HephaElectrobikeGiantFillari
Sivu 33 / 76 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 31 32 33 34 35 43 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 961 - 990 / 2260

Aihe: Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Kuorma-autoon ei saa muuttaa rengaskokoa lainkaan ilman muutoskatsastusta, henkilöautoon saa. Rajoitetusti, mutta saa. Kuorma-autojen nopeusmittarit pitävät tästä syystä kutinsa noin 1km/h tarkuudella.
    Ehkä uusilla renkailla. Kuluneilla heittoa on ihan saman verran kuin muissakin, missä nopeuden mittaus perustuu renkaan pyörimisnopeuteen. Kuorma-autoissa ei katsastuksessa tarkasteta mittaria sen enempää kuin henkilöautoissakaan. Nopeudenrajoitin sen sijaan testataan.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Ehkä uusilla renkailla. Kuluneilla heittoa on ihan saman verran kuin muissakin, missä nopeuden mittaus perustuu renkaan pyörimisnopeuteen. Kuorma-autoissa ei katsastuksessa tarkasteta mittaria sen enempää kuin henkilöautoissakaan. Nopeudenrajoitin sen sijaan testataan.
    Voisi kuvitella, että kuorma-autojen renkaiden kehä muuttuu kohtuullisen tuntuvasti. Ainakin mitä on katsonut uusien renkaiden urasyvyyksiä ja toisaalta sitten melkein loppuunajettuja. Renkaan halkaisijan ollessa tuollainen, niin siitä kun lähtee kolme, neljä senttiä, niin vaikutus kehäänkin on jo nopeusmittariin vaikuttava.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

BTW. Päätin tänään alkaa pitää laskuria pyörätien jatketta kunnioittamattomien ja/tai törkeätä tarkkaamattomuttaan melkein päälle jyränneistä kotiloista. Työmatkalla Lassilassa, Kaupintiellä: Ensin tulee poikkikadulta "vasemmalle tuijottaja" ja vetää eteen niin, että joudun hätäjarruttamaan. No tämähän ei riitä. Kyseisen auton perässä oli tietysti toinen (parin metrin rako). Kiersin siis tieni tukkinutta autoa takaa ja kun edessä (sivullani) ollut auto lähti liikkeelle meinasi oikeasti tuo takana seurannut auto lakaista minut tielle ) Ei pysty ymmärtämään vaikka yrittäisi. Pyörässä valoja vähintään riittävästi, pinnoissa heijastimet, päällä neon-keltainen takki. S**tana, etä pääsi pari pelonekaista kirosanaa. En voi mitenkään ymmärtää miten tuo ei olisi nähnyt minua.

^ Tuota samaa ilmiötä oon ihmetellyt. Viimeaikaisten lenkki- & työmatka-ajojen keskiarvo on vähintään 1 läheltä piti tilanne vastaavassa kohdassa. Joka lenkillä. Oppiihan niitä varomaan, mutta silti pari on mennyt aivan turhan läheltä. Pakko ruveta jarruttamaan joka risteykseen hyvissä ajoin.

Paljon olen miettinyt miksi pyöräilijää on niin vaikea havaita.. onko odotusarvo pyöräliikenteelle kertakaikkiaan nolla, vai onko vain hämärässä yllättävän vaikea tunnistaa lähestyvää pyöräilijää kirkkaista valoista huolimatta - tai jopa niiden ansiosta kun ympäristössä vilisee kirkkaita ajoneuvojen valoja? Heijastinliivit, pyörän heijastimet ym eivät tunnu auttavan. Seuraavan kerran kun on tarve päivittää huonon kelin takkia taidan kallistua Proviz(?) heijastavaan rotsiin..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Voi olla niin että luulevat että fillarin kuuluu väistää, ei oikein muuta selitystä ole.

^ Asennevamma?
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Voisi kuvitella, että kuorma-autojen renkaiden kehä muuttuu kohtuullisen tuntuvasti. Ainakin mitä on katsonut uusien renkaiden urasyvyyksiä ja toisaalta sitten melkein loppuunajettuja. Renkaan halkaisijan ollessa tuollainen, niin siitä kun lähtee kolme, neljä senttiä, niin vaikutus kehäänkin on jo nopeusmittariin vaikuttava.
    Maksimissaan noin 5%, jos rengas jälkiuritetaan. Tyypillisesti noin 2-3%.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Voi olla niin että luulevat että fillarin kuuluu väistää, ei oikein muuta selitystä ole.
    Eihän ne luule vaan "tietää", että Pyöräilijä väistää aina kuten joskus toitotettiin ties missä.
    Ne poikkeukset sääntöön ei taas kuulunut alkuperäiseen mainokseen. joten niitä ei ole
    "Stop being a little baby and get up. Life is pain. Get used to it!"

Blackborow Guest
    Eilen joku yritti avustettua itsemurhaa ajamalla maantien laitaa pimeässä ilman minkäänlaisia takavaloja tai heijastimia takana. Kypärässä oli kyllä joku miljardin lumenen kiinavalo ja muutenkin kamat kohdallaan. Kevyt räntäsade, musta asfaltti niin tuollainen näkyy auton lyhyissä valoissa aika myöhään. Itsensä saa tappaa, mutta pakkoko siihen on muita sotkea.

Annoitko viestiä hienovaraisella äänimerkin käytöllä? Eihän se ääliön ollessa kyseessä tuota muuta tulosta kuin käsimerkin vastaukseksi, mutta vähän fiksumpi saattaisi oivaltaa että jotain puuttuu.

PS Kerran on käynyt niin että takavalo oli sammunut akun tyhjennettyä (ja akku oli tietenkin tyhjentynyt vain siksi että olin unohtanut ladata sen), mutta eihän siitä tiedosta välttämättä ole kovin paljon hyötyä, ellei mukana ole vara-akkua tai toista takavaloa. Mutta olisin ainakin ymmärtänyt pyrkiä pois ajoradalta.

PPS Joo, ihan hyvä idea vilkaista välillä taakse alaviistoon.

Blackborow Guest
    En katsonut järkeväksi antaa äänimerkkejä tilanteessa kun edellänikin meni pari autoa.

Äänimerkin käyttäminen opetusmielessä on melko turhaa. Järkevämpää olisi antaa äänimerkki ajoissa, varoittamaan ohituksesta. Sen sijaan juuri kohdalla painettava töötti aiheuttaa vain ärsytystä ja kohde ei todennäköisesti edes ymmärrä mikä autoilijaa tällä kertaa ketutti.

Kohdalla painettava töötti pahimmillaan vielä säikäyttää ajatuksissaan polkevan fillaristin ojaan tai auton alle.

Jos sallitaan sellainen selittelevä täsmennys, niin en tietenkään tarkoittanut sentyyppistä torventöräytystä kuin edellä on - ymmärrettävää kyllä, kaikilla meillä lienee tarpeeksi kokemuksia Pekka Perusautoilijan tavasta käyttää äänimerkkiä - vaan ohituksen jälkeen suoritettua asiaankuuluvan hillityllä volyymilla annettua, jota olisi viestin oivaltamisen helpottamiseksi voinut tukea valomerkillä.

Mutta yhtä lailla on selvää että jos sellaisia ollut syytä harkitakaan, jos ja kun tilanteessa olisi aiheutunut ihmettelyä tai kalabaliikkia edellä tai perässä ajaneiden autoilijoiden kanssa.

Blackborow Guest
    Millainen valomerkki tuossa kohtaa pitäisi antaa?

Eipä tuossa silleen ehtinyt valo- tai äänimerkkejä pahemmin miettiä, kun piti yrittää olla parhaansa mukaan ajamatta tämän suharin päälle ja vastaankin tuli autoja.

Pitäisi ja pitäisi - ei kaiken mitä foorumilla kommentoidaan tarvitse olla moittimista, sen toteamista että taas joku teki jossain jotain väärin, vastahankaan asettumista tai jankuttavaan riitaan haastamista - en oikein itsekään tiedä mikä voisi toimia ja tulla kysymykseen. Jarruvalojen nopea vilkutus (jos teknisesti ja muuten mahdollista)?

Lento myöhässä ja aikaa naputtaa, vaikka osin off topic kun en ollut itse liikenteessä.

Tapahtui mennä viikolla itselle. Tulin karvan ennen ysiä illalla kotiin ja totesin että kulmatonttimme aita rullalla n. 10 metrin matkalta. Lumisessa maassa jälkiä joiden perusteella helppo todeta että naapurissa olevalle tehtaalle mennyt täysperävaunurekka jyrännyt verkkoaidan ja sen suojaksi edellisen omistajan asentaman betoniin upotetun 4x4 parrun. Aita oli jyrätty nimittäin ennenkin.

Jonkun verran tuohtuneena kipitin heti tehtaalle kyselemään päivällä käyneiden rekkojen firmoja. Tehtaalla paikalla enää siivousfirman virolaisukko. Asia kuulunut siis mitenkään hänelle, pahoitteli kuitenkin vuolaasti tapahtunutta ja antoi puljun johtajan numeron. Soitin hänelle, vastoin vääriä oletuksiani hän reagoi ajamalla samantien paikalle. Totesi tilanteen ja lupasi selvittää heti aamulla ajolistoista asiaa. Soittikin 0830 ja sanoi katsoneensa listat ja lastauslaiturin valvontatallenteen läpi. Videolla näkyi kuulemna kuinka yhden rekan kuski korjaa perävaununsa alleajosuojaa n. 10 minuutin ajan. Soitti vielä puolestani ko. firmaan josta soitettiin minulle ja myönnettiin tapahtunut ja korvausvastuu samana iltapäivänä.

Eli kaikki muu toimivat yli odotusteni, mutta mitä _=÷×'¥₩!@a liikkui itse kuskin päässä. Aitaa kaatuu ja varmasti huomasi mutta ei voinut käydä soittamassa ovikelloa? Tai jos ketään ei ollut kotona ko hetkellä niin joku lappu olisi ollut myös ihan kiva.

tempokisu Guest
    Apua! Mitä kummaa olisi pitänyt tehdä? Ajoin Valkeakoskelta kolmostietä, siinä vähän Saarioisten tehtaan jälkeen oli joku isompi lintu keskellä tietä noin keskiviivan kohdalla, ja pyristeli lentoon muttei oikein päässyt....alkoi pyristellä vähän ennenkun ehdin kohdalle. Luonnollisesti väistin, ja niin näytti väistävän kaikki takanatulijatkin. Ei siinä heti hoksannu oliko lintu ehkä vakavastikin loukkaantunu ja kitui, ja olisi pitäny ajaa päältä - mutta ei siinä heti todellakaan hoksannut, ja kun lintu siinä pyristeli niin en mä edes olisi uskaltanut.
    Ei voi kun toivoa että joko lintu kuitenkin pääsi pois, tai että joku sitten vaan lopetti sen kärsimykset.
    Kamala tilanne.

Minua vähän nolottaa kun metsäpyörässä ei ole kelloa, ja aina sillointällöin tulee ajettua pyörätielenkkikin. ”Anteeksi mutta minulla ei ole kilikelloa” kommentti kirvoittaa usein hymyn ja pari sanaa, toisinaan säikähtävät ja perään yrmeä katse ”senkin sontiainen ja hyväkäs”- tyyppisesti. Olenko yksin ongelmineni?
    -Usot sie jot myö uitiin?

tempokisu Guest
    ^ uusien liikennesääntöjen mukaan ei varsinaisesti kilikelloa tarvita, riittää kun on joku keino antaa äänimerkki. Joten se voi olla hyvinkin ite auottu: TÖÖööt, töötsistä..

Mä naksuttelen vaihteita tai jarruja jos ei pyörä muuten rämise tarpeeksi niinkuin joillain noista on tapana tai/ja kierrän pöpelikön kautta

Offtopic, mutta saattaahan joku kokea elämänsä liikenteessä entistä vaikeammaksi.

Poliisin liikennevalvontaa Porvoossa kuvauskopterilla.

tempokisu Guest
    Piruvie, piti sitten parikymmentä metriä ennen kotiovea käydä ikävästi. Vanhempi ( sokee ) ukkeli kääntyi väkisten pihaltaan suoraan eteeni, ja tämä Loukonlahden mäki on jäinen. Sai jarruttaa ja soittaa äänimerkkiä oikein auton koko kyllyydestä ja kapasiteetista. Ukkeli vaan naureskeli ja morjensti vielä. Täältä tuli keskisormea.
    Kortti pois mokomilta sokeilta ja väistämissääntöjä kunnioittamattomilta pskiaisilta. Onneksi honasin että tuolta lähestyy autonvalot ja muutenkin ajan varovaisesti. Ei inspiroi toi kolarointi sitten ollenkaan vaikka vastapuoli olisi syyllinen.
    grrrrrr #¤%

Autoilin tuossa viime viikon loppupuolella ihan joulullisista syistä. Peltiä ei menny, mutta kylvin joulumieltä torvella pariinkin otteeseen. Eka ei ollu kauheen paha, mutta sikamainen ja ajattelemattomuutta, ohitti auton kääntyäkseen omaan vasemmalle. Ohittamansa auton kuljettaja soitti torvea tuosta sikailusta ja minä heti perään hänen kääntyessään edestäni hänen vasemmalleen.

Toisessa olisi ollut potentiaalia enemmänkin. Risteyksessä suoraan ajavat ja vasemmalle kääntyvät ajavat samaa ajoradan kaistaa. Edessäni kaksi kääntyi vasemmalle (käyttivät vilkkua toki, kuten kuuluu) ja itse valitsin mennä suoraan (jolloin ei käytetä vilkkua). Vastaan tuli noin 3 autoa, kaksi ehti kääntyä omalle vasemmalleen ennen kuin olin itse risteysvuorossa. Seuraavakin vastaantullut kääntyi omalle vasemmalleen minun edestä. Prkl. No, autossa on toimiva jarrujärjestelmä ja äänimerkinantolaite toimi edelleen.

Itse suhtaudun muiden käyttämään suuntamerkinantolaitteeseen siten, että pidän sitä lähinnä suuntaa antavana. En kykene juuri luottamaan niihin autoilijoihin vaan mietin tilannetta syvemmin vielä hetken. Omaan vilkunkäyttööni suhtaudun toki vakavasti ja teen sen mistä ilmoitan tai varon.

Päivän mitäsvidua-hetki: Joku äijänkäppänä ajaa fillarillaan kaupan pihasta suoraan eteen. Siis pihasta kadulle, ei suojatie/pt jatke ja katsoo vielä kohti eli näkee että auto on tulossa, mutta silti kauppakassit tangossa roikkuen pokkana verkkaisesti kadun yli edestä. Hyvää suorittamista.

Olisi pitänyt taas kerran olla action-videokamera mukana, kun olin kävellen liikenteessä. Olisin saanut erikoisia kommentteja tallennettua. Jalkakäytäväpyöräilijä soitti minulle kelloa, kun halusi ohittaa minut jalkakäytävällä. Sanoin hänen ajavan jalkakäytävällä. Mies väitti vastaan ja perusteli jalkakäytävän olevan kevyenliikenteenväylän, kun risteävän tien toisella puolella oli yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän -liikennemerkki osoittamassa pyörätietä tällä risteävällä tiellä. Ei mennyt pyöräilijälle jakeluun, että ihan eri tiellä ja vieläpä erisuuntaisella tiellä oleva liikennemerkki ei oikein mitenkään liity kyseiseen jalkakäytävään.

Autoilija pysäköi autonsa ainakin 30 minuutiksi jalkakäytävälle kaljabaarin viereen auton keula vieläpä väärään suuntaan. Satuin paikalle juuri sopivasti, kun pariskunta oli lähdössä jatkamaan matkaansa. Näytin mieskuskille peukaloa alaspäin ja kuski samantien rupesi huutamaan, että jos et tuosta mahdu kävelemään, niin vedä käteen. Ja hetken päästä lisäsi vielä diagnoosiksi homo! En kyllä tiedä mitä itse ajattelisin, jos puolisoni rupeaisi huutamaan tuollaisia kommentteja tuntemattomalle, joka teki niinkin kamalan teon kuin näytti peukaloa... Vai onko se oikeasti paha, jos näyttää peukaloa? Siis Suomessa suomalaiselle: jossain päin maailmaa se voi ollakin paha asia, mutta Suomessa?

Veikkolassa mersukuski aiko tulla rinnalle minun ja liikenteenjakajan väliin, mutta onneksi olin sen verta keskellä, että tilaa ei ollu. Vähän kun olisin ollu oikeammalla niin olis ohittanu hihaa hipoen. Merkit oli suht selkeät.

Sepänkylässä (lähellä Kauniaista) oikealta tuli auto, joten itse kun tulin kolmion takaa, otin vauhdin pois ja sain ekan kerran ihan trackstandailla monen kk tauon jälkeen. Ja mitä uittua tekee autolija. Pysähtyy, jotta menisin. Mikä ...vetti siinä on, että ei voida ajaa sitä autoa niin kuin pitäisi. Sitten kun mennään jonnekin pihatien, market-tien tai vastaavan kohdalle niin sieltä kyllä ammutaan sata lasissa kolmiosta välittämättä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tassu Katso viesti
    Sepänkylässä (lähellä Kauniaista) oikealta tuli auto, joten itse kun tulin kolmion takaa, otin vauhdin pois ja sain ekan kerran ihan trackstandailla monen kk tauon jälkeen. Ja mitä uittua tekee autolija. Pysähtyy, jotta menisin. Mikä ...vetti siinä on, että ei voida ajaa sitä autoa niin kuin pitäisi. Sitten kun mennään jonnekin pihatien, market-tien tai vastaavan kohdalle niin sieltä kyllä ammutaan sata lasissa kolmiosta välittämättä.
    Eipä taida olla ihan samat autoilijat... vähän niinku pöräilijöissäkin on erilaisia kuskeja, jotkut jopa ääliöitä (ei tietenkään kukaan foorumilainen...)

Track stand on vähän semmonen, että se pysäyttää niin Googlen robottiauton kuin ihmiskuskinkin, omia havaintoja toki vain jälkimmäisestä.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

Ammattikuski (taksari) innovoi kolmannen vasemmalle kääntyvän kaistan
    2-kaistaiselle tielle liityttäessä. Teiden ritari vielä pysähtyi kässärillä eteen
    avautuakseen asiastaan. Ystävällisesti neuvoin tutkimaan ryhmittäytymistä
    opastavia merkkejä/hankkimaan ajo-oikeuden mahdollistavaa koulutusta.
    Sarkasmin ja vittuilun välinen veteen piirretty viiva sai taas uusia olomuotoja
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Track stand on vähän semmonen, että se pysäyttää niin Googlen robottiauton kuin ihmiskuskinkin, omia havaintoja toki vain jälkimmäisestä.
    Useimmat pyöräilijätkin, paitsi TMT-tykit.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •