GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 27 / 48 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 25 26 27 28 29 37 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 781 - 810 / 1424

Aihe: Talvirenkaat krossariin?

^ 35-millisten Marathon Winteiden kyljessä annetaan minimipaineeksi 2,5 baria, mutta olen samaa mieltä että nastarenkaana se on pikemminkin maksimipaine (ja sisäänajopaine, kten totesit).

Jäättömällä sepelikelillä olen pitänyt 4 baria, vaikkei minulla oikeastaan ole varmaa käsitystä rullaako se yhtään paremmin; Schwalbehan väittää niin olevan.

^Tasaisella pinnalla suurempi paine pienentää rullausvastusta. Tilanne muuttuu kun pinta on epätasainen.
    Holokki auki ku H. Moilane.

En tiedä onko meillä erilaisia mara wintereitä tai erilaiset referenssit rullaamiselle, mutta minusta tuntuu, että alle 2 barin paineilla se ei rullaa yhtään mihinkään. Reunat on niin jäykät, että varmaan ilman painetta pystyisi ajamaan. Kun pukkaa luokkaa 4 baria niin rullaa mutta on toki karmean kova ajettava. Mutta sillä tavalla kärsien on nyt menty.
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    ^Tasaisella pinnalla suurempi paine pienentää rullausvastusta. Tilanne muuttuu kun pinta on epätasainen.
    Niin varmasti, mutta riittääkö sellainen tyypillinen pääkaupunkiseudun kelville levitetty sepeli tekemään pinnasta tässä mielessä epätasaisen? Tai tottakai riittää viimeistään siinä vaiheessa kun sepeliä on niin paljon ettei välttämättä tietäisi ajavansa aśfalttipäällysteellä...

Joka tapauksessa voi tosiaan olla hyvä muistaa että Schwalben ohjeita ei välttämättä ole kaikilta osin annettu suomalaisia olosuhteita ja täkäläisiä kunnossapitokäytäntöjä huomioiden.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zander Katso viesti
    En tiedä onko meillä erilaisia mara wintereitä(...)
    Melko varmasti meillä on erilaisia Marathon Wintereitä, 35-millisistä 50-millisiin. Ja vielä varmemmin eripainoisia pyörä+kuski-kombinaatioita - 60-kiloisista 130-kiloisiin, veikkaan.

PS Nyt täytyy lisätä että viime talvesta on niin pitkä aika etten itse asiassamuista paljonko olen enimmillään pitänyt paineita MW:issä. Mainitsemani 4 baria on sepelirenkaina käyttämieni 30-millisten (pelkkien) Wintereiden asfalttitiepainotteinen paine.

Olen MaraWintereitä (35mm) testannut työmatkalla joidenkin tuhansien kilometrien aikana 2...5bar paineilla ja omalle massalle (82kg) ihannepaine pidon, rullaavuuden ja ajomukavuuden kannalta on 3.5bar (oman pumpun mittarin mukaan).
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

4/5 barilla on menty sisurittomana eteenpäin maantienlaitaa 35 millisillä, yhdistelmän ollessa noin 108 kg.
    #fillarifoorumi @ IRCNet

9,90 eur kappalehintaan joskus viimetalvena ostetut Nicetrac 200 nastan renkaat tuli testattua ja saman tien kolmas setti marawinttereitä tilaukseen. Eivät olleet hintansa arvoiset.
    that's life, tough but unfair
    https://www.tawastcc.com
    https://twitter.com/evarjus

Laitoin pyörään eteen 35-millisen Schwalbe Marathon Winter -nastarenkaan ja taakse 37-millisen Continental Top Contact Winter II Premium -kitkarenkaan ja kävin hieman kokeilemassa. Ensimmäinen havainto oli, että 37-milliseksi leimattu rengas on todellisuudessa 31 mm leveä. No tämä oli etukäteen tiedossa ja sen perusteella rengas mahtui pyörimään takahaarukassa ongelmitta. Painetta molemmissa renkaissa oli 2,5 bar.

Lyhyen lenkin perusteella ei voi paljoa vielä analysoida. Jäätikköä ei ollut, alusta oli luminen aurattu asfaltti. Pito yllätti positiivisesti. En saanut takapäätä sutimaan edes putkelta tiukasti kiihdyttämällä. Rullaavuudesta ei osaa sanoa mitään, koska alusta oli pääosin pehmeä eikä siinä rullaa mikään. Täytyy ajaa enemmän lenkkiä eri keleissä, niin saa paremmin käsitystä renkaan ominaisuuksista.

^Continentalin pito jäisellä ja polanteisella jäällä kiinnostaa. Kerro, kun olet kokeillut, mutta älä telo itseäsi :|
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MacKonte Katso viesti
    ^Continentalin pito jäisellä ja polanteisella jäällä kiinnostaa. Kerro, kun olet kokeillut, mutta älä telo itseäsi :|
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Nastattomana vaihtoehtona Continental Top Contact Winter II. Hyvä rengas lumelle ja polanteelle, jäisellä alustalla käyttökelvoton kuten kaikki muutkin nastattomat.

Mulla oli jonain vuonna Contin Top contact kokeessa. Se oli passeli pikkupakkasille ja satunnaisilla vähän jäätyneillä pinnoilla käyttäytyi hyvin. Syksyn vaihtelevilla keleillä iso haitta oli lämpöisemmät päivät. Aamulla pääsi töihin turvallisesti pientä jäätä pelkäämättä, mutta kun lämpö oli liiaksi plussalla töistä palatessa, tuntui kuin joku painaisi jarrua.

Kuvio on aika pieni eli ei käyttäydy hyvin kunnon lumikelillä ja jäisiä polanteita en tullut kokeiilleeksi kun alle oli vaihtunut jo kunnon nastat karkeammalla kuviolla ennen kuin kunnon jäätä oli testivuonna. Mulle jäi kertakokeiluun vaikka yllättikin positiivisesti osalla olosuhteista. Liian kapean olosuhteen välikelin rengas mulle.

Juuri meinasin tulla kyselemään tuosta Contin Top Contactista. Kertokaa lisää käyttökokemuksia renkaista. Ajattelin jotkut talvirenkaat hommailla kun tähän mennessä vielä vedetty kesärenkailla. Työmatkaa on satunnaisesti pari/kolmee kertaa per viikko 10km per suunta suht hyvin hoidettua kelviä koko matka.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Laitoin pyörään eteen 35-millisen Schwalbe Marathon Winter -nastarenkaan ja taakse 37-millisen Continental Top Contact Winter II Premium -kitkarenkaan ja kävin hieman kokeilemassa. Ensimmäinen havainto oli, että 37-milliseksi leimattu rengas on todellisuudessa 31 mm leveä. No tämä oli etukäteen tiedossa ja sen perusteella rengas mahtui pyörimään takahaarukassa ongelmitta. Painetta molemmissa renkaissa oli 2,5 bar.

Lyhyen lenkin perusteella ei voi paljoa vielä analysoida. Jäätikköä ei ollut, alusta oli luminen aurattu asfaltti. Pito yllätti positiivisesti. En saanut takapäätä sutimaan edes putkelta tiukasti kiihdyttämällä. Rullaavuudesta ei osaa sanoa mitään, koska alusta oli pääosin pehmeä eikä siinä rullaa mikään. Täytyy ajaa enemmän lenkkiä eri keleissä, niin saa paremmin käsitystä renkaan ominaisuuksista.

Itse parivuotta sitten hommasin nuo. Ne toimivat kuin unelma kovalla lumipinnalla, jossa olosuhde ei ole aivan jäätä. Kun tulee märkä jää, niin pitävät paremmin kuin normit, mutta valovuoden päässä huonoimmistakin nastarenkaista. Palasin nastarenkaisiin, koska noiden toimivuusalue liukkailla on hyvin kapea, toisin kuin olosuhteiden vaihtuvuus. Yleisrenkaana huono, mutta juuri sille soveltuvassa olosuhteessa huippu.

Useamman kahdella nastarenkaalla ajetun talven jälkeen, on nyt kokeilussa marawinter edessä ja 42mm pistosuojaamaton smart sam takana. Edellispäivänä oli ensimmäinen kerta, kun takanastoja kaipasi oikeasti. Jään päälle oli satanut ohut kerros kevyttä lunta, niin pari kertaa meinasi lähteä takarengas alta. Aiemmin ei ole jotain satunnaisia ylämäkisutaisuja lukuunottamatta ollut ongelmia. Jos kevääseen selviän ilman flättejä ja pannuja, niin tulevat talvet mennee samankaltaisella yhdistelmällä.

Talvikäytössä kaipaisi monesti leveämpää rengasta, mun cycloon mahtuu maksimissaa n. 42mm rengas. Pitäisiköhän päivittää joku gravel grinder ihan leveämmän renkaan vuoksi, vai ostaa suosiolla maastopyörä talvikäyttöön... Monesti on kuitenkin kovaa ja helppoa pintaa osa matkasta, jolloin käppyrätankoisen matalampi ajoasento on kyllä kiva, etenkin jos tuulee vastaan..

Täytyy talvipäivänseisokin perusteella kehua erittäin vuolaasti Gravdaleja. Suorastaan lentävät kuivalla asfaltilla (nastarenkaiksi), liukkaalla erittäin luotettavat ja pitävät, sohjossa johdonmukaiset ja jäisillä polanteilla notkeat, todella helppo tubeless-asennus. Harvemmin on missään tuotteessa ylittyneet valmiiksi korkeat odotukset.
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Testasimme myös renkaiden rullaavuutta Talvipäivänseisaus-pyöräilyn yhteydessä kun ajoimme Kurusta Ylöjärvelle. Omassa cyclossani alla olivat Gravdalit vähän yli 3 bar paineilla. Ei tainnut kukaan rullata ohitse alamäissä, vaikka en polkenut keulassa. Ero rullaavuudessa 29" ISP -maasturiin oli valtava. Olen myös tyytyväinen pitoon kovalla liukkaalla alustalla, mutta ei Gravdalkaan ihmeisiin pysty, kun alla on lumipolanteita ja päällä pöperöistä irtolunta. Mentiin välillä aika railakkaasti tien laidasta laitaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    ...Suorastaan lentävät kuivalla asfaltilla (nastarenkaiksi)...
    Meidän parivaljakossamme toisella oli alla Xerxesit ja lumettomalla asfaltilla, niillä kyllä pyöritteli kahdeksikkoa Gravdalien ympärillä.

Muuten kyllä yhdyn arvioihin Gravdaleista.

Pitäisi saada hybridiin leveämpää rengasta talveksi. Ehkä myös hieman korkeampaa ja toki karkealla rengaskuviolla.
    Nykyset renkaat on 42-622 (700x40c). Edessä on nyt etuhaarukkaan n.5mm molemmin puolin tyhjää tilaa, takana taas n.10mm tyhjää.

Minkäkokoista ja minkälaista rengasta lähtisitte suosittelemaan?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Testasimme myös renkaiden rullaavuutta Talvipäivänseisaus-pyöräilyn yhteydessä kun ajoimme Kurusta Ylöjärvelle. Omassa cyclossani alla olivat Gravdalit vähän yli 3 bar paineilla. Ei tainnut kukaan rullata ohitse alamäissä, vaikka en polkenut keulassa. Ero rullaavuudessa 29" ISP -maasturiin oli valtava. Olen myös tyytyväinen pitoon kovalla liukkaalla alustalla, mutta ei Gravdalkaan ihmeisiin pysty, kun alla on lumipolanteita ja päällä pöperöistä irtolunta. Mentiin välillä aika railakkaasti tien laidasta laitaan.
    Hans komppaa, Gravdal pelittää erinomaisesti. Painetta ylöspäin manipuloimalla rullaa hyvin, alaspäin pitää erinomaisesti hankalassakin olosuhteessa... erityisesti käyn kehumaan suuntavakautta, ei venkoile Maran tapaan. Lateksi sisurilla olen ajanut, kokeilen myöhemmin tubeleksena kun on asettunut muotoonsa.

Lähetetty minun LON-L29 laitteesta Tapatalkilla
    Hannes polkee - kunnes halkee.

Muutama kysymys amatööriltä. Vuoden verran olen rullannut Feltin 85x:llä. Tosi hyvä pyörä ja alla on schwalben rabid robit. Ostin siihen juuri marathon winterit. Nyt tajusinkin vasta, että rabid robit onkin tubelessit. Oon nyt hämilläni, koska en ole moisia koskaan nähnyt. Nyt pitänee siis ostaa sisäkumit jos haluaa renkaat paikalleen. Mutta sopiiko tällä samalla vanteella ja tarvitseeko vanne jotain erityiskohtelua renkaita varten?
    Toisaalta, en koskaan tule saamaan vanhoja tubeless renkaita enää takaisin omin voimin, jos vaihdan ne nyt pois. Mitäs tässä nyt tekisi?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti aaretti Katso viesti
    Muutama kysymys amatööriltä. Vuoden verran olen rullannut Feltin 85x:llä. Tosi hyvä pyörä ja alla on schwalben rabid robit. Ostin siihen juuri marathon winterit. Nyt tajusinkin vasta, että rabid robit onkin tubelessit. ...
    Vaikka siinä kumin kyljessä lukeekin tubeless ready tjsp. niin väitän, että siellä on sisärengas sisällä. Jos on kaupasta eikä käytettynä ostettu pyörä.

Voit toimia aivan normaalin pyöräilijän tavoin, ei tarvitse ryhtyä tubelessiin. (vaikka suositeltavaa onkin!)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Vaikka siinä kumin kyljessä lukeekin tubeless ready tjsp. niin väitän, että siellä on sisärengas sisällä. Jos on kaupasta eikä käytettynä ostettu pyörä.

Voit toimia aivan normaalin pyöräilijän tavoin, ei tarvitse ryhtyä tubelessiin. (vaikka suositeltavaa onkin!)
    Hmm. Mä kyllä tyhjensin sen renkaan enkä havainnu sisäkumia. Se rengas vaikutti olevan erityisesti toisesta reunasta aika tiukasti kiinni.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hmm. Mä kyllä tyhjensin sen renkaan enkä havainnu sisäkumia. Se rengas vaikutti olevan erityisesti toisesta reunasta aika tiukasti kiinni.

Ja tosiaan pyörä on liikkeestä ostettu.

Oliko siellä sitten jotain lientä sisällä?

No oli miten oli, voit jokatapauksessa tosiaan käyttää noitakin kumeja sisärenkaiden kanssa ihan normaalisti. Ja vaikka on tiukka kyllä se irti lähtee.

Ja tosiaan pyörä on liikkeestä ostettu.
    Onpa yllättävää jos ovat laittaneet tubelessiksi tehtaalla tai liikkeessä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Oliko siellä sitten jotain lientä sisällä?
    Niin, ja vaikka olisi litkut haihtuneet/korvasieneentyneet, niin oliko kenties tubeless-venttiili elikkä irtonainen venttiili vanteessa kiinni. Ei voi olla sekä ettää tässä asiassa.
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    ...Ei voi olla sekä ettää tässä asiassa.
    Jännityksellä minäkin odotan miten asianlaita lopulta on.

No jos siellä ei ole sisärengasta, niin isolla todennäköisyydellä rengas on ollut tubeleksena.

Pyörität venttiilim irti, putsaat vanteen ja laitat sisärenkaan paikalleen.

Se, että ei havaitse sisärengasta ei vielä merkitse sitä etteikö sitä olisi

vrt. esim. hirvionnettomuudet: "en havainnut hirveä" ja silti se oli siellä.

Tällä foorumilla on ennenkin todistettu varsin kummallisia sattumuksia.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •