ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 36

Aihe: Suomen xc-kisat ja pyörävalinta

  1. #1
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Borgåå
    Viestit
    394

    Suomen xc-kisat ja pyörävalinta

    Hei,
    Tämän aiheen avasin käsittelemään sekä henkilökohtaista että yleistä näkökulmaa. Kausi 2018 lähestyy ja uutta kisakalustoa etsiskellen. Kisoja tulee kiereltyä jonkin verran, tänä vuonna pääosin xcm kisoja. Jäykkäperä 29"llä olen nyt ajanut ja kyllähän sillä kaiken ajaa mutta ajaako niin nopeasti kun voisi? Jämille se oli mielestäni nopein valinta ja Korso mtb kisassa näytti myös kärjessä olevan jonkin verran jäykkäperiä. Mutta onko se niin että Suomen skeneissä se on oikeasti hitaampi kuin täpäri?

    Oma henkilökohtainen budjetti ensikauden (ja sitä seuraavan kauden) pyörään on noin 3k€. Paljon enempää ei opiskelijana ole varaa panostaa kun se pyörä kuitenkin vaatii rahaa pysyäkseen ajokunnossa. Tällä hinnallahan saa melkein parasta mahdollista osaa ja runkoa jäykkäperäiseen pyörään, mutta maksimissaan perustasoa täpäriin. Täpärin huolto myös vaatinee enemmään rahaa ja huolenpitoa(?). Tykkään ajaa kaikenlaista maastoa mutta kyllä ylä-ja alamäet sekä nopeat polut(neulas ja kalliobaanat) ovat hauskinta. Tärkeimmät kisat ovat Tahko, Xcm-cuppia ja Saariselkä. Pyörän pitäisi siis olla niin nopea kuin mahdollista, kevyt, hyvää osaa (voimansiirto, jousitus ja kiekot) eikä liian kallis ylläpitää ajokunnossa. Tällä hetkellä eniten houkuttelee nopea jäykkäperä Roselta tai Canyonilta. Onko siinä mitään järkeä?

    ps. Tämän hetkinen pyörä on Trek Superfly 9.7 1*10 voimansiirrolla ja sisureilla. Paino jotain 11kg tasan. Ollut paljon teknistä ongelmaa.

  2. #2
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    157
    Onhan se täysjousto Suomen kisojen kivikoissa ja juurakoissa paljon nopeampi, vaikka painossa takkiin tuleekin. Nyt syksyllä tarjouksista löytyy kohtuu osilla varustettuja hiilikuitutäpäreitä.

    https://www.sportax.fi/product/1342/...aysjoustopyora
    https://larunpyora.com/tuote/2017-focus-o1e-evo/

    Tossa pari esimerkkiä. Ja jos jäykkisellä tottunut ajamaan, niin fillaritorilta näytti olevan asiallisia Specialized Epiccejä käytettyinä tarjolla. Myös Canyon Lux mahtuisi budjettiin, mutta rungoissa ilmeisesti ollut ongelmia kestävyyden kanssa, joten riskiostos.

  3. #3
    Itselläni on samankaltaisia valintaongelmia seuraavan pyörän valinnassa. Vuoden olen ajanut jäykkäperällä ja kyllä itse ainakin kaipaisin täysjoustoa kun asun seudulla jossa on hyvin kivikkoisia polkuja. Kisakokemusta itsellä ei suuremmin ole mutta kyllä ensi kaudella muutaman kisan ajattelin ajaa ja en haluaisi antaa paljoa tasoitusta kaluston suhteen. Itsellä budjetti on 3000-4000€ ja olen miettinyt lähinnä Canyonin Luxia. Onko todella tosi että tuon rungon suhteen ei ole tehty parannuksia kestävyyden osalta?

    Muut pyörävaihtoehdot olisivat 2018 mallin Giant Anthem 29er 1 GI ja Trekin Top Fuel 9.7. Giantissa siis alumiininen runko ja kuitukiekot ja Trekissä päinvastoin. Molemmat pyörät lähtisivät alle 4000€. Olisiko näistä pyöristä kokemuksia ja miten hyvin näissä pyörissä saa mielestänne rahoille vastinetta?

  4. #4
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    394
    Mielenkiintoinen vaihtoehto voisi myös olla softail pyörä.
    Esim Bmc Teamelite 01MTT. Tuohon jos laittaisi vielä taakse 2.4 pullean mutta kevyen renkaan saisi taakse hyvinkin joustoa jopa 3-4cm...

  5. #5
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Borgåå
    Viestit
    394
    Nyt kun aloin miettimään niin Jukka Vastarantahan voitti Aulanko MTB:n jäykkäperäisellä radalla jossa oli aika pitkää kivikkojuurakkopolkua. Että ei se kyllä kovin paljon hitaampi ole osaavan kuskin alla.



    Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

  6. #6
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.696
    Jäykkis vaatii Suomessa kyllä erittäin kovakuntoisen kuskin, joka jaksaa ajaa tosi aktiivisesti sitä pyörää. Sanoisin että 99% kuskeista on nopeampia täysjoustolla. Ainakin oma BMC fourstroke on ollut varsin helppohoitoinen nivelien yms. osalta ja takaiskari on tehdassäädöissään todella jämäkällä sisäänpäinvaimennuksella, eli lukitusvipu onkin ollut käytännössä uudesta asti pois käytöstä. Jos kerran jäykkäperä houkuttaa, niin kantsii katella sellainen täpäri minkä perä on tehokas polkea ilman lukitusta ja mukana tulisi myös mielellään tankolukitus. Mäethän on Suomessa niin lyhyitä että iskarissa olevan vivun käyttö ei oo niin näppärää...
    https://www.instagram.com/xtranza/

  7. #7
    noniinno Guest
    Uusi Epic..?

  8. #8
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Borgåå
    Viestit
    394
    Epic ylihinnoiteltu minun mielestä.

    Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

  9. #9
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.696
    Kyllähän laatumerkit maksaa aina, mutta toisaalta ei oo kivaa vaihtaa runkoakaan 30km ajamisen jälkeen toistuvasti, kuten eräs tuttu teki erään saksalaisen merkin fillarin kanssa. Kyllä siinä pitää sitten jotain kustannusta laskea sille säätämiselle / pyörän pois käytöstä olemisellekin...? Lisäksi niiden laatumerkkien jousituksen toimintakin / geometriat on aika hyvin mietittyjä.
    https://www.instagram.com/xtranza/

  10. #10
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Borgåå
    Viestit
    394
    Kiitos Antti Kuitolle hyvistä kommenteista suomen pyöräilyn huipulta.


    Eli Canyon Lux kannattanee siis jättää taka-alalle runko-ongelmien vuoksi? Onhan se Epic hieno mutta en usko että saisin tarpeeksi hyvään hintaan Comp Carbon versiota ja alurunko taas ei varmankaan ole järkevä ratkaisu. Hawaii bikesilta voisi tällä hetkellä ennakkotilata -25% alennuksella ensi vuoden malleja. Scott sparkkia ja scalea lähtisi sieltä hyvään hintaan. Spark siis RC mallina. Myös Trek Top Fuel 9.7 näyttää hyvälle ja saisi ihan ok hintaan "lähikaupasta".
    Kaikkia noita pyöriähän on kehuttu testeissä ympäri maailmaa (myös luxia).

    Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

  11. #11
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.696
    Eipä mitään, aika lyhyitä kommentteja nämä ovat, mutta kaikenlaista tässä on tullut huomattua/huomioitua vuosien varrella. Ylipäänsä toi lähikaupan käyttäminen on mielestäni fiksua, huoltohommat ja kaikki mahdolliset probleemat hoituvat tällöin yleensä kaikkein helpoimmin. Lisäksi toki tosiaan kannattaa valita merkki, jolla on yleisesti hyviksi todetut fillarit, eli esim. just Spessu, Trekki, Scotti ja myös oma BMC. Ja iso plussahan on myös se jos pääsee ainakin nyt koeistumaan pyöriä, osaava kauppias osaa sitten auttaa oikean runkokoon valinnassa ja vaihtaa stemmit yms. sopiviksi kaupanteon yhteydessä.
    https://www.instagram.com/xtranza/

  12. #12
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HuhtisMTB Katso viesti
    Täpärin huolto myös vaatinee enemmään rahaa ja huolenpitoa(?).
    Iskarin huolto maksaa noin 100 eur. Jos sen teettää kerran vuodessa, niin sillä pärjää komeasti. Muuta kulua ja lisääntynyttä huolenpitoa täpäristä ei ole. Tai no, linkun laakerit pitää jossain vaiheessa uusia...
    Holokki auki ku H. Moilane.

  13. #13
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    970
    Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta en jättäisi Canyonia listalta pois "runko-ongelmien takia". Noita liikkuu maailmalla vaikka kuinka ja paljon ja veikkaanpa että viallisia runkoja ei ole yhtään sen enempää kuin muillakaan merkeillä. Itsellä ei ole mitään kytköstä ko. merkkiin pl hiilarimaasturi ja muutama koeajettu maasturi. Hyviä pelejä nekin.

  14. #14
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.696
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takamisakari Katso viesti
    Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta en jättäisi Canyonia listalta pois "runko-ongelmien takia". Noita liikkuu maailmalla vaikka kuinka ja paljon ja veikkaanpa että viallisia runkoja ei ole yhtään sen enempää kuin muillakaan merkeillä. Itsellä ei ole mitään kytköstä ko. merkkiin pl hiilarimaasturi ja muutama koeajettu maasturi. Hyviä pelejä nekin.
    Varmaan asia on näinkin, mutta eräälle kaverille tosiaan sattui näitä viallisia runkoja muistaakseni 3-4kpl peräjälkeen, oletettavasti vika varmaan on korjattukin tuotannossa jossain vaiheessa, mutta takuurunkoja on sitten ollut varmaan vino pino vanhaa erää. Jokainen varmaan sitten itse sen neljännen pyörän purku-, postitus- ja kasausoperaation jälkeen osaa tehdä omat johtopäätöksensä millä vehkeillä ajaa jatkossa. Mutta kuten todettu, vikoja on joka merkillä
    https://www.instagram.com/xtranza/

  15. #15
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Kuitto Katso viesti
    Varmaan asia on näinkin, mutta eräälle kaverille tosiaan sattui näitä viallisia runkoja muistaakseni 3-4kpl peräjälkeen, oletettavasti vika varmaan on korjattukin tuotannossa jossain vaiheessa, mutta takuurunkoja on sitten ollut varmaan vino pino vanhaa erää. Jokainen varmaan sitten itse sen neljännen pyörän purku-, postitus- ja kasausoperaation jälkeen osaa tehdä omat johtopäätöksensä millä vehkeillä ajaa jatkossa. Mutta kuten todettu, vikoja on joka merkillä
    Osaisikohan Canyon kertoa, kuinka ongelmaa on korjattu? Keskiön seutuhan siitä hajoili, muistaakseni chainstayn kiinnikkeiden ja keskiön väliseltä alueelta. Jos eivät osaa tai halua kertoa, sitten Luxi kannattaa kyllä pitää lyhyen listan ulkopuolella.

  16. #16
    Itse kysyin asiaa Canyonin asiakaspalvelun chatista, niin vastasivat ympäripyöreästi että tuotantoa on parannettu viimevuosina ja että tiedossa olevat runkoviat olisivat johtuneet linkuston laakerien huollon laiminlyömisestä.

  17. #17
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rokthom Katso viesti
    ...tiedossa olevat runkoviat olisivat johtuneet linkuston laakerien huollon laiminlyömisestä.
    Krhm. Kröhhhömm. Krröhhh... KRÖHHÖHÖHH!! Anteeksi, tulipas kiusallinen yskäkohtaus.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  18. #18
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Krhm. Kröhhhömm. Krröhhh... KRÖHHÖHÖHH!! Anteeksi, tulipas kiusallinen yskäkohtaus.
    Juu-u. Lyhyt lista pysyy canyonia lyhyempänä tuolla vastauksella...

  19. #19
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Borgåå
    Viestit
    394
    Olipahan vastaus canyonilta. Onko silti canyon pistänyt takuuseen nuo vialliset rungot?

    Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

  20. #20
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Etelä
    Viestit
    463
    Juu kyllä se aivan varmasti käyttäjien laiminlyönneistä on johtunut... ei hyvää päivää. Taasko tämä sama alkaa.... kaikenlaista episodia täältä on saatu aiemmin lukea kun ihmiset ovat välillä joutuneet takkuamaan canyonin runkojen kanssa.
    *Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*

  21. #21
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    520
    Samaa selitystä tarjottiin myös mulle kun asiaa tiedustelin. Ihmettelin vaan takasin et kuinka usein niitä tulisi huoltaa jos runko ratkeaa 30h ajon jälkeen. Itse päädyin ensi kauden kisapeliä etsiessä Trek top fuel 9.8sl malliin. Nyt kaksi lenkkiä takana ja läskipyörällä tänä kesänä kaikki kisat ajaneena Trekki tuntu kamalan kevyesti kulkevalta


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  22. #22
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    266
    Lykkään asiani tähän ketjuun.

    Mulla on 2015 mallin Canyon Nerve AL 8.9. 29" Ainoita parannukska mitä ajattelen on loivempi keula ja ehkä 1x vaihteisto. Nerven ajoasento XL koossa 187/93 mitoilla on ikämiehelle sopiva.

    Ajelen helppoja polkuja ja latupohjia, vaativimmat käytöt XCM kisat ja Tahko MTB.

    Onko mitään ajatuksia korvaavasta pyörästä, välttämätön pakko ei ole vaihtaa? Budjetin puolesta pysyttävä varmasti alurunkoisissa. Ajoasento rentona.

  23. #23
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Keulaan anglesetti ja vaihteisto vaihtoon kun käyttötunnit tulevat loppuun. Kustannustehokasta, sano.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  24. #24
    Liittynyt
    03/2000
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    900
    Onko kenelläkään kokemuksia BMC Agonist 01 One M pyörästä? Haen uutta XCO/XCM pyörää nykyisen Spessun Epicin tilalle. Selkä ei tahko tuota pintakovaa jousitusta kestää ja muutenkin tuntuu, että joustoa voisi olla aikaisempaa 100 mm enemmän. Pyörän pitäisi olla mielellään kevyt/kevyehkö, alle 11 kg. Yli 100 mm joustavia ja samalla kevyitä pyöriä ei taida montaa olla; Pivot, Croc, muita?

  25. #25
    noniinno Guest
    ^ Ei kokemusta BMC:stä, ei varmasti huono vaihtoehto, varsinkin jos Toneilta aiot ostaa. Oman 120mm joustavan Cube Stereon sain alle 11kg vaihtamalla kiekot, putkiosat ja poistamalla etuvaihteet. Vaihdoin Epicin Stereoon myös tuon pintakovan jouston takia. Tai oikeastaan syynä oli vähän kökkö geometria (joka ei uudessakaan mallissa ole paljoa parantunut IMO). Jos kevyttä pitkäjalkaista pyörää etsisin nyt, katsoisin https://www.scott-sports.com/us/en/p...icle=265236007
    Toki sitten katsoisin lompakkooni ja itkisin katkerasti.

  26. #26
    Liittynyt
    03/2000
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    900
    Joo, katsoin tuota Sparkin 900 Ultimatea ja hintaa lukuun ottamatta tuo olisi varmasti soiva peli. Hawaii express myy tuota karvan alle 9000 euron. Ja joo, tuo geometria saisi olla Epicissä loivempi. En sitten tiedä, että miten kävisi, jos siihen heittäisi 120 mm keulan. Takapään pintakovuuteen se ei tietysti auttaisi.

  27. #27
    Pikaisella päässälaskulla alle puoli astetta loivenee keula kun joustoa lisää 20mm.
    Keulan kulmasta, akselivälistä ja keulan A-C mitasta tuon voi laskea tarkemmin. Kuitenkaan siis mihinkään scott-lukemiin ei tuolla pääse.

  28. #28
    noniinno Guest
    R2bikestä runkosetistä kasaten voisi olla järkevin (tai vähiten järjetön) tapa Ultimate Sparkin hankintaan. Vaan ei taida BMC:kään ihan ilmaiseksi irrota?

    Mutta luulen että moni satamillinenkin runko pesee Epicin mukavuudessa. Se 120mm on itselle ainakin ollut tarpeettoman pitkä sitten kuitenkin.

    Edit: missä kaikki Pivottikuskit?

  29. #29
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takamisakari Katso viesti
    Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta en jättäisi Canyonia listalta pois "runko-ongelmien takia"...
    Mikäli foorumi-kirjoituksia on uskominen, niin vanhoja Luxeja tosiaan muutama hajosi, mutta nyt tilanne pitäisi olla toinen...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  30. #30
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.696
    Vanhana Epic-kuskina (viimeisin oli 2015 S-Works WC) ja nykyisenä BMC FS01 -kuskina kommentti tohon geometriaan;

    Epic oli tosi ketterä pyörä ja kääntyi nopeesti sinne minne piti ja jousitushan oli tosi tehokas, tykkäsin kovasti!

    BMC FS01 on etukolmioltaan aika selkeesti pidempi + stemmi lyhyempi ja pyörä on vakaampi ajaa, mutta ei ihan niin ketterä, toisaalta alamäissä taas minusta nopeampi. Jousituksen olen pitänyt aika jämäkkänä ja vakiona sisäänpäinvaimennusta onkin sen verran mitä kisapyörässä pitää ollakin, eli toi on tosi tehokas ajaa.

    Jos nyt pitäisi valita noista kahdesta, niin omiin kisailuihin BMC on himpun verran parempi kokonaisuus...nyt odottelen kovasti josko toi oman 2018 mallin FS01:n paino alkaisi jo reilusti ysin lukemilla + uusi tankolukitus kahdella vaijerilla on toimivampi kuin vanha!
    https://www.instagram.com/xtranza/

Samanlaisia aiheita

  1. Trialin SM kisat Särkänniemessä la 16.7
    By viliss in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 18.07.2016, 22.42

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •