen minua. En sen paremmin tiedä millaista rynkytystä keula on osakseen saanut. Tekispä melkein mieli opetella tuo huolto itse, täysihuoltosatsi näkyy maksavan 21€ ja perussetti ~15€. Lisäksi tietty öljyt. Pyöreesti 100€ taitaa maksaa huollot liikkeessä.

  24. #3384
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Ainahan sitä öljyä sieltä tiivisteen välistä hiukan tulee. Huomaa kun liukuputki on öljyinen ajon jälkeen.
    Ei pidä olla, jos keula on ehjä. Näkyvät osat pitää olla kuivia ja öljyttömiä.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  25. #3385
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Ei pidä olla, jos keula on ehjä. Näkyvät osat pitää olla kuivia ja öljyttömiä.
    Hitto, sain siis rikkinäisen iskarin ja keulan takaisin Fillariosan huollosta.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  26. #3386
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Vai oonko mää ajellu aina risoilla vehkeillä ja kun ne on ruvennu toimimaan (=vuotamaan), olen rikkonut ne uudestaan tiiviiksi?

    E: Stefa saattaa heti huollon jälkeen erittää ylimääräiset vaseliinit liukuputkeen, jos stefan uraan tuli tumpattua liikaa lubrikanttia.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  27. #3387
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Vai oonko mää ajellu aina risoilla vehkeillä ja kun ne on ruvennu toimimaan (=vuotamaan), olen rikkonut ne uudestaan tiiviiksi?
    Olet. Aikalailla huolestuisin jos takaiskarin painumaa merkkaava o-rengas pysyisi ajossa niin kuivana, ettei siihen tarttuisi myös vähän likaa. Ja samaa tapahtuu keulan liukuputkissakin.

    Siitä voidaan neuvotella maailman loppuun mikä on "öljyinen" ja mikä on "kuiva" pinta, mutta ei se liukuputki voi olla ajon jälkeen kuin rasvanpoistajalla puhdistettu. Silloinhan myös se vastakappaleena toimiva huulitiiviste on kuiva. Liukuputken ei pitäisi kuitenkaan olla niin öljyinen, että siitä sormella pyyhkäisemällä sormeen jää selvästi öljyä. Pinnan pitäisi ainoastaan tuntua öljyiseltä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  28. #3388
    Samaa mieltä. Tottakai öljyä pitää sen verran erittyä että pölytiiviste luistaa. Ja kaikkiin keuloihin ei laiteta mitään vaseliinia. Osassa laitetaan tiivisteisiin öljyä.

  29. #3389
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Mihin keuloihin ei laiteta vaseliinia pölytiivisteeseen? Foxiin ja Rokkariin ainakin laitetaan, muita merkkejä ei ole hallussani ollut, joten en tiedä.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  30. #3390
    Weston Guest
    Tuli hankittua Bluton tiivisteet ja 5w iskariöljy. Alajalkaan suositellaan 15w öljyä, enkä nyt vaan raaskinut ostaa sellaista hyllyyn lojumaan. Laitanko nyt alajalkaankin tuon 5w vai mielummin joku moottoriöljy, jota löytyy jo hyllystä?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •