Varastosta löytyisi vanha -95 Cinder Cone ja sen aikainen Rokkarin ajopaita.
Sitä Konaa kehtaa kyllä näytellä, mutta kehtaisinko näyttää itseäni 20 vuotta vanhassa vähintäänkin kisakireässä ajopaidassa..![]()
Varastosta löytyisi vanha -95 Cinder Cone ja sen aikainen Rokkarin ajopaita.
Sitä Konaa kehtaa kyllä näytellä, mutta kehtaisinko näyttää itseäni 20 vuotta vanhassa vähintäänkin kisakireässä ajopaidassa..![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Meneekö ikäsarjat siten että jos täyttää samana vuonna 40 kuin kisa on, niin ilmoittaudutaan M40 sarjaan? Eli ei ole 40 vielä kun kisa on...
Syntymävuoden mukaan menee yleensä kisoissa niin varmaan tässäkin.
Jep, saman periaatteen mukaisesti kuin muihinkin kisoihin, eli syntymävuoden mukaan.
Nettisivujen päivitys on käynnissä. Ilmoittautumislinkki on nyt korjattu.
Perjantain ohjelma tulee hiukan muuttumaan. Ajokoulua aikaistetaan alkamaan klo 13, jotta saadaan tilaa classic startille perjantai-iltaan klo 18 alkaen. Aikataulut pyritään vahvistamaan mahd. pian.
Sent from my iPad using Tapatalk
www.tahkomtb.fi
www.kuopys.fi
Oisin mulla se Marin vm 95 jolla muutama vuosi otettiin vielä voitto Lahden Hollolassa...
Ilmo sisällä kahdelle kierrokselle... Jutia siteeratakseni "naattia... makkaraa"
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Tuli ilmoittauduttua 60km ja ihka ensimmäinen kerta Tahkolla. Alle 4h alitus mielessä matkaan. Tulee hieno to-su reissu.
60 km reissulle:
1. Rengasvalinta? Kumeina minulla on enskapyörässä 2x Hans Dampf. Ne on vähän turhan hitaat pitkälle matkalle, joten ostaisin taakse uuden kumin. Olisiko taakse optimi vaikka Racing Ralph/Rocket Ron/joku muu?
2. Pyörä ei ole ihan optimi tähän hommaan, niin mietin että pitäiskö ostaa joku 29er täysjousto. Millainen olisi optimi suomen kisoihin?
3. Onko juomareppu huono keksintö? Sinne saisi vararavinnot, varakumit jne samalla. En toki tykkää pitää ylimäääräistä painoa, mutta pyörässäni ei ole paikkaa pullolle.
4. Helpoin tapa nopeuttaa vauhtia reissussa olisi ottaa 10 kg läskiä pois vatsan seutuvilta. Vinkkejä?Vielä ehtisi toteuttaa...
Aja millä ajat, toinna sen takia mitään xc täysjoustoa ostaa. Ajat sillä mikä on ja omaan tahtiin niin pettymys pienempi jos ei liikoja panosta ja ostele uutta pyörää ja silti taistella sijoista ynnämuut
Älköön äänekkäät puhuko huomisesta mitään, kun tämäkin päivä on kesken
Jos haluaa täydentää oman rengasvaraston kerralla täyteen ja pitäytyy yhdessä valmistajassa, Schwalbelta voisi hankkia vaikka 1x Nobby Nic, 2x Racing Ralph ja 1x Thunder Burt. Siitä sitten kostealle Nic eteen ja Ralph taakse, välikeliin Ralphit ja rutikuivalle Ralph eteen ja Burt taakse.
Tahkolle optimaalinen pyörä on varmaan alle 10 kiloinen ja 100mm joustava 29" täysjousto. Yleisesti Suomen kisoihin voi harkita pykälää järeämpää 120mm täpäriä, joko 27,5" tai 29" riippuen omista mitoista.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Kiitos vastauksista.
1. Joo on totta että kun en todellakaan ole kärkisijoista taistelemasta, niin vähän järjenvastaista olisi pistää monta tonnia uuteen pyörään. Toki ajatuksena olisi ajaa Rajamäki, Korso ja muita eteläsuomenkisoja ensi kesänä, niin nopeampi pyörä olisi kiva. Bike-discountista katsoin ~12 kg täysjoustoja, kuten tälläisiä (ikävästi noi dropperpostit on Reverbejä, jotka ei tunnu tykkäävän Suomen oloista):
https://www.bike-discount.de/en/buy/...ail-9.0-582561
168 cm pitkänä olenko tuossa rajamailla, jossa kannattaa valita vielä 27.5"? Ainakin noissa runkokoissa kyllä.
Eka katselin tuolta 8 kg jäykkäperiä, mutta Tahkon reittivideoita uudelleenkatsottuna tajusin etten halua olla vaihtelemassa renkaita tai ajaa pitkäksi alamäen kurveja ja jarrutuspaikkoja.
2. Millaisille sykkeillä ajelette? Itsellä sykkeet nousee (maksimi 200), ja lyhyempi kisa meni 180 keskisykkeellä aikaa kuluessa vajaat 3h, eli vaikkei vauhti olekkaan kova, niin yritystä on senkin edestä. Maalissa oli ihan naatti, ja seuraavalla viikolla joku pöpökin iski. Ylirasitusta ilmeisesti.
Tuon jälkeen olenkin ajellut suht. paljon, etenkin intervallityyppistä KOM-metsästystä. Pisimmät lenkit maastopyörällä on 70 km, jossa 1200 nousumetriä, että kunto on kyllä parantunutkin, toki kisavauhtia ei ole menty. Mietin että pitäisikö kuinka paljon himmata noin pitkällä matkalla verrattuna lyhyempiin kisoihin, jotta jaksaa koko reitin?
Älä ajattele Tahkolle jäykkäperää.
Ekaan huoltoon 13km voi lämmitellä, ja jos tuntuu että on 30km jälkeen paukkuja niin lopussa riittää ylämäkeä loppukiriin ihan riittävästi. Harrastelija ei voi tänne mun mielestä liian hitaasti lähteä...
Juomareppu on mielestäni hyvä tuonne, joskin huollot tiheään ja kattavat.
Henkinen valmius toista kertaa tyhymäpyöräilyyn, kokonaisuudessaan 16:ta kerta
Mitäs mieltä olette Canyon Strivesta pyörävalinnaksi Tahko 60 km matkalle?
^ Pistin kans ilmon Tyky-seteleillä, mutta vahvistusta spostiin ei ole vielä tullut. Viime vuonna pystyi maksamaan. Ja Tyky-seteleiden käyttöpaikkahausta löytyy kyllä Tahko Mtb.
Kyllä Tahkon 60km nyt jäykkäperällä ajaa. Se on vain ajotekniikasta kiinni. Itse ajoin tuota "lyhyttä matkaa" monena vuonna jäykkäperällä ja joka kertaa TOP sataseen. Nyttemmin ajelen vain perusmatkoja (=pitkiä), jolloin täpärin
tarjoamat edut nousevat arvoonsa. Kevyt jäykkäperä alle vaan ja ruutia reisiin. Renkaita joutuu fiksailemaan vaikka olis täpärikin jos paska päivä sattuu, kuten viime kesänä 180 kilsalla meikäläisellä. Kolmella rengasrikolla ja parilla polven ruhjoneella
kaatumisella silti maaliin.![]()
Olen nyt ajellut viimeiset 3 päivää joka päivä 30-50 km kevyttä PK lenkkiä Tahkoja ja muita kesän kisoja varten, ja muutama kovempi veto Stravapätkillä. Ulkomailla ja pääosin asfaltilla, korkeilla rengaspaineilla, jäykkäperämaasturilla, muutama teknisempi pätkä maaastossa. Suomen metsän olosuhteita ei täällä aivan ole samalla tavalla maastossa, enempi hiekkaa ja irtokiviä.
Teknisesti pärjään Tahkossa kyllä, jos vaan kunto riittäisi. Minun pitäisi a) rakentaa lisää tehoja moottoriin wattien ja erityisesti ylämäkijaksamisen muodossa, sykkeet nousevat kovaksi ylämäissä b) painoa pois
Millainen olisi optimitreeni? Täällä lueskeskelin että pari kovempaa treeniä viikossa olisi hyvä ja sit loput pk-treeniä.
Stravistixin fitness score on satasen tuntumassa, ja sitä olen katsonut siitä Formia etten treenaa liikaa, joten ihan nollista ei lähdetä liikkeelle. Sykemittarilla treenaten ja ne asetukset on kunnossa siellä.
Onko kukaan keksinyt miten ilmoittautuminen toiselle matkalle onnistuu luvatulla 30 eurolla? Ilmoittautumisessa ei ole ohjeita useammalle matkalle ilmoittautumiseen eikä järjestäjä tapansa mukaan vastaa kyselyihin. Jos ilmoittaa itsensä kahdesti niin menee täysi hinta molemmista.
Houkuttelen poikaa (10 v.) mukaan tahkolle. Onko siellä lapsille erikseen joku reitti, vai onko tuo perusreitin osana ajettava 25 km ainoa lyhyt matka? Tahko mtb:n kotisivulta en löytänyt asiasta mitään mainintaa.
Tämä MiniMTB lienee 25km:ää lyhyempi vaihtoehto...Alkujaan tämän lähetti TahkoMTB Facebook
Speksejä odotellessa. Se 25km sopii vähän enemmän masokismiin taipuvaiselle 10v polkijalle. Kyllähän sen ajaa (/tunkkaa) mutta seuraavalla kerralla voi joku fudisleri olla maastopyöräkisaa houkuttavampi vaihtoehto.
Olis kiva tietää millanen se mini on ihan jo mökkivarausten kannalta. Sellanen 5-10km tai vaikka pelkkä el grande + loppulasku vois houkutella meidän junnun paikalle.
No ajaahan sen vaikka täys jäykällä Läskillä kovaakin vaikka 3 kierrosta.... WiliA pamautti 5 sijan.... Jäykkäperällä Tahko maksaa n 2-3te kun seuraavana vuonna ajaa täpärillä.😁
2. Sykkeet on yksilöllisiä, 2x 60 1x120 ja 1x180 ajaneena voin todeta että 120 pystyy vielä repimään "ylikovaa" sykkeen osalta mutta omalla kohdalla käy niin että 2-3 päivää eletään mehukeitolla kun ei pysty syömään ja palautuminen ei käynnisty.180km piti ajaa roppaa kuunnellen, syke mittarista loppui patteri (onneksi) rauhallisempi meno kuitenkin mad lujaa teki sen että en kuollut maaliin ja jo sunnuntaina pystyi syömään ja se syöminen jatkui tiistaille....
Intervalli KOM metsästys on välillä hyvä mutta ok reeniä pitää tehdä todella suuri osa reenistä. Pk pitää olla oikeasti kevyttä ja kun on kova reeni niin silloin mennään todella kovaa... Ropan kuuntelu tässäkin avain, huonosti nukuttu yö, rankkatyöpäivä Nii silloin ei tehdä kovaa reeniä vaikka se olisi ohjelmassa. Mikä on sopiva pyörä? 60 ja 120 ajettu Cuben ams 120 pro xc tyyppisellä pyörällä 180 Canyon dude keulajousto Läskillä (ei ikinä enää😁ja sit joskus se 240 kun on ohjelmassa Nii Cuben stereo 140 race on kalustona. 2018 jää ehkä väliin.... tai päätös tehdään vasta keväällä. Hyviä reeniä!
Pitihän se ilmoittautua kesän perinteisellle reissulle. Taitaa olla jo 14. kerta peräkkäin.
www.kaupinkanuunat.net
Kiitoksia vastauksista.
Mitä mieltä olette miten Rocket Ron 2.6 koossa olisi sopiva Tahkolle? Nopeampi kuin 2.25 koossa? 165g lisää painoa per rengas, joten aika paljon saa poluilla olla nopeampi kun pyörivä massa lisääntyy.
Tubeleksena tietysti. Vanteen leveys 25.
Hitaampi, syystä jotka mainitsit. Joissain kohdissa voi vetää varmemmin läpi, mutta pitkällä matkalla lisäpaino hidastaa.
Näistä testeistä puuttuu ylämäkitestit, mutta polulla rullaa paremmin plussa:
https://www.bikeradar.com/mtb/gear/a...n-29ers-47047/
Olisi kiva nähdä aikavertailuja power-mittarilla varustettuna (että samantehoinen suoritus) että miten pidemmät matkat sujuvat ja kuinka paljon eroa aikoihin tulee.
Siitä sitten voisi päätellä mikä olisi optimirengas siihen maastoon, vaikkapa Tahkolle.
Radonx muokkasi tätä : 13.01.2018 at 11.06
Kirjanmerkit