GarminElectrobikeGiantHepha
Sivu 221 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 121 171 211 219 220 221 222 223 231 271 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.601 - 6.630 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #6601
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    mitähän sitä keksisi lunta keräävään takapakkaan avuksi. Shimano M8000 oli puolentoista tunnin lumessa ja kuraränneissä rymyämisen jälkeen siinä jamassa, että pahimmillaan yksi vaihde enää pysyi päällä, kaikki muut hyppi...
    Vähän samaa ongelmaa ja syylliseksi epäilin ketjuöljyä. Ainakin kun itse ajelin kuivassa pölyävässä puuterilumessa, niin päättelin että syy on lumen tarttuminen siihen öljyyn.

    Mutta ihan yleisellä tasolla, mikä on paras ketjuöljy-tyyppi lumiseen pakkaskeliin? Kaikki Wax-öljyt ovat jo jäätyneet pulloihinsa ja arvelin että Wet-öljyt oikein kerää sitä lunta joten olen käyttänyt Dry-teflon öljyjä. Mutta mitä sanoo aktiivisemmat talviajajat?
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  2. #6602
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Mä olen pari talvea polkenut läpi talven käyttänyt White Lightning Clean Ride ja Epic Ride -vahoja. Pyörät on yöt kylmässä varastossa ja päivät lämpimässä tallissa. Olen putsannut ketjut ja vahannut lämpimässä. Ei ole ollut tarttumisongelmaa. Nuoskakelit ovat olleet haasteellisempia varsinkin, jos sen jälkeen on pakastanut.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  3. #6603
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    43
    Olen tämän talven vetänyt kotimaisen Rex Domestiquen kanssa ja ei pikkupakkasilla mitään ongelmia ollut. Kyselin Rexin Facebookilta kovemmista keleistä ja vastasivat tämmöistä.

    Hei!
    Kiitos yhteydenotosta. Ketjuöljy jäykistyy jonkin verran pakkasessa, mutta käytännön vaikutusta tällä ei ajamiseen ole.

    Fatbike-seikkailija Toni Lund (tonilund.fi) on käyttänyt ketjuöljyämme Alaskan ultrapitkissä kisoissa todella kylmissä keleissä, emmekä ole kuulleet häneltä kun hyvää palautetta.

    Terveisin, Antti Peltonen Oy Redox Ab
    Jos jotain kovempaa pakkasta jossain kohtaa esiintyy, niin raportoin miten homma toimi. Kurakeleissä kyllä toimii.

  4. #6604
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Aika iso osa ketjuvahoista pysyy huonosti ketjuissa kun on loskakeliä ja sitten on ketjut ruosteessa jos ei päivittäin huolla niitä. Siirryin talveksi tämän vuoksi öljypohjaisiin vaikka muuten pidän vahaa ykkösjuttuna.

    Saisikohan noi takapakka-pulmat ratkaistua jollain harjalla, joka olisi viritetty pyyhkimään kevyesti pakkaa? Joku diy-kiinnitys putkeen yläpuolelle tms eikä liikaa pakkaan kiinni ettei syö liikaa watteja. Samalla se pyyhkisi ketjunkin puhtaaksi.

  5. #6605
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Oma kokemukseni öljyistä ja vahoista on juuri päinvastainen. Ketjut pesen paikallaan PRF TCC:llä ja valutan Epic Riden tai Clean Riden kuivaan ketjuun, yleensä kerran viikossa tai parinsadan kilometrin välein. Ketjut eivät ole olleet koskaan ruosteessa vaikka ajan läpi vuoden kaikissa keleissä ja joku pyörä voi ajon jälkeen jäädä seisomaan kuukausiksi.

    Ainoa kerta kun ketjut oli pintaruosteessa sadekelin jälkeen sattui ketjuöljyn jäljiltä. Pyörä oli ikävästi öljyroiskeissa.

    Tämä siis vain oma kokemus eikä ainoa oikea totuus.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  6. #6606
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Aamulla oli hieno polkea vesijäistä kelviä. Ei ollut ruuhkaa

    Vaihdoin aamulla pikaisesti (pojalle luovutetusta maasturista jääneet) ISP:t vanhaan työmatka-Tunturi Scamboon. Paksussa nuoskassa meinaa 26" vähän hakea, jos lopettaa polkemisen, mutta jäisellä pohjalla menee ja pitää. Takarissat keräsivät sen verran paljon jäätyvää nuoskaa, että alkoi vähän vaihtaminen nykiä loppumatkasta.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  7. #6607
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    eipä oo Pirkamaalla kelvillä kuin pieni olematon sohjo enään

  8. #6608
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    43
    Turussa on ihan paljasta kaikkialla. Eilen oli jännä loskapaskajääkeli ja kiva polkea sateessa. Noh. Huomenna sitä näköjään saa taas....

  9. #6609
    Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    Läski pitää olla aina sähköistetty Mutta mitähän sitä keksisi lunta keräävään takapakkaan avuksi. Shimano M8000 oli puolentoista tunnin lumessa ja kuraränneissä rymyämisen jälkeen siinä jamassa, että pahimmillaan yksi vaihde enää pysyi päällä, kaikki muut hyppi. Rämpläämällä vaihdinta vähän helpotti, muutama vaihde lisää pysyi. Ei kyllä ollut se pakka mitenkään puhdas lähtiessäkään, kun tuli käytyä edellisenä iltana vielä puoli yhdentoista aikaan ajelulla ja aamulla sitten liikkeelle.

    Pitäisikö laittaa joku sähkövastus lämmittämään takapakkaa? Tai pieni hitsausliekki mukaan
    Voiteluista tai huollosta ja puhdistuksista riippumatta mielestäni vähiten tästä ongelmasta kärsii pyörä, jota säilytetään lämmittämättömässä tilassa. Pahemmin kärsii sellainen, joka lähtee ajoon suoraan lämpimästä.

  10. #6610
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Vuosien saatossa pyörät on olleet säilössä sekä lämpimässä että kylmässä. Mielestäni tämä ei tee eroa asiaan; jollakin kelillä pakka vain tukkeutuu.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  11. #6611
    Apropoo: kuinka kauan keskimäärin kestää että huoneenlämmöstä otettu pyörä kylmenee nolla-asteiseksi?

    PS Analogia suoraan sisältä tai auton lämmöstä otettuihin suksiin ja voiteen jäätymiseen nollakelin tuntumassa on käynyt mielessä ja vaikuttaa hyväksyttävältä, vaikka ihan eri aineista onkin kysymys. Mutta kuten tietyllä kelillä pohjat jäätyvät, oli suksia säilytetty tai käsitelty miten tahansa, on tiettyjä "yhdistelmäkelejä" jolloin pakka kuin pakka tukkeutuu lumesta ja jäästä.

  12. #6612
    Kuronen Guest
    ^^Kyllähän pakan on tukkoon saanut siinä sopivassa kelissä, mutta oma havaintoni on, että lämpimästä otettu on herkempi kuorrutukselle, vaikka kelikään ei olisi otollisin. Syynä voi myös olla lämpimässä säilyttämieni pyörien puhtaus ja vastaavasti kylmässä olevien sopiva likakerros, joka ei muodosta yhtä pitävää alustaa kuorrutukselle.

  13. #6613
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Mulla oli ketjut kirkkaan puhtaat kun pesin pyörän vain vedellä sen jälkeen pakka oli paakkuuntunut. Hyvin oli kadonnut Muc Offin Wet Lube, vaikka öljysin lähtiessä. Ehkä joku toisenlaine voiteluaine on siis tarpeen. Laitan ton pakkaan lorottamisen muistiin vastaisuuden varalle

  14. #6614
    Liittynyt
    12/2008
    Viestit
    405
    Laitoin tänään aamulla Muc-Offin -50°C Chain Lubea ketjuihin ja lähdin liki saman tien ajamaan - pyörä oli huoneenlämmössä, ulkona -5°C. Lumi pöllysi aamulla ja päivän pyörä oli liki avoimen taivaan alla. Lunta satoi vielä palatessa. Ja ilokseni totesin, että ei ongelmia tänään. Taisi olla enemmän hyvää tuuria kuin Muc-Offin hyvyyttä - jatkan tuon kanssa kuitenkin nyt koko talven, tuleepahan hyvä otos kevääseen mennessä, että onko tuosta miinusviiskymppisestä mihinkään.

  15. #6615
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Tänään "talvipyöräilyä" 30km taas pääkaupunkiseudun lumettomilla, jäättömillä paljailla asfalteilla. Piti ottaa jo talvisäilöön laitettu kesärengas-crossari alle ja tuntuipa hauskalta. Rullaa ja kulkee niin hienosti ISPEeillä varustetun 29":n jälkeen...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  16. #6616
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Tänään "talvipyöräilyä" 30km taas pääkaupunkiseudun lumettomilla, jäättömillä paljailla asfalteilla. Piti ottaa jo talvisäilöön laitettu kesärengas-crossari alle ja tuntuipa hauskalta. Rullaa ja kulkee niin hienosti ISPEeillä varustetun 29":n jälkeen...
    Samantyyppinen meininki joskin ISP:t on plussakokoiset.
    Sepeliä oli kyllä paikka paikoin huolella joten ehkä pitää vaan kuunnella nastojen rapinaa ja ajella niillä. Rengasrikot ei juuri nyt oikein kiinnosta.

  17. #6617
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.555
    Eilen aamulla oli kyllä jännää keskuspuistossa jääteillä kapeilla kesärenkailla mutta illalla oli jo sulanut

  18. #6618
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025

    Talvipyöräily

    Iskin tän päivän PK lenkille Maxxis Razet. Vaikka 45nrth Gravdalit ovat melkein kuin kesärenkailla ajais, oli kyllä juhlaa ajaa taas kesäsetupilla. Ei menny paikkahommiksi, kelvin määrää kilometrejä kuitenkin matkalla täydessä sepelikuorrutuksessa
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  19. #6619
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Sepeli on Tampereella kelvillä ja lunta ei oo... nastakumi ei liiku siinä mihinkään ei tarvi paljoo ihmetellä miksi harva käyttää nastarenkaita tuolla sepelillä

  20. #6620
    tempokisu Guest
    ^ no nyt on alla jäistä ja lunta päällä. Tein pienen aamulenkin yhdistettynä kauppareissuun, ja anteeksi jos en tervehtiny yhtä ohittaja-miestä, kun piti keskittyä pystyssäpysymiseen.
    Huomena mun fillari saattaa juuttua tielle ja tulee vapaapäivä?

  21. #6621
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Eilen polkaisin lenkin cyclolla ja MaraWintereillä jäätyneitä tienlaitoja kierrellen. Samalla tuli testattua Ekoin talvitakki toimivaksi.

    Tänään aamulla maasturilla ja ISP Evoilla töihin. Matkalla oli jäisiä polanteita ja jäätynyttä sohjoa. Ei ongelmia, mitä nyt se mieletön rapina sulissa asfalttikohdissa.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  22. #6622
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Kyllä ei siellä mitään jäätä oo vaan se oli paksu kerros sepeliä

  23. #6623
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Pyöräily + triathlon-lehdessä juttua talvipyöräilystä. Sopivia olosuhteita kenkien ja kengänsuojusten testaamiseen löytyi Paimion hiihtoputki Paipista... Muutama talvirengas on ilmeisesti testattu muuallakin, kun satoja kilometrejä niillä sanottiin ajetun. NRTH, Suomi Tyres ja Schwalbe olivat krossariin sopivassa koossa kokeiltuja.

  24. #6624
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.288
    Helsinki - tuo talvipyöräilyn paratiisi....
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  25. #6625
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Helsinki - tuo talvipyöräilyn paratiisi....
    Sitä kuuluisaa kyrpeliinien takatalvea on saanut tässä mielessään hokea, kun pian koittavaa Vallila-Kivenlahti-rykäisyä miettii. Aamulla oli jo tahmeaa. Noh, hyvää harjoitusta talvipäivänseisokkiin
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  26. #6626
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Sitä kuuluisaa kyrpeliinien takatalvea on saanut tässä mielessään hokea, kun pian koittavaa Vallila-Kivenlahti-rykäisyä miettii. Aamulla oli jo tahmeaa. Noh, hyvää harjoitusta talvipäivänseisokkiin
    Onneksi piti mennä asiakkaalle (autolla ) tänään... Kotimatkalla kävi mielessä, jotta olisi saanut tunkata loskassa taas ihan huolella. Jää myös iltalenkki väliin...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  27. #6627
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Onneksi oli kenkien nokassa nastat, kotitie meni tunkaten, kun loppui pyörästä pito ja jäi sutimaan.

  28. #6628
    tempokisu Guest
    ....eh, joskus voisi ensin miettiä mitä toivoo, sillä mitä tilaa niin sitä saa sitten kymmenkertaisesti. Paitsi rahaa.
    Kun tuossa vähän aikaa sitten toivoin lunta. Tosin pakkasta myös..
    Huomena on pakko fillaroida töihin, joutunee välillä taluttaan.

  29. #6629
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    64
    Just pääsi ajamaan fatbikella Helsingissä/Vantaalla, metriäkään ei ollut teitä aurattu klo 17 kun lähdin töistä. 20cm sohjoa joka paikassa, pientä luikertelua 4" fatbikellakin, mutta 10km meni kuitenkin alta tunnin. Pahin oli kuitenkin kaatuneet puut ja se että puista tippui rytinällä isoja oksia tielle, oli lähellä että yksi oksa olisi tullut suoraan niskaan

  30. #6630
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Sitä kuuluisaa kyrpeliinien takatalvea on saanut tässä mielessään hokea, kun pian koittavaa Vallila-Kivenlahti-rykäisyä miettii. Aamulla oli jo tahmeaa. Noh, hyvää harjoitusta talvipäivänseisokkiin
    Kummelia siteeratakseni, kuten saatoimme arvata, suoritus epäonnistui.



    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •