Optimaalinen paine riippuu kuten marmar jo totesikin.

Kevyenä kuskina olen nyttemmin ymmärtänyt pitää lähtökohtana renkaalle ilmoitettua minimipainetta (35-milliselle 2,5 baria, 42-milliselle 2,0 baria) enkä ole havainnut että rullaavuus noin yleisesti olisi siitä merkittävästi kärsinyt eikä ainuttakaan käärmeenpuremaa ole aiheutunut (mikä ei niin jäykkäkylkisellä renkaalla toisaalta ihmetytäkään). Jos ajaisin enemmän vaativissa jääoloissa, menisin epäröimättä vielä alemmas.

Jos tiedossa on silkkaa sileää asfalttia tai muuten jäätöntä kovaa pintaa, voin nostaa reilun puolen tai vajaan barin verran. (Tosin valintani on silloin yleensä, jos suinkin viitsin, vaihtaa kiekot joissa on alla 30-milliset Winterit ja niissä painetta 3,5 baria.)

Riskimmälle miehelle suosittelen samaa lähtökohtaa ja paineiden nostamista vain sen verran kuin tuntuu välttämättömältä. (Jos lähtee reilusti kovemmasta renkaasta, saattaa sellaiseen tottua niin että tosiasiallisesti riittävään ja optimaalisempaankin paineeseen pumpattu rengas tuntuu liian löysältä.)